Gå til innhold

Delt fra "Vennskap når man har høy IQ"

bergans

Anbefalte innlegg

Jo, mange aspergere kan skåre veldig høyt på verbalitet, det vil si på kunnskap om språket. Man kjenner ofte igjen barn med Asperger på at de har et godt utviklet og velsevåksent språk, og kan skåre høyt på flere språklige elementer på WISC feks.

Ved asperger er det den kommunikative benyttelsen av språket som svikter, men det innholdsmessige har mange av dem sterkere kunnskap om enn andre.

Men jeg skjønne ikke hvorfor vi snakker om asperger i denne tråden likeve.

Takk for en fin beskrivelse. Se mitt øvrige svar for en begrunnelse av relevans. For øvrig kan en vel si at Aspergerne kan ha høy grad av verbalitet, men lav evne til språklig pragmatikk(?).

S

Endret av Satyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har både hørt og lest at asperger ofte kalles høytfungerende autisme, men det er mulig jeg tar feil.

Hei,

Ja, jeg har sett det brukt, men da går man glipp av forskjellene, som kan være temmelig dramatiske. Ofte bruker man begrepet "utviklingsforstyrrelse i autismespekteret", ut fra fellesnevnerene som går på den sosiale skjevutviklingen. Diagnosesystemene er heller ikke klare på dette, så ulike fagfolk kan finne på å mene ulike ting. Jeg har også arbeidet med dette i min daglige jobb, men ikke funnet entydige svar.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ja, jeg har sett det brukt, men da går man glipp av forskjellene, som kan være temmelig dramatiske. Ofte bruker man begrepet "utviklingsforstyrrelse i autismespekteret", ut fra fellesnevnerene som går på den sosiale skjevutviklingen. Diagnosesystemene er heller ikke klare på dette, så ulike fagfolk kan finne på å mene ulike ting. Jeg har også arbeidet med dette i min daglige jobb, men ikke funnet entydige svar.

Jeg jobber også litt opp i mot dette emnet, og det jeg ser i litteraturen er at det nå peker mer i en rettning av at det er forskjell mellom høytfungerende autisme og asperger. Høytfungerende autisme skiller seg bare fra autisme ved at de ikke er like sterkt rammet eventuellt har noraml intelligens (noe bare rundt 25% av autister har mener jeg, sånn i hodet). Intelligens skal ikke virke inn på definisjon av autisme. Asperger skiller seg fra autisme hovedsakelig grunnet språkutvikling, språkkunskap etc. Mennesker med asperger har ofte god språkkunskap, men svakere evner innen det pragmatiske-kommunikative aspektet ja. Det er for meg utkjennt at visouspatsiale evner skal være dårligere. For meg er det "theory of mind", som ved itnelligenstester ikke måles dirrekt(block design er feks ikke svekket, mens tegneserier kan være det), som skiller asperger fra noramle.

Her står det en del. http://www.autismeforeningen.no/malgrupper...ng-og-fungering

Siterer "Gjennomsnittlig verbal IQ var signifikant høyere i gruppen med Asperger syndrom enn i gruppen med høytfungerende autisme"

Og ja, det å snakke om asperger i denne tråden blir feil nettopp fordi det ikke er noen fellesnevner mellom høy intelligens og asperger, og som du sier, aspergere skiller seg ut på den intelektuelle profielen i forhold til mennesker med høy IQ. En del tror at asperger gjennomsnittlig har høyere IQ og at de ofte er genier, dette stemmer ikke og denne tanken kommer ofte av et bilde av en person med asperger som kan veldig mye om et område. Det å kunne mye om et område er derimot ikke det samme som å være et geni.

Kanskje vi skulle fått denne tråden delt nå, dersom det er interessant å diskutere dette i større grad. Det hører kanske til mer innen "natur og vitenskapsforumet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...