Gå til innhold

Hvorfor virker det så lett for de fleste

Serpica

Anbefalte innlegg

Det er enkelt, du vet hva som finnes på markedet og blir kravstor.

De andre har funnet noe som er greit nok og lært seg å leve med det.

Det var ett fantastisk eksperiment på ett eller annet universitet, de gav 200 studenter ett valg mellom 2 bilder. De 100 første fikk velge mellom 2 bilder og fikk beskjed om at når de valgte ett måtte de holde seg til det for godt. De 100 neste fikk beskjed om at de kunne komme tilbake og bytte bildet sitt når som helst.

3 måneder senere spurte de de samme studentene hvem som likte bildet sitt best, nesten alle som ikke hadde muligheten til å bytte var fornøyde med sitt. Mens 60% eller noe sånt av de som hadde muligheten til å bytte ikke viste om de var fornøyde eller ikke, de lurte på om det andre bildet var bedre.

Valgfrihet bringer lykke til en viss grad, men blir det for mye blir valgfriheten til usikkerhet. Du lurer hele tiden på om du faktisk valgte riktig mobil, riktig tv, riktig bil, riktig mann eller riktig kvinne. Med en gang du innbiller deg at du må holde deg til det valget du har tatt begynner du å akseptere det som ett faktum og er fornøyd med det du har.

Når jeg først så tråden og overskriften på forumet, tenkte jeg at det ikke er noe problem å svare på, før jeg åpnet tråden. Problemet er valgfrihet og altfor mange mulige valg. De som får unger, gifter seg binder seg på en eller annen måte for livet med en annen person, og hvis de er villig til å gjøre det, går jeg ut i fra at de bare har slått seg til ro med det de har, og er helt fornøyd med det. Jeg er eksmtremt kravstor, tenker "nei" om veldig mange aktuelle menn som blir presentert for meg. Jeg er bortskjemt og får menn kastet etter meg, likevel er det bare 1/100 som får sjans hos meg, og da er det også veldig bra. Et resultat som gjør meg glad for at jeg ikke slo meg til rette med "noe". ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_gjest_*
Da finner man ut om man har økonomi som er god nok for en Porsche. sannsynligvis har du ikke det, og må nøye deg med folkevognen som funker bra.

Men jeg ligger våken hver natt med en stor klump i magen fordi jeg vet at denne VW var et feil valg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg først så tråden og overskriften på forumet, tenkte jeg at det ikke er noe problem å svare på, før jeg åpnet tråden. Problemet er valgfrihet og altfor mange mulige valg. De som får unger, gifter seg binder seg på en eller annen måte for livet med en annen person, og hvis de er villig til å gjøre det, går jeg ut i fra at de bare har slått seg til ro med det de har, og er helt fornøyd med det. Jeg er eksmtremt kravstor, tenker "nei" om veldig mange aktuelle menn som blir presentert for meg. Jeg er bortskjemt og får menn kastet etter meg, likevel er det bare 1/100 som får sjans hos meg, og da er det også veldig bra. Et resultat som gjør meg glad for at jeg ikke slo meg til rette med "noe". ;)

Og hva er vitsen med å aldri være fornøyd med noe eller noen?

Det kommer du aldri til å oppnå noe som helst fornuftig med.

Derimot kommer du til å bli evig frustrert.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ligger våken hver natt med en stor klump i magen fordi jeg vet at denne VW var et feil valg....

Da har du et alvorlig personlig problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Da kan det kanskje være lurt å selge folkevognen, mens du bestemmer deg for hvilken bil du skal ha neste gang.

Vær obs på, at du KAN komme til å savne folkevognen. Vær også obs på at dersom dette skjer, og du går tilbake til forhandleren for å få kjøpt tilbake folkevognen, er det en viss mulighet for at den er videresolgt. Folkevogner har en tendens til å bli lettsolgte, når de får litt stell og lakken er blankpolert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det kanskje være lurt å selge folkevognen, mens du bestemmer deg for hvilken bil du skal ha neste gang.

Vær obs på, at du KAN komme til å savne folkevognen. Vær også obs på at dersom dette skjer, og du går tilbake til forhandleren for å få kjøpt tilbake folkevognen, er det en viss mulighet for at den er videresolgt. Folkevogner har en tendens til å bli lettsolgte, når de får litt stell og lakken er blankpolert.

Nå er situasjonen sånn at jeg faktisk solgte folkevognen for flere år siden, og ikke har skaffet meg noen ny bil siden. Jeg har aldri angret på at jeg kvittet meg med den, men jeg savner fortsatt Porschen da. Jeg har vel egentig konkludert med at jeg heller klarer meg uten bil enn at jeg kjøper en jeg aldri kommer til å bli helt komfortabel med uansett. Jeg er ikke helt tilfreds med situasjonen, men samvittigheten min er i hvertfall ren, og jeg slipper å bli hjemsøkt av onde ånder som hvisker ting i øret mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er situasjonen sånn at jeg faktisk solgte folkevognen for flere år siden, og ikke har skaffet meg noen ny bil siden. Jeg har aldri angret på at jeg kvittet meg med den, men jeg savner fortsatt Porschen da. Jeg har vel egentig konkludert med at jeg heller klarer meg uten bil enn at jeg kjøper en jeg aldri kommer til å bli helt komfortabel med uansett. Jeg er ikke helt tilfreds med situasjonen, men samvittigheten min er i hvertfall ren, og jeg slipper å bli hjemsøkt av onde ånder som hvisker ting i øret mitt.

Fuck porschen, fuck VW, fuck lada'n.

Hva om valget var mellom sportsbil, kassebil, trailer eller sedan. Ingen forskjellige merker, kun forskjellige årsmodeller med ørsmå forbedringer og forskjellig pris. Du kjøpte den som tilfredsstilte behovet ditt og som passet med økonomien din.

Har du en gammel lada har du lyst på VW, har du en VW, lurer du på om en porsche hadde vert bedre, kjøper du porschen lurer du på om du heller skulle brukt den millionen på en ferrari. Så lenge det finnes mer valgfrihet en høyst nødvendig så skapes det tvil om hva som faktisk tilfredstiller ditt behov best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at jeg begynner å bli litt frustrert her... Overalt rundt meg driver folk og flytter sammen, gifter seg og får unger. Synes det er rart at det er så mange som finner hverandre egentlig. Hva er egentlig sjansen for at to stk skal bli like interesserte i hverandre? Her driver jeg og dater for harde livet, møter masse menn, har en haug med kortvarige meningsløse romanser, men møter jeg noen som det klaffer skikkelig med og som det blir skikkelige følelser med? Nei. Begynner å bli drittlei rett og slett. Urettferdig at noen skal ha det så lett, og møte noen som passer lett som bare det :kjefte: Jeg vil møte han nå!!

Trengte en utblåsning... :snurt:

Min bedre halvdel er min beste venn. Det tok meg over 20 år å finne henne... De som ser etter det perfekte mennesket leter egentlig etter seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*
Min bedre halvdel er min beste venn. Det tok meg over 20 år å finne henne... De som ser etter det perfekte mennesket leter egentlig etter seg selv.

Veldig sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ytterst få forunt å ha en Porsche. Man kan drømme, men når man først lever det ut vil man oppdage et par ting som kan overraske. En Porsche koster mye i vedlikehold. Den mister kanskje ikke lett verdi, men det er større sjanse for at en eller annen dust vil stjele den fra deg. For å få mest mulig ut av Porscha, krever det en del av sjåføren også. En Porsche er faktisk kjent for å stille ganske mye krav til sjåføren, og er ikke så altfor glad om man har inn traction-control og anti-spinn for å kontrollere den hele tiden. En Porsche passer heller ikke til bedagelig bykjøring, og kjeder seg fort i trygge og gode situasjoner. Så kanskje en dag garasjedøra står oppe, vil Porscha ta seg en tur alene og aldri se seg tilbake...?

Mange som har forsøkt mener faktisk at en Porsche kan være veldig oppskrytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke enig. Jeg er ikke perfekt, jeg kjenner mine gode og dårlig sider ganske godt. Og jeg ser verken etter noen som er helt lik meg selv (ville blitt utrolig kjedelig) eller noen som er perfekt.

Det er ytterst få forunt å ha en Porsche. Man kan drømme, men når man først lever det ut vil man oppdage et par ting som kan overraske. En Porsche koster mye i vedlikehold. Den mister kanskje ikke lett verdi, men det er større sjanse for at en eller annen dust vil stjele den fra deg. For å få mest mulig ut av Porscha, krever det en del av sjåføren også. En Porsche er faktisk kjent for å stille ganske mye krav til sjåføren, og er ikke så altfor glad om man har inn traction-control og anti-spinn for å kontrollere den hele tiden. En Porsche passer heller ikke til bedagelig bykjøring, og kjeder seg fort i trygge og gode situasjoner. Så kanskje en dag garasjedøra står oppe, vil Porscha ta seg en tur alene og aldri se seg tilbake...?

Jeg har en liten, ikke helt ny bil. Den passer veldig bra til mitt bruk, og ser ingen grunn til å bytte den ut selv om jeg har råd. Kunne aldri tenkt meg å kjøre rundt i en Porsche, ville synes det var pinlig. Jeg vil altså ikke byttet ut bilen min med en Porsche, selv om du mener det er en bedre bil. For den passer ikke for meg. Men det er vel ikke mer sannsynlig at en Porsche kjører ut av garasjen selv enn en annen bil som er i god stand.

Men dette ble langt vekk fra det ts spurte om. Jeg føler det på samme måte. De fleste jeg kjenner er etablerte, mens jeg gang på gang blir interessert i noen som ikke vil ha meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er her det kommer inn å skille mellom den gode kjøresten man har og de nye super kjekke menneskene man kan ha et perfekt vennskap med.

Sitter i samme båt, men ender opp med å være han idioten som heller vil være venner, for gnistene ikke flyr for min del. Livserfaring er ihvertfall mitt problem, er 23 å funker best med de som er rundt 30 og sitter på like mye livserfaring og perspektiv. Forelsker meg i folk rundt min egen alder, men forsvinner fort da de som regel er fjortiss i forhold til mitt ståsted.

Leter aktivt, er på de fleste dating sider, inkludert internasjonale. Gidder ikke prøve en gang å få noe ut av de jeg treffer på byen. Vil ha en skikkelig dame som er interessert i mer enn fest, fart og full.

Hvor er dere?

Men holder på kravene mine nå fremover, da jeg har hatt for mye rart det siste året, å alltid faller tilbake til det jeg egentlig ser etter.

Finnes håp, men må la tiden gjøre sitt, tar tid å finne den ene i vår store verden. Tolmodighet å distraksjoner er nok nøkkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er her det kommer inn å skille mellom den gode kjøresten man har og de nye super kjekke menneskene man kan ha et perfekt vennskap med.

Sitter i samme båt, men ender opp med å være han idioten som heller vil være venner, for gnistene ikke flyr for min del. Livserfaring er ihvertfall mitt problem, er 23 å funker best med de som er rundt 30 og sitter på like mye livserfaring og perspektiv. Forelsker meg i folk rundt min egen alder, men forsvinner fort da de som regel er fjortiss i forhold til mitt ståsted.

Leter aktivt, er på de fleste dating sider, inkludert internasjonale. Gidder ikke prøve en gang å få noe ut av de jeg treffer på byen. Vil ha en skikkelig dame som er interessert i mer enn fest, fart og full.

Hvor er dere?

Men holder på kravene mine nå fremover, da jeg har hatt for mye rart det siste året, å alltid faller tilbake til det jeg egentlig ser etter.

Finnes håp, men må la tiden gjøre sitt, tar tid å finne den ene i vår store verden. Tolmodighet å distraksjoner er nok nøkkelen.

:goodbye: Her er jeg,spørsmålet er vel heller hvor er du?? Leter og leter jeg også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_anonym_*

Bare fordi at "noen" mener at en porche er det man bør trakte etter, så er det ikke nødvendigvis sånn at en porche er best. Jeg personlig synes at en liten søt boble er mye kulere og mer å trakte etter å ha, og skjønner ikke jaget etter å ha en poche - bare fordi det er opplest og vedtatt at det er det som er "perfekt" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi at "noen" mener at en porche er det man bør trakte etter, så er det ikke nødvendigvis sånn at en porche er best. Jeg personlig synes at en liten søt boble er mye kulere og mer å trakte etter å ha, og skjønner ikke jaget etter å ha en poche - bare fordi det er opplest og vedtatt at det er det som er "perfekt" ;)

Og det var vel også poenget mitt.

I tillegg til å overvurdere seg selv og legge lista altfor høyt, er det blitt en enorm utålmodighet blant par der ute per idag. Folk gjør slutt over en høy sko grunnet bagateller. Det er mange som burde ha valgt en Boble i stedet for å surre rundt for å lete etter en Porsche de mest sannsynlig aldri kommer til å få, og når de eventuelt får tak i en Porsche blir det ofte ikke mer enn en prøvetur eller fem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det var vel også poenget mitt.

I tillegg til å overvurdere seg selv og legge lista altfor høyt, er det blitt en enorm utålmodighet blant par der ute per idag. Folk gjør slutt over en høy sko grunnet bagateller. Det er mange som burde ha valgt en Boble i stedet for å surre rundt for å lete etter en Porsche de mest sannsynlig aldri kommer til å få, og når de eventuelt får tak i en Porsche blir det ofte ikke mer enn en prøvetur eller fem.

Det er jo her poenget med klumpen i magen kommer inn. Jeg vil heller sove godt om natta og drømme om en Porsche, enn å ligge å vri meg av hjemsøkte tanker ved siden av en VW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_anonym_*
Det er jo her poenget med klumpen i magen kommer inn. Jeg vil heller sove godt om natta og drømme om en Porsche, enn å ligge å vri meg av hjemsøkte tanker ved siden av en VW.

Jammen da er det ikke det faktumet at det er VW du har, men at modellen er dårlig eller at det er noen fabrikasjonsfeil på den slik at den ikke funker for deg. Eller at den har automatgir og du ikke klarer å kjøre med automatgir.

Hadde den gått fint og holdt seg i stand slik at du hadde vært fornøyd med den hadde det ikke vært et tema for deg å vri deg i tanker om prøve en porche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Jammen da er det ikke det faktumet at det er VW du har, men at modellen er dårlig eller at det er noen fabrikasjonsfeil på den slik at den ikke funker for deg. Eller at den har automatgir og du ikke klarer å kjøre med automatgir.

Hadde den gått fint og holdt seg i stand slik at du hadde vært fornøyd med den hadde det ikke vært et tema for deg å vri deg i tanker om prøve en porche.

Det er ikke noe fabrikasjonsfeil med den, jeg vil bare ikke ha den, ikke har jeg den lenger heller.

Når sant skal sies så kan ikke gutter og biler sammenlignes. I virkeligheten har jeg faktisk et VW Golf som fungerer ok. Jeg kommer til å bytte den ut en dag når jeg får råd til det, men man bytter ikke ut en gutt bare fordi man finner noe bedre. Grunnen til at jeg klarer å slå meg til ro med min Golf er jo at jeg kan bytte den ut når som helst. En gutt derimot har jeg litt større krav til enn at han bare skal "fungere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever etter mottoet "heller ensom alene, enn ensom sammen med noen".

Jeg har vært sammen med kjæresten i 3 år, og vi har det fremdeles godt sammen. Jeg tror "hemmeligheten" er at vi er hverandres bestevenn. Med ham har jeg en kjemi jeg ikke har opplevd sammen med noen annen. Vi har like verdier, samme humor, og kan diskutere det meste. Det synes vi begge er positivt med tanke på fremtiden. Fordi jeg har det så bra nå, vet jeg hva jeg vil ha i fremtiden, om det skulle bli slutt mellom oss. Jeg kunne ikke ha nøyd meg med noe mindre, når jeg vet at man kan ha så god kjemi.

Vi har hatt våre problemer som andre par, men fordi vi er såpass like, klarer vi å snakke om ting på en konstruktiv måte. Jeg tror det er denne likheten som gjør at vi fremdeles ser på hverandre som verdens beste, og at vi begge er sikre på at vi ikke vil ha noen annen. Jeg skjønner at det er kjipt å føle at alle andre finner noen, men jeg ville heller brukt to-tre år på å finne en som virkelig var rett for meg, enn å ende opp med noe halvbra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Jeg har også vært borti vw. Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...