Gå til innhold

Hvorfor drikker du?


Gjest Gjest_Tim_*

Anbefalte innlegg

Det er ingen som liker alkohol eller tobakk første gang de prøver det. Men siden det er akseptert av samfunnet velger folk å presse kroppen til å like det. En ting er å presse kroppen til å like ting som vitenskapen har bevist at skal bedre helsen, men å presse kroppen til å like et rusmiddel er litt uforståelig for meg.

Jeg likte alkohol første gang jeg smakte det. God, god rødvin fra mamma ved middagsbordet :)

Jeg drikker alkohol fordi det smaker godt, fordi det finnes veldig lite på en fredag som er bedre enn å sette meg ned sammen med forloveden min med en god, kald, mørk øl (helst irsk) eller et godt glass rødvin :)

Jeg kan ikke påstå at jeg drikker for å bli lykkeligere. Jeg drikker fordi jeg liker det, fordi det smaker godt, fordi det er utrolig koselig, og fordi jeg føler det er beroligende.

TS driver med sport fordi han liker det, men det er da vitterlig fullstendig mulig å knekke ben og nakke og skade seg på mange, mange måter på det. Ingen som kommer med moraliserende spørsmål fordiom, liksom? :P (Ment halvveis som spøk :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi kroppens sanser sier i fra når du prøver å gjøre den vondt. Det er derfor det er så sinnssykt vondt å drikke ren sprit. Hvis du kamuflerer alkoholen i sukker så lurer du sansene dine, det vil si du merker ikke at du skader kroppen din. Jo mer du drikker jo mer bedøvet blir sansene dine.

Cristiano Ronaldo har et nøkternt forhold til alkohol og er etter min definisjon topptrent.

Selv om motorsport er en idrett, så er det veldig mange som ikke definerer dette som en fysisk sport. Man trenger en litt annen fysikk når man skal være en motor, mot at man skal styre en motor.

For det første så var det vel aldri snakk om ren alkohol? Jeg snakker om øl og vin.

For det andre så har vel du nå kommet med tidenes fornærmelse av motorsportens utøvere. Jeg tror ikke du har sett noen andre bilsportutøvere enn tjukkasene i norsk rally. Det er ikke seriøs motorsport. Jeg vet ikke om du går på NTG eller idrettslinjen på en videregående skole, men jeg foreslår at du spør læreren din i morgen om hva som kreves for å drive med bilsport. I motsetning til fotballspillerne så er bilsportutøvere nødt til å jobbe over en time i hvert løp uten pause. Det er aldri snakk om å stå rolig å vente på ballen, pause etter 45 minutter osv. Hvis du vil briljere med noen kunnskaper kan du lese denne artikkelen:

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport...one/6980337.stm

Jeg kan jo nevne noen highlights her og nå:

"There is no other sport as physically demanding as Formula One"

"Formula One drivers need a unique combination of power, aerobic fitness and mental strength to handle speeds of more than 200mph and forces of more than 5G for 90 minutes at a time."

"There is no other sport, apart from the marathon, where an athlete has their heart rate so high for such a long time"

"For the drivers competing in races in warmer climes, that means having to cope with cockpit temperatures of up to 60 deg C, and losing between 2kg and 4kg of fluid through perspiration."

Skulle likt å se en fotballspiller, som trenger ekstra pause når det blir over 30 varmegrader, utføre noen av disse oppgavene i mer enn 30 minutter.

Endret av Max Magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
Personlig så driver jeg med toppidrett og har derfor et rimelig nøkternt forhold til alkohol. Alkohol gjør kroppen utelukkende vondt, så det er vanskelig for meg å forstå hvorfor folk velger å drikke gang på gang på gang. Man får bare en kropp, og den skal man leve med resten av livet.

Til deg som drikker:

- Gir du faen i kroppen din? Hvis ja, hvorfor gjør du det?

- Hvis du bryr deg om kroppen din, hvorfor drikker du da?

En skulle jo tro at de som drikker alkohol ofte og/eller mye blåser i kroppen sin.

Selv hadde jeg et høyere konsum som student enn som arbeidstaker, men selv da et moderat forbruk. Nå er det heller sjeldent. Vin til middager i sosiale sammenkomster, ingen stor greie.

Alkohol fortjener ikke hovedplassen i noens liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tim_*
For det første så var det vel aldri snakk om ren alkohol? Jeg snakker om øl og vin.

For det andre så har vel du nå kommet med tidenes fornærmelse av motorsportens utøvere. Jeg tror ikke du har sett noen andre bilsportutøvere enn tjukkasene i norsk rally. Det er ikke seriøs motorsport. Jeg vet ikke om du går på NTG eller idrettslinjen på en videregående skole, men jeg foreslår at du spør læreren din i morgen om hva som kreves for å drive med bilsport. I motsetning til fotballspillerne så er bilsportutøvere nødt til å jobbe over en time i hvert løp uten pause. Det er aldri snakk om å stå rolig å vente på ballen, pause etter 45 minutter osv. Hvis du vil briljere med noen kunnskaper kan du lese denne artikkelen:

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport...one/6980337.stm

Jeg kan jo nevne noen highlights her og nå:

"There is no other sport as physically demanding as Formula One"

"Formula One drivers need a unique combination of power, aerobic fitness and mental strength to handle speeds of more than 200mph and forces of more than 5G for 90 minutes at a time."

"There is no other sport, apart from the marathon, where an athlete has their heart rate so high for such a long time"

"For the drivers competing in races in warmer climes, that means having to cope with cockpit temperatures of up to 60 deg C, and losing between 2kg and 4kg of fluid through perspiration."

Skulle likt å se en fotballspiller, som trenger ekstra pause når det blir over 30 varmegrader, utføre noen av disse oppgavene i mer enn 30 minutter.

ROFL. My man, jeg tror ikke vi blir enige uansett hvor mye vi diskuterer. Jeg liker motorsport og er klar over hvor mye som kreves både fysisk og mentalt, men for meg er det ikke en idrett, det er en sport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ROFL. My man, jeg tror ikke vi blir enige uansett hvor mye vi diskuterer. Jeg liker motorsport og er klar over hvor mye som kreves både fysisk og mentalt, men for meg er det ikke en idrett, det er en sport.

Ja, det er en sport. Akkurat som fotball...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

man må da ikke gi faen i kroppen sin, bare fordi man drikker alkohol vel? alt i moderate mengder.

det er ikke sånn at kroppen tar veldig mye skade av noen pils eller litt vin i ny og ne.

er det ikke til og med bevist at kroppen kan ha godt av litt rødvin? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tim_*
man må da ikke gi faen i kroppen sin, bare fordi man drikker alkohol vel? alt i moderate mengder.

det er ikke sånn at kroppen tar veldig mye skade av noen pils eller litt vin i ny og ne.

er det ikke til og med bevist at kroppen kan ha godt av litt rødvin? :)

Alkohol er 100% gift. Grunnen til at vin og helse nevnes i samme setning er på grunn av druene - og så diskuteres det om den lille mengden alkohol gjør større eller mindre skade enn den helsebringende effekten av druene.

Kroppen har helt klart evne til å kvitte seg med litt alkohol bare den får tid og spillerom - akkurat som når du får influensa. Kroppen fikser influensaen selv, men for å fikse dette må kroppen nedprioritere andre oppgaver, det vil si at man blir slapp og ufin mens kroppen blir frisk. Så hvordan noen kan frivillig utsette kroppen for "influensa lignende" tilstander er for meg uforståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tim_*
Rødvin er veldig sunt, for kropp, hjerte og sinn. Så det blir drukket et glass til middag opp til flere ganger i uken her.

Du skal få lov til å drikke så mye du vil.

Men det er faktisk en del eksempler på folk som har tatt tabloid overskriften "vin er sunt" litt for bokstavelig og blitt ordentlig syke.

Alkohol er ikke sunt, uansett hvordan du vrir og vender på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett
Så hvordan noen kan frivillig utsette kroppen for "influensa lignende" tilstander er for meg uforståelig.

Jeg har jo forlart deg hvorfor tidligere i tråden. Sjønner du det fortsatt ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
Alkohol er ikke sunt, uansett hvordan du vrir og vender på det.

Hehe....det er kanskje en del folk som leser overskrifter som "Et glas rødvin er sunt og inneholder antioksidanter" direkte oversatt til "drikk rødvin hver dag, det er sunt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tim_*
Jeg har jo forlart deg hvorfor tidligere i tråden. Sjønner du det fortsatt ikke?

hehe, my bad. Du gjorde det.

Det virker som de fleste i tråden har et veldig fornuftig forhold til alkohol, bortsett fra "drikkopp". Hun virker 100% priceless, og jeg skulle gjerne sett flere svar fra henne eller likesinnede. Det er egentlig slike folk jeg ikke forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alkohol er 100% gift. Grunnen til at vin og helse nevnes i samme setning er på grunn av druene - og så diskuteres det om den lille mengden alkohol gjør større eller mindre skade enn den helsebringende effekten av druene.

Kroppen har helt klart evne til å kvitte seg med litt alkohol bare den får tid og spillerom - akkurat som når du får influensa. Kroppen fikser influensaen selv, men for å fikse dette må kroppen nedprioritere andre oppgaver, det vil si at man blir slapp og ufin mens kroppen blir frisk. Så hvordan noen kan frivillig utsette kroppen for "influensa lignende" tilstander er for meg uforståelig.

det har jo helt klart noe med mengden alkohol man putter i seg også da! for all del, ja alkohol er gift. men det skal nå fortsatt litt til for at kroppen tar ordentlig skade av det!

kroppen kan bli skadet av for mye trening også, for å sette det i et annet perspektiv. noen koser seg kanskje med en løpetur, andre med en øl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tim_*
det har jo helt klart noe med mengden alkohol man putter i seg også da! for all del, ja alkohol er gift. men det skal nå fortsatt litt til for at kroppen tar ordentlig skade av det!

kroppen kan bli skadet av for mye trening også, for å sette det i et annet perspektiv. noen koser seg kanskje med en løpetur, andre med en øl :)

For mye trening er helt klart ikke noe bra for kroppen!

Uansett hvor mye alkohol du drikker så må hele tiden kroppen jobbe for å "uskadeliggjøre" alkoholen. Man må huske på at kroppen hele tiden blir utsatt for angrep utenfra: luft forurensning, dårlig matvarer, klor i drikkevannet osv. Kroppen jobber konstant for å kvitte seg med skadelige substanser og kun ta opp de tingene som gjør den godt.

Når man drikker alkohol utsetter man bevisst kroppen for et slikt "angrep". Det betyr at f.eks. hvis du har vært i skolen hvor mange personer med influensa har hostet på deg, så jobber kroppen din på spreng for å hindre at du får influensa. Hvis du samme dag velger å drikke alkohol, så får kroppen mindre evne til å hindre influensa viruset fordi den må "uskadeliggjøre" alkoholen i tillegg, og sjansen for at du får influensa blir større.

Jeg synes alkohol konsumering bør være et personlig valg, akkurat på grunn av at det skader/nedsetter ens kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anna_*

Det er noen her som har en stor interesse for å fremstille alkohol så dårlig, og menneskene at det nesten blir kjedelig å svare på dette.

Tror neppe dere som driver med toppidrett her i tråden hadde syntes at det var like interessant å svare på en tråd, hvor dere bare blir hetset og sett ned på, blitt tatt for å være fanatiske og usunne av all treninga og lignende. Blir liksom litt kjedelig ut av slikt. Synes du ikke?Dere forholder dere ikke til virkeligheten for mange, når dere fremstiller oss som er glad i alkohol slik. De dere fremstiller er 14isser eller mennesker som har vansker med alkohol. Jeg kjenner godt min egen kropp og jeg kjenner godt språket. Når kroppen har fått nok, når kroppen har det sprudlende, når kroppen trenger en pause og masse vann.

Nå må dere bli saklige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har sett flere eksempler på toppidrettsutøvere som har kollapset, med hjertestans og det som verre er. Det til og med noen som har dødd. Dessuten blir toppidrettsutøvere smittet av alle mulige slags sykdommer og forkjølelser bare du ser på dem. Jeg har et moderat alkoholinntak, koser meg med god mat, og driver kun med lett mosjon, og jeg er så si aldri syk!

Toppidrettsutøvere driver kroppen helt til det ytterste av hva den kan klare, så jeg har ingen tro på at det kan være sunt.

Å drive toppidrett er neppe bra for psyken heller, om en skal dømme etter trådstarters faschistiske holdning til alkohol. Er det slik man blir av å drive med toppidrett, så er jeg glad for at jeg ikke har havnet på den hyllen her i livet. Herregud, det er da andre ting som betyr noe her i livet også, enn trening og kosthold! Det er ingen som vet hvor mange år vi får her på jorda, og jeg mener man må nyte det mens man har det. På hvilken måte man gjør det, er opp til hver og en, men kom ikke her og si at idrett er toppen av lykke for alle, for det er det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest- Purple Haze

Det er forskjell på å drikke litt en gang i blant, og å drikke seg sveiseblind flere ganger i uka.

Den som ikke ser det, er fanatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alkohol konsumering bør være et personlig valg, akkurat på grunn av at det skader/nedsetter ens kropp.
Mener du at det ikke er det?

For øvrig har jeg ikke akkurat inntrykk av at idretten har bidratt så mye til å begrense folks alkoholinntak, i hvert fall var det i idrettssammenheng jeg drakk første gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er viktig å nyansere litt. Det er forskjell på å ta seg et glass rødvin eller to i uken og å drikke seg bælfull på sprit en gang i uken, som dessverre mange nordmenn faktisk gjør. Jeg skal innrømme jeg har feilvurdert og blitt skikkelig drita, men syns det var så til de grader ubehagelig at det skjer ikke lenger, og jeg skjønner ikke folk som kan la det skje gang på gang. Men jeg tar gjerne et glass vin eller to til maten, for meg vil en god vin være prikken over i'en til god mat. jeg er generell opptatt av trening og helse, men har ikke tenkt å droppe mine vinglass av den grunn. Livet handler da også om balanse, og for meg vil det si at jeg vil kunne nyte de gode stunder; som en koselig lørdagskveld med venner og god mat og god vin ;)

En artikkel om rødvin:

http://www.nettavisen.no/innenriks/ioslo/article2032177.ece

Endret av Xtra_lilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...