Gjest Gjest Skrevet 21. november 2009 #1 Skrevet 21. november 2009 Hvilken moral finnes det når tv kanalen sprer banneord for barneøre? La merke til i Krem nasjonen at barna fikk høre banneordet jaggu. Ellers gir ikke programmet noe godt inntrykk over å skape gode holdninger blandt barn.
Gjest Invicta Skrevet 21. november 2009 #2 Skrevet 21. november 2009 (endret) Hvilken moral finnes det når tv kanalen sprer banneord for barneøre? La merke til i Krem nasjonen at barna fikk høre banneordet jaggu. Ellers gir ikke programmet noe godt inntrykk over å skape gode holdninger blandt barn. Har aldri sett på jaggu som et banneord. Endret 21. november 2009 av Invicta
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2009 #3 Skrevet 21. november 2009 Det er da over hode ikke noe banneord. Ett helt vanlig ord her jeg kommer fra som betyr ja men. Utrolig hva folk tenker innimellom
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2009 #4 Skrevet 21. november 2009 selvsagt er jaggu et bannord på lik nivå som helvette, faen, jøss o.l ord som ikke passer til barn.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 22. november 2009 #6 Skrevet 22. november 2009 Jaggu = Ja + Gud Jøss = Jesus Ingen banneord, men ord på linje med 'Herregud', men Jaggu og Jøss er vel så innarbeidet i vanlig talespråk at det ikke har noen 'negativ' klang.. Ihvertfall ikke på linje med vanlige banneord. Jeg banner _aldri_, men bruker både Jaggu og Jøss daglig.
Gjesten Skrevet 22. november 2009 #7 Skrevet 22. november 2009 Jeg har alltid lært at jøss spiller på Jesus, og da er det jo et banneord. Jaggu er det ingen som bruker der jeg kommer fra, så jeg har aldri tenkt over det som et banneord, da jeg liksom ikke har kjent til det, men du har jo i og for seg rett i at det er Ja+Gud, så jeg burde kanskje vurdere de to på lik linje?
Lapetos Skrevet 22. november 2009 #8 Skrevet 22. november 2009 Jeg tror ikke det er så veldig mange som tenker over at disse ordene teller som banneord... Jeg har aldri sett på verken jaggu eller jøss som et banneord, og synes det er helt ålreite ord å bruke i en hvilken som helst slags sammenheng.. Jeg har sett verre ting - i en gammel donald-pocket nevner Onkel Skrue en "Helvetes-maskin". Jeg synes folk legger altfor mye vekt på banneord. Det er bare ord, og skader ingen. Men selvsagt, det kommer jo litt an på hvor religiøs man er også Men synes ærlig talt ikke "jaggu" er noe å blåse seg opp for. Men, vi er jo alle forskjellige
Lapetos Skrevet 22. november 2009 #9 Skrevet 22. november 2009 Jeg tror ikke det er så veldig mange som tenker over at disse ordene teller som banneord... Jeg har aldri sett på verken jaggu eller jøss som et banneord, og synes det er helt ålreite ord å bruke i en hvilken som helst slags sammenheng.. Jeg har sett verre ting - i en gammel donald-pocket nevner Onkel Skrue en "Helvetes-maskin". Jeg synes folk legger altfor mye vekt på banneord. Det er bare ord, og skader ingen. Men selvsagt, det kommer jo litt an på hvor religiøs man er også Men synes ærlig talt ikke "jaggu" er noe å blåse seg opp for. Men, vi er jo alle forskjellige
Lapetos Skrevet 22. november 2009 #10 Skrevet 22. november 2009 Oi, beklager dobbel-post, men KG fortalte meg at den første posten ikke ble postet...
Supramundane Skrevet 22. november 2009 #11 Skrevet 22. november 2009 Jeg kan ikke si jeg reagerer nevneverdig på hverken "jaggu" eller "jøss". Syns det er viktigere å fokusere på at barn unngår sterkere ord, for å si det sånn.
Gjesten Skrevet 22. november 2009 #12 Skrevet 22. november 2009 Jeg tror ikke det er så veldig mange som tenker over at disse ordene teller som banneord... Jeg har aldri sett på verken jaggu eller jøss som et banneord, og synes det er helt ålreite ord å bruke i en hvilken som helst slags sammenheng.. Jeg har sett verre ting - i en gammel donald-pocket nevner Onkel Skrue en "Helvetes-maskin". Jeg synes folk legger altfor mye vekt på banneord. Det er bare ord, og skader ingen. Men selvsagt, det kommer jo litt an på hvor religiøs man er også Men synes ærlig talt ikke "jaggu" er noe å blåse seg opp for. Men, vi er jo alle forskjellige Nå må du huske at det er forskjell på "en helvetes maskin" og "en helvetes-maskin" Og jeg tror jøss og jaggu av veldig mange ikke blir sett som banneord, men jeg tror kanskje at mange kristne ikke rangerer banneord, og da er vel kanskje disse to på linje med f***? :klø: Jeg tror kanskje uansett at barne tv på NRK burde holde seg unna alt sånt, i alle fall så lenge Norge fremdeles er et kristent land sånn i offisiell sammenheng?
Colargol Skrevet 22. november 2009 #13 Skrevet 22. november 2009 Jaggu og jøss er ikke banneord i min verden. Jøss er noe jeg bruker når jeg blir overasket eller imponert, f.eks. "jøss, det visste jeg ikke" Jaggu bruker jeg ikke selv no særlig men betyr i mitt hodet en bekreftelse med trykk. F.eks. "jaggu hadde han rett" eller "der skåret han jaggu meg mål igjen" Synes jeg har hørt verre ord på barne-tv for å si det sånn og tror barna blir mer påvirket av de ordene de får høre fra foreldre, søsken og miljøet rundt enn barne-tv.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2009 #14 Skrevet 22. november 2009 Jeg synes det er fælt å høre små barn banne, og vi har sagt klart fra at vi ikke ønsker at våre barn skal bruke ord som faen osv. Da er det skikkelig festlig når slike ord brukes jevnlig i barne- og ungdomsprogrammer på NRK. Har sittet sammen med barna og hørt de fleste bannord som finnes. Har tenkt å sende en forespørsel til NRK om hvilke retningslinjer de har på dette området.
addict Skrevet 22. november 2009 #15 Skrevet 22. november 2009 HAHAHHAHAHA JEG MÅ LE!!!??? ER DU SERRIØST NÅ, TS??
addict Skrevet 22. november 2009 #16 Skrevet 22. november 2009 serriøs* da kan jo ikke barna dine se disneyfilmer heller da, blant annet herkules. folk er jo helt ekstreme!!!
Gjest Gjest_Marion_* Skrevet 22. november 2009 #17 Skrevet 22. november 2009 Jeg lærte hjemme at jaggu var et banneord, men jeg husker nabodama ikke hadde samme formening som mine foreldre. (Er forøvrig ikke spesielt kristen familie jeg kommer fra.) Tror rett og slett det er litt forskjellig praksis på dette.
Russian Roulett Skrevet 22. november 2009 #18 Skrevet 22. november 2009 Hvilken moral finnes det når tv kanalen sprer banneord for barneøre? La merke til i Krem nasjonen at barna fikk høre banneordet jaggu. Ellers gir ikke programmet noe godt inntrykk over å skape gode holdninger blandt barn. Seriøst? Er det virkelig noe å henge seg opp i? Det er ytterst få mennesker som annser jaggu som et banneord, nå til dags betyr jaggu, "ja, jøss, virkelig" f.eks. Men selvfølgelig, hvis du anser det som et meget stygt banneord, kan jeg forstå reaksjonen din, men det er nok få som tenker det samme;)
Gjest m Skrevet 22. november 2009 #19 Skrevet 22. november 2009 Har aldri tenkt på at "jaggu" og "jøss" er banneord. Trodde mer det var ord i samme kategori som "hjelpe meg", "oisann" og "søren klype". Men generelt vil jeg si at jeg liker dårlig at det bannes i nrkprogram som er ment for barn og unge. Da tenker jeg på bannord som j...., f.... og h.....
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2009 #20 Skrevet 22. november 2009 Fint at du prioriterer de viktige tingene i barnas oppdragelse, og ikke ord som ikke er stygge engang... nei, vent... Jaggu og jøss er helt vanlige ord, brukt for å uttrykke overraskelse og lignende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå