Gå til innhold

Hyggelig kveld med samboeren

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Først vil jeg bare hilse alle da dette er min første post på dette forumet. Tross at jeg er mann har jeg lest og lært mye rart på dette forumet ;)

Jeg kommer hjem etter 1 år i militæret fredag om litt under 2 uker. Har i mellomtiden kjøpt ny leilighet med min samboer og kan ikke vente med å komme hjem til mitt nye liv. Derfor ønsker jeg å overaske henne med en skikkelig koslig middag hjemme med god drikke og koslig stemning. Hun jobber heldigvis sent den fredagen så jeg har 4 timer på meg til å stelle istand en liten overaskelse til hun kommer hjem.

Så til mitt spørsmål:

Kjøttet blir kylling. Hun liker alt med kylling så det slår ikke feil. Problemet er hva jeg skal lage av den. Vi har spist mye kylling tidligere men det ender ofte opp med å bli den mer standard kylling og ris med bernaise og litt grønnsaker, taco med kylling eller kremet chili saus med kylling. Denne kvelden ønsker jeg å lage noe litt mer spesielt. Vi er begge glade i nye smaker men ønsker heller ikke å ta for store sjangser da jeg vil at dette skal bli en kveld vi husker. Erfaring på kjøkkenet vil jeg si er over middels til å være 22 år gammel. Får jeg oppskrift og litt instrukser klarer jeg å koke sammen det meste tørr jeg påstå :P

Har vært innom tanken på kylling chop suey laget fra bunnen, eller kylling surret i bacon med tilbehør. Om det blir sistnevnte står jeg fast ved tilbehøret. Ris er forsåvidt greit det liker vi begge, men må isåfall finne en saus som er litt mer spennende en bernaise, og gjerne litt spennende grønnsaker eller salat til.

Er det noen som har noen spennende kyllingretter der ute jeg kan låne en kveld?

Og over til mitt siste spørsmål: Jeg trenger tips til rødvin! Vi har aldri vært noe flinke til å drikke vin. Hun drikker noen ganger litt hvitvin når vi er på fest men ellers nyter vi aldri dette hjemme. Ønsker å innføre vin i en setting hvor vi kan nyte det til god mat og utover kvelden. Hvor skal man begynne? Vi er begge helt uerfarne når det kommer til rødvin og kan ikke si jeg har fallt 100% for smaken enda heller, men det finner jo så mye forskjellig at jeg er sikker på vi kan finne noe vi liker.

Vin tips til 2 nybegynnere?

Dette ble veldig langt, men noe må man gjøre for å få timene til å gå en trist og mørk dag i Bardufoss :)

Takker for alle svar! :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er min beste kyllingoppskrift:

Kyllingfilet 1-2 per person

Fersk timian

Parmesanost

Parmaskinke

Pakk kyllingen inn i plastfolie og bank med en kjevle eller lignende for å få filetenetil jevn tykkelse, da er det lettere å få dem jevnt stekt. La kyllingen ligge på plastfoliet. Dryss timian over og rasp parmesanosten over der igjen. Over osten legger du 1-2 skiver parmaskinke, avhengig av størrelse på kyllingen, men den skal dekke over osten.

Så tar du tak under plastfolie og klasker den i pannen, med skinkesiden ned. (ta av folie mens det steker selvsagt:-))

Stekes på middels varme til du ser kyllingen blir hvitrundt kantene, deretter snur du og steker på andre siden.

Kjempe godt:-)

Serveres med ris og salat, eller salat og brød.

Lykke til!

Skrevet

Det hørtes jo veldig godt ut :) Hva slags saus bruker du til dette?

Skrevet

Pleier å skjære en lomme i kyllingfileten og legge inn en skive med Brie ost. Steker dette i pannen med surret bacon rundt hele fileten.

Etter at den har fått en fin stekeskorpe, så legger jeg det i en ildfast form i ovnen.

Som tilbehør har jeg pleid å ha ris, en god salat og noen appelsinbåter.

- salaten her består som regel av raspet gulrot, isbergsalat, rødløk m.m.

Vin drikker jeg ikke, så her kan jeg ikke hjelpe deg noe, men når du har menyen på plass, så kan du få god hjelp på vinmonopolet.

Skrevet
Det hørtes jo veldig godt ut :) Hva slags saus bruker du til dette?

Jeg bruker faktisk ikke saus til denne retten, for kyllingen bir så saftig. Men jeg bruker fransk dressing i salaten. Sånn pose man kjøper på butikken og blander med olivenolje.

Skrevet

Okei :) Den er inne til vurdering. Vil gjerne høre flere forslag der ute om det finnes noen.

Er det en grunn til at det står så lite om vin på dette forumet? Har letet gjennom mange sider uten å finne mye prat om vin.. Hadde inntrykk av at det var en stor del av matvanene til mange i dag

Skrevet

Lykke til! Håper det blir en flott kveld!

Skrevet

Om dere liker indisk mat, har jeg en supergod oppskrift på kylling korma - enkel å lage, veldig enkel å like :)

Til to:

2-3 kyllingfileter

1 løk

1 ts gurkemeie

2 ts smør/margarin

2 fedd hvitløk

2-3 ts Vindaloo curry Paste (den fra Pataks er god)

ca 2 ss malte mandler

1 beger matyoghurt

ca 2 dl fløte

salt/pepper

- del hvert kyllingbryst i mindre biter, brun de raskt i panne og legg til side (de skal trekke i sausen etterpå, så trenger ikke være gjennomstekt)

- finhakk løken, stek den blank i smøret på medium varme(skal ikke ta farge). Tilsett gurkemeie, hakket/presset hvitløk, malte mandler og curry-paste -

- Tilsett matyoghurten og rør om

- Ha løk/krydder/yoghurtblandingen i en foodprocessor (evt en egnet bolle og bruk stavmikser) - kjør til en glatt saus

- Hell blandingen tilbake i egnet gryte/panne, tilsett fløte og kylling - varm opp til kokepunktet. Smak til med salt/pepper, evt mer curry paste om du ønsker den sterkere

- La det stå og trekke på lav varme en stund (alt fra 10 min til et par timer)

- Strø over hakket, fersk koriander ved servering

Server med basmatiris, en frisk agurk/rødløksalat, varme naan og gjerne en god mango-chutney. SUPERGODT!

Slenger forresten "oppskriften" på agurk/rødløksalat også jeg:

1 uthult agurk delt i to på langs og så i "halvmåner"

1 liten rødløk

finhakket rød chili etter ønske

Masse frisk hakket koriander (kan sløyfes om du ikke er begeistret for koriander, men jeg synes det er fantastisk godt)

Saften av en lime

Man kan også strø over litt ristede pinjekjerner eller cashewnøtter, eller evt litt ristede, skivede mandler?

Ang vin - sjekk med polet! :)

Gjest SmallTalk
Skrevet

Hvis du er lei av ris som tilbehør, så anbefaler jeg å ha hjemmelaget potetstappe som isteden. Dette passer f.eks veldig godt ved siden av kyllignfilet surret i bacon. :)

Og av grønnsaker, så er jo asparges godt. Saus trengs ikke dersom kyllingfileeten er skikkelig saftig. :)

Skrevet (endret)

Dette hørtes veldig godt ut stella. Vi liker begge curry mat så dette kunne fungert. Eneste som slår meg er at en slik "gryte" ville kanskje ikke sett like innbydende ut som et helt stykke kyllingfilet med saus til.

En annen ting jeg lurer på: Når det brukes rødvin i maten, er det da spesielle matviner eller bruker man bare det man har/drikker den kvelden?

Endret av Tevez
Skrevet

Når du skal ha vin i maten kan du bruke hva som helst omtrent, men du bør ikke bruke en som er for dyr og fancy, fordi da kaster du bort pengene dine;) Hvis det skal være litt rødvin i en saus eller noe kan det være alle vanlige viner laget av druer :)

Kylling:

Kyllingfilet, 1 eller 2 til hver, krydret med salt, pepper og estragon(kan droppes) og surret i spekeskinke.

Parmesansaus: fløte varmes opp, revet parmesan smeltes i fløten og salt, pepper og sitronsaft tilsettes etter smak

Asparges og hjemmelaget potetstappe er godt til

Hvis det er rødvin du vil ha til kan du bruke en beaujolais, valpolicella eller noe annet lett. Ikke noen dyre, smaksrike viner.

My god hjelp å få på polet :)

Skrevet

Hvorfor ikke helsteke kylling. Det er jo så utrolig mye bedre enn det litt kjedelige kjøttet fra fileten.

Her er en oppskrift som ser både god ut og grei å lage til.

Når det gjelder rødvin til er det beste tipset å gå på vinmonopolet etter at du har bestemt deg for hva du skal lage, beskrive retten for personalet der, så gir de deg gode tips.

Har du tenkt å lage dessert?

Skrevet (endret)

Yes til dessert blir det nok panna cotta med bringebær saus. Det er noe vi ofte lager når vi har gjester eller skal kose oss ekstra. Slår aldri feil ;)

blir nok kyllingfilet da ingen av oss er noe glad i å rense og styre under middagen :)

Endret av Tevez
Skrevet

Du har fått mange gode tips her, men jeg vil likevel legge inn følgende oppskrift; denne liker vi utrolig godt begge to her i huset:

kyllingfilet

Chilimarinade:

1 stk. finhakket løk

2 båt finhakkede hvitløk

1 stk. finhakket rød chili

½ ts knust grønne pepperkorn

1 ss soyasaus

2 ss søt dessertvin , evt. cider

2 ts finhakket frisk oregano , gjerne blandet med mynte

Gul paprikasaus:

2 stk. finhakkede sjalottløk

2 ts revet frisk ingefær

1 båt finhakket hvitløk

450 g hakket gul paprika

1 ss hakket frisk timian

1 stk. laurbærblad

½ dl søt dessertvin eller eplemost

2 dl hønsebuljong (utblandet)

Mariner kyllingfiletene i noen timer og stek dem.

Stek sjalottløk, ingefær og hvitløk mykt i smør i en panne. Ha i paprika, timian og laurbærblad. Spe med vin og buljong og la alt koke på svak varme til paprikaen er myk. Smak til med salt og pepper. Bruk en stavmikser eller hurtigmikser og kjør sausen glatt. Sil den om nødvendig.

Vi har hatt båndspaghetti og litt asparges til, men her kan man jo variere som man vil.

Skrevet

Dette hørtes også kjempe godt ut. Vi har hatt stor suksess med en kremet chilisaus vi bruker sammen med kylling og båndspaghetti tidligere så å marinere kyllingen i noe lignende og ha en saus ved siden av høres kjempe godt ut :D Hva mener du når du sier søt vin eller cider? snakker vi hvitvin eller rødvin, pære eller eplecider?

Og til alle dere som har sendt inn tusen takk for mange gode tips. Blir sikkert å prøve flere av disse i tiden som kommer. Kommer til å bli en sjokkovergang fra det masseproduserte rottekjøttet vi får servert i spisemessa er i militæret :)

Kom gjerne med flere tips!

Gjest Blondie65
Skrevet

Hva med fylt kylling eller kyllingfilet?

Min egen oppskrift:

Favoritt smøreost - gjerne en krydret f.eks. tine sin kremost med urter. Eller en blåskimmelost hvis du liker det - f.eks. blue castello.

Kyllingfileter

Baconskiver (lange tynne)

Ha ost "inni" fileten - det finnes en lomme som du kan utvide litt på de fleste fileter.

Surr bacon rundt

Stek i stekepannen til kyllingen er gjennomstekt.

Ha i ovn 200 grader 15-20 minutter.

Server favoritt tilbehør til. Saus er unødvendig da osten gjør det hele saftig og deilig.

Her er flere oppskrifter på fylt kyllingfilet: http://www.aperitif.no/index.db2?id=102036

Ellers kan jeg virkelig anbefale helstekt kylling med fyll (ala kalkun). Se her:

http://snakk.klikk.no/Mat/Default.aspx?id=12088135

Skrevet

Bruker du noe til å holde igjen åpningen med ost inni og baconet med? Har tidligere surret bacon rundt biffer og da har jeg brukt tannpirkere til å holde det sammen. Men frykter at det kanskje gjør at mer av saften siger ut.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Antagelig litt seint svar, men for å holde det sammen, så kan du surre hyssing rundt. :)

Skrevet

er fortsatt 12 dager til jeg reiser hjem så det er absolutt ikke for sent :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...