Gjest spørsmål Skrevet 23. november 2009 #41 Skrevet 23. november 2009 Jeg syntes jaggu er et grusomt stygt ord. Har ei på facebook, som bruker det om de små barna sine hele tiden i statusen..."Nå har jaggu vesla gått 5 skritt alene". Det er så utrolig stygt syntes jeg. Et litt harry ord, brukt av litt subbete folk... Unnskyld, men er dette ment seriøst, eller er det sarkasme? Er ikke alltid så lett å vite over nettet...
Eremitten Skrevet 23. november 2009 #42 Skrevet 23. november 2009 Det er bra at TS ikke fikk med seg Zebra grand prix i går. Line Victoria fikk nok til og med Høgger'n til å ønske seg hørselvern.
Gjesten Skrevet 23. november 2009 #43 Skrevet 23. november 2009 Jeg har alltid lært at jøss spiller på Jesus, og da er det jo et banneord. Hvordan kan Jesus være et banneord? Du må jo være satanist for å mene det. Samme grunn som at "herregud" er et banneord. Man skal i følge bibelen ikke bruke herrens navn med mindre du faktisk snakker om herren. Så f.eks. å si "å herregud" når du er oppgitt, er banning. Samme gjelder hvis du av en eller annen grunn sier "Jesus".
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 23. november 2009 #44 Skrevet 23. november 2009 Samme grunn som at "herregud" er et banneord. Man skal i følge bibelen ikke bruke herrens navn med mindre du faktisk snakker om herren. Så f.eks. å si "å herregud" når du er oppgitt, er banning. Samme gjelder hvis du av en eller annen grunn sier "Jesus". Det er riktig at det står at man ikke skal misbruke Guds navn, men å kalle det banning, er vel å overdrive. Jeg har da lest om og hørt katolske prester si Herregud i dertil "passende" kontekst. Jeg tror heller ikke at Vår Herre tar allting så alvorlig. Han har vel andre ting å bry seg om enn om noen skulle si Herregud i en ikke helt egnet sammenheng. Dessuten finner jeg det merkelig at en som deg ikke skriver Bibelen med stor B og Herren med stor H.
Gjesten Skrevet 26. november 2009 #45 Skrevet 26. november 2009 Det er riktig at det står at man ikke skal misbruke Guds navn, men å kalle det banning, er vel å overdrive. Jeg har da lest om og hørt katolske prester si Herregud i dertil "passende" kontekst. Jeg tror heller ikke at Vår Herre tar allting så alvorlig. Han har vel andre ting å bry seg om enn om noen skulle si Herregud i en ikke helt egnet sammenheng. Dessuten finner jeg det merkelig at en som deg ikke skriver Bibelen med stor B og Herren med stor H. "En som meg"? Hva i allverden skal det bety?
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2009 #46 Skrevet 26. november 2009 Hvilken moral finnes det når tv kanalen sprer banneord for barneøre? La merke til i Krem nasjonen at barna fikk høre banneordet jaggu. Ellers gir ikke programmet noe godt inntrykk over å skape gode holdninger blandt barn. Man skal jaggu høre mye før øra detter av!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 26. november 2009 #47 Skrevet 26. november 2009 Hehe.....i helgen nå skulle min mann på Fana Stadion ( i Bergen) Vår datter på 6 år ble helt rar i ansiktet, og sa at DET ORDET FÅR DERE IKKE LOV Å SI!! Så her i huset er vi tydeligvis restriktiv både med banneord og stedsnavn.... ;-) På et sånt skikkelig mørkemannsreligiøst sted, jeg mener det var i Kvinesdal, var det for mange år siden forbudt å selge brusen Fanta. Det kunne utledes som Faen ta.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2009 #48 Skrevet 26. november 2009 "En som meg"? Hva i allverden skal det bety? Det er riktig at det står at man ikke skal misbruke Guds navn, men å kalle det banning, er vel å overdrive. Jeg har da lest om og hørt katolske prester si Herregud i dertil "passende" kontekst. Jeg tror heller ikke at Vår Herre tar allting så alvorlig. Han har vel andre ting å bry seg om enn om noen skulle si Herregud i en ikke helt egnet sammenheng. Dessuten finner jeg det merkelig at en som deg ikke skriver Bibelen med stor B og Herren med stor H. "En som meg"? Hva i allverden skal det bety? En som deg betyr ikke annet enn at ut fra hva du skriver, vil jeg anta at du er personlig kristen, og da synes jeg det er rart at du ikke hedrer Herren og Bibelen med å spandere store forbokstaver i ordene.
Gjest fisks Skrevet 26. november 2009 #49 Skrevet 26. november 2009 Jaggu er jaggu meg en slags 50talls ord. Som "pokker", "snedig" og "milde måne." Det er komisk og ikke ett tegn på at samfunnet er i forfall. Kvinner har en egen evne til å overdrive betydningen av ting.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2009 #50 Skrevet 26. november 2009 Det er så herlg å se at foreldre fraskriver seg alt ansvar for opplæring av egne barn - la barnetv gjøre det - sååå mye enklere!
Chiyo Skrevet 26. november 2009 #51 Skrevet 26. november 2009 Hvilken moral finnes det når tv kanalen sprer banneord for barneøre? La merke til i Krem nasjonen at barna fikk høre banneordet jaggu. Ellers gir ikke programmet noe godt inntrykk over å skape gode holdninger blandt barn. ???? Jaggu? Visste ikke at det var et ord en gang... Det er da ikke et banne ord!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå