Gå til innhold

Peter Mueller saken


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Seksuell trakasering er et alvorlig problem i mange sammenhenger. Dessverre er det også slik at ordet er så stigmatiserende at om noen har blitt anklaget for dette så er man sjanseløs. Alle gjør alt de kan for å ta parti med "offret". Ingen vil høre om nyanser. Den som prøver å forsvare den anklagede, setter seg selv i fare enten er man da hore eller en som trakaserer selv. Selvsagt er det mange alvorlige tilfeller av seksuell trakasering, men det er viktig at man ikke bruker begrepet i unøde.

Når har det lekket ut at det Peter Mueller sa var "Fucking Cunt" eller jævla fitte på norsk. Ikke særlig pent, men ikke seksuell trakasering. Utrykk som jævla kukk/fitte hører ikke hjemme å bruke av en trenner, men seksuell trakasering er noe helt annet. Litt synd om begrepet skal bli vannet helt ut slik som rasisme begrepet. Jeg viste at Mueller var ferdig i det som i en uke ble omtalt som trakassering ble omdøpt til sekusel trakassering. Jeg er veldig overrasket over å høre hva som ble sagt, jeg trodde det var mye, mye værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe sier meg at det er mye mer som ligger under. Dette var noe de endelig fikk tatt ham på, siden det skjedde med masse vitner til stede. Hadde han ikke vært et problem ellers hadde de ikke gått til oppsigelse på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sier meg at det er mye mer som ligger under. Dette var noe de endelig fikk tatt ham på, siden det skjedde med masse vitner til stede. Hadde han ikke vært et problem ellers hadde de ikke gått til oppsigelse på grunn av dette.

Jeg og sitter igjen med det inntrykket.

Håvard Bøkko skal ha sagt følgende (iflg artikkelen over): "- Det var ikke bra det han sa. Men det hadde holdt med en advarsel. Han hadde lært leksen sin nå uten å bli sparket, sa Bøkko. "

Helt greit å si at sånn ordbruk aldri mer vil aksepteres, men det er å strekke det for langt å gi han sparken pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke vært bråk rundt Mueller og kvinnelige skøyteløpere omtrent fra dag én, da? Er nok mye mer til denne saken enn hva vi har fått vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke vært bråk rundt Mueller og kvinnelige skøyteløpere omtrent fra dag én, da? Er nok mye mer til denne saken enn hva vi har fått vite.

Jada, har skjønt du mener det. Du poster jo samme innlegg i flere tråder her. Noen vits i det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vært mange saker med Muller oppigjennom ja. Jeg synes det er bra han fikk sparken. Mange har sluttet på grunn av hans ordbruk, og slik kan vi ikke ha det. Jeg ville ikke funnet meg i det om min sjef snakket slik til meg, og det bør heller ikke idrettsutøvere måtte finne seg i.

Han sa noe som "you wanna suck my cock?". Det er helt klart seksuell trakassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske tydelig at det har vært flere saker med han ja:

Etter noen tidligere uheldige episoder - blant annet med Mari Hemmer - sørget forbundet likevel for å gardere seg mot framtidige overtramp gjennom å legge inn en spesiell klausul i kontrakten.

- Var det ene og alene det som skjedde i Berlin 31. oktober som gjør at dere sparker ham?

- Det er den hendelsen vi har lagt vekt på i saken. Han har fått advarsler tidligere, og de har vi selvfølgelig sett på. Det førte til noen endringer i kontrakten, etter ting som har skjedd før.

http://www.dagbladet.no/2009/11/23/sport/s...ueller/9174715/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mange saker med Muller oppigjennom ja. Jeg synes det er bra han fikk sparken. Mange har sluttet på grunn av hans ordbruk, og slik kan vi ikke ha det. Jeg ville ikke funnet meg i det om min sjef snakket slik til meg, og det bør heller ikke idrettsutøvere måtte finne seg i.

Han sa noe som "you wanna suck my cock?". Det er helt klart seksuell trakassering.

Hvordan i all verden er dette seksuell trakassering??

Vet noen hvilken sammenheng dette ble sagt? I amerikanske idrettsmiljø er dette en vanlig frase som blir benyttet både overfor kvinner og menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit at Mueller fikk sparken. Norsk idrett trenger ikke slike bulldozere som ikke eier takt og tone, om de nå er aldri så flinke idrettsfaglig. Håvard Bøkko ser dessuten ut til å ha glemt at Mueller ikke bare er hans trener, men for hele skøytelandslaget. Mueller har bevist gang etter gang at han er mest interessert i å trene de utøverne han liker best (gjerne gutta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden er dette seksuell trakassering??

Vet noen hvilken sammenheng dette ble sagt? I amerikanske idrettsmiljø er dette en vanlig frase som blir benyttet både overfor kvinner og menn.

Lov om likestilling mellom kjønnene, §8a: "Med seksuell trakassering menes uønsket seksuell oppmerksomhet som er plagsom for den oppmerksomheten rammer."

Å oppfordre noen til å utføre oralsex faller helt klart inn under dette. Det er seksuell oppmerksomhet, og hun som ble utsatt for det fant det tydeligvis plagsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden er dette seksuell trakassering??

Vet noen hvilken sammenheng dette ble sagt? I amerikanske idrettsmiljø er dette en vanlig frase som blir benyttet både overfor kvinner og menn.

Det er seksuell trakassering ifølge lovens definisjon av begrepet, som en annen allerede har sitert.

Om det er så veldig normalt i amerikansk idrett, hvorfor reagerte da også det amerikanske landslaget, som satt på samme bord, på at han brukte det? Og om det er normalt i USA, så betyr det likevel ikke at det er greit å bruke i Norge. Det er mye de gjør i andre land som ikke er ok her.

Ville du funnet det i om sjefen din sa slikt til deg, mens alle kollegaene dine så på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir pinlig berørt, og nesten skamfull av å være medlem av et samfunn som det norske nå viser seg å være. Det er soleklart at Peter ikke mente noe bokstavelig med det han sa. Han lirer ofte av seg morsomheter (kanskje upassende for norge - moralens forlengende arm), men hadde han ønsket oralsex, eller ment å være ufin, ja, så hadde han virkelig gjort det på en litt mer tydelig måte, og sannsynligvis i andre sammenhenger.

Sakens kjerne - fordommer?

Hvis man skjærer denne saken ned til kjernen så er avgjørelsen overlatt til krefter i skøyteforbundet som endelig har fått sett sitt snitt til å bli kvitt Peter Müeller. Man kan snakke seg rundt om etikske retningslinjer, prinsipper og verdier, og unngå sakens kjerne, men det gjennomskues dessverre. Dette er mennesker som tydelig har vært skeptisk til Müellers noe liberale sosiale kodeks lenge, og på bakgrunn av denne hendelsen gjør et overgrep mot både Müellers, og løpernes skjebne. Ønsket om å bli kvitt Müeller av helt andre årsaker (som både er uholdbare og tydelig fundamentert i fordommer) skinner så altfor tydelig igjennom da hendelsen og utfallet ikke er i nærheten av proposjonal. Men dette beviser skøyteforbundets manglende forståelse for kulturelle forskjeller.

Hvor er takken?

Utenfra kan det oppleves som at Müeller jages ut av skøyteforbundet, uten et eneste gratiale for den fantastiske jobben han har utført over flere år i skøyteforbundets tjeneste. Han har trent frem en av Norges beste skøyteløpere gjennom tidene. Uten Müeller hadde vi ikke hadd Bøkko slik han er i dag, og det kjennes pinlig å skulle kaste ut Müeller i kulda på denne respektløse måten, med isfront og kontakt via advokater. Det var ikke slik treningsforholdet mellom Bøkko og Müeller skulle avsluttes. Det blir kanskje feil å snakke om ære, men Müeller har såvisst en stor del av æren for at vi har Bøkko der han er i dag, og å fryse han ut nå, mot Bøkkos vilje i tillegg, er et stort overgrep mot dem begge to. Forbundet burde ha klart å håndtere dette på en litt mer skånsom måte, i forhold til respekt for den stabile jobben Müeller faktisk har gjort med løpernegjennom flere år, og som burde vært hovedfokus og veid tyngst i denne saken.

Dette høyst uproposjonale resultatet, sett i sammenheng med hendelsen er som sagt et tydelig signal på at det er mennesker i forbundet som misliker Müeller sterkt. Dem om det, men respekten for et tett innarbeidet treningsforhold i drøye fem år med Bøkko og noen av de andre løperne burde stått høyest på prioriterings- og vurderingslisten. I tillegg nærmer OL seg, og det er svært ille å tenke på at mye av motivasjonen til Müeller og løperne har ligget i å nå dette målet, og måten de har jobbet på mot dette har vært for å nå dette målet - sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lov om likestilling mellom kjønnene, §8a: "Med seksuell trakassering menes uønsket seksuell oppmerksomhet som er plagsom for den oppmerksomheten rammer."

Å oppfordre noen til å utføre oralsex faller helt klart inn under dette. Det er seksuell oppmerksomhet, og hun som ble utsatt for det fant det tydeligvis plagsomt.

Du mener altså at loven legger opp til en subjektiv definisjon. Vi hadde hatt litt av et strafferettsystem hvis det var slik i landet. Et klapp på skulderen blir plutselig grov legemsbeskadigelse fordi den fornærmede mente at det var slik?

Når det er sagt hevder blant annet Bøkko, som satt ved bordet, at uttalelsen ikke var lsik den fremstår i media. Mueller skal også etter middagen bedt om unnskyldning da han så at denne kvinnen ikke tok utsagnet humoristisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt hevder blant annet Bøkko, som satt ved bordet, at uttalelsen ikke var lsik den fremstår i media.

Bøkko har fasiten på hva som ble sagt? Og de andre som forteller at kommentaren til Mueller var over streken og at stemningen ble pinlig, har ikke fasiten?

Mueller skal også etter middagen bedt om unnskyldning da han så at denne kvinnen ikke tok utsagnet humoristisk.

Så man kan oppføre seg trakasserende og henge ut et menneske i full offentlighet,, så lenge man kommer og knakker på døren til vedkommende etterpå og ber om unnskyldning? Hvor mange ganger skal man kunne gjøre dette? En gang? To ganger? Ti ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Oda_*
Jeg synes det er greit at Mueller fikk sparken. Norsk idrett trenger ikke slike bulldozere som ikke eier takt og tone, om de nå er aldri så flinke idrettsfaglig. Håvard Bøkko ser dessuten ut til å ha glemt at Mueller ikke bare er hans trener, men for hele skøytelandslaget. Mueller har bevist gang etter gang at han er mest interessert i å trene de utøverne han liker best (gjerne gutta)

Mueller har en egen måte å snakke på, en egen måte å være på - og er en av verdens beste skøytetrenere.

Det var ingen som rapporterte Eggen til fotballforbundet da han kalte Mini Jacobsen for dverg og John Carew for neger.

Det er Norge som taper på dette .. og selvsagt taper landets beste skøyteløpere på avgjørelsen fra forbundet.

En annen ting ... hvorfor måtte forbundet sjekke det økonomiske aspektet før de avskjediget Mueller? Dersom de måtte betalt ham - hadde de ikke avskjediget ham da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bøkko har fasiten på hva som ble sagt? Og de andre som forteller at kommentaren til Mueller var over streken og at stemningen ble pinlig, har ikke fasiten?

Så man kan oppføre seg trakasserende og henge ut et menneske i full offentlighet,, så lenge man kommer og knakker på døren til vedkommende etterpå og ber om unnskyldning? Hvor mange ganger skal man kunne gjøre dette? En gang? To ganger? Ti ganger?

1. Bøkko satt ved bordet og må da være i stand til og si hva som IKKE ble sagt. Bøkko innrømmer at utsagnet var over streken, men det ikke dreier seg om det sitatet som avisene skriver om.

2. Det var en feilslåt spøk. Mueller tar det som en mann og ber om unnskyldning etterpå, har du aldri bommet på en spøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Oda_*

Og dessuten er det jo et tankekors at det nå er Maren Haugli`s private trener som nevnes som favoritt til å ta over landslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kult å anklage noen for seksuell trakassering, så det lå nok mye mer bak dette enn én kommentar. Dessuten blir det helt feil å legge ansvaret for det som har skjedd på utøverne, det være seg Haugli eller Bøkko. Det er opp til Skøyteforbundet å avgjøre hva som skal skje. Og Skøyteforbundet gir et viktig signal ved å reagere i en slik situasjon. Tenk på alle trenerne som har ansvar for kvinnelige utøvere, som "Jenter 14" og "Jenter 16", som også skal skjermes mot utilbørlig oppførsel fra sin trener. At Mueller liker unge jenter er det ihvertfall ingen tvil om, gammer'n har en kjæreste på 27 år...

Ledere/trenere har et særskilt ansvar for å ikke oppføre seg feil overfor kvinnelige ansatte/utøvere. De er i en maktposisjon og skal være seg den bevisst. Jeg har selv opplevd at kollegaer har prøvd seg på firmafest, men har bare avfeid det, men opplevde det som mer ubehagelig da det gjaldt en av konsernsjefene og min respekt for ham dalte mange hakk da han kom med et uanstendig forslag. Jeg synes at

Det skjedde jo noe lignende for endel år siden, da Vebjørn Rodal sa opp samarbeidet med treneren Kjell Arve Husby:

http://www.dagbladet.no/nyheter/1999/02/13/157721.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Det var en feilslåt spøk. Mueller tar det som en mann og ber om unnskyldning etterpå, har du aldri bommet på en spøk?

Alt for lettvint å alltid komme i ettertid og si at noe var en feilslått spøk. Og èn spøk? Peter Mueller har hatt så mange feilslåtte spøker at han burde vært erklært uten humor for flere år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...