Gå til innhold

Sterilisering


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvor jeg skal poste dette innlegget, så jeg legger det her - det er kanskje bedre enn graviditetsforum.

Jeg har tenkt å oppsøke lege og søke om sterilisering, men lurer på et par ting.

1. Er det lang ventetid?

2. Hvor omfattende er inngrepet - kommer jeg ut samme dag?

3. Pris

4. Er det vondt?

5. Noen ting jeg må være obs på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Er det lang ventetid?

2. Hvor omfattende er inngrepet - kommer jeg ut samme dag?

3. Pris

4. Er det vondt?

5. Noen ting jeg må være obs på?

Kort ventetid, praktisk talt ikke kø i det hele tatt.Ingen grunn til å gjøre det privat, er enda dyrere der.

Tror du er ute samme dag, men må påregne litt sykmelding.

Litt over 6000 kr for damer, 1200 for menn.

OBS. Billigere, lettere reversibelt og mindre komplikasjoner og kortere restituering for menn.

Dette kan jeg mye om, så hvis det er noe du lurer på kan du bare spørre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sambis og meg har snakket endel om hvorvidt vi skulle få barn sammen, men har kommet til det at vi har det veldig greit med de to vi har nå (mine fra tidligere ekteskap) Han har fulgt dem fra de var 3 og 5 år og har stilt opp for dem på en måte deres biologiske pappa aldri har gjort. Ingen av oss har spesielle ønsker om å starte med småbarn, aller mist jeg, selv om jeg hele tiden har vært innstilt på å komme han i møte hvis han ønsker "egne" barn. Det er rart med det, mange som ikke har "egne" barn går igjennom perioder hvor man er opptatt av arv, genetisk opphav, "ha noen etter seg når man dør" etc. Men vi har tenkt mye på dette og kommet til en beslutning.

Men jeg tenker på at mange ting kan skje. Han har ingen biologiske barn, jeg har 2. Det er også grunnen til at jeg synes det er rett og rimelig at jeg foretar steriliseringen. Jeg er 37 år, og når han har tatt en beslutning om at han ikke ønsker "egne" barn, så kan jeg like godt sterilisere meg. Hvis vi mot formodning engang skulle gå ifra hverandre, synes jeg det ikke er riktig at han ikke skulle få muligheten til å få egne barn med noen andre når jeg selv uansett ikke ønsker flere barn - ikke sammen med noen, ikke alene.

Det er grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan svare på det jeg vet ihvertfall :)

1. Er det lang ventetid?

Det var lang ventetid når jeg skulle inn, men vet ikke hva det er nå.

2. Hvor omfattende er inngrepet - kommer jeg ut samme dag?

Jeg møtte på avdelingen klokken 8. Var den andre i rekken. Så jeg ble operert i 9 tiden eller noe si den duren. Reiste hjem klokken 14. Da ville jeg ikke ligge der inne lenger. Men Jeg fikk ikke en sånn likeglad tablett før inngrepet og det var kanskje derfor jeg kom meg så fort etterpå. Hun som ble operert før meg sov enda når jeg reiste.

3. Pris

Ca 6000-7000 tror jeg.

4. Er det vondt?

Ja jeg syns det var vondt. Og i uken etterpå var det veldig vondt. Men så har ikke jeg så høy smerteterskel heller da, men jo jeg syns det.

5. Noen ting jeg må være obs på?

De går inn i navlen, så pass på at du har en løstsittende bukse som ikke strammer rett over navlen når du skal hjem. Du får sykemelding etterpå og vær forberedt på at du ikke er helt fungerende når du kommer hjem. OG du trenger hjelp til husarbeid av mannen din.

Ellers er det ett fort og greit inngrep, og det er deilig å ha det gjort syns jeg, jeg fikk mindre og mer stabil mens etterpå. Men det sikkert individuelt.

Hvis det er noe spes du lurer på må du bare spørre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Det vonde kan vel diskuteres. Jeg fikk litt problemer med luften og følte at skuldre og nakkeparti gjorde litt vondt så jeg holdt sengen samme dag, men dagen etter var jeg fin igjen. Selve snittet merket jeg ikke noe til. Har ikke angret en dag, og det er nå 8 1/2 år siden jeg gjorde det. Mensen min har blitt kraftigere noe den ikke skulle bli, men så er ikke jeg normal heller da :hoho:

Ellers forklarte Marianne det veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag er jeg plaget med, ikke hver måned men ofte, sterke menssmerter i mage og rygg. Det kan vare flere dager og er ofte er det så ille at jeg må avlyse planlagte ting. Jeg kan ikke sitte, stå eller ligge og vanlig smertestillende hjelper ikke. Vet dere om dette kan endre seg etter sterilisering - ikke nødvendigvis pga steriliseringen, men fordi jeg tar ut spiralen (vanlig spiral)?

Felle, du sier du fikk sterkere mens. Fikk du mer vondt under mensen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...