Caramba Skrevet 19. november 2009 #21 Skrevet 19. november 2009 Jeg gjør det husarbeidet jeg rekker i løpet av dagen, men hvis vi skal shine hele huset, feks for å ha gjester, så gjør vi det ofte sammen. Vi pleier også å gjøre slik at han leker med babyene (tvillinger) mens jeg lager middag eller vasker noe Jeg synes ofte det er deilig at han passer på de små slik at jeg får hendene fri. Husarbeid er faktisk en avveksling for meg, hvis jeg bare slipper å samtidig ta barna. Ellers hadde jeg blitt litt skuffet hvis det var meg som var i full jobb og kom hjem hver dag til et hus som fløt over av rot og null middag hver dag. Ikke det at huset skinner hele tiden her, men litt rydding og vasking bør man kunne gjøre selv om man er hjemme med barn.
Gjest imli Skrevet 19. november 2009 #22 Skrevet 19. november 2009 Nå har ikke jeg permisjon denne gangen da, hadde ikke opparbeida meg, så fikk engangsstønad. Forrige gang hadde jeg permisjon. Men det går vel noenlunde ut på det samme. Mannen min jobber fra 7-15. Jeg gjør stort sett alt husarbeidet og lager middag hver dag i ukedagene. Jeg tar alt med babyen om natta, men det er stort sett bare amming som kreves, og da kan han naturligvis ikke ta det Han har derimot ansvaret hvis 1,5-åringen vår våkner i løpet av natta, noe som skjer ganske ofte for tida.
Yoshi Skrevet 19. november 2009 #23 Skrevet 19. november 2009 Jeg synes det er greit at jeg tar det meste nå, for han måtte gjøre alt da jeg var gravid med bekkenløsning. Men jeg gjør bare litt hver dag, så blir det ikke så mye jobb. Av mannen forventer jeg at han lager middag (jeg er en fryktelig dårlig kokk) og at han plukker opp etter seg selv. Om vi får besøk hjelper han med å rydde og vaske. Nattevåk har vi ikke, men om han er hjemme tar han alt av bleieskift.
Gjest AnneShirley Skrevet 19. november 2009 #24 Skrevet 19. november 2009 Jeg gjør det jeg rekker i løpet av dagen. Dvs at jeg tar det meste av mathandling, oppvask og klesvask. Når mannen kommer hjem tar han lillegutt mens jeg lager middag. Da er matlagingen en god avveksling for meg, mens mannen koser seg med gutten. Husvask, vedbæring og større oppryddinger tar vi (som før) sammen i helgene eller etter at lillegutt har lagt seg. Jeg ser for meg at mannen vil ta på seg ca samme rolle som meg når han skal ha sin permisjon (drøyt tre måneder) på nyåret. Fra før har vi delt likt (totalmengden, ikke nødvendigvis hver enkelt oppgave) og det forventer jeg at vi går tilbake til når vi begge er tilbake i full jobb.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #25 Skrevet 19. november 2009 Hvilke oppgaver sorterer under foreldrepermisjonen, og hvorfor? Evt. hva sorterer ikke under foreldrepermisjon? Gøy å høre andres meninger og erfaringer . Ja, det er en morsom tråd. Jeg registrerer at jo lengre permisjon det blir til mødrene,desto større bllir kravene til mennene. De snakker om at de må ha egentid,fri fra babyen osv... Klart det,men la oss si at permisjon blir utvidet enda et år. Tro meg, de blir enda mere opptatt av seg selv og sitt. Sutring over daglige rutiner i hjemmet...... Dt er ikke lengre enn siden de selv ble født,så hadde deres mor 3 mnd permisjon. Selvsagt uten lønn. Far ikke en dag fri. Når man leser historien,så blir kvinner svakere i takt med økende velferdsordninger. I beg av 70 tallet var permisjonen på 3 mnd. Det var ikke barnehageplasser til de som jobbet må du tro. Jeg kan huske min mor fikk vaskemaskin først i 1970. Hun hadde flere barn,tre stk. Hun vasket klærne selv for hånd til hele fam. De kokte sengetøy,håndklær og barnebleier. Ikke var det tørketrommel heller. Klærne skyldte hun i kjelleren. jeg mener ikke at det var så mye bedre,men det er vel et poeng her at dagens jenter klager over hvem som skal rydde hus? Vi har allverdens hjelpemidler,det er bare å trykke på en knapp.
Caramba Skrevet 19. november 2009 #26 Skrevet 19. november 2009 I beg av 70 tallet var permisjonen på 3 mnd. Det var ikke barnehageplasser til de som jobbet må du tro. Jeg kan huske min mor fikk vaskemaskin først i 1970. Hun hadde flere barn,tre stk. Hun vasket klærne selv for hånd til hele fam. De kokte sengetøy,håndklær og barnebleier. Ikke var det tørketrommel heller. Klærne skyldte hun i kjelleren. jeg mener ikke at det var så mye bedre,men det er vel et poeng her at dagens jenter klager over hvem som skal rydde hus? Vi har allverdens hjelpemidler,det er bare å trykke på en knapp. Stakkars moren din, da.... Bestemoren min fikk vaskemaskin på 50-tallet. På 70-tallet, da jeg vokste opp, hadde vi vaskemaskin og oppvaskmaskin.... Mamma jobbet ganske mye når jeg var liten og da hadde vi husmorvikar.... DET finnes ikke lenger :gjeiper:
Gjest forelder Skrevet 19. november 2009 #27 Skrevet 19. november 2009 Nå har ikke jeg permisjon denne gangen da, hadde ikke opparbeida meg, så fikk engangsstønad. Forrige gang hadde jeg permisjon. Men det går vel noenlunde ut på det samme. Ifølge gjest(er) på side 1 er det visst stor forskjell på dette. Denne gangen skal du visstnok gjøre alt husarbeidet siden du ikke har lønn!???? Venter fremdeles på en forklaring fra gjest på hvorfor det må være sånn. Ja, det er en morsom tråd. Jeg registrerer at jo lengre permisjon det blir til mødrene,desto større bllir kravene til mennene. jeg mener ikke at det var så mye bedre,men det er vel et poeng her at dagens jenter klager over hvem som skal rydde hus? Akkurat i vårt tilfelle er det mamma som er i jobb, og pappa som er i permisjon.
Gjest Gjest_P_* Skrevet 19. november 2009 #28 Skrevet 19. november 2009 Ja, det er en morsom tråd. Jeg registrerer at jo lengre permisjon det blir til mødrene,desto større bllir kravene til mennene. De snakker om at de må ha egentid,fri fra babyen osv... Klart det,men la oss si at permisjon blir utvidet enda et år. Tro meg, de blir enda mere opptatt av seg selv og sitt. Sutring over daglige rutiner i hjemmet...... Dt er ikke lengre enn siden de selv ble født,så hadde deres mor 3 mnd permisjon. Selvsagt uten lønn. Far ikke en dag fri. Når man leser historien,så blir kvinner svakere i takt med økende velferdsordninger. I beg av 70 tallet var permisjonen på 3 mnd. Det var ikke barnehageplasser til de som jobbet må du tro. Jeg kan huske min mor fikk vaskemaskin først i 1970. Hun hadde flere barn,tre stk. Hun vasket klærne selv for hånd til hele fam. De kokte sengetøy,håndklær og barnebleier. Ikke var det tørketrommel heller. Klærne skyldte hun i kjelleren. jeg mener ikke at det var så mye bedre,men det er vel et poeng her at dagens jenter klager over hvem som skal rydde hus? Vi har allverdens hjelpemidler,det er bare å trykke på en knapp. Jeg leser ikke denne tråden som at jentene klager, men at trådstarter spurte hva som er vanlig. Det er vel ikke meningen at ellers noenlunde likestilte menn skal få en flashback til femtiårene bare fordi barnets mor har permisjon? Forhåpentligvis skal vel faren også ut i permisjon etter hvert, så det er vel like greit at man deler på ting som det passer seg. Svar til tråstarter: Her falt kanskje 70% av husarbeidet på meg, mens mannen tok det meste av utendørsjobbene. Dessuten delte vi sånn noenlunde på selve ungene, med bleiebytte og bading og sånt. Han tok noe nattevåk når han ikke hadde jobb dagen etter, pluss et par ganger jeg holdt på å gå på veggen. Ofte ble fordelingen slik fordi jeg bad tynt om han ikke kunne trille en tur så jeg fikk redde hørselen. Så kunne jeg stryke klær eller vaske vinduer imens.
Gjest salma Skrevet 19. november 2009 #29 Skrevet 19. november 2009 Om jeg leser denne tråden rett så skal den som er hjemme i permisjon: - ta all nattvåking og alt med babyen - gjøre alt husarbeid - ha middagen klar når mannen kommer fra jobb - være sammen med babyen hele dagen Den som ikke har permisjon skal jobbe og kose litt med babyen når h*n kommer hjem. Med en slik fordeling vil for det første den som ikke har permisjon miste en god tilknytning til barnet, og den som er i permisjon kan fort bli sliten og deprimert pga mangel på hvile og søvn. Denne tråden minner meg på tråden Aleneforeldre vs To foreldre og hvordan man mente det var slike slitsomt å være to som en. Men er det slik som denne tråden viser i norske hjem, så skjønner jeg jo det og er sjeleglad for at jeg er alene. Omtrent sånn har det vært hos oss, ja. HELDIGVIS kunne jeg forvente at han laget middag til jeg kom hjem fra jobb. Det er en luksus å komme hjem til, noe vi aldri kan unne hverandre ellers. Så det gjorde vi mer enn gjerne for hverandre. Majoriteten av husarbeidet har den hjemmeværende gjort, ja. Kan ikke tenke meg noe mer trist enn å komme hjem etter arbeidsdagen, og så ikke hatt tid til babyen fordi jeg måtte gjøre masse husarbeid. Da er det viktigere å prioritere kvalitetstid sammen med barna når de så små. Og nettopp slik styrket vi arbeidende forelders bånd til barnet. Nå har vi ikke hatt så mye nattevåk, men selvfølgelig prioriterte vi at den som skulle på jobb dagen etter fikk sove. Jeg tror jeg hadde blitt gal om jeg skulle hatt nattevåk før en arbeidsdag for mange ganger. Og ja: Den som har hatt permisjon har vært sammen med babyen hele dagen. Den generøse permisjonsordningen vi har i Norge er en ren luksus, laget nettopp for at foreldre skal få være mye sammen med barna sine. Så da ikke på det som et offer, heller som luksus? Og nei, den hjemmeværende har ikke vært utslitt. Babyer sover ofte mye på dagtid, og i den grad vi hadde våkenetter var det mulig å ta igjen ganske mye søvn i barnets sovetider på dagtid.
Gjest imli Skrevet 20. november 2009 #30 Skrevet 20. november 2009 (endret) Vel, jeg er født på 80-tallet, og da var det 6 mnd permisjon MED lønn Ikke alle mødrene her som er nærmere 40 Men uansett - "fri" fra babyen er viktig. Det betyr ikke at man ikke skal gjøre husarbeid mens man er i permisjon. Jeg gjør jo som sagt det meste av husarbeidet. Men det er veldig deilig når mannen tar over ungene når han kommer hjem. Husarbeid føles som "fri" når man har en liten baby Endret 20. november 2009 av imli
Caramba Skrevet 20. november 2009 #31 Skrevet 20. november 2009 By the way så er ikke permisjonen fri, slik mange tror. Jeg har 24-timers "vakt" med mine babyer og nattesøvn er det dårlig med. Jeg må kanskje opp hver time noen netter og da orker jeg ikke mye husarbeid dagen etter. Jeg har tvillinger, så det er kanskje litt spesiellt, men da jeg var i permisjon med nummer en kunne det også være noen fæle netter, ganske ofte, faktisk.... Nattesøvn fikk vi ikke orden på skikkelig før han var nærmere året.
ViljaH Skrevet 20. november 2009 #32 Skrevet 20. november 2009 Hos oss er jeg ganske bestemt på at jeg er ikke husmor, jeg har fri for å ha omsorg for barnet. Det betyr at jeg skal prioritere å gjøre ting med barnet over husarbeid. Kvinnene på 50-tallet som hadde en ungeflokk og alt husarbeidet- vel deres unger fikk ikke den type oppmerksomhet som unger får idag. Jeg anser at jeg har ansvar for husarbeid som har med barnet å gjøre, som å vaske babytøy, støvsuge ofte/hver dag der han kravler, ordne med mat til ham. Av generelt husarbeid har pappaen fortsatt ansvar for halvparten. Når jeg har tid og anledning, så tar jeg generelt husarbeid mens ungen sover, fordi det er godt å få det unna. Men det er ikke aktuelt å sette ungen i en stol halve dagen mens jeg driver med husarbeid.. De første ukene hadde jeg ikke sjanse, gutten ville være i armene mine hele tiden. Da var det stort om jeg fikk satt på en klesmaskin i løpet av dagen. Det må pappaen akseptere. Jeg tror han hadde et lønnlig håp om å få seg en tur tilbake til femti-tallet mens jeg hadde permisjon; hvor jeg gjorde alt husarbeidet og middagen på bordet når han kommer hjem. Det rekker jeg ikke.. Jeg prøver å ta alt av nattevåk slik at han får hvile seg før han skal på jobb, jeg kan jo være trøtt om dagen mer enn han, og jeg kan også prøve å duppe når ungen sover. Han prøver å ta ungen litt om kveldene slik at jeg får litt avlastning. Jeg lager gjerne middag, men det blir stort sett etter at han er kommet hjem.
Gjest imli Skrevet 20. november 2009 #33 Skrevet 20. november 2009 Det er jo forskjell på hva man rekker... Jeg rekker å gjøre alt husarbeidet og ha middagen ferdig til mannen min kommer hjem, og jeg har to små unger (1,5 år og 2 mnd). Synes ikke det er så vanskelig, selv om ingen av ungene er spesielt "enkle", de krever da sitt. Men så ønsker jeg heller ikke lage bortskjemte små keisere som får oppmerksomhet døgnet rundt heller da Synes de har godt av å lære å vente litt innimellom Dessuten er det vel ikke feil om ungen "sitter i en stol" mens mor gjør husarbeid, så lenge ungen virker fornøyd?
Gjest AnneShirley Skrevet 20. november 2009 #34 Skrevet 20. november 2009 Men så ønsker jeg heller ikke lage bortskjemte små keisere som får oppmerksomhet døgnet rundt heller da Synes de har godt av å lære å vente litt innimellom Godt poeng Og så trenger jo ikke ungen "sitte i en stol" heller. Jeg har ofte gjort ting med lillegutt på armen eller hatt han liggende på kjøkkengulvet slik at jeg kan skøye med han mens jeg holder på. Nå begynner han å kunne bevege seg rundt på gulvet og blir derfor stadig flinkere til å "underholde seg selv" på gulvet.
ViljaH Skrevet 20. november 2009 #35 Skrevet 20. november 2009 Det er jo forskjell på hva man rekker... Jeg rekker å gjøre alt husarbeidet og ha middagen ferdig til mannen min kommer hjem, og jeg har to små unger (1,5 år og 2 mnd). Synes ikke det er så vanskelig, selv om ingen av ungene er spesielt "enkle", de krever da sitt. Men så ønsker jeg heller ikke lage bortskjemte små keisere som får oppmerksomhet døgnet rundt heller da Synes de har godt av å lære å vente litt innimellom Dessuten er det vel ikke feil om ungen "sitter i en stol" mens mor gjør husarbeid, så lenge ungen virker fornøyd? Jeg synes ikke ungen skal sitte i babystolen halve dagen, når han har en voksenperson hjemme for å være sammen med ham. Han sitter i stolen eller ligger under babygymmen i små perioder, og da gjør jeg litt husarbeid. Fint også for ham å lære seg å leke alene. Sålenge ungen er under 4 måneder så har jeg tenkt å gi masse oppmerksomhet og kos, fordi man visstnok ikke kan skjemme dem bort da. Når han blir større regner jeg med jeg vil få mer tid, da han vil bli enda flinkere til å leke seg alene. En babystol er veldig passiviserende, så er ikke anbefalt å bruke for mye av den. Da er det bedre å ligge å sprelle under babygymmen. Det er ganske mye imellom å være en bortskjemt liten keiser, til et understimulert barn som eksisterer ved siden av sine foreldre. Jeg tror nok både du og jeg befinner oss i komfortabel avstand til begge.
Gjest imli Skrevet 20. november 2009 #36 Skrevet 20. november 2009 Godt poeng Og så trenger jo ikke ungen "sitte i en stol" heller. Jeg har ofte gjort ting med lillegutt på armen eller hatt han liggende på kjøkkengulvet slik at jeg kan skøye med han mens jeg holder på. Nå begynner han å kunne bevege seg rundt på gulvet og blir derfor stadig flinkere til å "underholde seg selv" på gulvet. Sånn har jeg gjort det også Når de blir litt større synes de jo ofte det er gøy å se på, og etterhvert være med på, husarbeidet også. Min eldste var ikke gamle karen da han begynte å putte klær inn og ut av vaskemaskinen feks Jeg synes ikke ungen skal sitte i babystolen halve dagen, når han har en voksenperson hjemme for å være sammen med ham. Han sitter i stolen eller ligger under babygymmen i små perioder, og da gjør jeg litt husarbeid. Fint også for ham å lære seg å leke alene. Sålenge ungen er under 4 måneder så har jeg tenkt å gi masse oppmerksomhet og kos, fordi man visstnok ikke kan skjemme dem bort da. Når han blir større regner jeg med jeg vil få mer tid, da han vil bli enda flinkere til å leke seg alene. En babystol er veldig passiviserende, så er ikke anbefalt å bruke for mye av den. Da er det bedre å ligge å sprelle under babygymmen. Det er ganske mye imellom å være en bortskjemt liten keiser, til et understimulert barn som eksisterer ved siden av sine foreldre. Jeg tror nok både du og jeg befinner oss i komfortabel avstand til begge. Jeg mener heller ikke at ungene skal sitte i en stol halve dagen. Men å legge dem på et teppe der de kan se på mor som gjør husarbeid feks, går jo helt fint. Merker at selv minsten på 2 mnd er sosial; han kan ligge ganske lenge for seg selv hvis det bare er noen andre i rommet. Mener ikke at barn skal understimuleres, men det tror jeg er veldig vanskelig med små babyer. De har ikke behov for særlig mye stimuli, heller overstimulering som er problemet. Er mange babyer som kan slite med søvn o.l pga det. Men dette blir jo litt på siden
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2009 #37 Skrevet 20. november 2009 Jeg ser at du svarer "fordi", men skjønner fremdeles ikke helt hvorfor. For å ta en annen situasjon, som jeg ikke påstår er sammenlignbar: Hva om den ene forelderen har ventelønn/etterlønn eller lignende. Barna går i barnehage. Skal denne forelderen ikke bidra mer i hjemmet, bare fordi han eller hun tilfeldigvis har inntekt? Det er ikke noe som heter skal her parene må velge selv. Mannen og jeg er like lite glade i husarbeid, og har like stort ansvar for at det blir gjort likevel. Så lenge mannen er frisk, er det ingen grunn til at han ikke skal ta sin del av møkken vi opparbeider i huset. Hvis jeg vil gjøre mer, gjør jeg det, hvis jeg føler han trenger avlastning, så gir jeg det, men jeg er ikke forpliktet til å dedikere dagene mine til å vaske etter ham. Hvis han derimot må forsørge meg, er det naturlig at han får noe tilbake, men det er ikke naturlig at han ikke har husarbeidsplikter fordi jeg har gått gravid 9 mnd, har født, ammer og passer baby døgnet rundt. Hvis mannen hadde fri med lønn over tid, uten barneansvar, hadde jeg heller ikke forventet at han brukte tiden på å shine huset. Det du skisserer kan likevel ikke sammenlignes, da det er forskjell på å ha tid til å drive dank, og å ha eneansvar for baby og ta huset i tillegg.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2009 #38 Skrevet 20. november 2009 Den som er i permisjon, forsørges av staten, ikke av den andre forelderen, og hun/han har fri for å ta omsorg for barnet, ikke for å gi den andre forelderen husarbeidsfri. Den forelderen som ikke er i permisjon, spiser like mye som før barnet ble født, produserer like mye skittentøy, støv i krokene, bakterier på toalettet osv. I utgangspunktet har jobbe-forelderen like mye plikter i huset, men ikke nattevåken. Er ungen ekstremt krevende kan det være nødvendig å avlaste hjemmeforelderen med noe av nattevåken også, for at ikke hjemmeforelderen skal gå i oppløsning eller bli deprimert. Er ungen normalt krevende, er det hyggelig om hjemmeforelderen får unnagjort en del av husarbeidet, slik at jobbeforelderen får bruke mer tid til å omsorgsarbeid og å knytte bånd med barnet når hun/han har fri. I utgangspunktet er hver ansvarlig for 50% av møkket hjemme, og så må en hjelpe og avlaste hverandre ved behov. Men permisjonsforelderen er ikke vaskehjelp, men omsorgsperson. Ville ikke forundret meg om det var en mann som svart dette Er så typisk mann å mene at når kvinnen er i permisjon,så skal hun gjøre alt,,, er mannen i permisjon skal det selvfølgelig deles på alt. Og ikke minst å skylde på økonomien over den som tjener mest og minst. Er som å høre min mann. "Her sliter jeg dagen lang, men det er jeg som får inn de største inntektene, da jeg er ferdig med min jobb for dagen har jeg fri. (selv om begge jobber like lenge). Når jeg har permisjon skal vi dele på husarbeidet. Men det forventes at jeg (kona) skal gjøre alt når hun har permisjon,," Tja... ble bruduljer av det kan jeg røpe
Shade Skrevet 20. november 2009 #39 Skrevet 20. november 2009 Tja... ble bruduljer av det kan jeg røpe Det kan jeg tenke meg men hvordan gikk det?
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2009 #40 Skrevet 20. november 2009 Ville ikke forundret meg om det var en mann som svart dette Er så typisk mann å mene at når kvinnen er i permisjon,så skal hun gjøre alt,,, er mannen i permisjon skal det selvfølgelig deles på alt. Og ikke minst å skylde på økonomien over den som tjener mest og minst. Er som å høre min mann. "Her sliter jeg dagen lang, men det er jeg som får inn de største inntektene, da jeg er ferdig med min jobb for dagen har jeg fri. (selv om begge jobber like lenge). Når jeg har permisjon skal vi dele på husarbeidet. Men det forventes at jeg (kona) skal gjøre alt når hun har permisjon,," Tja... ble bruduljer av det kan jeg røpe Du leser bare dine egne fordommer. Det som står i innlegget er at begge har ansvar for husarbeidet, selv om den ene har permisjon. Og jeg har skrevet det, og er kvinne. At du har en mann som mener at han tjener så bra at det er din jobb å vaske do, får du nesten laste din egen smak i menn for. Jeg hadde aldri funnet meg i det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå