Gjest Gjest_Tim_* Skrevet 24. november 2009 #41 Skrevet 24. november 2009 La oss få en ting klart: Dette er ikke en moralpekende tråd, jeg bryr meg ikke om at dere drikker, men jeg lurer bare på HVORFOR dere gjør det. Jeg forstår at mange kan synes det smaker godt å drikke alkohol til mat. Men det som er viktig å være klar over, er at det aldri er alkoholen som smaker godt. Det er en grunn til at ren sprit smaker veldig vondt - akkurat fordi det er 100%gift og alle kroppens sansens sier i fra at dette må du ikke drikke. Når man derimot vanner ut alkohol og tilsetter sukker, så får man øl,vin eller klassiske drinker. Grunnen til at disse ikke smaker like vondt, er fordi kroppens sanser lures med de andre smakene - kroppen "forstår" ikke at man drikker er gift. Jeg er videre klar over at toppidrett ofte kan være farlig, men dette er som regel på grunn av genetikk og feil trening. Hvis man har et bra team i ryggen og er flink til å lytte på sin egen kropp, så blir resultatet bra. Det som er viktig å legge merke til er at vin overhode ikke er sunt. Nesten gang du er hos legen din, så kan du få han til å oppsummere artikkelen som ligger til grunne for tabloidoverskriftene "vin er sunt". Ola Normann spiser veldig lett 3 ord i feite blokkbokstaver på forsiden av VG, uten å tenke over hvilke antagelser som er gjort i undersøkelsen. Husk at journalister ikke har faglig kompetanse til å oppsummere vitenskapelige undersøkelser - det finnes mange tilfeller hvor journalisten sitter med penn og papir og intervjuer en forsker og trekker sine egne feilaktige slutninger. Grunnen til at jeg nevner at alkohol bør være et personlig valg, er fordi det veldig sjeldent er det. Det er samfunnet som bestemmer at alkohol konsumering er akseptert (bortsett fra noen kretser). Mange føler de må drikke for å sosialisere - det er litt synd. Personlig behandler jeg kroppen min som verdens fineste maskin, den får bare ting som gjør den godt. Det er en slik oppførsel som er normalt blant mine venner, mye på grunn av at vi er avhengig at den fungerer bra. Dette resulterer i bra sportslige resultater, men også i en alder av 26 år en velbalansert tiltalende fysikk.
The Kitten Skrevet 24. november 2009 #42 Skrevet 24. november 2009 Jeg drikker fordi jeg liker smaken av øl og vin.
Lapetos Skrevet 24. november 2009 #43 Skrevet 24. november 2009 La oss få en ting klart: Dette er ikke en moralpekende tråd, jeg bryr meg ikke om at dere drikker, men jeg lurer bare på HVORFOR dere gjør det. Jeg forstår at mange kan synes det smaker godt å drikke alkohol til mat. Men det som er viktig å være klar over, er at det aldri er alkoholen som smaker godt. Det er en grunn til at ren sprit smaker veldig vondt - akkurat fordi det er 100%gift og alle kroppens sansens sier i fra at dette må du ikke drikke. Når man derimot vanner ut alkohol og tilsetter sukker, så får man øl,vin eller klassiske drinker. Grunnen til at disse ikke smaker like vondt, er fordi kroppens sanser lures med de andre smakene - kroppen "forstår" ikke at man drikker er gift. Jeg er videre klar over at toppidrett ofte kan være farlig, men dette er som regel på grunn av genetikk og feil trening. Hvis man har et bra team i ryggen og er flink til å lytte på sin egen kropp, så blir resultatet bra. Det som er viktig å legge merke til er at vin overhode ikke er sunt. Nesten gang du er hos legen din, så kan du få han til å oppsummere artikkelen som ligger til grunne for tabloidoverskriftene "vin er sunt". Ola Normann spiser veldig lett 3 ord i feite blokkbokstaver på forsiden av VG, uten å tenke over hvilke antagelser som er gjort i undersøkelsen. Husk at journalister ikke har faglig kompetanse til å oppsummere vitenskapelige undersøkelser - det finnes mange tilfeller hvor journalisten sitter med penn og papir og intervjuer en forsker og trekker sine egne feilaktige slutninger. Grunnen til at jeg nevner at alkohol bør være et personlig valg, er fordi det veldig sjeldent er det. Det er samfunnet som bestemmer at alkohol konsumering er akseptert (bortsett fra noen kretser). Mange føler de må drikke for å sosialisere - det er litt synd. Personlig behandler jeg kroppen min som verdens fineste maskin, den får bare ting som gjør den godt. Det er en slik oppførsel som er normalt blant mine venner, mye på grunn av at vi er avhengig at den fungerer bra. Dette resulterer i bra sportslige resultater, men også i en alder av 26 år en velbalansert tiltalende fysikk. Du har fornuftige og gode argumenter, og det er veldig bra at du spesifiserer at det ikke er en moralpreken du kommer med! (Men jeg må innrømme at det virker litt sånn avogtil, så litt krasse reaksjoner fra folk tror jeg nesten du måtte forvente, desverre.) Hva du føler om alkohol respekterer jeg, sålenge du respekterer mitt forhold til alkohol. Jeg drikker meg sjeldent full, men jeg gjør det en gang i blant. Jeg synes det er kjekt, og alkohol smaker godt. Er fullstendig klar over at jeg forgifter kroppen min med det, men det plager egentlig ikke meg nevneverdig. Bare så det er sagt Du sier at du bare gir kroppen din sunne ting - jeg regner med at du mener du spiser sunt, drikker sunt, o.l. Men kan ikke det også være farlig? (Ikke fysisk, men psykisk.) Jeg mener jeg så en dokumentar om det på TV om folk som var så fanatisk opphengt i å ta vare på kroppen sin, spise sunt, osv at det ble et problem for dem - at det rett og slett ble en avhengighet. Det er jo problematisk det også, for det er ikke sunt å være avhengig av noe som helst. Jeg sier ikke at du har et problem, altså, i tilfelle du trodde det, jeg bare nevner det, siden du går så hardt ut mot alkohol. Jeg spiser også forholdsvis sunt, (Variert kosthold, grønnsaker, lite til ingen junkfood, drikker bare vann som tørstedrikk...) men jeg tillater meg å "synde" avogtil, og det føler jeg kan være problemet for noen - at de ikke tillater seg å "synde" avogtil, men er fanatisk opphengt i at det de spiser til enhver tid skal være sunt, ha så-og-så mange kalorier, også videre. Til slutt vil jeg bare nevne, mest fordi jeg bare vil det, at i toppidretts-verdenen er vel kokain veldig vanlig å bruke, og at dette umulig er sunt Og igjen: Jeg beskylder ikke deg for å bruke det, vil bare påpeke at det å være toppidrettsutøver ikke nødvendigvis er synonymt med å være sunn
Gjest strykebrett Skrevet 24. november 2009 #44 Skrevet 24. november 2009 La oss få en ting klart: Dette er ikke en moralpekende tråd, jeg bryr meg ikke om at dere drikker, men jeg lurer bare på HVORFOR dere gjør det. Jeg forstår at mange kan synes det smaker godt å drikke alkohol til mat. Men det som er viktig å være klar over, er at det aldri er alkoholen som smaker godt. Jeg syns dette ligner veldig på en moralieserende tråd iom at du fra starten av har lagt ut om hvor giftig alkohol er, skadevirkninger og så videre i innlegg etter innlegg. Hva er vitsen med det hvis du bare er nysgjerrig? Mulig jeg misforstår veldig, men det virker som du er mer ute etter å fronte din egen anti-alkoholkampanje enn å forstå hvorfor vi nyter alkohol. Når det gjelder alkohol og smak an jeg opplyse om at alkohol har en viktig funksjon som smaksutvikler i både vin og øl. Alkoholprosenten har mye å si for smaken. Det er en grunn til at bokkøl holder høyere prosent enn pilsner for eksempel. Ekte juleøl har en høyere aloholprosent enn det man får i butikken fordi alkoholprosenten sammen med karamellmalt og brentmalt balanserer med den fete julematen og gjør det perfekt som drikke til julemiddagen (blant annet).
Gjest Gjest_Tim_* Skrevet 24. november 2009 #45 Skrevet 24. november 2009 Du har fornuftige og gode argumenter, og det er veldig bra at du spesifiserer at det ikke er en moralpreken du kommer med! (Men jeg må innrømme at det virker litt sånn avogtil, så litt krasse reaksjoner fra folk tror jeg nesten du måtte forvente, desverre.) Hva du føler om alkohol respekterer jeg, sålenge du respekterer mitt forhold til alkohol. Jeg drikker meg sjeldent full, men jeg gjør det en gang i blant. Jeg synes det er kjekt, og alkohol smaker godt. Er fullstendig klar over at jeg forgifter kroppen min med det, men det plager egentlig ikke meg nevneverdig. Bare så det er sagt Du sier at du bare gir kroppen din sunne ting - jeg regner med at du mener du spiser sunt, drikker sunt, o.l. Men kan ikke det også være farlig? (Ikke fysisk, men psykisk.) Jeg mener jeg så en dokumentar om det på TV om folk som var så fanatisk opphengt i å ta vare på kroppen sin, spise sunt, osv at det ble et problem for dem - at det rett og slett ble en avhengighet. Det er jo problematisk det også, for det er ikke sunt å være avhengig av noe som helst. Jeg sier ikke at du har et problem, altså, i tilfelle du trodde det, jeg bare nevner det, siden du går så hardt ut mot alkohol. Jeg spiser også forholdsvis sunt, (Variert kosthold, grønnsaker, lite til ingen junkfood, drikker bare vann som tørstedrikk...) men jeg tillater meg å "synde" avogtil, og det føler jeg kan være problemet for noen - at de ikke tillater seg å "synde" avogtil, men er fanatisk opphengt i at det de spiser til enhver tid skal være sunt, ha så-og-så mange kalorier, også videre. Til slutt vil jeg bare nevne, mest fordi jeg bare vil det, at i toppidretts-verdenen er vel kokain veldig vanlig å bruke, og at dette umulig er sunt Og igjen: Jeg beskylder ikke deg for å bruke det, vil bare påpeke at det å være toppidrettsutøver ikke nødvendigvis er synonymt med å være sunn Et ærlig og bra svar. Personlig mener jeg at det ikke er mulig å bli for sunn, HVIS og bare hvis man har riktig kunnskap om hva sunnhet er. Det er veldig mange, ihvertfall jenter, som forbinder det med å være sunn med å spise få kalorier og være tynn. Hvis man velger å leve slik kan man lett få næringsmangel symptomer, og det blir direkte usunt. Det er først når man har et slikt "ufullstendig" kosthold, man føler at man trenger å "synde". Idrettsfolk definerer sunnhet ut fra funksjonalitet. Det vil si at man spiser for å leve og fungere best mulig, man lever ikke for å spise. I mitt tilfelle så spiser jeg konstant, og inntar minimum 7500kcal, som er over 3 ganger så mye energi som er anbefalt for Ola Normann, daglig. Selv om jeg har så stort energi inntak så har jeg veldig lite fettlagring (8% fett, dvs. definert og synlig muskulatur). Til tross for at jeg trener mye, så er det valg av mat og drikke som avgjør hvordan kroppen min fungerer og ser ut. Hvis du tar deg en tur innom kantina på NIH så vil du se at spisemønsteret ligner mer på hvordan dyr spiser, enn hvordan vanlige mennesker spiser. For meg er mat og drikke bensin for kroppen, og det er derfor jeg setter spørsmålstegn ved alkohol konsumering hos personer som ønsker å ta vare på kroppen sin. Jeg er helt klart enig i at det finnes en rekke idrettsutøvere som overhode ikke kan klassifiseres som sunne mennesker. Det er desverre mange som er for dårlige til å lytte på kroppen sin.
Gjest Gjest_Tim_* Skrevet 24. november 2009 #46 Skrevet 24. november 2009 Jeg syns dette ligner veldig på en moralieserende tråd iom at du fra starten av har lagt ut om hvor giftig alkohol er, skadevirkninger og så videre i innlegg etter innlegg. Hva er vitsen med det hvis du bare er nysgjerrig? Mulig jeg misforstår veldig, men det virker som du er mer ute etter å fronte din egen anti-alkoholkampanje enn å forstå hvorfor vi nyter alkohol. Når det gjelder alkohol og smak an jeg opplyse om at alkohol har en viktig funksjon som smaksutvikler i både vin og øl. Alkoholprosenten har mye å si for smaken. Det er en grunn til at bokkøl holder høyere prosent enn pilsner for eksempel. Ekte juleøl har en høyere aloholprosent enn det man får i butikken fordi alkoholprosenten sammen med karamellmalt og brentmalt balanserer med den fete julematen og gjør det perfekt som drikke til julemiddagen (blant annet). Jeg ser innleggene min kan fremstå som moraliserende, men de er ikke ment slik. Alle kan leve livet sitt akkurat slik dem vil. Men jeg stiller meg uforståelig til hvorfor enkelte mennesker velger et liv i dekadanse, det vil si et liv hvor man aktivt går inn for å bryte kroppen ned. Jeg forstår hele smaksaspektet med alkohol - man lever kun en gang osv. Men man velger jo bevisst å bryte ned kroppen, på lik linje med tobakk, man gjør et bevisst valg på at dette rusmiddelet smaker så godt at det er ikke så nøye om kroppen tar litt skade av det. En slik innstilling er litt rar for meg.
Xtra_lilje Skrevet 24. november 2009 #47 Skrevet 24. november 2009 Jeg skjønner hva du er ute etter, men jeg skjønner ikke motivasjonen din. Man kan komme med slike utsagn om uendelig mange flere ting enn alkohol. Du fremstår som du har løsningen på alt ved å velge den livstilen du gjør, og det er jo vel og bra. Men alkohol er bare en av en av mange ting som faktisk bryter oss ned, og det er umulig å unngå alle. Sover du nok? Når du sover bryter kroppen din ned et gifstoff i hjernen. Stresser du? Negativt stress bryter ned kroppen din og kan gi mange fysiske plager. Du er 26 år gammel, kanskje du kjører bil? Da er du i verste risikogruppen for å komme ut for en stygg bilulykke. Poenget mitt er at det mye som bryter oss ned, og som vi gjør beviste valg rundt hver dag.
Xtra_lilje Skrevet 24. november 2009 #48 Skrevet 24. november 2009 En ting, siden du er toppidrettsutøver: jeg skjønner ikke hvorfor mange utøvere vil bryte ned kroppen sin med doping, men jeg forstår hva de vil oppnå med det.
Gjest imli Skrevet 24. november 2009 #49 Skrevet 24. november 2009 Jeg drikker ikke alkohol, forstår rett og slett ikke poenget. Men vi er alle forskjellige
Tabris Skrevet 24. november 2009 #50 Skrevet 24. november 2009 Jeg forstår ikke hvorfor dette blir fremstilt så svart/hvitt. Selvsagt er det ikke sunt å drikke seg kanon hver helg i flere år. Men det er ikke skadelig for kroppen med et par glass vin eller øl nå og da. Nyansering og moderasjon er en fin bil. For å svare på spørsmålet - jeg drikker alkohol fordi det er godt.
Xtra_lilje Skrevet 24. november 2009 #51 Skrevet 24. november 2009 Jeg forstår ikke hvorfor dette blir fremstilt så svart/hvitt. Selvsagt er det ikke sunt å drikke seg kanon hver helg i flere år. Men det er ikke skadelig for kroppen med et par glass vin eller øl nå og da. Nyansering og moderasjon er en fin bil. For å svare på spørsmålet - jeg drikker alkohol fordi det er godt. Enig.
Gjest Gjest_Tim_* Skrevet 24. november 2009 #52 Skrevet 24. november 2009 Men alkohol er bare en av en av mange ting som faktisk bryter oss ned, og det er umulig å unngå alle. Du har helt rett - kroppen brytes ned og bygges opp (hvis du gir den næring) hvert eneste sekund. Oksidering betyr nedbrytning, og anti-oksidering betyr hindre-nedbrytning. Det er derfor det er et veldig fokus på "matvarer som er rike på antioksidanter" i massemedia. Slike matvarer skal nemlig hindre at kroppen brytes ned av ytre påkjennelser som forurensninger eller stress. Det betyr at hvis man har et godt sammensatt kosthold så stresser man mindre og sover bedre. Alkohol er verre enn oksidanter, det er gift. Oksidanter sørger for å drepe kroppens celler langsomt, mens alkohol dreper dem hurtig. Mat og drikke er noen av de få faktorene man har full kontroll over selv, det er derfor uforståelig for meg hvorfor enkelte mennesker bevisst velger å utsette kroppen sin for alkohol og/eller tobakk. Jeg forstår at alkohol smaker godt fordi det er en sukkerholdig drikk. Det jeg ikke forstår er at den skal øke kvaliteten på et måltid. Det er veldig mange som drikker øl og vin til maten. Men siden alkohol bedøver sansene våre, vil man mister evnen til å smake det man faktisk spiser. Stemningen rundt bordet blir naturligvis mer avslappet, fordi folk blir bedøvet. Men hvis man er i godt selskap med en god vert, så er det veldig mulig å få folk til å slappe av uten å drikke alkohol. Som nevnt tidligere, "drekka meir" hvis du liker det, men den virkelige følelsen av "å slappe av" oppnår man bare når man virkelig er snill med kroppen sin.
Gjest Gjest_Tim_* Skrevet 24. november 2009 #53 Skrevet 24. november 2009 jeg skjønner ikke motivasjonen din. Jeg laget denne tråden for å høre tilbakemelding fra jenter "som drikker like mye som gutter," og hvorfor de velger å gjøre dette. De fleste som har svart har et helt normalt forhold til alkohol, bortsett fra "drikkopp". Hun er ei slik jente jeg ønsket tilbakemelding i fra. Det er slike folk jeg ikke forstår meg på. For min del så skal de få lov til å leve akkurat slik dem vil, jeg lurer bare på hva som motiverer dem.
Gjest Gjest_Tim_* Skrevet 24. november 2009 #54 Skrevet 24. november 2009 ROFL. Fuck denne diskusjonen. Jeg hiver meg. Drekka meir, hvis du vil. Vis måtehold, hvis du vil. Survival of the fittest.
The Kitten Skrevet 24. november 2009 #55 Skrevet 24. november 2009 Jeg laget denne tråden for å høre tilbakemelding fra jenter "som drikker like mye som gutter," og hvorfor de velger å gjøre dette. De fleste som har svart har et helt normalt forhold til alkohol, bortsett fra "drikkopp". Hun er ei slik jente jeg ønsket tilbakemelding i fra. Det er slike folk jeg ikke forstår meg på. For min del så skal de få lov til å leve akkurat slik dem vil, jeg lurer bare på hva som motiverer dem. Du burde kanskje ha presisert dette litt bedre i åpninginnlegget ditt.
pixiee Skrevet 24. november 2009 #56 Skrevet 24. november 2009 Jeg laget denne tråden for å høre tilbakemelding fra jenter "som drikker like mye som gutter," og hvorfor de velger å gjøre dette. Hei jeg er 20 år og du kan si jeg drikker som en gutt, Jeg gjør det fordi jeg synes det er kjempe deilig og få et avbrekk fra den normale hverdagen, jeg synes det er kult og treffe folk i en annen situasjon en til vanlig da alle er så formelle og stive og vanskelig å komme inn på, Jeg synes også det er sosialt og jeg møter nye spennende mennesker. Men jeg er også opptatt av å være sunn, trener en god del og spiser det som er bra for meg. Jeg mener man kan leve et sunt bra liv, men også drikke seg driiita inimellom hvis man ønsker det. Jeg drikker kanskje hver helg, og om sommeren eller på ferie hender det jeg drikker flere uker i strekk, Og vet du va jeg er i kjempe god form. Ingenting som feiler meg eller har gjort det. Og jeg har drukket i mange år, itilleg røyker jeg =)
Gjest Gjest_Tim_* Skrevet 24. november 2009 #57 Skrevet 24. november 2009 Hei jeg er 20 år og du kan si jeg drikker som en gutt, Jeg gjør det fordi jeg synes det er kjempe deilig og få et avbrekk fra den normale hverdagen, jeg synes det er kult og treffe folk i en annen situasjon en til vanlig da alle er så formelle og stive og vanskelig å komme inn på, Jeg synes også det er sosialt og jeg møter nye spennende mennesker. Men jeg er også opptatt av å være sunn, trener en god del og spiser det som er bra for meg. Jeg mener man kan leve et sunt bra liv, men også drikke seg driiita inimellom hvis man ønsker det. Jeg drikker kanskje hver helg, og om sommeren eller på ferie hender det jeg drikker flere uker i strekk, Og vet du va jeg er i kjempe god form. Ingenting som feiler meg eller har gjort det. Og jeg har drukket i mange år, itilleg røyker jeg =) ROOOOOOOOOOOOOOOFL. Priceless jente! Først: Din kropp. Ditt liv. Gjør akkurat hva du føler for. Hvordan får du alkohol og tobakk inn i et sunt liv? Har du sett hvordan party girls (og gutter for den saks skyld) ser ut når de blir eldre? hehe, uansett, du virker ubetalelig.
Gjest Gjest_Tim_* Skrevet 24. november 2009 #58 Skrevet 24. november 2009 hehe, dette er en nok en endeløs diskusjon. Jeg dropper tråden. Lev livet som dere føler for gutter og jenter!
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #59 Skrevet 24. november 2009 For mye trening er helt klart ikke noe bra for kroppen! Uansett hvor mye alkohol du drikker så må hele tiden kroppen jobbe for å "uskadeliggjøre" alkoholen. Man må huske på at kroppen hele tiden blir utsatt for angrep utenfra: luft forurensning, dårlig matvarer, klor i drikkevannet osv. Kroppen jobber konstant for å kvitte seg med skadelige substanser og kun ta opp de tingene som gjør den godt. Når man drikker alkohol utsetter man bevisst kroppen for et slikt "angrep". Det betyr at f.eks. hvis du har vært i skolen hvor mange personer med influensa har hostet på deg, så jobber kroppen din på spreng for å hindre at du får influensa. Hvis du samme dag velger å drikke alkohol, så får kroppen mindre evne til å hindre influensa viruset fordi den må "uskadeliggjøre" alkoholen i tillegg, og sjansen for at du får influensa blir større. Jeg synes alkohol konsumering bør være et personlig valg, akkurat på grunn av at det skader/nedsetter ens kropp. Jah, du kan mye om kroppen skjønner jeg... Når man får virus i kroppen er det immunsystemet som jobber mot dette, først det ytre og om det kommer igjennom, det indre med de hvite blodcellene. Alkohol blir tatt opp i blodet, sendt til leveren, og der er det ER i levercellene som tar seg av nedbrytningen. Altså to helt forskjellige områder i kroppen som har ansvar for hvert sitt, disse har ingenting med hverandre å gjøre. Hvis du isåfall mener det, kan du heller ikke trene etter å ha vært på skolen hvor noen hoster på deg, for da jobber muskelcellene med å lage energi og kroppen må jobbe med både dette, og bekjempe virus.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #60 Skrevet 24. november 2009 Jeg drikker fordi det gir en kjempegod rus.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå