Gjest Ts Skrevet 24. november 2009 #1 Skrevet 24. november 2009 Hei! Jeg lurer som titelen sier om du lyver til legen din? Om hva, hvorfor? Grunnen til nysgjerrigheten min er rett og slett fordi flere i vennekretsen min går rundt og forteller om det de lyver til legen om. En kompis feks. sykemelder seg helt uten grunn og kan ta ''fri'' når han selv ønsker...Ei overvektig venninne har fortalt meg at hun forteller legen at hun vurderer anfetamin for å bli slank, da skriver han ut slankepiller...Hmf.. Personlig har jeg et fint forhold til min lege og har ingen grunn til å lyve for han. Derimot var det en periode jeg slet med kraftig angst og fikk sobril (beroliggende) i 4måneder mens den antidepressive medisinen gjorde jobben sin. I den perioden vurderte jeg lyve, var rett og slett livredd for å slutte med sobril, ikke ha de i ''tilfelle'', men det gikk greit
Gjest Gjest- Purple Haze Skrevet 24. november 2009 #2 Skrevet 24. november 2009 Vel, nå er det ikke særlig smart å lyve til legen sin. Det kan være farlig for ens egen helse. Legen må ha reelle opplysninger for å gi korrekt medisinsk behandling. Jeg lyver aldri for legen min. Ser ikke poenget med det.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #3 Skrevet 24. november 2009 Av interesse for min egen helse synes jeg det er greit å ha et samarbeid med gjensidig tillit til personen som er ansvarlig for å behandle meg. Det er vel et eller annet med å ikke bite hånden som mater deg, eller behandler deg i dette tilfellet. Dessuten har jeg visse prinsipper mot å oppføre meg som en drittsekk.
The Kitten Skrevet 24. november 2009 #4 Skrevet 24. november 2009 Jeg lyver ikke til legen min. Hvorfor skulle jeg det? :klø:
Gjest WildRider Skrevet 24. november 2009 #5 Skrevet 24. november 2009 Jeg lyver ikke om min helse til vedkommende som har ansvaret for den. Forresten syns jeg ikke at legen skal skrive ut slankepiller til ei som "truer" med å begynne på sterk vanedannende narkotika for å slanke seg, hun skulle hatt henvendelse rett til psykologen.
Bellatrix Skrevet 24. november 2009 #6 Skrevet 24. november 2009 Selvsagt lyver jeg ikke til legen min.
Gjest imli Skrevet 24. november 2009 #7 Skrevet 24. november 2009 Lyve for legen? :klø: Nei, det ser jeg ikke noe poeng i gitt.
Periwinkle Skrevet 24. november 2009 #8 Skrevet 24. november 2009 Jeg har aldri løyet med "vilje" om jeg kan kalle det det, men jeg nektet sterkt for at jeg hadde spiseforstyrrelser første gangen legen min tok det opp. Var vel mer at jeg fortengte tilstanden enn at jeg med viten å vilje løy. Hun har jo fått vite om det senere når det ikke lengre var noe spørsmål egentlig.
Gjest flau Skrevet 24. november 2009 #9 Skrevet 24. november 2009 Jeg løy til legen min da jeg ble uønsket gravid og ville ta abort. Legen spurte hva slags prevensjon vi hadde brukt. Jeg turte ikke si at vi av og til hadde vært ubeskyttet, så jeg løy og sa vi brukte kondom.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #10 Skrevet 24. november 2009 Nei, det gjør jeg ikke. Jeg ønsker heller å være helt ærlig og kunne diskutere alt med ham. Husker jeg forberedte meg mentalt på masse spørsmål om mitt sexliv den første gangen jeg var til gynekologisk undersøkelse, men til min skuffelse stilte han nesten ingen spørsmål. Jeg trodde det skulle være som da Samantha i Sex & Singleliv ble intervjuet og måtte telle hvor mange sexpartnere hun hadde hatt, hehe.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #11 Skrevet 25. november 2009 Jeg går svært skjelden til lege, og har vel til dags dato kun en gang pr lege. Så jeg blir skjelden spurt om ting, men kan fint se for meg situasjoner jeg ikke hadde villet svare, og da enten løyet eller nektet si noe.
Gjest Marlo Skrevet 25. november 2009 #12 Skrevet 25. november 2009 Fatter ikke hvorfor man skal gi ut feil opplysninger til den personen som faktisk er der for å hjelpe deg. Feil opplysninger kan føre til feildiagnosering og feilbehandling. Nei, jeg har aldri fortalt usannheter til min lege.
robotkalle Skrevet 25. november 2009 #13 Skrevet 25. november 2009 Hvis legen din setter deg i den situasjonen at du føler for å lyve, så er legen din en dass.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 25. november 2009 #14 Skrevet 25. november 2009 Hvis legen din setter deg i den situasjonen at du føler for å lyve, så er legen din en dass. Og du Robotke virker nesten mindre begavet. Har pasienten selv ingen ansvar oppi det hele??
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 25. november 2009 #15 Skrevet 25. november 2009 Jeg lyver ikke om min helse til vedkommende som har ansvaret for den. Forresten syns jeg ikke at legen skal skrive ut slankepiller til ei som "truer" med å begynne på sterk vanedannende narkotika for å slanke seg, hun skulle hatt henvendelse rett til psykologen. Legen har ikke ansvaret for helsen din, det er det du som har!
robotkalle Skrevet 25. november 2009 #16 Skrevet 25. november 2009 Og du Robotke virker nesten mindre begavet. Har pasienten selv ingen ansvar oppi det hele?? Hvorfor skal pasienten velge mellom å føle seg beklemt, og å kompromittere helsebehandlingen sin? Hva med dette religiøse begrepet "ansvar" er det som utelukker å chit-chatte litt for å tilkjennegi at det er ok å glemme dong innimellom?
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #17 Skrevet 25. november 2009 Hvis legen din setter deg i den situasjonen at du føler for å lyve, så er legen din en dass. Er du fastlege eller spesialist? Hvilket fylke jobber du i? Vil bare forsikre meg om at du ikke er legen jeg går til...
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2009 #18 Skrevet 26. november 2009 Lyver ikke til legen min. Utrolig teit at noen lyver om problemer de ikke har, for å få sykemelding. På en annen side kan det hende de sier til andre at de juger til legen, for å ikke virke svake, slik at de kan skryte på seg fridager. Kanskje de faktisk har problemer, som de ikke tør fortelle om?
Gjest Illiya Skrevet 26. november 2009 #19 Skrevet 26. november 2009 Nei, jeg har aldri løyet til legen min. Men jeg har opplevd å bli avfeid og ikke trodd. Bl a. så var legen min sikker på at jeg var utbrent, og ga meg en diagnose på det, da jeg kom til ham pga sterke smerter. Den diagnosen står der fortsatt fra den gang. Etter flere år har jeg nå en annen lege som faktisk sendte meg til noe så enkelt som røntgen, hvor man fant grunnen til mine smerter.
Gjest WildRider Skrevet 26. november 2009 #20 Skrevet 26. november 2009 Legen har ikke ansvaret for helsen din, det er det du som har! Siden du ikke skjønte hva jeg skal frem til, så får jeg forklare mye nøyere: Ja, jeg har ansvar for min helse, men når den skranter så er jeg nødt til å gi fra meg det ansvaret til noen som kan forbedre den med medikamenter eller behandlinger, og da har jeg ikke tenkt å lyve slik at han gir gjør feil med helsa mi.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå