Gå til innhold

Hyggelig kveld med samboeren

Fremhevede innlegg

Skrevet
Dette hørtes også kjempe godt ut. Vi har hatt stor suksess med en kremet chilisaus vi bruker sammen med kylling og båndspaghetti tidligere så å marinere kyllingen i noe lignende og ha en saus ved siden av høres kjempe godt ut :D Hva mener du når du sier søt vin eller cider? snakker vi hvitvin eller rødvin, pære eller eplecider?

Jeg har brukt cider; tror ikke det spiller noen rolle om du bruker pære eller eple, jeg husker ikke engang hva jeg har brukt. Hvis dere liker chili så kommer denne til slå an - den marinaden gir skikkelig masse smak til kyllingen!

Uansett hva du velger, så får dere garantert en super kveld. Lykke til :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Dette hørtes veldig godt ut stella. Vi liker begge curry mat så dette kunne fungert. Eneste som slår meg er at en slik "gryte" ville kanskje ikke sett like innbydende ut som et helt stykke kyllingfilet med saus til.

Jeg blir mye mer imponert når noen har laget en skikkelig god gryte enn når noen serverer meg et kjøttstykke, selv om kjøttstykke er laget på en fancy måte. :) Det så utrolig mange gode smaker i gryter, og særlig hvis man ikke pleier å lage det så ofte settes det stor pris på.

Du kan jo lage ditt eget nanbrød til og!

Endret av Glynis
Skrevet
Jeg blir mye mer imponert når noen har laget en skikkelig god gryte enn når noen serverer meg et kjøttstykke, selv om kjøttstykke er laget på en fancy måte. :) Det så utrolig mange gode smaker i gryter, og særlig hvis man ikke pleier å lage det så ofte settes det stor pris på.

Du kan jo lage ditt eget nanbrød til og!

Jeg er helt enig i at gryter kan være vel så godt, og at det kan være lagt like mye tid og arbeid ned i en gryte. Men synes selv at det kan se litt kjedelig ut til tider :)

Gjest Blondie65
Skrevet
Bruker du noe til å holde igjen åpningen med ost inni og baconet med? Har tidligere surret bacon rundt biffer og da har jeg brukt tannpirkere til å holde det sammen. Men frykter at det kanskje gjør at mer av saften siger ut.

Jeg "fletter" baconet på toppen. Dvs at "strimlene blir lagt sammen på toppen.

Skrevet

Må bare forsvare korma'en litt jeg altså! :fnise: Jeg pleier å ha ganske store kyllingbiter - deler som regel et bryst i tre (innerfileten for seg, og så selve brystet i to), i tillegg til at sausen skal kjøres helt glatt. Sånn sett snakker vi ikke "grøtete gryte" men kylling i saus. Men jeg skjønner hva du mener altså!

Du tåler et tips til? 2 kyllingbryst deles nesten i to på langs (jeg kaller det butterfly, men mulig den benevnelsen er helt feil), smører over et generøst lag med rød pesto, et par drag på pepperkverna, gjerne et dryss med pasta basilico-krydder fra Santa Maria (trur eg? Inneholder vel salt, basilikum, persille og hvitløk) og så en skive whatever salt og speket kjøtt jeg har i hus - serranoskinke, parmaskinke eller pepperoni. Rull hver filet sammen, bind sammen med hyssing. Fres i smør i panne slik at den tar farge, over i ildsfast form og i ovn (tar det veldig på gefuhlen - 200 gr i ti min kanskje? Sjekk med en nål om kjøttsaften er klar eller ei, ikke overstek...)

Jeg serverer gjerne med ovnsbakte ratte- eller amandinepoteter (vendt i olivenolje, nykvernet pepper og flaksalt, så 15-20 min i ovn på 225 gr. Fres gjerne opp til 250 og grill et par minutter på slutten), og en god salat av f eks ruccula, gode tomater (min lokale ICA har noen nyyydelige økologiske villtomater i sortimentet nå, de passer perfekt!), noen ringer rødløk, fetaost og noen oliven kanskje? Litt olivenolje og en skvis med sitron på toppen - og det er alt jeg trenger... Evt en mer caprese-inspirert variant, hvor du bytter ut feta og oliven med mozzarella og generøse mengder med basilikum...

Skrevet (endret)
Må bare forsvare korma'en litt jeg altså! :fnise: Jeg pleier å ha ganske store kyllingbiter - deler som regel et bryst i tre (innerfileten for seg, og så selve brystet i to), i tillegg til at sausen skal kjøres helt glatt. Sånn sett snakker vi ikke "grøtete gryte" men kylling i saus. Men jeg skjønner hva du mener altså!

Du tåler et tips til? 2 kyllingbryst deles nesten i to på langs (jeg kaller det butterfly, men mulig den benevnelsen er helt feil), smører over et generøst lag med rød pesto, et par drag på pepperkverna, gjerne et dryss med pasta basilico-krydder fra Santa Maria (trur eg? Inneholder vel salt, basilikum, persille og hvitløk) og så en skive whatever salt og speket kjøtt jeg har i hus - serranoskinke, parmaskinke eller pepperoni. Rull hver filet sammen, bind sammen med hyssing. Fres i smør i panne slik at den tar farge, over i ildsfast form og i ovn (tar det veldig på gefuhlen - 200 gr i ti min kanskje? Sjekk med en nål om kjøttsaften er klar eller ei, ikke overstek...)

Jeg serverer gjerne med ovnsbakte ratte- eller amandinepoteter (vendt i olivenolje, nykvernet pepper og flaksalt, så 15-20 min i ovn på 225 gr. Fres gjerne opp til 250 og grill et par minutter på slutten), og en god salat av f eks ruccula, gode tomater (min lokale ICA har noen nyyydelige økologiske villtomater i sortimentet nå, de passer perfekt!), noen ringer rødløk, fetaost og noen oliven kanskje? Litt olivenolje og en skvis med sitron på toppen - og det er alt jeg trenger... Evt en mer caprese-inspirert variant, hvor du bytter ut feta og oliven med mozzarella og generøse mengder med basilikum...

hehe jeg skjønner hva du mener. Og som nevnt tidligere spiser vi gjerne gryteretter eller feks chop suey eller indisk karry mat. Men den gangen her vil jeg anrette tallerknene litt pene og da synes jeg ikke det passer :)

Men tusen takk for tips. det siste var absolutt interessant og blir nok en slik variant jeg går for :)

Endret av Tevez
Skrevet

Kylling er nok det jeg spiser mest, gjerne i en eller annen wok-variant, som alltid er en vinner. Ser at du helst vil servere "helt kjøttstykke", men wok kan også se veldig pent og fristende ut, hvis du kjører fine farger på grønnsakene, og danderer de fint på fatet (f.eks legge grønnsaker lagvis på fatet - asparges nederst, så minimais, så paprikaskiver, osv. osv., kyllingen øverst, og en "ring" med nudler rundt. Gjerne wok i en saus som ikke dreper fargen på grønnsakene i såfall).

Denne tråden har også maaange gode forslag: http://forum.nybaktmamma.com/oppskrifter-f...kylling-310799/

Lykke til :)

Skrevet

Har tenkt tanken. det går jo an å steke kyllingen hel og woke grønnsakene :)

Skrevet

Spiser dere grønn Pesto? Da er denne oppskrifta kjempegod.

Kyllingfileter legges i ildfastform. Krydre litt med salt+pepper.

Hell over et glass pesto blandet med like deler fløte (eller melk)

Strø over soltørka tomater, cherrytomater delt i to. Legg broccoli, rødløkbåter, asparges, squash osv ned i forma.

Steikes på 220 g.

Kyllingen blir utrolig saftig når du ikke forsteiker den først.

Serveres med couscous eller potetbåter.

Ei anna god oppskrift;

Kyllingfilet

1 tine kremost med krydder som smøres i tykt lag inne i filetene.

Kvern over kyllingkrydder (tror det vi bruker er fra santa maria eller black boy)

Snurr rundt spekeskinke eller bacon.

Hell over litt olje

Legg på soltørka tomater, cherry delt i to.

Legg div grønnsaker i forma, feks rød løk, gul paprika, pastinakk.

Stek på 220 g til safta ikke klar ikke rød.

Server med potetbåter. (Mine beste potetbåter lages ved å dele potetene i båter, ha de i en plastpose. Hell oppi div krydder. Jeg bruker black boy middelhavskrydder, paprika krydder, grillkrydder og rister godt. Trenger ganske mye krydder. Ha i langpanna og hell olje over. Steik til de får litt brune "bobler" på båtene) Til dette bruker jeg ikke saus, men ayoli. Lettvindt ayoli halvt om halvt med mayones + rømme, salt + pepper og noen fedd hvitløk. Bland sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...