Gå til innhold

Alkohol i gave fra barn


Gjest Gjest_Johanne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Johanne_*

Vi har familie som ønsker seg forbruksvarer i julegave, og til et slikt par har vi funnet den perfekte julegaven. Det dreier seg da om alkoholholdige drikkevarer.

Dilemmaet vårt blir: Vi pleier å gi felles gave fra oss og barna. Barna er for store til å ville lage julegaver selv (12 og 15), så det er naturlig at de blir med på vår gave. Men er det greit å gi alkohol i gave med barn som giver?

Jeg føler en viss skepsis mot dette, men jeg er ikke sikker på om det er fordi jeg har vokst opp i et hjem nesten helt uten alkohol eller om det er fordi det faktisk er en uskreven regel om at barn ikke gir alkohol. Men så klarer vi ikke å finne på noe annet vi kan gi dette paret, alle andre forbruksvarer som er aktuelle å gi dem er liksom brukt opp i de foregående år. Dessuten har vi fått tak i noe vi vet de liker og som ikke selges i Norge (kjøpte på taxfree på ferie).

Så hva gjør vi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når barna er såpass store skulle vel det være helt greit? Synes jeg i allefall. Men i motsettning til deg er jeg oppvokst i en familie med mye alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skulle ikke dette være greit? Det er jo ikke barna som skal drikke alkoholen. Alkohol er en lovlig vare, som nytes av de fleste voksne i Norge, så jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være noe som skjules for barna. Jeg regner med det er en fin vin eller noe sånt noe dere har tenkt til å gi, og ikke en trelitersdunk med vodka :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe galt i det. Det er jo en samlet gave fra familien :) hadde vært litt mer rart om det kun hadde vært en gave fra barna kanskje? Tviler på om mange hadde reagert på det også men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Maria
Hvorfor i all verden skulle ikke dette være greit? Det er jo ikke barna som skal drikke alkoholen. Alkohol er en lovlig vare, som nytes av de fleste voksne i Norge, så jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være noe som skjules for barna. Jeg regner med det er en fin vin eller noe sånt noe dere har tenkt til å gi, og ikke en trelitersdunk med vodka :fnise:

Jeg er HELT enig! Veldig godt sagt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingenting å bekymre seg over når det er felles gave fra dere og barna.

Derimot hadde jeg reagert litt mer om det hadde vært en gave fra barna alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting å bekymre seg over når det er felles gave fra dere og barna.

Derimot hadde jeg reagert litt mer om det hadde vært en gave fra barna alene.

Enig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har familie som ønsker seg forbruksvarer i julegave, og til et slikt par har vi funnet den perfekte julegaven. Det dreier seg da om alkoholholdige drikkevarer.

Dilemmaet vårt blir: Vi pleier å gi felles gave fra oss og barna. Barna er for store til å ville lage julegaver selv (12 og 15), så det er naturlig at de blir med på vår gave. Men er det greit å gi alkohol i gave med barn som giver?

Jeg føler en viss skepsis mot dette, men jeg er ikke sikker på om det er fordi jeg har vokst opp i et hjem nesten helt uten alkohol eller om det er fordi det faktisk er en uskreven regel om at barn ikke gir alkohol. Men så klarer vi ikke å finne på noe annet vi kan gi dette paret, alle andre forbruksvarer som er aktuelle å gi dem er liksom brukt opp i de foregående år. Dessuten har vi fått tak i noe vi vet de liker og som ikke selges i Norge (kjøpte på taxfree på ferie).

Så hva gjør vi?

JEg syns ikke det er noe problem. Det er jo ikke barna som skal drikke alkoholen og de er gamle nok til skjønne at de ikke har lov til å drikke det selv. Det er jo en julepresang som jeg syns er ganske hyggelig. Jeg har selv kjøpt en flaske vin til mine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jo helt enstemmig ut dette. Da blir det to fine vinflasker i gave fra oss og barna. :)

Det var nok bare min "tørre" oppvekst som talte her da. Mine foreldre var veldig opptatte av at barn og alkohol ikke hørte sammen på noen måte, så de trakk den vel litt langt ved at de nesten ble litt flaue når pappa fikk en flaske konjakk i julegave av en kollega. :ler:

Litt pertentlige, men søte, foreldrene mine.

Takk for tilbakemeldingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke gitt alkohol i gave fra mitt barn, men han er nå bare tre år da. Men som felles gave fra familien (inkludert barnet), hadde jeg - som foreslått her - heller gitt konfekt enn alkohol.

Alkohol gir jeg kun som gave fra meg selv/sambo, og i grunnen bare til vert(inne)gave/bursdagsgave i forbindelse med en fest eller noe, jeg synes ikke det passer som julegave.

Men hva andre gjør, er deres sak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Synnøve_*
Jeg ville ikke gitt alkohol i gave fra mitt barn, men han er nå bare tre år da. Men som felles gave fra familien (inkludert barnet), hadde jeg - som foreslått her - heller gitt konfekt enn alkohol.

Alkohol gir jeg kun som gave fra meg selv/sambo, og i grunnen bare til vert(inne)gave/bursdagsgave i forbindelse med en fest eller noe, jeg synes ikke det passer som julegave.

Men hva andre gjør, er deres sak. :)

Forslaget om konfekt var hvis det var KUN fra barna, ikke de voksne.

Hvorfor passer ikke vin i julegave? Ikke noen kritikk altså, bare lurer. I mitt nettverk er det en ganske vanlig julegave som blir satt stor pris på. Man har jo så mye dill som fyller skuffer og skap fra før at mange foretrekker forbruksvarer, og da er vin et fint alternativ når man har gitt x antall flasker fin olivenolje og hudkremer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser virkelig ingen problem med det altså.

Eg hadde ikkje reagert, uansett kor gammal barnet var. 3 mnd, 15 år? Ett fett. Det er foreldra som kjøper gåva og barna er berre med på kortet. Null problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problemer ovehodet, spør du meg. Det er jo ikke barna som skal drikke dette, eller kjøpe dette :) Helt i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barna hadde vært yngre, hadde det vært bedre med noe barna fant eller lagde selv ja, men når de er såpass gamle, og det er en felles gave fra dere alle, er det helt fullstendig greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å kjøre tråden ute på ville veier... Vi har gitt vinflaske til de ansatte i barnehagen som avslutningsgave. Dette er jo på en måte "bare" fra barnet (selv om vi foreldrene også er fornøyde med de ansatte), OG det er snakk om et mye mindre barn enn TS har. Jeg ser ikke dette som et problem heller siden det er en voksen mottaker som faktisk skal drikke vinen.

I dagens overflodsamfunn er det greit med gaver som blir brukt opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...