Gå til innhold

Steinerskolen i Tromsø har innført kleskode

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Ja til kleskode !

Om man tar opp bekledning med foreldrene eller lager en skriftlig kleskode for hele skolen, kan ha samme effekt. Fordelen med en skriftlig kleskode slik jeg ser det er at de gråsonene blir færre. Og tro meg, etter mange år med arbeid blant barn og unge. Det er ikke sjelden klærne barna dukker opp i er noe annet enn foreldrene tillot. Det er ikke sjelden en samtale om bekledning ikke har effekt.

Ser for meg en kleskode som: langarma skjorte/college genser og bukse/lange skjørt om vinteren. I sommerhalvåret kan man også bruke kortbukse, skjørt til knærne og kortarma. Sko, låghelte Bare som et eksempel. Med en slik kleskode er det fortsatt fritt fram for individet, og man er allikevel relativt likt kledd. Og ikke minst praktisk kledd i forhold til hva man skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så i avisa intervju med tre jenter på 15 år ang klær, og de fortalte at de kjøpte ALDRI bukse til under 1000 kr, det kunne ikke falle dem inn å vise seg i det. De kjøpte billige topper for å få råd til buksene. "Billige topper"sier meg ingenting når "billige bukser" er de under 1000. Hva når de ungene skal begynne å betale sine egne klær? De har aldri lært å være trygg på seg selv uten riktig innpakning? Hva om de ikke får seg høyt lønnede jobber på noen år? De kommer til å møte veggen fullstendig. Jeg er bare 10 år eldre, men JEG begynner å snakke som en bestemor og bekymre meg for fremtiden. Lærer foreldrene barna sine til å leve over evne? Lærer opp fremtidens gjeldsslaver?

Det hadde nesten vært morro å lage et longitudinelt studie på dette. Ei får unge når hun er 17 - oi bukser til 400 er kanskje ikke så ille likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg enig med de som mener skolen burde ha anledning til å innføre en kleskode. Egentlig budre vi hatt en sorm for praktisk skoleuniform, men ser at det kan bli vanskelig å innføre, for det kan også bli kostbart for foreldre (skoleuniformsklær vil man aldri kunne finne på salg f.eks)

Skolen er ungenes arbeidsplass, og de kan like gjerne lære raskt at arbeid og fritid har ulike regler. Det er på fritiden man virkelig kan uttrykke seg selv og sin egen identitet gjennom klesvalg. På jobben må de være hensiktsmessig i forhold til oppgavene. Og på skolen er faktisk lek en oppgave.

At det er foreldrenes ansvar er vel heet over enhver tvil, men mange foreldre kjøper seg ut at tidsklemma med å gi etter i klesdiskusjonene. "Alle andre" er vel fortsatt et gangbart argument - og kanskje særlig når man har litt dårlig samvittighet, har hatt en heltisk dag på jobben og det bare er en time til man skal ut og være transportarbeider for at de håpefulle skal hit eller dit.

Og det finnes også usikre foreldre, foreldre som tror det gjør det beste for barna ved å gi dem "voksenklær" mens de er små - for at de håpefulle ikke skal bli mobbet.

Kleskode = klær for unger å leke og bevege seg i, og som holder kroppen varm en vinterdag, det er en mild form for regulering. Så får individualiteten komme til uttrykk etter skoletid.

Når det gjelder ten-åringer, tror jeg også mange av dem ville synes det var ok med en kles-kode. Da kunne de protestere og gjøre små opprør og tøye grenser, men samtidig sukke over de håpløse reglene, mens de lettet kunne trekke pusten fordi noen hadde satt en grense som de kunne skylde litt på når presset blir stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt misforståelser ute og går her ... Steinerskolen har ikke innført uniform, de har innført kleskode. Så det vil jo fremdeles være opp til den enkelte hvor dyre og eksklusive klær de vil bruke. Det eneste som blir forbudt er å gå med bare mager etter hva jeg forstod.

Vil også avlive myten om at uniform er billig - det er spinndyrt. En venninne har sitt barn på en skole hvor uniform er pålagt. Bare skjortene koster flere hundre kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også avlive myten om at uniform er billig - det er spinndyrt. En venninne har sitt barn på en skole hvor uniform er pålagt. Bare skjortene koster flere hundre kroner.

Det er jo helt individuelt.

Min samboer har gått på privatskole med stråhatt, strømper, slips, shorts, skjorte og blazer (søøøøøt, men dyrt).

Uniform kan også være jeans og collegegenser med skolemotiv, slik mange skoler har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uniform kan også være jeans og collegegenser med skolemotiv, slik mange skoler har i dag.

Håper det blir sånn innen eldstemann begynner på skolen. Enkelt, greit og praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke fått tak i så mye valgmateriell ennå, så jeg er usikker. Vanligvis ligger jeg og vaker et sted mellom AP, SV, SP eller noe slikt, så vi får se hvor jeg havner i år. Det er jo igrunnen et personvalg når det blir kommunevalg, så jeg får sjekke ut hvem som står på listene her hos oss. Må ta noen som det er fornuft i, og som har litt politisk erfaring..

Har dere bestemt dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er kjempepositivt. Hva de går i på fritiden får bli en sak mellom deres foreldre og dem selv, men jeg synes i grunnen at kleskode på skolene er et bra tiltak. Egentlig burde alle skoler hatt uniform, så hadde man fjernet én av grunnene for å føle seg utafor i enkelte sammenhenger i hvert fall.

Jeg snakker av erfaring. Ikke fordi jeg ble mobbet eller holdt utenfor på skolen pga klær, det var ikke så hysterisk den gangen. MEN jeg har en datter som har holdt andre utenfor. Hun har vært helt sjef i en periode. Det var ikke lov for noen i klassen å herme etter henne og hennes stil. I barneårene var det hun som gikk i rosa, hennes venninne i lilla, og resten av jentene kunne gå i hva de ville bortsett fra disse to fargene.

Da hun begynte på ungdomskolen ble hun svart. Svart hår, svarte øyne, svarte lepper, svarte klær, piercing i nese og leppe, og klær kjøpt hos BodyMap i Oslo. NÅDE den som våget å kopiere frøkna. Jeg arresterte henne for det om og om igjen, men hjalp det? Nope.

Året etter hadde hun rastafletter, rosa og gule, og NÅDE den som prøvde å kopiere... sånn er hun bare. Det er ikke snilt, men hun kan bare ikke fordra at andre hermer stilen hennes. Og hun gir klar beskjed. Mye kunne vært spart om det var uniform på skolen, da kunne hun vært sjef på fritiden, og latt klassevenner være i fred i friminuttene. Ikke at hun slo eller banka, men truslene var nok til å skremme allikevel.

Rart å tenke på at min egentlig veldig snille, omtenksomme og søte unge kan være så ond på akkurat det området....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skoleuniform har sine positive sider, men stakkars de som ikke kler plaggene. Gikk på en skole der det spesielt var 1 jente som rett å slett så ille ut på skolen (ingen av de som var lov hadde snitt, farge, osv, som passet henne), men når hun kom seg i "hjemmeklærne" var det som hele jenta lyste opp, ikke at hun ble en supermodell, men det var klær som passet henne, og som hun trivdes i. Litt underlig egentlig, for de andre jentene så ok ut, men av en eller annen grunn ble det bare "feil" på henne.

Har sporadisk kontakt med henne ennå, og hun har tatt et bevisst valg om at hennes barn skal gå på en skole uten uniform, og jeg kommer til å velge det samme for mine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen er at myndighetene bestemmer over oss, og ironien at vi bestemmer /over/ dem. Skoleuniformer støtter jeg fult ut. Synes det ville vært fint med det i Norske skoler. Jeg har selv bodd i Irland, og opplevd skoleuniformer på kroppen. Gevinsten jeg ser med at skolene må ta til uniformer er at det får bokt på mye av presset som ligger rundt mote. Ungjenter som viser mage, og som er for opptatt med å være bimboer på bakersterekke ville tjent mer på og ha skoleuniform. Det hadde tatt bort mye av den "serr'je'ikke'bar'ut'nå'a" tankegangen. Hadde det først blitt vanlig med uniformer i Norske skoler så tror jeg ikke irritarjonen hadde vart lenge.

Og, som sagt lengere oppe, et annet poeng er at ungene blir mer aktive når de ikke bruker de "dyre mote" klærene. Man blir liksom ikke så redd for hva man har på seg når det ikke lengere er sitt, - eller er sitt men koster lite (i forhold)

Og jeg tror nok det ville gjevnet ut "klassene" også. Senket de "kule" litt, og styrket de "svake". Ikke at jeg på noen måte skal sammenligne militæret med Norske barne og ungdomskoler, men det er det samme prinsippet. "Vi-er-alle-like-prinsippet" for å sette navn på det. Folk som har vært i militæret virker jo å være enige i at det absolutt er noe man må oppleve, ikke sant? (Sier ikke at man skal gjøre skolene om til militære anstalter, men enkelte faktorer som spiller en god og viktig rolle i den militære hverdagen fungerer fint og ta med seg tilbake til daglige hverdagen)

Dessuten, når det kommer til de Britiske uniformene så synes jeg de ser ganske stilig ut. Liksom så "Britisk". Men jeg vet i hvert fall at Ireland har begynt å få "moteriktige" skoleuniformer også nå. Så de vil da fremdeles ha en sjangse til å se "kule" ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Syns det er helt greit at skoler innfører "uniform" eller regler på hva som er lov å ha på seg på skolen. Tror dette vil ta fokuset vekk fra presset om hva som er "inn" å ha på seg. Det diskuteres også at ved å innføre uniformer, tar man vekk personlighet, identitet og rettet til å uttrykke seg fritt. Mange mener også at man tar vekk en del av den seksuelle identitet som mange velger å vise gjennom klærne. Kanskje ved innføring av uniformer at barn og ungdom lettere vil fokusere på mennesket istedet for slik vi kler oss. Heller ikke ille at man lærer seg å kle seg passende utifra hvilke miljø vi befinner oss i. Voksne må jo innfinne seg med dette hele tiden. Tror ikke noen kan si helt ærlig at de kun går med de klærne man vil på arbeidsplassen. I millitæret (som de fleste menn er innom) må man pent godta uniformen, så hvorfor ikke på skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...