Gå til innhold

Hovent og ømt under øyet

Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Min 14-årige datter har hovnet opp under det ene øyet. Det er litt rødt og ømt. Hva kan dette være? Hva skal vi gjøre med det? Det har blitt verre i løpet av dagen. Må vi kontakte lege eller er det noe vi kan gjøre selv i første omgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontakte lege. Har hun blitt stukket på øyet?

Nei, hun har ikke blitt stukket på øyet. Selve øyet og øyelokket ser helt fint ut. Det er området under øyet som er hovent. Jeg har vurdert å kontakte lege, men vil se det litt an. Det er først i dag det har blitt hovent, men hun var litt rød under begge øynene i går. I dag ser det nesten bra ut under det ene øyet, mens det andre har hovnet opp. Etter å ha spurt om hun har brukt noen kremer el.l. i øyeområdet fortalte hun at har brukt renseproduktene i hele ansiktet inkl. øyepartiet. Det er renseprodukter for fet hud, noe som nok ikke er bra for ømtåelig hud rundt øynene. Kan det være dette hun reagerer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være forstoppelse av tårekanalen, eller det kan være, som du sier, en allergisk reaksjon. Ser det sånn ut: LINK TIL BILDE

En annen mulighet er også at hun har skapt en inngangsportal for streptokokker ved å gni hardt, og at hun har fått erysipelas.

Jeg ville tatt en tur til legen.

Innlegget er endret iht KGs regler.

Furstina, mod

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, RobotKalle. Jeg ringte legevakten for å spørre om råd. Fikk da beskjed om at vi kunne komme en tur med en gang (en fordel å ikke bo i en av storbyene). Fikk påvist øyebetennelse på begge øynene, og min datter fikk antibiotikasalve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, RobotKalle. Jeg ringte legevakten for å spørre om råd. Fikk da beskjed om at vi kunne komme en tur med en gang (en fordel å ikke bo i en av storbyene). Fikk påvist øyebetennelse på begge øynene, og min datter fikk antibiotikasalve.

Ah, på begge øynene (men under øyet? Kjertelbetennelse/blepharitt da?) Bra dere dro, da. Tenk så teit om jeg hadde sagt, "nei, bare på det ene øyet, da går det jo bra." Og så er det noe ille allikevel. God bedring, det går sikkert bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, på begge øynene (men under øyet? Kjertelbetennelse/blepharitt da?) Bra dere dro, da. Tenk så teit om jeg hadde sagt, "nei, bare på det ene øyet, da går det jo bra." Og så er det noe ille allikevel. God bedring, det går sikkert bra!

Ja, det var lurt at vi dro. Jeg hadde trodd at øyet også ville vært rødt ved en øyebetennelse, men det trengte det visst ikke i følge legen. Det ene øyet var ikke hovent enda, men det var nok stor sjangs for at det også ville blitt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...