Gå til innhold

Vask av jernpanner/gryter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lært av moren min at jernpanner og -gryter ikke skal vaskes med såpe for da blir de ødelagt. Så jeg bruker bare varmt vann og gryteskrubb. Men tenker jo at dette kanskje er litt lite hygienisk i lengden? Hvordan rengjør man jernpanner riktig? Hva bruker dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Agurkolat
Skrevet

Hvis du har satt de inn med olje skal man ikkje bruke såpe/zalo. Da har ikkje eg gjort med mine, vasker dei med litt zalo, og da går heilt greit.

Skrevet

Jeg vasker de med zalo, og så tørker jeg de ved å sette de på plata på svak varme. å når den er kald igjen, da smører jeg den inn med olje.

Skrevet

OK.

Ja, mine er satt inn med olje. Får heller gjøre som gjesten over en gang i blandt...

Skrevet

Du kan jo koke dem ut med litt vann? Jeg ville nok brukt litt Zalo, også, og heller gått over med litt olje når de ble tørre. :)

Skrevet
Jeg har lært av moren min at jernpanner og -gryter ikke skal vaskes med såpe for da blir de ødelagt. Så jeg bruker bare varmt vann og gryteskrubb. Men tenker jo at dette kanskje er litt lite hygienisk i lengden? Hvordan rengjør man jernpanner riktig? Hva bruker dere?

Det riktige er vel å gjøre som mora di har sagt - altså ikke bruke såpe. Jeg tror ikke det har alvorlige konsekvenser for hygienen for neste gang du bruker gryta er det jo for å koke/steke noe så da blir det varmebehandlet uansett. Da kverker du nok de fleste "baktussene".

Men jeg innrømmer glatt at jeg av og til bruker Zalo selv og da gjør jeg det samme som gjest, jeg tørker gryta på plata og setter den deretter inn med ny olje før jeg setter den vekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...