Gjest ts Skrevet 16. november 2009 #1 Del Skrevet 16. november 2009 Har fått en oppgave som jeg lurer litt på. Oppgaven lyder: Ståle ser opp på nattehimmelen og sier: "Se! Der er lykkestjernen min. Den lyser veldig svakt, men funker utmerket som lykkestjerne." Han beskriver nøyaktig hvor stjernen er i forhold til Karlsvogna, men du ser ingen stjerner der, til tross for at du retter blikket akkurat mot det punktet han beskriver. Hvorfor ser han stjernen, men ikke du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nk. Skrevet 16. november 2009 #2 Del Skrevet 16. november 2009 Har fått en oppgave som jeg lurer litt på. Oppgaven lyder: Ståle ser opp på nattehimmelen og sier: "Se! Der er lykkestjernen min. Den lyser veldig svakt, men funker utmerket som lykkestjerne." Han beskriver nøyaktig hvor stjernen er i forhold til Karlsvogna, men du ser ingen stjerner der, til tross for at du retter blikket akkurat mot det punktet han beskriver. Hvorfor ser han stjernen, men ikke du? Merkelig oppgave. Hvilket fag er dette i? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 16. november 2009 #3 Del Skrevet 16. november 2009 Merkelig oppgave. Hvilket fag er dette i? Det er psykologi. Min teori er jo at dette har med det periferesynet og foveasynet. At man her ikke må se direkte på stjernen, da det er det periferesynet som ser den, og ikke skarpsynet. Men er usikker på om dette stemmer. Eller om dette heller har med nattsynet å gjøre, at det er slik at det er lettere å se detaljer med stavene når man ikke ser dirkete på objektet (stjernen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #4 Del Skrevet 16. november 2009 Jeg ser veldig dårlig, så jeg ser omtrent ingen stjerner. Derfor så jeg den ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 17. november 2009 #5 Del Skrevet 17. november 2009 Jeg ser veldig dårlig, så jeg ser omtrent ingen stjerner. Derfor så jeg den ikke. Det kan jeg med sikkerhet si at ikke er svaret på oppgaven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cipheria Skrevet 17. november 2009 #6 Del Skrevet 17. november 2009 Må nesten ha meir samanheng. Kva emne er det i forbindelse med? Skal den tolkast abstrakt eller konkret? Eg koplar det opp mot depresjon (du- personen ser ikkje "lyset"), personlegdomsforstyrring, motivasjon, ulike perspektiv på røynda eller liknande. Men om de har om eit spesifikt emne.. Eg har eigentleg aldri hatt psykologi, så det er vanskeleg å seie noko utover det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 18. november 2009 #7 Del Skrevet 18. november 2009 Må nesten ha meir samanheng. Kva emne er det i forbindelse med? Skal den tolkast abstrakt eller konkret? Eg koplar det opp mot depresjon (du- personen ser ikkje "lyset"), personlegdomsforstyrring, motivasjon, ulike perspektiv på røynda eller liknande. Men om de har om eit spesifikt emne.. Eg har eigentleg aldri hatt psykologi, så det er vanskeleg å seie noko utover det. Faget er psykologi, temaet er visuell persepsjon. Og oppgava har noe med hvordan det visuelle systemet fungerer, altså fysiologisk. Jeg tror selv at dette har noe med netthinnen og gjøre, og da at det har med foveasynet eller vårt periferesyn, men er ikke sikker. Eller at det har med funksjonenen til fotorespetorene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2009 #8 Del Skrevet 22. november 2009 Kanskje du har en blindspot midt i synsfeltet, så når du fokuserer akkurat på det punktet så ser du det ikke.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robotkalle Skrevet 22. november 2009 #9 Del Skrevet 22. november 2009 (endret) I og med at begge kan se stjerner, og at når du fokuserer på et område langt unna, så vil strålene lande på fovea centralis uansett, så regner jeg med at oppgaven vil fram til at du drøfter at syn har å gjøre med mer enn bare overføring av stimuli fra retina. F.eks at du kun registerer stjerner som stjerner dersom de er over en viss størrelse, mens miniputten i oppgaven tolker alt på himmelen som stjerner, eller hva vet jeg. Det blir litt det samme som å se på sånne bilder som kan bety to ting, som en tegning som kan være både en vakker dame som stirrer mot høyre og en gammel dame som stirrer rett fram, avhengig av øyet som ser. Endret 22. november 2009 av robotkalle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2009 #10 Del Skrevet 22. november 2009 Dette her er din oppgave, og derfor burde du kunne eller kunne finne svaret på egenhånd. Kanskje fordi han er psykotisk? Kanskje han hallisunerer? Kanskje du ser dårlig? Kanskje han ser veldig godt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 24. november 2009 #11 Del Skrevet 24. november 2009 Dette her er din oppgave, og derfor burde du kunne eller kunne finne svaret på egenhånd. Kanskje fordi han er psykotisk? Kanskje han hallisunerer? Kanskje du ser dårlig? Kanskje han ser veldig godt? Selvsagt kan jeg finne svaret, men noen ganger er det artig å kunne diskutere det med andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 24. november 2009 #12 Del Skrevet 24. november 2009 Kanskje du har en blindspot midt i synsfeltet, så når du fokuserer akkurat på det punktet så ser du det ikke.. Det stemmer at vi har en blind flekk i synsfeltet vårt. Men siden vi har to øyne vil vi ikke merke det når vi ser med begge øyner, da synssystemet setter sammen de to ulike bildene fra øynene våre til ett bilde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 24. november 2009 #13 Del Skrevet 24. november 2009 I og med at begge kan se stjerner, og at når du fokuserer på et område langt unna, så vil strålene lande på fovea centralis uansett, så regner jeg med at oppgaven vil fram til at du drøfter at syn har å gjøre med mer enn bare overføring av stimuli fra retina. F.eks at du kun registerer stjerner som stjerner dersom de er over en viss størrelse, mens miniputten i oppgaven tolker alt på himmelen som stjerner, eller hva vet jeg. Det blir litt det samme som å se på sånne bilder som kan bety to ting, som en tegning som kan være både en vakker dame som stirrer mot høyre og en gammel dame som stirrer rett fram, avhengig av øyet som ser. Kanskje det. Men jeg tror likevel at det ikke nødvendigvis havner i fovea, men i det periferesynet. Litt som med Mona Lisa sitt smil. Foveasynet ser det ikke, men det periferesynet ser det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå