Gjest Gjest Skrevet 22. november 2009 #21 Skrevet 22. november 2009 Da jeg gikk på barneskolen så skulle vi skrive historier og eventyr, jeg husker jeg klarte å skrive inn "jaggu" et sted og fikk bemerket av læreren at det skulle vi helst ikke ha, jeg fikk dog aldri vite hvorfor, og først nå i denne tråden jeg ser at jaggu er gud relatert ord på lik linje med herregud og slikt. Selv bruker jeg både jaggu og jøss under overraskelsesmomenter.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2009 #22 Skrevet 22. november 2009 For alle som har sett krem nasjonal så er ikke orde jaggu noe å ta på vei for, men ord som sædfuck derimot er litt værre å forklare barna mine va egentlig betyr.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2009 #23 Skrevet 22. november 2009 Det er sprøtt hvordan folk tolker det norske språket i forskjeliige retninger. Selv synes jeg jaggu er et positivt ladet ord, det brukes ofte i en slags jovial tone, og ofte i sammenheng med en positiv overraskelse. (Som f. eks. Per så ut til å tape, men jaggu vant han allikevel.) Jeg hadde gjerne brukt jaggu i et barneprogram, da jeg synes det bringer en lystig stemning, og er et hyggelig ord.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2009 #24 Skrevet 22. november 2009 Må si at jeg heller ikke syns jaggu eller jøss er så mye å ta på vei for. Men NRK tillater MYE verre ting på barneprogrammene sine, og det er mye verre, syns jeg. Faen i helvete, fuck you, forpulte ditt og datt detter ut av munnen på tiåringer. Oss som prøver å lære ungene folkeskikk når de prater har ingen sjanse i dagens samfunn. Jeg er skuffet over Nrk. Da jeg var liten (er 34) var banning i barneprogrammer helt utenkelig. Hvorfor må de få det inn DEN veien også? Hva er vitsen? Jeg vet at banning er en del av samfunnet nå, men jeg bare syns ikke det er NOE sjarmerende i seksåringer som banner så det lyser. Eller tiåringer, for den del. Hva er dette nye som har kommet der ti-tolvåringer må være så INNMARI coole og voksne? Snakker om puling og alkis og jeg vet ikke hva, samtidig som de fører et språk bryggesjauere ville vært stolte av. Hvorfor kan ikke bare barn være barn....? Jeg syns det er skikkelig, skikkelig trist som verden har blitt.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2009 #25 Skrevet 22. november 2009 Jaggu og jøss? Jøss, nå er jeg overrasket over hva som blir regnet som banneord. Det skal jaggu meg ikke mye til Disse ordene har jeg aldri sett på som stygge ord, bare ord man bruker for å uttrykke seg litt klarere. Jeg som er fra Nord-Norge har vokst opp med gudene vet hva slags ord. Har ikke tatt skade av de, så jeg tviler på at barn tar skade av disse to uskyldige ordene.
Gjest imli Skrevet 22. november 2009 #26 Skrevet 22. november 2009 Må si at jeg heller ikke syns jaggu eller jøss er så mye å ta på vei for. Men NRK tillater MYE verre ting på barneprogrammene sine, og det er mye verre, syns jeg. Faen i helvete, fuck you, forpulte ditt og datt detter ut av munnen på tiåringer. Oss som prøver å lære ungene folkeskikk når de prater har ingen sjanse i dagens samfunn. Jeg er skuffet over Nrk. Da jeg var liten (er 34) var banning i barneprogrammer helt utenkelig. Hvorfor må de få det inn DEN veien også? Hva er vitsen? Jeg vet at banning er en del av samfunnet nå, men jeg bare syns ikke det er NOE sjarmerende i seksåringer som banner så det lyser. Eller tiåringer, for den del. Hva er dette nye som har kommet der ti-tolvåringer må være så INNMARI coole og voksne? Snakker om puling og alkis og jeg vet ikke hva, samtidig som de fører et språk bryggesjauere ville vært stolte av. Hvorfor kan ikke bare barn være barn....? Jeg syns det er skikkelig, skikkelig trist som verden har blitt. Enig i dette jeg. Synes ikke jaggu og jøss er noe å ta på vei for, men fuck, forpult, dritt osv. synes jeg ikke hører hjemme i barneprogram.
Lapetos Skrevet 22. november 2009 #27 Skrevet 22. november 2009 Nå må du huske at det er forskjell på "en helvetes maskin" og "en helvetes-maskin" Og jeg tror jøss og jaggu av veldig mange ikke blir sett som banneord, men jeg tror kanskje at mange kristne ikke rangerer banneord, og da er vel kanskje disse to på linje med f***? :klø: Jeg tror kanskje uansett at barne tv på NRK burde holde seg unna alt sånt, i alle fall så lenge Norge fremdeles er et kristent land sånn i offisiell sammenheng? Joda, er klar over at det er forskjell på helvetes-maskin og helvetes maskin, men ordet (stedet?) "Helvete" er fremdeles brukt som et sterkt og negativt ladet ord, og jeg kan ikke se hvordan helvetes er et mindre banneord, bare man setter en bindestrek mellom det og et annet ord?
KinderMaxi Skrevet 22. november 2009 #28 Skrevet 22. november 2009 selvsagt er jaggu et bannord på lik nivå som helvette, faen, jøss o.l ord som ikke passer til barn. Har aldri hørt at de ordene er banneord. :klø: Jaggu bruker jeg som en annen form for ja, mens jøss bruker jeg når jeg er forundret eller overrasket.
Gjest Gjest_tina_* Skrevet 22. november 2009 #29 Skrevet 22. november 2009 Er dette en _seriøs_ tråd??? haha Mine barn skal få brøle både gud og jesus så mye de vil på lik linje som de skal få rope nissefar av fulle lunger.
Myrthel Skrevet 22. november 2009 #30 Skrevet 22. november 2009 Jeg syntes jaggu er et grusomt stygt ord. Har ei på facebook, som bruker det om de små barna sine hele tiden i statusen..."Nå har jaggu vesla gått 5 skritt alene". Det er så utrolig stygt syntes jeg. Et litt harry ord, brukt av litt subbete folk...
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2009 #31 Skrevet 22. november 2009 Jaggu er IKKE banneord. Dummeste jeg har hørt. Ungene mine sier søren, fy fader, svarte uten at noen av oss reagerer på det. Men har skjedd at jeg har kastet ut en liten gutt herfra pga han sa Fuck.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2009 #32 Skrevet 22. november 2009 Jeg syntes jaggu er et grusomt stygt ord. Har ei på facebook, som bruker det om de små barna sine hele tiden i statusen..."Nå har jaggu vesla gått 5 skritt alene". Det er så utrolig stygt syntes jeg. Et litt harry ord, brukt av litt subbete folk... Og for meg er jammen ett sosseord. I min dialekt blir jaggu brukt for jammen. Definisjon for jaggu: jaggu interj. jaggu ['jɑgʉ] brukt forsterkende:jammen Det er jaggu den største fisken jeg har sett! Altså ikke noe banneord i det hele tatt.
Gjest Gjest_Christine_* Skrevet 22. november 2009 #34 Skrevet 22. november 2009 Må si at jeg heller ikke syns jaggu eller jøss er så mye å ta på vei for. Men NRK tillater MYE verre ting på barneprogrammene sine, og det er mye verre, syns jeg. Faen i helvete, fuck you, forpulte ditt og datt detter ut av munnen på tiåringer. Oss som prøver å lære ungene folkeskikk når de prater har ingen sjanse i dagens samfunn. Jeg er skuffet over Nrk. Da jeg var liten (er 34) var banning i barneprogrammer helt utenkelig. Hvorfor må de få det inn DEN veien også? Hva er vitsen? Jeg vet at banning er en del av samfunnet nå, men jeg bare syns ikke det er NOE sjarmerende i seksåringer som banner så det lyser. Eller tiåringer, for den del. Hva er dette nye som har kommet der ti-tolvåringer må være så INNMARI coole og voksne? Snakker om puling og alkis og jeg vet ikke hva, samtidig som de fører et språk bryggesjauere ville vært stolte av. Hvorfor kan ikke bare barn være barn....? Jeg syns det er skikkelig, skikkelig trist som verden har blitt. Helt enig i det du skriver. Har sett barne- og ungdomsprogrammer (bl.a. de som går rett etter barne-TV for de aller minste, kl 18.30) der de banner så det lyser. Hva er poenget? Det eneste dette fører til er en råere omgangstone blant barna, og det kan jeg ikke se noe positivt i.
Russian Roulett Skrevet 22. november 2009 #36 Skrevet 22. november 2009 Må si at jeg heller ikke syns jaggu eller jøss er så mye å ta på vei for. Men NRK tillater MYE verre ting på barneprogrammene sine, og det er mye verre, syns jeg. Faen i helvete, fuck you, forpulte ditt og datt detter ut av munnen på tiåringer. Oss som prøver å lære ungene folkeskikk når de prater har ingen sjanse i dagens samfunn. Jeg er skuffet over Nrk. Da jeg var liten (er 34) var banning i barneprogrammer helt utenkelig. Hvorfor må de få det inn DEN veien også? Hva er vitsen? Jeg vet at banning er en del av samfunnet nå, men jeg bare syns ikke det er NOE sjarmerende i seksåringer som banner så det lyser. Eller tiåringer, for den del. Hva er dette nye som har kommet der ti-tolvåringer må være så INNMARI coole og voksne? Snakker om puling og alkis og jeg vet ikke hva, samtidig som de fører et språk bryggesjauere ville vært stolte av. Hvorfor kan ikke bare barn være barn....? Jeg syns det er skikkelig, skikkelig trist som verden har blitt. Det er trist at NRK tillater banneord, men ikke jaggu og jøss og slikt da, men barn får alltid hørt disse ordene UANSETT, ikke bare på tv, men av andre og andre barn. Barn skal alltid utfordre skjebnen, men mesteparten av tiden, sier de ord de ikke vet hva er, men vet de er stygge. Det viktigste er å lære barna at de ikke skal banne hjemme, for da er sannsyneligheten for at de banner når de er hjemme hos vennene ganske små. Jeg kommer fra et meget liberalt hjem, men har aldri fått lov til å banne hjemme, da fikk jeg tilsnakk, og slik er jeg den dag i dag, og banner heller ikke foran sjefen min, eller foreldrene til vennene mine. Men vi "unge" nå til dags, har et annet språk oss i mellom, og der flyter banneodene fritt, for det er bare en måte å utrykke seg tydeligere på, forklare frustrasjon eller sinne. Så unger kommer til å lære seg disse ordene uansett hva vi gjør, men det er viktig å forklare hvorfor man ikke skal bruke banneord til barna, ikke klage til NRK eller TV2, man må ta ansvar selv, og man kan ikke forvente at TV skal oppdra ungene dine, det skal foreldrene:)
Bellatrix Skrevet 22. november 2009 #37 Skrevet 22. november 2009 Jaggu og jøss er ikke ord jeg bruker noe særlig, men om man skal kalle det banneord blir vel å dra det litt langt. Noen mener at å gi blaffen kommer av og gi blanke faen, søren er et navn, fillern betyr kanskje noe dumt det også? Hva med huff? Har vi et så fattig språk at man ikke har noen uttrykk for overaskelse, skuffelse etc uten at det blir kalt banning? Nordlendinger har mange ord og uttrykk som jeg ikke anser som banning, men de blir også beskyldt for å banne mye. Hva blir igjen av språket vårt til slutt?
Gjesten Skrevet 22. november 2009 #38 Skrevet 22. november 2009 (endret) Jaggu og jøss er ikke ord jeg bruker noe særlig, men om man skal kalle det banneord blir vel å dra det litt langt. Noen mener at å gi blaffen kommer av og gi blanke faen, søren er et navn, fillern betyr kanskje noe dumt det også? Hva med huff? Har vi et så fattig språk at man ikke har noen uttrykk for overaskelse, skuffelse etc uten at det blir kalt banning? Nordlendinger har mange ord og uttrykk som jeg ikke anser som banning, men de blir også beskyldt for å banne mye. Hva blir igjen av språket vårt til slutt? http://en.wiktionary.org/wiki/bry_seg_faen_om http://en.wiktionary.org/wiki/j%C3%B8ss Jeg vet at mange ikke ser på dem som bandeord lenger, men kanskje f*** en gang blir så godt integrert i språket at folk kimser av det og? Som sagt tidligere, personlig synes jeg heller ikke at jaggu, jøss og blaffen er sterke ord, men jeg synes fremdeles at NRK skal ha respekt for dem som fortsatt vil lære barna sine å bruke ord uten ladning. Endret 22. november 2009 av Gjesten
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 23. november 2009 #39 Skrevet 23. november 2009 Jeg har alltid lært at jøss spiller på Jesus, og da er det jo et banneord. Jaggu er det ingen som bruker der jeg kommer fra, så jeg har aldri tenkt over det som et banneord, da jeg liksom ikke har kjent til det, men du har jo i og for seg rett i at det er Ja+Gud, så jeg burde kanskje vurdere de to på lik linje? Jeg har alltid lært at jøss spiller på Jesus, og da er det jo et banneord. Hvordan kan Jesus være et banneord? Du må jo være satanist for å mene det.
Nokia Skrevet 23. november 2009 #40 Skrevet 23. november 2009 Hehe.....i helgen nå skulle min mann på Fana Stadion ( i Bergen) Vår datter på 6 år ble helt rar i ansiktet, og sa at DET ORDET FÅR DERE IKKE LOV Å SI!! Så her i huset er vi tydeligvis restriktiv både med banneord og stedsnavn.... ;-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå