Gå til innhold

Senebetennelse


Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Marie_*
Skrevet

Kortison er et steroid hormon som blir naturlig produsert i kroppen, spesielt ved stress. Det undertrykker immunforsvaret, slik at man ikke får en naturlig reaksjon på en infeksjon (inflammasjon), men går med infeksjonen i kroppen uten å merke noe til den. Men tenk, så er det ikke bare ønskelige effekter av dette. Fett som legger seg på magen, man blir aldri kvitt en infeksjon, for kroppen får aldri jobbet med den.

I verste fall: Det er litt av samme mekanismen som skjer hos pasienter som feks. har fått et nytt hjerte. Disse får da immunsystemundertrykkende medisin for å ikke støte fra seg det nye organet, men har også høyere risiko for å feks utvikle kreft fordi immunsystemet er satt på pause.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har vært hos naprapat, tok helt knekken på verken! Men det kommer jo tilbake hvis jeg fortsetter med samme gale sittestilling på jobb, det vet jeg jo. Naprapaten trykket på en del punkter på ryggen og i armen (så vondt at jeg en gang nesten spydde), og satte noen akupunkturnåler. Var der 8 ganger tror jeg, men nå er jeg helt frisk! :-)

Var det triggerpunkter han trykka på? Er det fysioterapeuten min gjør, og det gjør helv**** vondt, men ikke søren om jeg blir bedre :(

Skrevet
Kortison er et steroid hormon som blir naturlig produsert i kroppen, spesielt ved stress. Det undertrykker immunforsvaret, slik at man ikke får en naturlig reaksjon på en infeksjon (inflammasjon), men går med infeksjonen i kroppen uten å merke noe til den. Men tenk, så er det ikke bare ønskelige effekter av dette. Fett som legger seg på magen, man blir aldri kvitt en infeksjon, for kroppen får aldri jobbet med den.

I verste fall: Det er litt av samme mekanismen som skjer hos pasienter som feks. har fått et nytt hjerte. Disse får da immunsystemundertrykkende medisin for å ikke støte fra seg det nye organet, men har også høyere risiko for å feks utvikle kreft fordi immunsystemet er satt på pause.

Skjønner at det er sånn når man har en betennelse i kroppen pga sykdom. Men senebetennelse mener noen er et ord som ikke burde vært brukt pga det faktisk ikke er noen betennelse i kroppen, men heller inneklemming av senene som skaper smerte, f.eks impingement syndrom.

Hvordan fungerer kortisonsprøyta i denne sammenhengen da? Så vidt jeg har skjønt virker sprøyta på et lite område, mens kortisontabletter f.eks entocort virker på hele kroppen og kan dermed føre til vektøking osv.

Gjest Gjest_skorpion_*
Skrevet

Hei

Ser det er mangen forslag ang senebetennelse. Ingen som har nevnt Bio sport. Det er et produkt du får kjøpt på helsekost butikker og enkelte apotek. Det ble i sin tid utviklet av fysioterapeuter på det danske ro-landslaget. Vist en følger anvisningene på pakken og tar den dosen som blir anbefalt, vil det hjelpe de fleste. Men en blir ikke bra med en gang, da jeg tok det gikk det langsomt bedre. Dvs jeg tok det i 2-3 måneder og så var jeg bra. Det har opp gjennom årene vært forskjellige artikler i ukeblad om produktet og felles er ar alle har prøvd alt... Så prøver de dette og blir bra. Men det tar tid og en må være tålmodig. Jeg tok hele dagsdosen på en gang, dvs 8 kapsler og en antioksidant som alle er i pakken.En måndes forbruk koster ca kr 550,-. En tidligere kollega av meg hadde problemer med en skulder og klarte tilslutt ikke å kle på seg selv, jeg anbefalte dette produktet, men hun var svært skeptisk.. Hun ville heller prøve en kortison sprøyte. Jeg klarte å overtale henne til å prøve Bio sport. Hun tok det i 2 1/2 mnd og da var hun helt fin. Selv sier hun at når det virket på henne som absolutt ikke trodde på det må det hjelpe alle... Nå er det ti år siden og til den dag i dag har hun enda ikke fått problemer igjen. før ho tok den "kuren" hadde hun slitt med skulder og arm i 10-15 år.

Vil virkelig anbefale alle dette, men en må ikke gi opp fordi om det ikke hjelper den første månden og en må ta det hver dag.

Lykke til for de som vil prøve dette.

Bio sport består forresten av omega 3 og omega 6 + antioksidanter.

Jeg er ikke selger for dette...

Skrevet
Hei

Ser det er mangen forslag ang senebetennelse. Ingen som har nevnt Bio sport. Det er et produkt du får kjøpt på helsekost butikker og enkelte apotek. Det ble i sin tid utviklet av fysioterapeuter på det danske ro-landslaget. Vist en følger anvisningene på pakken og tar den dosen som blir anbefalt, vil det hjelpe de fleste. Men en blir ikke bra med en gang, da jeg tok det gikk det langsomt bedre. Dvs jeg tok det i 2-3 måneder og så var jeg bra. Det har opp gjennom årene vært forskjellige artikler i ukeblad om produktet og felles er ar alle har prøvd alt... Så prøver de dette og blir bra. Men det tar tid og en må være tålmodig. Jeg tok hele dagsdosen på en gang, dvs 8 kapsler og en antioksidant som alle er i pakken.En måndes forbruk koster ca kr 550,-. En tidligere kollega av meg hadde problemer med en skulder og klarte tilslutt ikke å kle på seg selv, jeg anbefalte dette produktet, men hun var svært skeptisk.. Hun ville heller prøve en kortison sprøyte. Jeg klarte å overtale henne til å prøve Bio sport. Hun tok det i 2 1/2 mnd og da var hun helt fin. Selv sier hun at når det virket på henne som absolutt ikke trodde på det må det hjelpe alle... Nå er det ti år siden og til den dag i dag har hun enda ikke fått problemer igjen. før ho tok den "kuren" hadde hun slitt med skulder og arm i 10-15 år.

Vil virkelig anbefale alle dette, men en må ikke gi opp fordi om det ikke hjelper den første månden og en må ta det hver dag.

Lykke til for de som vil prøve dette.

Bio sport består forresten av omega 3 og omega 6 + antioksidanter.

Jeg er ikke selger for dette...

Min medisin mot betente armer og smertefulle skuldrer er svømming.

Svømmer 2 ganger i uken, er i badstue og tar øvelser der når musklene er strukket ut/ er lange.

Klemmer/ trykker på det smertefulle område i albuen.

Gjør jevnlige øvelser.

På denne måten kommer blod/oksygen til den stramme muskelaturen.

Prøver å passe på å ikke trigge/gjøre bruke kroppen på en måte som vil provoserer "problemområdene"

Finne en balanse mellom aktivitet og hvile.

Mener en kan gjøre mye selv for å slippe å bruke penger og tid på behandlinger...

  • 3 måneder senere...
Gjest Smilla72
Skrevet

Har slitt med senefeste betennelse i snart 2 år. Men legen fant ikke ut hva det var før i vinter. Men hun har gitt meg voltaren og kortison sprøyte. Hatt 4 runder siden jul. Virker kjempebra i 3-4 uker før det blir vondt igjen. Kniver inn i skulderbladet og søvnproblemer pga verkende arm. Så jeg føler jeg holder på å bli avhengig av sprøytene. Men da jeg prøvde å spørre om bivirkninger ang kortison slo hun det bare bort, og sa det var ikke så farlig. Prøver selvfølgelig å ta det med ro med armen, men vanskelig selv om arbeidsgiver har tilrettelagt arbeidsplassen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har senebetennelse i foten. Jeg får ultralyd av fysioterapeut 3 ganger i uken. Hjelper meg utrolig.

Skrevet

Jeg fikk senebetennelse i begge håndleddene for noen år siden. Tok en behandling hos akupunktør, og ble bra etter kun en behandling. Fikk kun "tilbakefall" hvis jeg ble syk, men med en gang jeg ble frisk, forsvant smertene.

Men i høst fikk jeg skikkelig senebetennelse i venstre håndledd grunnet feilbelastning. Gikk med skinne i 3 måneder, uten at det ble bedre. Gikk tilbake til akupunktøren, tok fire behandlinger. Og nå er jeg helt frisk. Det som er viktig når du går til en akupunktør, er at de setter forskjellig behandling hver gang. Det er alltid flere sider av en sak, om man kan si det sånn, og det er viktig å behnadle alle sidene. Jeg fikk forskjellig behandling alle gangene (selvfølgelig brukte hun noen av de samme punktene, men i det store og hele). Hun fortalte at før hun utdannet seg, brukte hun akupunktur selv. Men han som satte nålene satte samme behandling hver gang, og tilslutt hjalp det ikke lenger. Det er viktig at behandleren hver gang kjenner på deg som om det var første besøket, og behandler deretter. Jeg tror fortsatt ikke på akupunktur, men jeg har akseptert at det fungerer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...