Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Selv har jeg sluttet å ta notater, fordi det tok for lang tid og jeg følte jeg måtte skrive litt om alt!

Greit at det er viktig å huske, men om jeg heller prøve å faktisk LÆRE stoffet, så husker man bedre. Binde sammen temaer, reflektere over hvordan de er koblet sammen i faget etc. Har selv ingen leseplan, jeg leser bare de kapitlene som er satt opp til hver uke, eventuelt mer hvis jeg har god driv i lesningen og er motivert.

Har som sagt gitt opp å pugge, og satser mer på å få med meg det som er viktig og lære stoffet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Greit at det er viktig å huske, men om jeg heller prøve å faktisk LÆRE stoffet, så husker man bedre.

Helt enig - det er stor forskjell på å pugge og forstå stoffet :jepp:

Skrevet

Idag får jeg vitnemålet!! Det er utdeling av vitnemålet på høyskolen!

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Joiner denne tråden jeg. Snart hjemmeeksamen her i gården, går på 2.studieår, har igjen tre år :)

Skrevet

Dette kommer til å bli litt av et år! Ikke en mnd inn i semesteret engang, og første eksamen allerede unnagjort. Forhåpentligvis så er den bestått så jeg kan begynne å konse på neste som er om 3 uker.

Puh!

Tanna

Skrevet

Ang. studieteknikk så handler det mye om å finne det som passer for seg, slik at andre har nevnt her. Jeg setter opp leseplan, både langtidsplan og ukeplan, men planene revideres ofte... Jeg prøver å følge det som gjennomgås på forelesning, og det vi har som tema på kollokvie. Jeg studerer medisin, og siden "kroppen er pensum", er det umulig at alt vi skal kunne vil bli gjennomgått på forelesning, derfor er det en del som må læres på egen hånd. Når jeg setter opp en langtidsplan, vet jeg at jeg vil komme gjennom alt. Jeg prøver å være ferdig med all lesing noen dager før eksamen, slik at jeg har tid til å lese gjennom notater og gjøre gamle eksamensoppgaver.

Når jeg leser, bruker jeg gul markeringstusj, og markerer viktige ord og setninger. Er det større avsnitt jeg synes er viktig skriver jeg "Viktig" eller "NB!" i margen i boken, slik at jeg slipper å "gule ut" så mye. Jeg har i løpet av studiet endret fokus fra å pugge til å forstå, det gjør det enklere for å kunne resonnere seg frem til svar på eksamen, og selvfølgelig fordi det er et det som er det viktigste: at man forstår og kan bruke det man lærer til noe. Men noen ting må jo pugges, og da pleier jeg å skrive opp det på et eget ark, slik at jeg kan lese gjennom det dagen før eksamen.

Jeg gikk på studieteknikk-kurs mens jeg tok exphil og exfac for mange år siden, man får mange tips der, og kan prøve ut forskjellig.

Det er vanskelig å lese hvis man ikke er motivert - husk å ta deg pauser ofte og gå gjerne en tur og tenk gjennom det du har lest - det pleier jeg å gjøre, og da er det ofte jeg får en aha-opplevelse ;)

Lykke til med studiet :)

Skrevet

Det var godt jeg kom innom denne tråden, for det minte meg på at jeg må sjekke ut hvordan neste uke ser ut og at jeg må sette opp en timeplan.

Skrevet

Jeg har nesten kommet meg gjennom alt jeg skal denne uka - har en del eksperimenter nå, så det går mye tid til det på dagen. Og på kvelden er jeg for sliten til å lese.

Tenker å ta meg en liten fridag i morgen.. :kaffekopp:

Skrevet

Jeg må lufte litt tanker i kveld, så denne tråden passet fint :)

Jeg finner ikke motivasjonen dette skoleåret. Henger etter, men ikke mer enn at jeg regner med å komme i mål om jeg får til å begynne å lese effektivt - men det er der jeg sliter. Mister konsentrasjonen så fort, og kommer ikke gjennom det jeg har planlagt.

Har noen noen gode råd å komme med for å trøste en stressa sjel? Hva gjør dere for å klare å konsentrere dere i flere timer om gangen, og motivere dere for å fortsette når det blir vanskelig og hjernen ikke har lyst på mer informasjon?

Hjælp.

Skrevet

Jeg må lufte litt tanker i kveld, så denne tråden passet fint :)

Jeg finner ikke motivasjonen dette skoleåret. Henger etter, men ikke mer enn at jeg regner med å komme i mål om jeg får til å begynne å lese effektivt - men det er der jeg sliter. Mister konsentrasjonen så fort, og kommer ikke gjennom det jeg har planlagt.

Har noen noen gode råd å komme med for å trøste en stressa sjel? Hva gjør dere for å klare å konsentrere dere i flere timer om gangen, og motivere dere for å fortsette når det blir vanskelig og hjernen ikke har lyst på mer informasjon?

Hjælp.

For meg funker det å sette seg små og overkommelige mål. Jeg kan f. eks ha som mål at jeg skal lese 5/10 sider, og så skal jeg koble ut med et eller annet. Se en episode av en serie jeg har lyst til å se, ha litt egenpleie, ta en røyk og en kopp te, eller hva som helst som gir et lite avbrekk. Så følger 10 nye sider, og ny "belønning". På den måten har jeg fått lest litt i den perioden hvor jeg ikke var motivert i det hele tatt, og har gradvis "jobbet meg oppover". Nå er både konsentrasjon og motivasjon bedre enn på lenge. For noen uker siden var det pyton å lese 10 sider, i går leste jeg 100 sider uten problemer, og ga meg egentlig bare fordi samboeren krevde litt oppmerksomhet. :ler:

Skrevet

Jeg tar forøvrig gjerne i mot litt oppmunting selv også.. :lete: Litt over ei uke til jeg skal levere et arbeidskrav, og føler meg helt på bærtur. Det er et fag jeg ikke liker, men som er obligatorisk. Uansett, foreleseren har tydeligvis stått opp med det kreative benet først. Vi har utelukkende jobbet med å løse oppgaver, men i dette arbeidskravet skal vi lage oppgaver. Nærmere bestemt eksamensoppgaver på høgskolenivå, som skal ta 3 timer å løse. Wooooot?! Kjenner at jeg ikke engang er i nærheten av å skjønne hvordan jeg skal gripe dette an. Jeg er ikke elendig i faget, sånn midt på treet+, men jeg kjenner at det å f. eks beregne tidsbruk på oppgavene ligger litt utenfor min fatteevne.. :sjenert:

Skrevet

Oi, nå kjenner jeg at det nærmer seg oktober, og at den vanlige down-perioden kommer. Jeg er IKKE motivert. Punktum. Og det gjør meg litt redd for at jeg ikke kommer til å gjøre det bra i år.

Hva gjør dere når dere ikke er motivert til å dra på forelesning? Drar dere rumpa ut døra eller blir dere hjemme og får lest litt pensum?

Jeg er usikker på om jeg orker å dra på forelesning i dag, forrige gang syns jeg at mesteparten av det dama sa kom godt fram i forelesningsslidsene som ble lagt ut. Tror jeg blir hjemme og får gått gjennom en del pensum i stedet.

Skrevet

Oi, nå kjenner jeg at det nærmer seg oktober, og at den vanlige down-perioden kommer. Jeg er IKKE motivert. Punktum. Og det gjør meg litt redd for at jeg ikke kommer til å gjøre det bra i år.

Hva gjør dere når dere ikke er motivert til å dra på forelesning? Drar dere rumpa ut døra eller blir dere hjemme og får lest litt pensum?

Jeg er usikker på om jeg orker å dra på forelesning i dag, forrige gang syns jeg at mesteparten av det dama sa kom godt fram i forelesningsslidsene som ble lagt ut. Tror jeg blir hjemme og får gått gjennom en del pensum i stedet.

Jeg går som regel alltid på forelesningene, uansett om jeg er kjempeumotivert, fordi jeg vet at det er lurt for meg å være der. Jeg føler jeg MÅ være der, ellers stryker jeg eller noe :fnise: I grunn helt greit, for når man først har kommet seg på forelesning så går det i grunn greit. Ha med deg noe god drikke og litt mat/drops/tyggis (jeg føler det hjelper på konsentrasjonen å ha et eller annet å tygge på, aner ikke hvorfor). Belønn deg med en stor kopp deilig kaffe/te når du er vel hjemme fra forelesning. Det hjelper med sånne små go-ting :)

Skrevet

Jeg får vel begynne å bli litt mer aktiv her inne jeg også. Er på siste året av utdanningen nå, det er veldig rart å tenke på. Da jeg begynte syntes jeg 6 år var såååå lenge - og plutselig er jeg nesten ferdig?

Har tre store eksamener dette semesteret, og har så vidt åpnet bøkene. Det er så typisk meg! Lover meg selv i begynnelsen av hvert semester at jeg skal begynne å lese så tidlig som mulig, og vips har mange uker gått og jeg har bare soset bort tiden. Men nå har jo skippertakslesing fungert godt i 6 år, så da fungerer det sikkert siste året...jeg bli bare så stresset når det nærmer seg eksamen. Tror jeg trenger stresset for å få lest, da.

Siste semesteret, til våren, har jeg 5 eller 6 eksamener, to av de er i de aller største fagene i hele studiet, så egentlig burde jeg begynt å lese på dette...i fjor? Men men. Får konsentrere meg om å komme gjennom høstens eksamener først.

Gleder meg til oppmuntrende ord og delte frustrasjoner her inne! :hallo:

Skrevet

Tiden flyr - snart er det oktober og jeg har såvidt åpnet bøkene! :nei:

Skrevet

I dag har jeg skrevet en del på bacheloroppgaven - og jeg er storfornøyd. Fra å være skuffet over meg selv igår og tenke at dette ikke kommer til å gå veien, er jeg mye mer optimistisk i dag. :danse:

Skrevet

Jeg vil gjerne være med her! :)

Jeg studerer psykologi ved Universitetet på Island; her er vi over 300stk på kurset og har et stryk-gjennomsnitt på 60% i ett fag og 40% i ett annet, og jeg må i tillegg lære meg et nytt språk! Mye spennende som skjer altså ;) Jeg setter opp studieplaner, både for hele semesteret og for hver uke, for å vite at jeg kommer gjennom alt og har god tid til å repetere, ta prøver på nettet, skrive oppgaver osv.

Koser meg egentlig veldig med student-tilværelsen, og er veldig interessert i stoffet vi går gjennom! Gleder meg til å dele oppturer og nedturer og få/gi litt spark i rumpa her inne :fnise:

Skrevet

Nå sparker jeg meg sjøl i rumpa, logger ut at KG og skriver ferdig innleveringen. Én side, menneske, det gjør du ferdig på en time! :slår:

Skrevet

Nå sparker jeg meg sjøl i rumpa, logger ut at KG og skriver ferdig innleveringen. Én side, menneske, det gjør du ferdig på en time! :slår:

Gikk det bra? :)

Jeg har i dag skrevet litt videre på bacheloroppgaven - oppe i 9 sider (ja, jeg er overrasket over meg selv) :hakeslepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...