Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #1 Skrevet 24. november 2009 Jeg skal begynne med Metotrexat nå pga reumatisme, og kjenner jeg er veldig skeptisk... Cellegift er ikke akkurat drømmemedisinen! Gruer meg til evt bivirkninger og lurer på hvordan jeg vil fungere under behandlingen. Er det noen som har tatt Metotrexat som kan dele sine erfaringer med meg?
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #2 Skrevet 25. november 2009 Jeg skal begynne med Metotrexat nå pga reumatisme, og kjenner jeg er veldig skeptisk... Cellegift er ikke akkurat drømmemedisinen! Gruer meg til evt bivirkninger og lurer på hvordan jeg vil fungere under behandlingen. Er det noen som har tatt Metotrexat som kan dele sine erfaringer med meg? Hei. Jeg har hatt leddgikt (barneleddgikt) i ti år og gått på cellegift (methotrexathe) i flere perioder. Jeg har som regel tatt biologisk medisin ved siden av (har forsøkt både enbrel, remicade og nå humira) for medisinene forsterker effekten av hverandre. Jeg var ca 15-16 år da jeg først begynte på cellegift og tok da 40 mg. Jeg husker ikke om dette kun var tabletter, eller om jeg gikk opp til denne dosen da jeg begynte å ta cellegift i sprøyte. Jeg ble nemlig veldig plaget av kvalme og ubehag da jeg tok tablettene (mulig dette kun var 20 mg, men husker ikke så langt tilbake). Jeg begynte dermed på sprøyte en gang i uken sammen med enbrel sprøyter som på den tiden var 2 ganger i uken. I en alder av 16 satte jeg altså 3 sprøyter i uken på meg selv... Det endte med at jeg fikk litt "nok" av sprøytene og begynte å slurve med å ta dem. Men nok om det - du spurte angående cellegiften! Jeg merket kvalme og ubehag også ved sprøyter, men det kan også ha noe ved antall sprøyter jeg faktisk satte... De siste årene har jeg gått på humira medisin som hovedmedisin. Står på 5 mg cellegift, men jeg klarer ikke ta dem... Jeg har stått på nokså "lav" dose cellegift (under 10 mg) i flere år. Periodevis klarer jeg ta dem, men nå har det gått 1 år siden sist. For meg sitter det psykologisk ettersom jeg har tatt høye doser tidligere. Når jeg prøver å ta cellegift føler jeg et sterkt ubehag (ja, faktisk får jeg ubehag bare av å skrive om dem), og jeg klarer som regel ikke ta dem. Ettersom jeg har veldig god effekt av humira er det ikke "nødvendig" at jeg tar cellegift, men om jeg tar det er effekten likevel bedre. Jeg husker ikke hvordan jeg var da jeg tok høyere doser med cellegift, men jeg klarte å fortsette på skolen og har tatt utdanning som vanlig. De gangene jeg klarer å ta cellegiften får jeg et ubehag (men dette er som sagt psykologisk på grunn av høye doser tidligere). I tillegg føler jeg det ubehagelig dersom jeg blir veldig sulten dagen etter jeg har tatt dem.Pleier derfor å spise godt dagen etter! Et tips er å dele opp dosen slik at du tar noen på kvelden og noen på morgenen. Det hjalp for meg en periode. Da jeg gikk ned til mindre doser tok jeg dem ett par timer før jeg la meg slik at den verste kvalmen kom om natten. Uff, håper ikke innlegget ble for rotete... Bare å spørre hvis det er noe du lurer på. Ønsker deg all lykke til med medisinene! (jeg tok forresten folsyre 5 dager i uken for å dempe bivirkningene av cellegiften. Regner med du også har fått dette?!).
Gjest Crohniker Skrevet 25. november 2009 #3 Skrevet 25. november 2009 Methotrexate fungerte greit på meg de dagene jeg ikke var kvalm... Og første runde gikk veldig greit sett bort i fra kvalmen. Etter en stund (jeg husker ikke hvor lenge) viste blodverdiene at jeg burde ta en pause. Jeg hadde da en pause på rundt et år, men så kunne jeg starte på igjen... da måtte jeg slutte etter to uker fordi jeg fikk lammelser i ansiktet. (Det gikk over etter en ukes tid) Hadde jeg tålt behandlingen, hadde jeg fortsatt, fordi den hjalp meg mer enn noen andre behandlinger har gjort.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2009 #4 Skrevet 26. november 2009 Tusen takk for svar! Merket dere kvalme allerede ved første dose? Og hvor mange dager/timer etter inntak av tablettene var dere kvalme? Jeg tok nemig min første dose i går, men merker ingenting. Hadde jo vært fint om jeg ikke får bivirkninger, men dosen skal i løpet av et par mnd økes til det dobbelte av hva jeg tar nå. Tar 7,5 mg nå, så det skal opp i 14 mg i uka etterhvert.
Gjest Crohniker Skrevet 26. november 2009 #5 Skrevet 26. november 2009 Jeg merket kvalmen med en gang (7,5 mg)... det tok et par timer, og så begynte jeg å fryse, og ble skikkelig kvalm. (slik var jeg gjennom hele kuren) Jeg tok tablettene på onsdag, så hele onsdagen var ødelagt for min del. Det var litt lettere på torsdag, og utpå dagen lørdag var det helt borte. At du ikke merker noe nå, er et kjempegodt tegn!
Gjest Hege Skrevet 4. desember 2009 #6 Skrevet 4. desember 2009 Hei du.. Jeg er jente på 22år og har gått på metotrexat i et år nå. Startet første med 6 tabletter en gang i uken, for deretter å trappe opp til full dose = 8 tabletter en gang i uken... Jeg forstår godt din skepsis!!! For meg har det ikke vært noen bivirkninger av merkbar art! Du skal jo til legen hver måned for å ta blodprøver, og det er jo ganske betryggende at de gjør det for å følge med på at kroppen ikke reagerer negativt på medisinen:) Lykke til
Gjest Hege Skrevet 4. desember 2009 #7 Skrevet 4. desember 2009 Legger til noe jeg glemte si ovenfor... jeg tar 8 x 2.5mg en gang i uken... Folsyre 1mg de restrerende 6 dagene! Jeg fikk barneleddgikt da jeg var 9år, men medisinene jeg gikk på da het noe annet.. Uansett, jeg "vokste" av meg sykdommen for en lengre periode, inntil for et år siden (vinter) da jeg plutselig fikk kraftig oppbluss igjen..Og det var da jeg ble satt på Metotrexat..
Pentu Skrevet 28. desember 2009 #8 Skrevet 28. desember 2009 Når jeg fikk diagnosert barneleddgikt i en alder av 15 startet jeg på metotrexat og fikk ingen virkning av dette, men når jeg begynte på Remicade ble jeg et helt nytt menneske og fungerte plustelig i hverdagen igjen. Så jeg sluttet på Metotrexat fordi kvalmen var blitt så voldsom (den var ikke tydelig det første året). Det bygger seg gradvis oppover, men det er jo en grunn til at legen anbefaler begge deler. Når jeg skal til legen 7. januar må jeg bite i det sure eplet og ble om cellegift etter en grusom vinter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå