Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 9. desember 2010 #1141 Skrevet 9. desember 2010 (endret) Jeg står litt fast i ex.phil-oppgaven min. Vi skal ha pro- og contraargumenter, og konkludere med en av sidene. Er det best å presentere argumentene først, og så drøfte både for- og motargumentene sammen etter at argumentene er presentert? Eller går det bra å drøfte underveis i teksten etter hvert argument? Jeg liker best å ta en og en problemstilling, med argumentasjon og en delkonklusjon. Hva som skal komme først av pro og contra avhenger av hva du skal konkludere med. Skal du konkludere med at du er MOT dødsstraff, så bør du ha pro argumentene først, og contra argumentene til slutt, slik at konklusjonen kommer naturlig. Endret 9. desember 2010 av Ms. Raggsokk
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #1142 Skrevet 9. desember 2010 Takk for svar Oppgaven skal ikke være mer enn noen få sider, og vi har fått så mange forskjellige beskjeder at jeg er sikker på at jeg kommer til å levere inn noe som helt på trynet. La oss si jeg er mot. Er det best å ha oppsettet sånn her: Innledning Pro-argument 1 Pro-argument 2 Drøfte pro-argumenter Contra-argument 1 Contra-argument 2 Drøfte contra-argumenter Konklusjon Eller sånn her: Innledning. Pro-argument 1 Drøfte pro-argument 1 Pro-argument 2 Drøfte pro-argument 2 Contra-argument 1 Drøfte contra-argument 1 Contra-argument 2 Drøfte contra-argument 2 Konklusjon. Eller rett og slett sånn her: Innledning. Pro-argumenter. Contra-argumenter. Drøfte både pro- og contraargumenter. Konklusjon. Gud, for noen problemer man kan havne oppi når man får null veiledning fra skolen. Her får man oppgaven i fanget og vær så god skriv, men ingen kan bestemme seg når de gir beskjeder og fortelle hvordan man skal skrive.
Lista Skrevet 9. desember 2010 #1143 Skrevet 9. desember 2010 Mikroeksamen i morra! Allerede forberedt på å konto den neste høst. Jeg står, men blir nok ikke noe bedre enn en D
sjøstjerna Skrevet 9. desember 2010 #1144 Skrevet 9. desember 2010 Takk for svar Oppgaven skal ikke være mer enn noen få sider, og vi har fått så mange forskjellige beskjeder at jeg er sikker på at jeg kommer til å levere inn noe som helt på trynet. La oss si jeg er mot. Er det best å ha oppsettet sånn her: Innledning Pro-argument 1 Pro-argument 2 Drøfte pro-argumenter Contra-argument 1 Contra-argument 2 Drøfte contra-argumenter Konklusjon Eller sånn her: Innledning. Pro-argument 1 Drøfte pro-argument 1 Pro-argument 2 Drøfte pro-argument 2 Contra-argument 1 Drøfte contra-argument 1 Contra-argument 2 Drøfte contra-argument 2 Konklusjon. Eller rett og slett sånn her: Innledning. Pro-argumenter. Contra-argumenter. Drøfte både pro- og contraargumenter. Konklusjon. Gud, for noen problemer man kan havne oppi når man får null veiledning fra skolen. Her får man oppgaven i fanget og vær så god skriv, men ingen kan bestemme seg når de gir beskjeder og fortelle hvordan man skal skrive. jeg ville nok gjort det slik: Innledning Pro-argument 1 Pro-argument 2 Drøfte pro-argumenter Contra-argument 1 Contra-argument 2 Drøfte contra-argumenter Konklusjon men også komme med et par delkonklusjoner underveis om det passer seg.
Gjest kml Skrevet 10. desember 2010 #1145 Skrevet 10. desember 2010 Jeg står litt fast i ex.phil-oppgaven min. Vi skal ha pro- og contraargumenter, og konkludere med en av sidene. Er det best å presentere argumentene først, og så drøfte både for- og motargumentene sammen etter at argumentene er presentert? Eller går det bra å drøfte underveis i teksten etter hvert argument? Er ikke så mye veiledning å hente på skolen, og jeg har ikke lyst til at dette skal gå galt bare fordi jeg ikke vet hvordan man skal skrive oppgaven Si det, jeg klarte å stryke på min exphil. Selv om jeg syntes oppgaven var utrolig urettferdig. Hele eksamen var "forklar dette ordet" også sto det et ord jeg aldri hadde hørt om. Ingenting i pensum iallefall. Blæ,exphil suger..
Gjest kml Skrevet 10. desember 2010 #1146 Skrevet 10. desember 2010 Det som pleide å hjelpe meg var å ha et belønnings system når jeg var lei lesing, hvis jeg leste hjemme så var det f.eks. Spise en god frokost i rolig tempo, så lese en time eller to timer, så slappe av i en time med en kopp te og se en episode csi (40min ca.) så lese to timer til og ha en ny pause. Vet ikke om det kan være noe for deg? Ellers kan det hjelpe hvis du tar en dag helt fri, og slapper av - sparer energi til neste dag. You can do this! Takk for svar du Gjennom eksamenstiden har jeg unnet meg ekstra god mat jeg Feks bruke litt ekstra penger på å spise ute. Ikke at det hjelper lesinga, men men Leste 5 timer idag da! Men er skummelt med tanke på hvor mye jeg skal gjennom. Det er så mye stoff og jeg går helt i surr og blir frustrert fordi det virker som ikke alt kommer til å sitte til eksamen. Og det kjipe er at jeg må ha 50% rikitg bare for å stå :/
Gjest Armule Skrevet 10. desember 2010 #1147 Skrevet 10. desember 2010 (endret) Jeg står litt fast i ex.phil-oppgaven min. Vi skal ha pro- og contraargumenter, og konkludere med en av sidene. Er det best å presentere argumentene først, og så drøfte både for- og motargumentene sammen etter at argumentene er presentert? Eller går det bra å drøfte underveis i teksten etter hvert argument? Er ikke så mye veiledning å hente på skolen, og jeg har ikke lyst til at dette skal gå galt bare fordi jeg ikke vet hvordan man skal skrive oppgaven Dette er en problemstilling alle studenter havner i. Og det er ikke noe fasitsvar! Så lenge du skriver slik det faller deg naturlig, og som du får frem argumentene og drøftingene dine godt frem. I mange tilfeller tilpasser man disposisjonen til ulike oppgaver! På arkeologi er vi "opplært" til å presentere alt først, deretter diskutere. Og dette er som regel en bra metode, spesielt når man jobber med spesifikke materialer. På historiekurs derimot, brukte jeg ofte en drøfte-simultant-med-presentasjon. Noe som passet ganske fint til de oppgavene vi fikk utdelt der. Konklusjon: gjør det som passer best for deg og oppgaven du skriver. Endret 10. desember 2010 av Arnøy
Gjest Vampen Skrevet 10. desember 2010 #1148 Skrevet 10. desember 2010 Jeg er ferdig med 2 av 3 eksamner, den siste er neste uke. Jeg har slitt skikkelig med motivasjonen i denne eksamensinnspurten. Jeg har rett og slett vært skikkelig dårlig til å lese, har liksom blitt liggende på sofaen og TENKE på at jeg burde lese. Uansett, den eksamen jeg hadde i dag var muntlig. Eksamensangsten kicket inn sånn ca klokken 16 i går, og det fikk meg til å endelig åpne bøkene. Så jeg har i grunn bare fått lest ordentlig i går og noen timer i dag. (SKAM MEG! ).Jeg fikk to av de temaene jeg hadde minst lyst på, så det var utrolig morsomt å få en A. Den eksamen jeg har neste uke er også muntlig, så nå håper jeg at dagens gode karakter kan fungere som en motivasjon, slik at jeg kan finne fram en siste rest av motivasjon fram til torsdag. Til alle dere andre, lykke til! :)
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #1149 Skrevet 10. desember 2010 Ex.phil-studenten her Hjertelig takk for svar! Jeg skal bruke morgendagen på å skrive ferdig oppgaven, og tror jeg har klart å bestemme meg for en måte jeg synes fungerer greit. Det er bare så synd vi ikke får noen ordentlig veiledning, og ingen av foreleserne tar seg bry til å svare på henvendelser. Menmen. Heldigvis har man muligheten til å ta den opp igjen om det skulle gå helt galt, selv om jeg gjerne vil unngå det.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #1150 Skrevet 11. desember 2010 Jeg har eksamen på tirsdag Føler at jeg kan svært lite, så burde jo bare lese som en gal frem til mandag kveld. Men jeg klarer ikke å skjerpe meg. Har lest i 1 time i dag Virker som jeg ikke bryr meg, og har gitt litt opp
Metazoa Skrevet 11. desember 2010 #1151 Skrevet 11. desember 2010 Jeg tror det er vanlig å ha det sånn, jeg og sliter med 'å skjerpe meg'. Brukte over en time på matbutikken idag. Drar ut tiden og finner på ting jeg bare MÅ gjøre før jeg kan lese.. Skulle ønske jeg hadde noen tips, men er rimelig fersk student selv Idag har jeg endelig klart å sette meg ned med seminaroppgaven i ex.phil (som jeg har hatt hele semesteret på å gjøre!), håper å bli ferdig i morgen. Den skal leveres på mandag, hadde vært så deilig å slippe å sitte utover natten på søndag.. Også er det to eksamener til uka, før jeg tar skolefri.
Gjest Violently Happy Skrevet 12. desember 2010 #1152 Skrevet 12. desember 2010 *Klynk* Skulle ha eksamen i forvaltningsrett og da jeg hadde satt meg ned og fått utdelt eksamen så fikk jeg skikkelig vondt i hodet. Dette varte i 4 timer og gjorde til at jeg ikke gjorde mitt beste! F altså. >.< Bare én eksamen igjen. På onsdag. Håper den går bedre. :o
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #1153 Skrevet 12. desember 2010 Er så ufattelig misunnelig på de som har fått ferie!! Jeg har siste eksamen 21 desember Min første er på tirsdag. Hjelp! Bare resten av kveldsn pluss i morgen å lese. Bare å hive seg rundt!
Lista Skrevet 12. desember 2010 #1154 Skrevet 12. desember 2010 Under tre døgn til ferie! Skal bli så deilig! Siste eksamen på onsdag. Veldig lyst på A, så får se om jeg er flinkere med lesinga i morra og på tirsdag.. Vært slapp i helga Lykke til alle sammen
Gjest Miam Skrevet 12. desember 2010 #1155 Skrevet 12. desember 2010 Jeg fikk C på en eksamen jeg var redd jeg strøk på! HURRA!!!
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #1156 Skrevet 12. desember 2010 Skal ha eksamen i morgen, har lest endel, men skulle liksom jobbe mer med ting i dag, og repetere de detaljene det er vanskeligst å huske. Men er utrolig lite effektiv heldigvis begynner eksamen utpå ettermiddagen, så jeg kan jo sitte oppe en stund i natt og se over.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 13. desember 2010 #1157 Skrevet 13. desember 2010 Jeg fikk C på en eksamen jeg var redd jeg strøk på! HURRA!!! Hurra! Lykke til alle som har denne uken!
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #1158 Skrevet 13. desember 2010 Gratulerer med C!! Knallbra Lykke til alle som har eksamen! Jeg har i morgen og er helt nervevrak!!
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 13. desember 2010 #1159 Skrevet 13. desember 2010 Noen som har gode tips til mat på eksamen?? Har 4timers, og erfaringsmessig liten tid til spising, men jeg MÅ liksom ha litt "drivstoff".. Hva spiser dere under eksamen? Har gått på medisiner den siste uka, så har vært litt ugrei i magen, hva er lettspist og godt for magen?
Gjest Galithralia Skrevet 13. desember 2010 #1160 Skrevet 13. desember 2010 Jeg har en tendens til å glemme å spise, men jeg pleier å ta med meg en småsulten pose, noen pærer (de lager ikke lyd hehe) eller mandariner, en sjokolade og vann eller juice =) Du blir mindre sulten om du spiser en god frokost og!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå