Gå til innhold

Hva gjør man når melken minker?

Klips

Anbefalte innlegg

Har fullammet i fire måneder, men denne uken har det vært bare snørr og tårer når den aller siste kveldspuppen skal fotæres, det tar mange minutter før det kommer noe.

Andre dagen med dette tenkte jeg på å la henne spise masse og ofte for å få opp produksjonen, men så ble hun forkjølet og mistet matlysten!

(Typisk).

Når matlysten kom tilbake dagen etter var puppen helt tom til kvelds, vi måtte bare gi opp og hun sovnet utmattet.

(Nattmat sluttet hun med av seg selv for nesten to måneder siden)

Morgenen etter var en pupp full, til frokost, mens den andre, som hun får litt senere når hun skal legge seg igjen, var ganske slonken og brukte fem minutter på å gi fra seg noe som helst.

Skal jeg se det an lenger, eller begynne med annen mat så babyen slipper å sulte?

Får ikke til pumping så der der det ingen hjelp.

Hilsen fortvilet mor med fortvilet baby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, klips!

Det er et styr det der når malken minker. Hvis du orker, er det fortsatt mulighet for å øke produksjonen ved hyppig amming hver time i et døgns tid. Grensen for når det er virkningsfult sies å ligge rundt 4 mnd. Jeg kom i samme klemmen som deg da min sønn var rundt 4 mnd., ga pupp hver time (slit for oss begge), uten nevneverdig endring.. Litt bedre ble det, men ikke nok. Da innførte jeg erstaning etter pupping til de måltidene jeg merket babyen ikke fikk i seg nok. Men det beste er å tilby bryst først, slik at babyen får i seg litt morsmelk i allefall. Gi i allefall tillegg til kveldsmåltidet, ca. 125 ml. pleide være tilstrekkelig hos oss.

Lykke til, ikke slit dere ut på dette, da! Husk at barnet ditt har fått god mammamelk i 4 måneder - det er veldig bra!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk masse vann. Ammete hjelper også for noen.

Det finnes en nesespray du kan få hos lege din, som gjør at melken kommer med en gang hun tar puppen. Skal sprayes i det ene neseboret fem minutter før amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Texas og olive.

Vet ikke om jeg får kommet meg til lege i dag, men ammete har jeg.

Smurfen er ikke så glad i flaske, og jeg tenkte uansett kanskje det var greit å bruke grøt som tilleggsmat?

Hva begynner man med først, grøt og så mat på glass?

Kan jo ringe helsesøster, men synes personlige erfaringer er vel så hjelpsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kjempeflink som tenker på det som er best for babyen din!!

Stå på og tilby brystet så mye du orker, da kommer det seg skal du se....

Stoor klem fra ammetilhengeren Tex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok forsøkt med tillegg på flaske selvom det ikke er så populært..Viktig at babyen får i seg nok melk/væske! Liker hun ikke å suge tåtesmukken, kan du forsøke å helle fra kopp.

Hvis du derimot velger fast føde er det nok lurt å begynne med grøt før middag. Lettest for den lille magen å takle.

Dette går sikkert veldig bra!! Prøv deg frem - du kjenner din baby best!

Men husk på det med nok væske...det gjør du sikkert også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spesielt siden vi skal til syden!

Har lagt opp slagplan nå,

bøtter ammete og vann, mannen henter nesesprayresept hos legen.

Tilbyr pupp i ett kjør (hun spiser ofte til vanlig også, men enda oftere nå), dersom puppen er helt tom kan jeg ha mme og risgrøt i bakhånd og vurdere hva hun trenger.

Takk for all hjelp.

Det er godt å ha en plan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mitt beste råd er: sørg for å få hvilt deg ut skikkelig. Sov uforstyrret og samle krefter. Og ikke stress med det.

Jeg mista melka delvis etter fire måneder, så da gav jeg noe erstatning og amma det jeg hadde i tillegg. Gikk helt fint og fikk delamma til han var ni måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal slappe av, bare vi kommer oss på ferie. Er bare så masse styr å ordne først :o

Fly midt på natta også!

Men såååååå....

:briller:

Takk for alle gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Klips! God tur!!!! Kanskje det hjelper om du drikker Vørterøl, Clausthaler eller Munkholm, dessuten er det flere som sverger til ett glass rødvin, men det vil ikke jeg prøve. Har de siste dagene tatt en enhet med alkoholfri øl, og tror det hjelper... Er det noen her inne med erfaringer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med jevne (eller ujevne??) dagers mellomrom, er det noe som heter økedager når du ammer, da vil babyen ha mere mat, og det virker ikke som om det blir nok. Da økes mengden melk i puppen, og etter 1-2 dagerer alt tilbake som normalt! Men, jeg skjønner hva du mener, tom pupp er ikke gøy......men, ammete hjalp meg veldig, i bøttevis!! Ellers så er det forskjell da, min første fikk bare pupp til han var 6 mnd, mens nr to var ikke fornøyd med bare pupp etter 4 mnd. -Uansett, hvis alt er bare pyton, så begynn med flaske, det er bedre å gi kanskje bare ett puppemåltid, enn at du har det fælt med amminga!!

Jeg begynte å gi mine mosa potet først, blanda med litt morsmelk, eller tillegg, så kom grøten, og middag til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Hei igjen alle gode hjelpere.

Ferien er over, og flere enheter med ikke alkoholfri vin og øl ble inntatt (ikke store mengder av gangen akkurat).

Melken strømmer, heldigvis, for smurfen nekter å drikke av flaske, så mamman var eneste væskekilde i 40 varmegrader på Kreta.

Har i etterkant lest at mensen kan ha innvirkning på produksjonen, og den kom tilbake midt i ferien. Men melkeproblemene var jo litt før det?

Uansett har vi nå begynt med smaksprøver på grøt, for smurfen blir fem måneder på søndag og er begynt å bli svær.

Puh, det er sannelig ganske mange måneder man skal drive med denne ammingen, altså! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting du kan gjøre for å øke produksjonen er å pumpe etter at du har gitt henne pupp, det har hvertfall jeg hørt....... Sammen med masse (riktig) mat, drikke (gjerne Amme-te og vann) og nok hvile kommer dere nok i mål med "fulle mugger".

Lykke til med grøttilvenning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar angående tilvenning av fast føde. Jeg ble anbefalt på helsestasjonen å begynne med kokte, mosede grønnsaker, et slag av gangen, framfor grøt. Dette fordi grøt er søtere enn grønnsaker og derfor kan det være vrient å få babyen til å spise noe annet dersom man begynner med grøt. Vi begynte med grønnsaker, men merket likevel raskt at grøt var mer populært da vi innførte grøt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elektrisk pumpe ble redningen da jeg ammet. Hadde for lite melk hele veien. Pumpa i stykker flere håndpunmper og holdt på å bli gal :o Men da jeg fikk en elektrisk pumpe av søskenbarnet mitt var livet straks litt bedre igjen. Den bidro til å øke produksjonen, jeg hadde MM hvis veslejenta trengte flaske og ikke minst, jeg kunne pumpe mens jeg pusset tennene, sminka meg el :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...