Gå til innhold

Pass for å opprette nettbank?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har tenkt til å ordne meg med nettbank i morgen. Broren min sier jeg trenger pass som legitimasjon, men holder ikke vanlig bankkort eller førerkort? Hørtes ut som en unødvenig streng regel spør du meg. Noen som vet? Det er foresten sparebank1 det gjelder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_vanja_*
Har tenkt til å ordne meg med nettbank i morgen. Broren min sier jeg trenger pass som legitimasjon, men holder ikke vanlig bankkort eller førerkort? Hørtes ut som en unødvenig streng regel spør du meg. Noen som vet? Det er foresten sparebank1 det gjelder

Det stemmer nok det, ja. Jeg var inne i banken i sommer for å ordne meg nettbank, og fikk beskjed om å komme tilbake med pass. Det var i Nordea, da.. Tror det gjelder i alle banker nå.. Tror det er for å unngå identitetstyveri og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mubba_*

Nei, det stemmer ikke her hvertfall!-ikke alle har pass!

Samboeren min fikk seg nettbank, han hadde ikke med seg noe pass.

De har blitt strengere, bla. i min bank har de fjernet fødselsdatoen på bankkortet, bare vosa elektron er ''gyldig'' som legitimasjon. Pass, førerkort og IDkort er uansett gyldig legetimasjon, det skal holde med ett av de.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det stemmer ikke her hvertfall!-ikke alle har pass!

Samboeren min fikk seg nettbank, han hadde ikke med seg noe pass.

De har blitt strengere, bla. i min bank har de fjernet fødselsdatoen på bankkortet, bare vosa elektron er ''gyldig'' som legitimasjon. Pass, førerkort og IDkort er uansett gyldig legetimasjon, det skal holde med ett av de.

:P

Sikker? Æsj ass, at folk skal skille på disse legpapirene. Var ikke så lenge siden at jeg måtte ut med ny legitimasjon bare fordi jeg brukte studentkortet mitt, selv om fødselsdato sto der. Uansett er det ikke noe værre å fake et pass enn et bankkort, så dette er en tåpelig regel hvis det stemmer. Håper du har rett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var i banken i går å fikk nettbank, trengte bare førerkort=) men er kanskje forskjellige regler fra bank til bank

hvilken bank var dette søtnos? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Mubba_*

Er nok best å gå ned i banken og høre, men de kan umulig kreve kun pass! Jeg hadde hvertfall blitt fy forbanna om jeg måtte kjøpe nytt pass for å få nettbank!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fiksa meg konto + nettbank hos Fokus bank, måtte jeg frem med passet.

Først ble det sendt et PUM-brev til posten (Personlig utlevering med mottakelsesbevis) der jeg måtte vise passet mitt for å legitimere at jeg var riktig person. Så sendte posten kopi av passet mitt tilbake til banken som svar på PUM-brevet, og da fikk jeg kort + nettbankgenerator tilbake, som rekommandert brev hos posten. På konvolutten sto det at de kun godtok pass som legitimasjon, da de har blitt enda strengere enn før, og endret rutinene sine.

Man kan si at det tok sin tid å få seg bankkort og nettbank hos de, da man måtte sende inn, vente på svar, legitimere seg, sende tilbake, og få nye brev med kort og nettbankduppedings i. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Bankene er underlagt reglementet fra økokrim, som sier at man skal kunne legitimere seg med gyldig legitimasjon. Og det som er definert som gyldig legtimasjon i Norge i dag er følgende:

-Pass

-Førerkort av den nye typen (laminerte og grønne førerkort er ikke gyldig legitimasjon)

-Bankkort med bilde, fullt navn og personnummer

-Postens ID-kort.

Dvs at bankene kan ønske at man bruker pass, men de har ikke lov til å kreve det pga at det er flere legitimasjonstyper som er godkjent.

Til deg med PUM: Avsender og Posten kan bare oppfordre til at man bruker pass som legitimasjon når man henter ut PUM. De har ikke lov til å kreve det, av samme grunner som over. Det ble sendt ut et rundskriv fra Posten om dette for en god stund siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er verd å merke seg er at det kreves at man legitimerer seg med pass for å få BankID (så sant man er ny kunde i banken). Hvis BankID er eneste innloggingsmetode banken har kan de dermed kreve at pass benyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er verd å merke seg er at det kreves at man legitimerer seg med pass for å få BankID (så sant man er ny kunde i banken). Hvis BankID er eneste innloggingsmetode banken har kan de dermed kreve at pass benyttes.

Ja, det var vel derfor jeg måtte frem med passet, da sikkert. Prøvde nemlig med førerkort først, da de i posten ikke la merke til kravet om pass. Fikk etterpå beskjed fra banken om at legitimering ikke var godkjent, og at jeg måtte prøve på nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...