Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg har en sånn som jeg er godt fornøyd med. Kan bruke stålredskaper i den og den slipper godt samme hva jeg skal steke i den.

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drar fram en litt eldre tråd om stekepanner. Kupper den!

Er på utkikk etter ny vanlig stekepanne som tåler høy tempratur.

Har vært og sjekket noen steder, men de fleste panner tåler ikke høy tempratur. Leser alltid på esken eller papiret rundt.

Orker ikke å løfte på de tunge jernpannene, så det må vel finnes en panne jeg også kan bruke.

Noen tips?

Sjekket ut Novo pannene hos Jernia, men da fikk jeg beskjed om at det var det merke de fikk mest klager på.

Skrevet

Belima - hvor høy temperatur er høy temperatur?

Skrevet

Høy temp er når du f eks steker biff. Ikke at jeg gjør det så ofte, men vil ha den muligheten.

Ble egentlig overrasket over hvor få panner en kan sette sterk varme på. Har gammeldags ovn og vil gjerne bruke den på mist 1500, gjerne varme den opp på 2000.

Gjest Gjest_marte_*
Skrevet

Høyang Polaris sin Matador-panne er glimrende.

• 3 uker senere...
Skrevet

Høyang Matador er nå innkjøpt og prøvd.

Takk for tipset, nå kan jeg "svi" mat igjen!

Skrevet

Panner blir ofte ødelagt av brukeren. Vanlige feilen er å varme opp olje/smør altfor høyt, da vil oljen avgi tjærestoffer som brenner seg fast i pannen. Dette ser brunt ut om du vasker pannen ren etterpå, maten setter seg også fast når det blir slik. Røyker det av oljen i pannen er den altfor varm, skaden er nesten skjedd.

Et oppkok med sterk blanding av vaskemiddel kan ved hell fjerne endel av det.

Rett bruk: Varm opp pannen 2-3min....skru dereter ned varmen til 2/3 av styrken på komfyren din, for steking av ting ved høy varme.

Nowo/høyang matador er gode panner! Nowo sine varer i mange år om det brukes rett. Skal alltid rengjøres rett etter bruk.

Skrevet

Jeg kan ikke noe for det, men jeg syns jernpanner er uovertruffent også når det gjelder slipp. Jeg har like mye/lite problemer med at maten setter seg fast i andre typer panner - med unntak av omelett/speilegg. Synd de er så tunge, men det går jo an å kjøpe ulike str? Når de ikke vaskes med såpe, beholder de greit "slippen", og vaskes de med såpe kan de bare oljes lett og er i super form igjen. Og så varer de i 100 år! De fleste kan også gå i stekeovnen (avhenger av håndtaket).

Skrevet

Har lyst på Matador steikepanna, men fekk ei anna til jul. Har Party frå før og er ganske fornøyd. Men etter sånn 5 år begynner den å bli slitt. Slippbelegget er dårleg. Fekk ny slik til jul så skal kaste den gamle. Om 5 år kan eg kjøpe Matador ;)

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg har Jamie Oliver-stekepanna fra Tefal, og er veldig fornøyd med den. Det er en god allround-panne med passe høye kanter. Jeg skulle gjerne hatt et lokk til den, det er det eneste aberet.

Til biffsteking foretrekker jeg egentlig jernpanne, men har også brukt Jamie Oliver-en med godt resultat.

Skrevet
Jeg har en stekepanne med slippbelegg fra IKEAs serie 365+. Tror det er denne. Den er helt grei, men ikke noe mer. Skulle jeg kjøpt stekepanne fra IKEA igjen ville jeg nok satset på en fra serien Favorit. Har du mulighet vil jeg anbefale deg noe annet enn IKEA, selv om IKEA fungerer helt greit.

Jeg har en IKEA favorittpanne og den er veldig bra, syns jeg. Stødig, blir greit varm og er ikke så tung at den er helt uhåndterlig.

Gjest Gjest_Josephine_*
Skrevet

Anbefaler virkelig Green Pan!

Hvertfall hvis du bruker mye høy varme. Pannen tåler opptill 450 grader, mens "vanlige" panner tåler bare opptill 260! Bruker du høyere varme på "vanlige" panner med PTFE belegg slipper den farlige gasser, mens Green pan som er keramisk og med PFOA belegg tåler mye høyere varme.

Utrolig bra slippbelegg, pluss at Green Pan er miljøvennelig, alt fra produsjonen på pannen til pappen som er rundt pannene.

Skrevet

Har akkurat kjøpt Høyang Matador og den tåler 1500 grader.

Det er den eneste panna jeg har funnet på markede som ikke er jernpanne, som tåler sterk varme. Nowo pannen tåler også god varme.

Skal du kjøpe ny panne, ta deg tid til å lese bak på omslaget.

Du vil bli overrasket over hvor få panner som egner seg til sterk varme.

Gjest Gjest_tintin_*
Skrevet

Jeg har egentlig litt for mange stekepanner. De rimelige fra Ikea, Obs og Europris til under 300 kr er faktisk gode panner, men de må skiftes ut ofte. Så snart belegget i pannen blir matt eller begynner å skifte farge er det bare å kvitte seg med dem. I hvert fall om man vil ha slippbelegg-effekten.

Fordelen med disse pannene er at de er lette og varmes hurtig opp.

Jeg kjenner ikke alle merkene som nevnes i tråden, men pannene med kjeramisk titanbelegg har vart ganske hos meg.

Jeg har en panne fra Danske Scanpan som virkelig er slitesterk. Slippbelegget tåler det utroligste både når det gjelder temperatur og slitestyrke. Man skal kunne bruke både panneskrubb og stålull på det. Jeg har bare brukt oppvaskemaskin og de vanlige panneskrubbene i butikken med svamp på baksiden.

Hvis Etiqette pannen din tar lang tid å varme seg opp kan det være stekeplaten din er litt treg. Det varierer veldig hvor hurtig platene varmer seg opp fra merke til merke, også på helt nye komfyrer. Jeg har ikke prøvd induksjonskomfyr enda.

Gjest Gjest_tintin_*
Skrevet

Jeg har egentlig litt for mange stekepanner. De rimelige fra Ikea, Obs og Europris til under 300 kr er faktisk gode panner, men de må skiftes ut ofte. Så snart belegget i pannen blir matt eller begynner å skifte farge er det bare å kvitte seg med dem. I hvert fall om man vil ha slippbelegg-effekten.

Fordelen med disse pannene er at de er lette og varmes hurtig opp.

Jeg kjenner ikke alle merkene som nevnes i tråden, men pannene med kjeramisk titanbelegg har vart ganske hos meg.

Jeg har en panne fra Danske Scanpan som virkelig er slitesterk. Slippbelegget tåler det utroligste både når det gjelder temperatur og slitestyrke. Man skal kunne bruke både panneskrubb og stålull på det. Jeg har bare brukt oppvaskemaskin og de vanlige panneskrubbene i butikken med svamp på baksiden.

Hvis Etiqette pannen din tar lang tid å varme seg opp kan det være stekeplaten din er litt treg. Det varierer veldig hvor hurtig platene varmer seg opp fra merke til merke, også på helt nye komfyrer. Jeg har ikke prøvd induksjonskomfyr enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...