Gjest hellu Skrevet 27. november 2009 #1 Del Skrevet 27. november 2009 jeg har tenkt litt på dette temat i det siste og har skjønt at vi mennesker(spesielt i vesten) respekterer naturen veldig lite og dens verdier.Det samfundet vi lever i har ødelagt vår naturlige være måte og har gjort oss "dummere" på mange nivår...tror jeg da Jeg selv er veldig interesserti både natur, dyr, historie og astronomi, men det er veldig sjeldent jeg møter mennesker(spesielt jenter) som er interessert i å diskutere temaer som dette. Jeg mener ikke sånn på veldig høyt akademsik nivå, for der ligger ikke jeg heller, men sånn generelt.Jeg syntes faktisk det er meget synd åssen denne mennskelige verden utvikler seg og jeg har stor respekt for indianere og liggnende folkeslag som respektere naturen og lever i ett med den. Et eksempel er når folk drar til syden, da er det lissom kun soling, bading og festing som gjelder. Hva er greia med det?? Det er jo så utrolig mye fin natur og gammel kultur å se, også i syden. Ok, dette er bare et eksmpel for å få frem budskapet mitt...men jeg tror dere forstå hva jeg vill frem til!?Jeg liker å sole meg og bade jeg også lissom:) Jeg føler at vi mennesker begynner å miste vår naturlige verdi.Vi kom jo tross alt fra naturen og det er jo strengt tatt der vi hører hjemme. Er kanskje derfor indianere og stamme folk virker mye mer lykklige en hva vi er; de slipper den stressende hverdagen vi opplever.De er konstant ute i naturn og er mye friere sjelder en hva vi er, tror jeg. Men er sikkert hardt å leve i ett med naturen også, men jeg tror det er mer slik vi mennesker er skapt for å leve. Utfordringene som kommer med et slikt liv tror jeg faller mer naturlig for oss mennesker... Jeg tror også dette er mye av årsaken til at mange mennesker sliter med depresjon og føler at de ikke passer inn i dette samfundet. Dette er vell også årsaken til at såpass mange mennesker fortsatt(heldigivs) er veldig glad i å være ute i naturen og føler at dette gir dem en indre fred...vekk fra alt dette masset vi mennesker har skapt for oss selv. Men men, dette er bare noen tanker jeg ønsket å få ut, for jeg tror ærlig talt at ikke alle mennesker føler seg "hjemme" i dette samfundet Det er mulig jeg er en av dem. Jeg bare digger å utforske naturen og oppleve dyre livet...finnes ikke noe bedre for meg.Noen ganger så har jeg bare lyst til å ta en sånn lars monsen tur og lære meg overlevelses teknikker, men jeg er nok for feig til å gjøre dette. Kan også bli litt kjedelig alene tror jeg, he he... På en annen side, så er jeg jo veldig glad for den teknologien vi har i dag, jeg klarer jo meg neste ikke en dag uten laptopen og mobilen min. Er også meget avhengig av kameraet mitt, men med det så føler jeg i det minste at får presentert vår vakre planet på en god måte....vill inspirer flere folk til å sette mer pris på naturen. PS.mulig dette ikke er riktig sted å poste denne type tråder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #2 Del Skrevet 27. november 2009 ...og ingenting av dette har du innsett før nå? Beklager for den skarpe tonen, men ja, vi mennesker lever i vår egen store menneskeskapte boble. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #3 Del Skrevet 27. november 2009 Veldig enig med trådstarter her! Savner mennesker i livet mitt som klarer å se litt lenger enn hva som vises på tv den kvelden, hvilken kjendis som har gjort hva, og til nød strekke seg mot litt politiske kunnskaper. Ikke alle jenter er som TS sier, selv er jeg interessert i natur, vitenskap, kultur og språk. Har stor interesse av å reise og møte andre kulturer, jorden er et fantastisk sted som burde oppleves! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #4 Del Skrevet 27. november 2009 Veldig enig med trådstarter her! Savner mennesker i livet mitt som klarer å se litt lenger enn hva som vises på tv den kvelden, hvilken kjendis som har gjort hva, og til nød strekke seg mot litt politiske kunnskaper. Ikke alle jenter er som TS sier, selv er jeg interessert i natur, vitenskap, kultur og språk. Har stor interesse av å reise og møte andre kulturer, jorden er et fantastisk sted som burde oppleves! Det er få ting som er så skadelig for naturen som folks behov for å reise rundt overalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 27. november 2009 #5 Del Skrevet 27. november 2009 Om man har problemer med å finne slike mennesker å prate med, ja da spesiellt jenter, så burde man bevege seg utenfor døra litt oftere. Blir jo for faen ikke kvitt folk som diskuterer slik. Altså, misforstå meg rett. Jeg er veldig oppatt av naturen, elementene, er selv pagan/åsatruer, men jeg har ingen interesse av å diskutere dette med alle, da det blir diskutert i stykker. Søk på nettet etter forums, det finnes plenty av dem, og mange der har møter, treffes for en kaffe etc - og ja de aller fleste er jenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vetlebinna Skrevet 27. november 2009 #6 Del Skrevet 27. november 2009 Lars Monsen er en tilfeldig fyr som liker å gå tur, jakte og å fiske. Noen av turene blir lange, og det liker han sikkert veldig godt. Ikke spesielt dyrisk, og ikke spesielt naturlig. Han eier et forlag, og han koser seg sikker veldig med pengene folk bruker på han. De to millionene han tjente i fjor har sikkert kommet veldig godt med. Eneste grunnen til at "stammefolk" ikke ødela rundt seg var mangelen på teknologi. De levde mer i "kontakt med naturen" på en rent overfladisk måte, simpelthen fordi de måtte. Materalistiske var de, de hadde bare ikke de samme materialene. Flest skinn, mest buskap, flest koner, flest sønner, flest tenner, whatever. Flest skal man ha. Bare fordi de ikke hadde teknologien til å overkjøre naturen betyr ikke at de ikke hadde gjort det hadde de fått sjansen. De var neppe spesielt mer lykkelige, sannsynligvis hadde de mindre tid å tenke på og dermed fremsto som mer lykkelige ettersom de levde veldig harde liv, mesteparten av dagene deres besto av overlevelse. En del av de dopet seg både mye og ofte, da, og da var de sikkert litt ekstra glade. Nå som en del av de har fått sjansen og teknologien så kjører de på. Det er kanskje McDonalds som kjøper brent jungelgrunn for beite, men det er lokalbefolkningen som brenner. For å bruke et veldig simpelt eksempel. Ja, også burde du oppdatere deg litt. Det heter nemlig ikke "indianer". Du som er så intersert burde vel vite det? Pell deg av internett, kom deg ut døra di, slutt å være sånn en syter, og slutt å reis. Det er ikke naturlig. Hold deg i miljøet ditt, eller ta bena til bruks. /drittlei posører. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #7 Del Skrevet 28. november 2009 Anbefaler deg å lese Mengele Zoo, skrevet at Gert Nygårdshaug. Den boken kan gi de fleste et nytt og interessant perspektiv på naturen som går langt utover de banene folk flest diskuterer i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. november 2009 #8 Del Skrevet 28. november 2009 Lars Monsen er en tilfeldig fyr som liker å gå tur, jakte og å fiske. Noen av turene blir lange, og det liker han sikkert veldig godt. Ikke spesielt dyrisk, og ikke spesielt naturlig. Han eier et forlag, og han koser seg sikker veldig med pengene folk bruker på han. De to millionene han tjente i fjor har sikkert kommet veldig godt med. Eneste grunnen til at "stammefolk" ikke ødela rundt seg var mangelen på teknologi. De levde mer i "kontakt med naturen" på en rent overfladisk måte, simpelthen fordi de måtte. Materalistiske var de, de hadde bare ikke de samme materialene. Flest skinn, mest buskap, flest koner, flest sønner, flest tenner, whatever. Flest skal man ha. Bare fordi de ikke hadde teknologien til å overkjøre naturen betyr ikke at de ikke hadde gjort det hadde de fått sjansen. De var neppe spesielt mer lykkelige, sannsynligvis hadde de mindre tid å tenke på og dermed fremsto som mer lykkelige ettersom de levde veldig harde liv, mesteparten av dagene deres besto av overlevelse. En del av de dopet seg både mye og ofte, da, og da var de sikkert litt ekstra glade. Nå som en del av de har fått sjansen og teknologien så kjører de på. Det er kanskje McDonalds som kjøper brent jungelgrunn for beite, men det er lokalbefolkningen som brenner. For å bruke et veldig simpelt eksempel. Ja, også burde du oppdatere deg litt. Det heter nemlig ikke "indianer". Du som er så intersert burde vel vite det? Pell deg av internett, kom deg ut døra di, slutt å være sånn en syter, og slutt å reis. Det er ikke naturlig. Hold deg i miljøet ditt, eller ta bena til bruks. /drittlei posører. teknologien har gjort oss mennesker "svakere" og derfor burde man respektere folk som lever mer i ett med naturen, som feks. ur befolkninger. Hvis det ikke hadde vært for menneskets egoisme og behov for å gjøre ting så lett som mulig, så hadde vi ikke hatt mange av de problemene som vi opplever i dag, både på individuelt nivå og klima messig Anngående Lars Monsen, så kan han asbolutt ikke sammenlignes med ur beflokninger osv, men han liker i hvert fall å være ute i naturen og har vell fortsatt litt igjen av den gamle menneskelig verdien; han føler seg hjemme ute i naturen og respekterer den. Hvis han kan tjene penger på det, så er jo det like greit, det er jo slik samfundet fungerer nå til dags.. tjene mest mulig penger, dessverre Skal love deg at det var hardt å leve slik ur befolkninger/indianere levde, men jeg tror dems utfordringer falt mer naturlig for oss mennesker. På grunn av det harde livet de levde, så satt de også mer pris på andre verdier og ble mye mindre egoistiske. Det er slik at samfundet har utviklet seg meget raskt, men gener og adferd trenger ofte mye lengere tid på deg. Men vi er vell godt på vei,siden vi allerde har mistet noen av egenskapene våre pgr av det samfundet/miljøet vi er vokst opp i Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå