Gå til innhold

Husarbeid i foreldrepermisjon

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hos oss er jeg ganske bestemt på at jeg er ikke husmor, jeg har fri for å ha omsorg for barnet. Det betyr at jeg skal prioritere å gjøre ting med barnet over husarbeid. Kvinnene på 50-tallet som hadde en ungeflokk og alt husarbeidet- vel deres unger fikk ikke den type oppmerksomhet som unger får idag.

Jeg anser at jeg har ansvar for husarbeid som har med barnet å gjøre, som å vaske babytøy, støvsuge ofte/hver dag der han kravler, ordne med mat til ham. Av generelt husarbeid har pappaen fortsatt ansvar for halvparten. Når jeg har tid og anledning, så tar jeg generelt husarbeid mens ungen sover, fordi det er godt å få det unna. Men det er ikke aktuelt å sette ungen i en stol halve dagen mens jeg driver med husarbeid.. De første ukene hadde jeg ikke sjanse, gutten ville være i armene mine hele tiden. Da var det stort om jeg fikk satt på en klesmaskin i løpet av dagen. Det må pappaen akseptere. Jeg tror han hadde et lønnlig håp om å få seg en tur tilbake til femti-tallet mens jeg hadde permisjon; hvor jeg gjorde alt husarbeidet og middagen på bordet når han kommer hjem. Det rekker jeg ikke..

Jeg prøver å ta alt av nattevåk slik at han får hvile seg før han skal på jobb, jeg kan jo være trøtt om dagen mer enn han, og jeg kan også prøve å duppe når ungen sover. Han prøver å ta ungen litt om kveldene slik at jeg får litt avlastning. Jeg lager gjerne middag, men det blir stort sett etter at han er kommet hjem.

"Husmor" er jo bare en betegnelse på en kvinne som er hjemme med barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg var hjemme med småen, så konsentrerte jeg meg først og fremst om han. I tillegg fikk jeg unnagjort litt husarbeid, enten når han puslet rundt på gulvet, eller når han sov middag. Middag var på bordet når mannen kom hjem. Han er ikke noe særlig våken om natten, men det som var, tok jeg meg av, siden jeg kunne sove litt lengre enn han. Når han kom hjem fra jobb delte vi på stell og kos og evt. husarbeid som trengtes å tas. Jeg tar som regel mest av husarbeidet da også. Han tar seg av alle større ting som oppussing, hagearbeid, dekkskifte, bilvask-/stell, bosstømming, tyngre arbeid, sette sammen møbler, osv. I helgen bytter vi på å lage middag, sove lenge, og ellers det må gjøres. Vi stresser ikke med hvem som har gjort det og det, men prøver å få det til slik at begge får litt fritid både sammen og hver for oss. Og jo mer husarbeid jeg får gjort om dagen (uten at det skal gå utover småen), jo mer tid får vi til andre ting etter jobb. Han var forresten veldig flink med husarbeid og kos og stell med småen når han var hjemme :) Gode middager ble jeg servert også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...