Gå til innhold

Fedrekvoten dersom mor er arbeidsledig


Gjest Amy

Anbefalte innlegg

Er det noen som er i samme situasjon som oss eller som har kunnskap om regelverket omkring fedrekvoten dersom jeg ikke får meg arbeid innen mannen min skal ta ut pappakvoten?

Jeg har klippet ut en del av lov om folketrygd for å se hvordan dere oppfatter loven når det gjelder dette:

Slik oppfatter jeg det: Mannen min kan benytte seg av fedrekvoten selv om jeg ikke får meg jobb innen han skal ha sin del av permisjonen. Han får altså fødslespengene i denne perioden. Kan jeg da få dagpenger mens han tar ut fedrekvoten? (fikk dagpenger før fødselen)

§ 14-9. Stønadsperiode for faren

Faren har rett til fødselspenger bare dersom moren etter fødselen

a) går ut i arbeid,

B) tar offentlig godkjent utdanning på heltid,

c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid,

d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet,

e) er innlagt i helseinstitusjon og ikke kan ta seg av barnet.

Farens rett etter fjerde ledd bokstavene d og e gjelder også i de første seks ukene etter fødselen.

§ 14-10. Fedrekvote

Når faren tar ut fedrekvoten, får han fødselspenger beregnet i forhold til morens stillingsdel i opptjeningstiden. Dersom morens stillingsdel har utgjort minst 75 pst. av full arbeidstid, får likevel faren fødselspenger beregnet i forhold til sin egen stillingsdel. Hvis faren bare har rett til reduserte fødselspenger, kan han velge ureduserte fødselspenger mot at fedrekvoten blir tilsvarende forkortet. Den samlede stønadsperioden blir da like mye forkortet.

Faren kan ta ut fedrekvoten uten hensyn til om vilkårene i § 14-9 fjerde ledd bokstavene a til e er oppfylt.

Fedrekvoten kan benyttes helt ut samtidig med at moren mottar graderte fødselspenger på opptil 50 pst. etter § 14-4 sjette ledd eller etter bestemmelsene om tidskonto i §§ 14-21 til 14-28.

Noen som forstod spørsmålet mitt og som har peiling på dette?

Takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke i samme situasjon, men kjenner et par som har det likedann. Slik jeg har forstått det fra dem, så må hun gå tilbake til å være arbeidsledig (som da kan defineres som jobben, og lønna er ledighetstrygden) når han ta ut sin pappakvote.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo greit ut. Var jo redd for at dette skulle hindre pappaen i å ta ut kvoten sin jeg. Det er jo så vanskelig jobbmarked om dagen at...

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...