Gjest Anonymous Skrevet 22. august 2003 #21 Del Skrevet 22. august 2003 Tror dette er ganske vanlig jeg. Finnes jenter i den alderen som også kjører traktor heime på gården - bare så det er sagt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. august 2003 #22 Del Skrevet 22. august 2003 Det er i såfall noe gutten må leve med resten av livet. For ikke å snakke om foreldrene som kanskej må i rettssak... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesol20 Skrevet 22. august 2003 #23 Del Skrevet 22. august 2003 Det er ingen her som nevner noe om at gutten faktisk kan skade seg selv også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 22. august 2003 #24 Del Skrevet 22. august 2003 Det høres ut for meg at dere ikke skjønner konteksten her. JA i 2003 sier loven at man skal være 18 med førerkort for å kjøre bil alene. Men hva med tradisjoner? Tror dere det er vanlig at barn på gårder venter til de er 18 med å hjelpe til?? Ungene har hjulpet til i landbruket i Norge siden landbruket ble etablert. Teller ikke det, er det bare hva noen sitter og bestemmer på et kontor i Oslo som er relevant? Slik som det er idag, har man funnet den gyldne middelvei. På offentlig vei får ikke ungene kjøre. På privat vei får ungene kjøre, men kun med opplæring fra foreldrene. Og ikke villmannskjøring, ordentlig kjøring. Dette minner meg litt om EU-reglene vi har fått i Norge. De er fra en annen verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 22. august 2003 #25 Del Skrevet 22. august 2003 Så at han ikke har et ferdig utviklet sidesyn, at han ikke har mulighet til å kunne kontrollere bilen om noe skulle skje, nettopp fordi han bare er tolv år, et lite barn... det gjør ikke noe, for det at man skal være voksen og ha opplæring, det er bare bestemt av tullinger i Oslo, så det er helt greit at han driver med dette på privat grunn? Nei, den konteksten skjønner jeg ikke. Sorry. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 22. august 2003 #26 Del Skrevet 22. august 2003 Det gjør det ikke mer lovlig, selv om både faren og bestefaren kjørte bil når de var 12 år... På en gård, som er så full av muligheter, bør det gå ann å finne arbeid der bil/traktor-kjøring ikke er inkludert! Må ikke glemme at jordbruket eksisterte FØR bilen og traktoren kom... Clea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. august 2003 #27 Del Skrevet 22. august 2003 Donpedro skrev: Sitat: Det er i såfall noe gutten må leve med resten av livet. For ikke å snakke om foreldrene som kanskej må i rettssak... Tar jeg helt feil hvis jeg sier at de kan bli siktet for drap hvis 3-åringen blir overkjørt??? Vil tro de kan bli siktet for uakstomt drap, ja. De har ansvaret for sine barn, og uaktsom kjøring som medfører død kan føre til siktelse for uaktsomt drap. Å la en 12-åring kjøre er vel mange (tydeligvis ikke alle...) enige om at er uaktsomt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 22. august 2003 #28 Del Skrevet 22. august 2003 Så at han ikke har et ferdig utviklet sidesyn' date=' at han ikke har mulighet til å kunne kontrollere bilen om noe skulle skje, nettopp fordi han bare er tolv år, et lite barn... [/quote'] Ja, jeg er med på at det virker uaktsomt i deres øyne, jeg skjønner det veldig godt. Det høres nok helt horribelt ut. Men, først: en tolvåring kjører ikke i trafikk. At noe skulle skje er veldig lite sjanse for, i og med at de bare får kjøre der ting ikke kan skje. Dvs. privat vei med flat eng på sidene. Tilslutt vil jeg si at dere grovt undervurderer hva en 12-åring klarer.. En 12-åring er ikke et lite barn, det er en person som er halvveis voksen. I min foreldregenerasjon var ungene ferdig på folkeskolen når de var 14, da var det ut i arbeidslivet og forsørge seg selv. Det er i de moderne tider at ungene er så små og uskyldige, vi kan ikke forvente at de skal klare å putte skittentøyet i kurven, han er da bare 23 år.. Å kunne kontrollere en bil har med erfaring å gjøre. Mange med rykende ferske kjørerkort er svært dårlige til å kontrollere bilen om noe skjer. Dere får det til å høres ut som at man setter en 6-åring til å kjøre en 18-hjuling.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 22. august 2003 #29 Del Skrevet 22. august 2003 Jeg forventer at både en på 12 og en på 23 kan putte skittentøyet i kurven. Jeg forventer IKKE at en på 12 kan kjøre bil, legge merke til sin lille søster, eller andre barn som kommer i veien, at han kan bråbremse bilen/kontrollere bilen slik at hveken han eller barnet kommer til skade. Jeg er glad jeg ikke bor på landet, og kmmer etter dette ALDRI til å vurdere det engang, dersom det betyr at jeg må akseptere at barn kjører biler. Ikke akseptabelt for meg i det hele tatt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 22. august 2003 #30 Del Skrevet 22. august 2003 Jeg er glad jeg ikke bor på landet, og kmmer etter dette ALDRI til å vurdere det engang, dersom det betyr at jeg må akseptere at barn kjører biler. Ikke akseptabelt for meg i det hele tatt! Det er nok lurt. Vi har jo ikke startet på fyllekjøringa engang enda. Og de kjører på offentlig vei også, og har nok ikke særlig kontroll. DER er jeg ute etter å ta svina også, synes det er avskyelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 22. august 2003 #31 Del Skrevet 22. august 2003 Så drømmen om å bo på landet er egentlig bare reel for de som ikke har noe mot at barna ders kjører bil lenge før de er istand til å håndtere den, og som ikke har så mye mot fyllekjørere heller.... hmms, dermed ble denne fraflyttignen fra landet langt mer forståelig for meg.... (beklager at jeg sporer av, jeg skal legge meg nå, sikkert mer rasjonell i morgen....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 22. august 2003 #32 Del Skrevet 22. august 2003 Jepps, livet på landet er ikke så romantisk som før. Før var folk flinke til å holde sammen og deltok mer i hverandres liv enn i byene. Så kom TV-revolusjonen, alle har tallerken på husveggen, alle ser ekstremt mye tv og har veldig lite sosialt liv med de andre som bor i bygda.. triste greier. MEN de gangene de deltar litt, så drekker de hjemmebrent og kjører hjem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liza Skrevet 24. august 2003 #33 Del Skrevet 24. august 2003 synes det er helt greit jeg. de jeg kjenner som fikk begynne å kjøre tidlig, hadde mendre kjøretimer¨og er mye tryggere i trafikken og i bilen. ute på "landet" kjører de aller fleste før de har lov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 25. august 2003 #34 Del Skrevet 25. august 2003 Griet nok, men det er fortsatt ulovlig. Er det egentlig et signal vi vil sende til vår oppvoksende generasjon: Så lenge det skjer hjemme er det greit.... Er du sikker på at det er ulovlig? Jeg er ikke like sikker på det, for det er egen regler innenfor ditt eget privatområde, og lurer da på om lensmannen ikke har noe h*n skulle sagt der. Men er selvfølgelig ikke helt sikker, men jeg mener det er noe når det gjelder ditt eget privatområde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. august 2003 #35 Del Skrevet 25. august 2003 Jeg begynte å kjøre bil da jeg var 14. Øvekjørte med pappa's bil på gården. Men jeg hadde alltid en voksen ved siden av meg. Jeg hadde veldig få kjøretimer, og er glad jeg øvde så masse før jeg kjørte opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå