Gå til innhold

Skyr yoghurt


Gjest LittleMe85

Anbefalte innlegg

Få se forskning på at hjernesvulster har skutt i været da? en link takk!

Det er ikke hennes jobb å google for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke hennes jobb å google for deg.

Det er faktisk den som kommer med påstanden sin oppgave å dokumentere at påstanden stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster
Det er ikke hennes jobb å google for deg.

Jo, det er det, når hun kommer med en slik påstand så må hun ha fakta å backe det opp med. Kan ikke bare komme med et slikt utsagn uten bevis. Men du er vel også en som liker å komme med slike utsagn uten bevis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få se forskning på at hjernesvulster har skutt i været da? en link takk!

"Etter at FDA godkjente aspartam i juli 1983, tok tallene for hjernesvulster fullstendig av, og dette ble det alarmert om fra National Cancer Institute allerede i januar 1984. I samme tidsrom gikk andre kreftformer nedover.

Kan vi se en sammenheng? En FDA-undersøkelse viste at 12 av 320 rotter utviklet hjernesvulster, noe som er et høyt tall."

Dette står her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Hmmmm, jeg trodde denne tråden dreide seg om Skyr som et mellommåltid i forbindelse med trening, også er det en eneste lang krangel om sukker og aspartam...

Jeg spiser Skyr som mellommåltid rett som det er. Det er et sunt produkt med masse proteiner, og syrnede melkeprodukter er i tillegg bra for balansen i magen. Kunne ikke brydd meg mindre om det inneholder litt aspartam.

Dere som er så kjernesunne at dere aldri smaker verken sukker, aspartam eller andre kunstige stoffer: Hva spiser/drikker dere? Drikker dere alkohol, røyker, spiser sjokolade eller annet godis? For ikke å snakke om salt snacks, kjeks eller pommes frites, som inneholder masse herdet fett?

Kan dere med hånden på hjertet si at dere aldri rører alkohol, godis, snacks eller en liten kjeks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Skeptisk_*
dette visste jeg faktisk ikke... ble litt bekymra nå..

Jeg for min del ser ikke hva det er å være bekymret for her.

"Fritt Helsevalg" er en mildt sagt tvilsom organisasjon som kommer med en rekke "alternative" påstander om homeopati, kreftbehandling (se f.eks http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=554754) og lignende.

Hvis Bahia hadde lenket til den statistikken fra National Cancer Institute som (visstnok) viser at hjernesvulst "skjøt i været" da aspartam ble tillatt, så ville jeg vært bekymret. At en New Age-organisasjon som Fritt Helsevalg påstår at hjernesvulst skjøt i været er alvorlig talt ikke grunn for bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er så kjernesunne at dere aldri smaker verken sukker, aspartam eller andre kunstige stoffer: Hva spiser/drikker dere? Drikker dere alkohol, røyker, spiser sjokolade eller annet godis? For ikke å snakke om salt snacks, kjeks eller pommes frites, som inneholder masse herdet fett?

Kan dere med hånden på hjertet si at dere aldri rører alkohol, godis, snacks eller en liten kjeks?

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke nyter alkohol, røyk, snacks, godis, kjeks, kaker osv.

Likevel koser jeg meg med mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig ang. Fritt Helsevalg, de tar jeg liker seriøst som Se&Hør.

Om man skal være hysterisk ang. sukker kan man jo heller ikke spise frukt. I mine øyne må man se om det positive veier opp for det negative. Når det gjelder Skyr er det sunt pga. høyt proteininnhold og lavt fett- og karboinnhold. Da er det greit at det inneholder aspartam. Det samme er med frukt; det har vitaminer jeg trenger, da er det greit at det inneholder mye sukker.

Endret av Draum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig ang. Fritt Helsevalg, de tar jeg liker seriøst som Se&Hør.

Om man skal være hysterisk ang. sukker kan man jo heller ikke spise frukt. I mine øyne må man se om det positive veier opp for det negative. Når det gjelder Skyr er det sunt pga. høyt proteininnhold og lavt fett- og karboinnhold. Da er det greit at det inneholder aspartam. Det samme er med frukt; det har vitaminer jeg trenger, da er det greit at det inneholder mye sukker.

Du vet at raffinert sukker ikke er det samme som fruktsukker sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at raffinert sukker ikke er det samme som fruktsukker sant?

Du o store vise kan vel kanskje forklare forskjellen du da, siden du er slik en ekspert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også en svensk studie mener at aspartam kan forårsake kreft.

Link

En italiensk studie viser det samme:

Link

Jeg påstår ikke at man detter dø om av kreft pga av at man spiser en yoghurt, men nå for tiden er det blitt veldig mange produkter som inneholder aspartam, og summen av dette gjør at vi kan få i oss ganske mye av stoffet.

Om andre ikke bryr seg om det, er helt greit for meg, men jeg sier bare at JEG er føre var og unngår det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig ang. Fritt Helsevalg, de tar jeg liker seriøst som Se&Hør.

Om man skal være hysterisk ang. sukker kan man jo heller ikke spise frukt. I mine øyne må man se om det positive veier opp for det negative. Når det gjelder Skyr er det sunt pga. høyt proteininnhold og lavt fett- og karboinnhold. Da er det greit at det inneholder aspartam. Det samme er med frukt; det har vitaminer jeg trenger, da er det greit at det inneholder mye sukker.

Sukker og fruktsukker kan ikke sammenlignes i slik grad.

Å spise vitaminer veier i grunn ikke opp for å spise mengder å sukker, sukkeret forsøpler like herlig kroppen. Når det er sagt, jeg spiser heller en yoghurt med litt tilsatt sukker fremfor aspartam.

Ingen som sier at Skyr ikke er et sunt mellommåltid i form av næringsinnhold, vi bare sier at vi er bekymret over den utbredte bruken av aspartam. Sukkerfritt er ikke ensbytdende med trygt, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, det smaker sur plastikk. Er overbeivst om at det gjemmer seg smeltet plast inni den boksen.

Ta deg heller en banan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at raffinert sukker ikke er det samme som fruktsukker sant?

Selvsagt veit jeg det, men fruktsukker er ikke akkurat ufarlig det heller. Raffinert sukker spiser jeg aldri, fruktsukker i form av frukt skjer en sjelden gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt veit jeg det, men fruktsukker er ikke akkurat ufarlig det heller. Raffinert sukker spiser jeg aldri, fruktsukker i form av frukt skjer en sjelden gang.

Fruktsukker i form av frukt er ikke farlig (med mindre man har en helsetilstand som gjør at man ikke tåler det). Det er dog ikke uten skadevirkninger ved overdrevent bruk, men farlig, det er det vel ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fruktsukker i form av frukt er ikke farlig (med mindre man har en helsetilstand som gjør at man ikke tåler det). Det er dog ikke uten skadevirkninger ved overdrevent bruk, men farlig, det er det vel ikke.

Dessuten må man vel opp i veldig store mengder for å få et overdrevet bruk, med mindre man har en helsetilstand som sier noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten må man vel opp i veldig store mengder for å få et overdrevet bruk, med mindre man har en helsetilstand som sier noe annet.

Tja, disse 5 om dagen kan fort gi problemer med hull i tenner og noen kilo ekstra for de som er utsatt for det. Men farlig, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gjest_Heidi_*
Enig så enig :) Min personlige trener anbefalte meg å spise skyr... mye protein og veldig godt :))

Det reklameres med at Skyr inneholder så mye protein. Men ta en liten kikk i kjøleskapet og sammenling protein-innhold per 100 g i Skyr og i en vanlig yoghurt...

Når i tillegg produktet inneholder aspartam, som er BEVIST å være kreftfremkallende så er det ikke så vanskelig for meg å holde meg unna akkurat det produktet (Lurt å ta et lite søk på aspartam i vitenskapelige databaser som PubMed eller Science Direct og få kvalitetssikret informasjon istedet for å ukritisk sitere kilder på nett!). Synes Skyr er et skritt tilbake mtp. det store fokus rundt sunne og naturlige matvarer vi har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyr er utrolig godt..

Men av en eller annen merkelig grunn føler jeg meg nesten litt avhengig?? Hver gang jeg skal ha meg noe mat på butikken kjøper jeg en skyr også!! Det er det første jeg tenker på når jeg er sulten.. haha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...