Gå til innhold

Personlighetstester


Mitsi

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge tenkt på å skifte jobb, og for en stund siden dukket drømmejobben opp. Søkte, og etter en stund ble jeg innkalt til intervju. Dette ble ikke et helt vanlig intervju som jeg er vant til, men helst en informasjon om bedriften, og en nærmere beskrivelse av stillingen. Så fremla de en personlighetstest, som de ville jeg skulle ta. Dette var 200 spørsmål om alt mellom himmel og jord, som jeg skulle svare på der og da, skriftlig, alene. De la veldig stor vekt på resultatet av denne, gav den et score som var lavere enn 6, var en uaktuell for jobbe, samme hvilke papirer en hadde. Likeens med referanser. De ringte ikke referansene, de stolte mer på testen. De som var kommet til intervju ble utelukkende bedømt etter denne tese.

Nå lurer jeg på om det er noen som har tatt slike teste, og hvilket inntrykk har dere av resultatet? Og hva synes dere om denne enorme vektleggingen av denne teste. Jeg vet ennå ikke resultatet av min test, det får jeg vite på mandag. Er uansett spent på det, men ble litt skremt av den store betydningen de gav denne testen.

Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg måtte gjennom en personlighetstest i intervjurunden på min nåværende stilling, men det var hele tiden klart at testen kun dannet grunnlag for intervjusamtalen. Jeg fikk "resultatet" i løpet av intervjuet (en fra personalavdelingen fikk skjemaet mitt og kom tilbake med resultatet i løpet av en times tid). De la også vekt på at resultatet på testen også i stor grad påvirkes av tidligere arbeidserfaring (er du nyutdannet eller kommer fra en svært selvstendig stilling) så vil det gjenspeiles i resultatet i testen uten at det nødvendigvis viser potensialet ditt for teamwork i den stillingen du nå søker.

Summa summarum synes jeg det virker bittelitt uprofesjonelt hvis din potensielle arbeidsgiver legger så stor vekt på personlighetstesten - i hvertfall hvis de ikke følger opp med en samtale på grunnlag av testresultatet! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Veronal. Jeg synes også det virker litt rart at denne testen skal ha så stor betydning. Jeg kjenner flere som jobber for dette firmaet, og ingen vil hoverhodet kalle det useriøst. Firmaet har vært i "live" siden 1972, og gjør det svært bra. De har brukt denne ansettelses metoden siden 1982 og må jo da være svært fornøyd med dette.

De nevte ingenting om oppfølgningssamtale.

Jeg har vondt for å tro at denne testen til enhver tid vil være reel. De er flere spørsmål som en være dum om en ikke forstod hva en burde svare. Jeg vet at det er lagt inn kontrollspørsmål, men min mening er nå at det for enkelte vil den være veldig enkelt å jukse seg gjennom en slik test.

Men men, vi får se hva som skjer, kanskje får jeg meg en overaskelse når det gjelder min egen personlighet.

Flere med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...