Marianne Skrevet 21. august 2003 #21 Del Skrevet 21. august 2003 Applaus til Steinerskolen. :trampeklapp: JA TIL SKOLEUNIFORMER I DEN OFFENTLIGE SKOLE! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 21. august 2003 #22 Del Skrevet 21. august 2003 Har bare sønner, jeg ... kanskje derfor jeg ikke ser dette som det store verdensproblemet Akkurat nå er det noe annet som opptar meg mye mer og det er den elendige kvaliteten på min yngste sønn`s skole. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 21. august 2003 #23 Del Skrevet 21. august 2003 guttene ligger ikke akkurat på latsiden de heller når det gjelder DYRE merkeklær! Jentene er alldeles ikke enerådende på området "ta seg best mulig ut" Tror skoleuniform vil gagne både gutte og jenteforeldres lommebøker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 21. august 2003 #24 Del Skrevet 21. august 2003 Det er vel oss som foreldre som må sette foten ned akkurat når det gjelder det med dyre merkeklær? Det går faktisk an å forklare et barn og en ungdom at vi ikke kan kjøpe alt de peker på. Det fikk jeg høre da jeg var liten og har overhodet ikke tatt skade av det. Mange ganger så er det faktisk foreldrenes skyld at barna blir så opptatt av dyre merkeklær - de kjøper jo dyre merkeklær fra barna er babyer. Mine barn går alltid i fine og moderne klær, men de har ikke overflod, jeg kjøper som regel merkeklær når det er salg og jeg kjøper mye til yngstemann på H&M. Vi styrer da dette selv, vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linemor Skrevet 21. august 2003 #25 Del Skrevet 21. august 2003 Synes vel egentlig litt både og her. jo det er bra og prøve og begrense hvor lite jenter har på seg. og jeg mener at det er synd at små barn skal kle seg som voksne. men er det ikke litt foreldrenes ansvar også? tror ikke på noen måte det er lett å være tenåringsforeldre, men noe autoritet må foreldrene sørge for å ha selv. skoleuniform kan sikkert være bra det, men jeg hadde nok ikke likt hvis noen hadde presset det nedover hodet mitt i den alderen. jeg har aldri kledd meg spes utfordrende og jeg har turt og kle meg som jeg vil. jeg vet at ikke alle gjør det, at det er gruppepress og sånn. men er det ikke i den alderen man vil at barna skal bli litt mer selvstendige og tørre og skille seg litt ut? skal vi ikke si at man må ikke være som alle andre? klær er en måte og uttrykke hvem man er på. det er helt greit at skolen setter noen "kles krav". men bør man være litt forsiktig når man prøver og sette disse grensene. jeg vet jo at det er land med skoleuniform og de vokser opp og er vant med det, synes kanskje det er helt topp. kanskje blir det slik her også en gang, men jeg vet ikke helt om det er det jeg ønsker. og hvem er det som bestemmer hva som er lov og ikke? hadde rektoren min på 60 tatt utgangspunkt i hva som var utfordrende da han gikk på skolen tror jeg vel det hadde blitt litt drøyt. regner med at det er oppgående mennesker som har bestemt hva de kan gå med og ikke, men noe av det gir litt bismak i munnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 21. august 2003 #26 Del Skrevet 21. august 2003 Vi styrer da dette selv, vel? Har ikke førstehånds erfaring med dette, men jeg tar en råsjangse og svarer NEI, jeg tror ikke vi (dvs foreldrene) styrer dette (dvs kleskoden på ungdomsskolen) selv. Såpass har jeg da fått med meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 21. august 2003 #27 Del Skrevet 21. august 2003 Hjelper det noe da?... Man har da fremdeles fritid, og da kan det jo være at de IALLEFALL vil markere at de vil kle seg .. ikke som VI vil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 21. august 2003 #28 Del Skrevet 21. august 2003 Selvsagt har foreldre LITT de skulle ha sagt, men langtfra alt! Er dere klar over hvor mye MOBBING det er på skoler pga klær? Så et program om det før skolestart i fjort, der to gutter måtte ha på seg Cubusklær første skoledag. De var skikkelig flaue! Man kan faktisk bli utestengt fra "gjengen" om man ikke har de rette klærene og prøv dere fortelle den vanlige tenåring i gata at det ikke gjør noe, at de er bedre enn de som MÅ ha merkeklær. Er det ikke venner og å være kul som betyr noe i den alderen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 21. august 2003 #29 Del Skrevet 21. august 2003 Ser noen her reagerer på at barn ikke får finne sin identitet og skille seg ut. Mener dere virkelig at de jentene med lave bukser og trange topper skiller seg ut og har sin egen personlige stil? Forøvrig er det helt tydelig at foreldrene ikke styrer dette. Så også programmet Starfish refererte til ikke nok med at guttene var kjempeflaue, men nesten alle i klassen deres hadde lagt merke til at de gikk i klær fra Cubus, og sa de ikke skjønte hvorfor mens de rynket på nesen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 22. august 2003 #30 Del Skrevet 22. august 2003 Donpedro skrev: Ser noen her reagerer på at barn ikke får finne sin identitet og skille seg ut. Mener dere virkelig at de jentene med lave bukser og trange topper skiller seg ut og har sin egen personlige stil? Det er moten, Donpedro, enten den er sånn eller sånn - vi som voksne er ikke nødt til å like moten idag like lite som våre foreldre likte platåsko, trange bukser og trange topper da vi var unge. Det går ikke an å innføre uniform fordi vi ikke liker moten idag !!! Embla skrev: Har ikke førstehånds erfaring med dette, men jeg tar en råsjangse og svarer NEI, jeg tror ikke vi (dvs foreldrene) styrer dette (dvs kleskoden på ungdomsskolen) selv. Såpass har jeg da fått med meg! Jeg er mor til to ungdommer selv, og har selvfølgelig noe jeg skulle ha sagt når det gjelder prisen på klær. Når det gjelder utseendet på klærne og hårfrisyrer får selvsagt guttene mine bestemme selv - det skulle da bare mangle. Jeg hadde aldri latt min mor bestemme hva slags klær jeg skulle bruke i den alderen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redhead Skrevet 22. august 2003 #31 Del Skrevet 22. august 2003 Applaus til Steinerskolen. :trampeklapp: JA TIL SKOLEUNIFORMER I DEN OFFENTLIGE SKOLE! Helt enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Felicity Skrevet 22. august 2003 #32 Del Skrevet 22. august 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 22. august 2003 #33 Del Skrevet 22. august 2003 Hvor gamle er barna dine Malena? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena / uinnlogget Skrevet 22. august 2003 #34 Del Skrevet 22. august 2003 De er tenåringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. august 2003 #35 Del Skrevet 22. august 2003 skoleuniform eller ikke..... hadde jeg hatt en datter ville hun aldri ha fått lov til å troppe opp på skolen med bar mage! Hun kunne blitt så sur hun bare ville, det hadde ikke forandret noe. Jeg overhørte dette ved prøverommet i en klesbutikk (mor og ung datter): Nei, nå ble du vel sexy, jenta mi! Syns det er helt idiotisk å se på på vintere; tenåringsjenter med trange hoftebukser, og liten jakke som såvidt rekker ned over bukselinninga, og så kanskje de bøyer seg eller setter seg og jakkenløfter seg til over livvidde og dermed fryser de seg blå rundt livet. De får nok veldig pen hud når de er 40 år gamle..... For ikke å snakke om de med stringtruse under buksa.... Var selv assistent på en barn barneskole for et par år siden. Ble ganske herm på foreldre som sendte barna sine på skolen i 20 kuldegrader med syntetiske jakker som så fine og lekre ut, men uten et snev av varme i dem, og luer som nesten ikke rakk over øra, støvler uten raggsokker (for vesla syns det var stygt med raggsokker). Votter virket så hemmende sa de, så det brydde de seg ikke noe om. Da var det tross alt bedre at barna frøs på seg neglesprett. Ikke alle som kom sånn på skolen selvfølgelig, mange hadde jo ordentlig bobledress og utstyr for å leke ute i snøen med. Men når man ser hvor uansvarlige folk kan være med hensyn til påkledning av barna sine, er jeg helt for at skolen tar ansvaret og innfører kleskode! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. august 2003 #36 Del Skrevet 22. august 2003 Malene : For det første er det forskjell på barn og tenåringer. For det andre : Klart man kan styre klær hvis man ikke liker dem. Er eks mange lærere som nekter gutter å ha caps/lue på inne. Men man har da mote selv om man har skoleuniform. For det tredje trakk jeg frem dette fordi noen her sa de var imot uniform pga da fikk ikke barn og unge uttrykke sin identitet. det er da jeg spør hvorvidt alle hoftebuksejentene virkelig føler de har funnet sin egen personlige stil. Klart jeg vet det er mote! Og mote har sjelden noe med særegen "finne seg sjæl" stil å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. august 2003 #37 Del Skrevet 22. august 2003 Bravo donpedro! Noen har skjønt det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 22. august 2003 #38 Del Skrevet 22. august 2003 Jeg synes det er bedre å innføre skoleuniform enn å lage regler for hva barn og ungdom IKKE kan få kle på seg på skolen. Fordeler med skoleuniform er at det er likt for alle. Man slipper det enorme kjøpepresset all den tid skolen faktisk er hovedarenaen for å "vise seg frem" og man letter trykket på foreldre som ikke verken har råd eller lyst til å "gi etter" for barn og ungdoms krav. Nå mener jeg ikke at foreldre ikke har ansvar - foreldrene har faktisk hovedansvaret, men en skoleuniform vil være med på å ta fokuset bort fra klær og attitude og istedenfor plassere det der hvor det skal være, nemlig å lære. Innføring av skoleuniform vil dessuten være kostnadsbesparende, noe som er et godt argument. Jeg er i prinsippet mot å innføre regler som sier at skolen skal bestemme at det kan du kle på deg og det kan du ikke kle på deg. Jeg er for individets rettigheter til selv å få bestemme. Klesvalg har alltid vært ungdommers måte å opponere mot foreldre og samfunnet forøvrig - og det skal det fortsatt få være. Jeg kjøper overhode ikke alt mine jenter gjerne skulle hatt, men som et eksempel så har de altså platåsko. De er 8 og 10 år, altså er jeg i min fulle rett til å bestemme at de ikke får bruke disse skoene på skolen. Jeg tror ikke de vil komme til å høre like mye på meg når de blir 13, 14 år. Jeg ser også for meg at en kort t-skjorte som viser magen meget gjerne kan skjules under en skjorte, som tas av når man kommer ut hjemmefra. Herregud, jeg har da selv vært ungdom. Å innføre en skoleuniform sier ikke at du ikke kan få ha på deg betemte klær, men derimot at man er på skolen så skal alle følge en kodeks, på samme måte som jeg må følge en kodeks når jeg skal i møter. Å forholde seg til kodeks en viss tid på dagen, kan de godt lære allerede i barneskolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. august 2003 #39 Del Skrevet 22. august 2003 Men såvidt jeg forstod var steinerskolen det her var snakk om en barneskole. De var lei av fisefine frøkner som ikke kunne leke, skli og klatre pga at klærne ikke egnet seg. På ungdomsskolen vil diskusjoenen få en noe annen vri, da man ikke leker så mye mer, den vil mao bli mer preget av etikk/smak/behag. Steinerskolen har en metodikk som legger vekt på å involvere barn og å være i bevegelse/bruke kroppen til positive opplevelser. Da bør klærne tilpasses dette, slik vi alle må i yrkeslivet . Jobber man som barnehagepersonell, bør man også kle seg etter forholdene, og ikke trippe rundt i stiletthæler. Jobber man på gølvet stiller man ikke opp i dress og unnlater å jobbe for å unngå skitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena / ikke innlogget Skrevet 22. august 2003 #40 Del Skrevet 22. august 2003 Selvsagt må man kle seg etter forholdene. Men min erfaring er at det er nok at klassestyrer tar opp dette på et foreldremøte - det gjorde de faktisk i klassen til en av mine sønner. Der var det jenter på ungdomsskolen som skulle på skoletur i hvite kåper og stiletthæler. Hørte aldri noe i ettertid, så jeg antar at det hadde sin effekt. Jeg er ihvertfall av den mening at slike ting kan løses fint uten at alle må uniformeres - men det er nå min mening - og den kan heldigvis ingen ta fra meg :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå