ninuska_ Skrevet 31. august 2010 #901 Skrevet 31. august 2010 *panikk* oblig-oppgave som skal leveres om seks timer, og her sitter jeg Å, lykke til - stå på
ninuska_ Skrevet 31. august 2010 #902 Skrevet 31. august 2010 Bachelorprosjektet mitt ble innvilget i dag. Stor byrde løftet av skuldrene mine, i og med at vi var veldig mange som søkte på nettopp det prosjektet
MissStiles Skrevet 2. september 2010 #903 Skrevet 2. september 2010 Da har jeg ENDELIG fått svar på eksamen. Jeg fikk B. Jeg måtte sjekke to ganger. Kan virkelig ikke tro det. Jeg trodde jeg hadde så mye feil fordi jeg sleit skikkelig med oppgavene. Men tydeligvis så skjønte jeg ting. Superfornøyd. Da kan jeg endelig si at jeg er ferdig som student og har en bachelorgrad!!
Mir Skrevet 3. september 2010 #904 Skrevet 3. september 2010 Gratulerer så mye!! :D Og så flott med B ! Må nesten spørre; hvordan føles det?!
MissStiles Skrevet 3. september 2010 #905 Skrevet 3. september 2010 Gratulerer så mye!! :D Og så flott med B ! Må nesten spørre; hvordan føles det?! Det føles veldig bra. Men tror fortsatt det er en drøm.
ninuska_ Skrevet 3. september 2010 #906 Skrevet 3. september 2010 Det føles veldig bra. Men tror fortsatt det er en drøm. Gratulerer så masse med karakter - og ikke minst bachelorgrad! Når man selv tror at det har gått dårlig og har slitt med oppgavene, så får man en følelse av at de har forvekslet karakterene Er det litt trist å være ferdig som student? Eller føles det bare bra? Jeg har alltid lurt på hvordan det føles, den dagen når man vet at man er ferdig utdannet
Mir Skrevet 3. september 2010 #907 Skrevet 3. september 2010 det lurer jeg også på ! Jeg forstår ikke hvordan jeg nå etter dette året, er ferdig, og har en utdannelse. JEg føler jo at jeg ikke kan noe som helst! Forklar oss det MissStiles =)
Gjest Miam Skrevet 3. september 2010 #908 Skrevet 3. september 2010 det lurer jeg også på ! Jeg forstår ikke hvordan jeg nå etter dette året, er ferdig, og har en utdannelse. JEg føler jo at jeg ikke kan noe som helst! Forklar oss det MissStiles =) Samme her! Jeg grugleder meg til den dagen jeg er ferdig! Da blir det litt sånn her: HVA NÅ'A?? Grøss...
MissStiles Skrevet 3. september 2010 #909 Skrevet 3. september 2010 Hvor lenge har dere 3 studert da?
Gjest Miam Skrevet 3. september 2010 #910 Skrevet 3. september 2010 Hvor lenge har dere 3 studert da? Jeg er på mitt fjerde år :gjeiper: Har ikke hatt pause mellom vgs, så begynner å bli ganske lei...
Mir Skrevet 3. september 2010 #911 Skrevet 3. september 2010 Jeg er på mitt 3 år nå, så det er altså siste i bacheloren. Hadde 6 års pause etter videregående så jeg er veldig motivert. Har jo jobba myyye og alltid følt meg ganske god til å jobbe, men nå føler jeg bare at når jeg er ferdig her så er det sånn : hva skjer nå!? NEsten mer redd for å ha utdannelse enn ikke... Før ansatte de meg jo pga ferdighetene, ikke pga hvilken utdannelse; jeg er veldig redd for å skuffe de som ansetter meg etter jeg er ferdig.:/
MissStiles Skrevet 3. september 2010 #912 Skrevet 3. september 2010 Jeg studerte i 3år. Det tok lang tid før jeg ble vant til å ikke jobbe fulltid. Spesielt å ikke få inn fast lønn hver måned. Jeg hadde 7års pause etter vgs. Men jeg likte veldig godt å være student. Spesielt å styre sin egen dag litt. Med lesing og alt sammen. Jeg følte at jeg ikke kom meg videre uten utdannelse. Derfor valgte jeg å studere. Foreløpig er jeg i samme jobb som jeg har hatt mens jeg har studert. Ikke hatt motivasjon til å søke noe nytt. Skummelt. Tja, hvordan føles det å være ferdig som student. Veldig rart! Mange spør hva jeg er nå og hva jeg kan gjøre nå. Det føles godt å være ferdig. Det kommer til å være enda bedre når jeg får utlevert vitnemål om en uke.
PecanPie Skrevet 3. september 2010 #913 Skrevet 3. september 2010 Jeg har et år igjen på bacheloren og syns det er skummelt at jeg mest sannsynlig er ute i full jobb om et år. Mange av mine medstudenter ønsker å gå rett på master, og det virker veldig spennende det. Men jeg har knapt begynt å spise av 20-tallet, hvorfor denne hastverken med master? Hvordan vet jeg at jeg ønsker å jobbe som f.eks. logoped? Hva om jeg heller vil jobbe mer med psykososiale (lære)vansker eller språklige vansker? Hva om jeg ikke ønsker å ta master i det hele tatt? Hva om jeg heller vil jobbe innenfor et annet yrke og derfor må sikte meg inn på noe annet? Så altså, jeg har vel bestemt meg for å jobbe. Hvertfall en stund. Så får heller masteren komme senere. Ble visst en liten roman dette. Jaja. Gratulerer til deg MissStiles! Jeg har vært på forelesning og lest litt i dag. Jepp.
CoffeeGirl Skrevet 6. september 2010 #914 Skrevet 6. september 2010 Hvorfor utsetter jeg alltid obligatoriske innleveringer til kvelden før fristen?
ninuska_ Skrevet 7. september 2010 #915 Skrevet 7. september 2010 Regnet statistikk i dag - og det var faktisk litt gøy !
Mir Skrevet 7. september 2010 #916 Skrevet 7. september 2010 Ja er gøy når man får det til! Hva slags tema jobber du med nå da?
ninuska_ Skrevet 9. september 2010 #917 Skrevet 9. september 2010 Ja er gøy når man får det til! Hva slags tema jobber du med nå da? Um, jeg vet ikke hva slags tema det er Det er bare basic-ting i starten.. Ellers har jeg startet opp med bacheloroppgaven - så spennende, men så vanskelig å finne problemstilling!
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #918 Skrevet 9. september 2010 Jeg har hatt fri en god del år etter videregående, og har begynt mitt første semester på universitetet. Jeg skal "bare" ta 20 studiepoeng, to fag på 10 studiepoeng hver, men jeg er allerede konstant stresset. Har ikke fått kontroll på studieteknikk enda, mister fort konsentrasjonen og føler ikke lesingen blir på langt nær så effektiv som jeg ønsker. Fagene er ok, om enn litt tørre og en del pugging, men det er en del å lese i forhold til hva man er vant til på videregående hvor det holdt å nilese dagen før en prøve. Jeg blir stresset av å tenke på eksamener og innleveringer, og føler ikke jeg kommer noen vei. Det er nok en av grunnene til at jeg ikke får til å lese. At jeg er så stresset over alt jeg skal gjennom. Jeg prøver å trøste meg med at 20 studiepoeng ikke er allverdens på et semester, men jeg tror jeg trenger noen ord om hvordan alle andre får dette med studier til å fungere Jeg er overbevist allerede nå om at jeg kommer til å stryke. En multiple choice i slutten av oktober for å kunne gå opp til eksamen (eksamensoppgave som skal inn midt i desember), og et fag med innleveringsoppgave til midten av desember og to-timers skriftlig et par uker før det igjen. Jeg klarer ikke å velge bort noe i frykt for at det er viktig, og ender opp med å bruke hele dagen på å lese to sider, gi opp, to sider til, gi opp, to sider til. Og så forsvinner hele dagen, og jeg har gått gjennom en brøkdel av det jeg hadde som mål - kanskje ti sider. Jeg trenger så sårt noen tips! Hvor mye leser dere om dagen? Hvordan leser dere, og hvordan får man oversikt over stoffet uten å få angst fordi man helst vil kunne alt? Hvordan setter dere opp leseplan, og hvordan skriver dere notater? Jeg tror jeg skriver altfor mange stikkord, så bare for å spørre litt vanskelig: dere som har typiske lesefag hvor det er mye å huske, hvor mange stikkord vil dere si dere skriver i løpet av et kapittel på 20? 30? sider. Jeg er litt i villrede akkurat nå, så takk på forhånd om noen vil roe ned en stresset sjel med et par konstruktive ord
Lillefruen Skrevet 9. september 2010 #919 Skrevet 9. september 2010 For en herlig tråd! :D Jeg føler ikke jeg klarer finne riktig leseteknikk, så jeg er veldig stressa. Huff... Men det går vel bra allikevel :D Good luck everyone!!!
ninuska_ Skrevet 9. september 2010 #920 Skrevet 9. september 2010 (endret) Jeg trenger så sårt noen tips! Hvor mye leser dere om dagen? Hvordan leser dere, og hvordan får man oversikt over stoffet uten å få angst fordi man helst vil kunne alt? Hvordan setter dere opp leseplan, og hvordan skriver dere notater? Jeg tror jeg skriver altfor mange stikkord, så bare for å spørre litt vanskelig: dere som har typiske lesefag hvor det er mye å huske, hvor mange stikkord vil dere si dere skriver i løpet av et kapittel på 20? 30? sider. Først og fremst: pust dypt inn og ut! Du kommer til å klare deg helt fint selv om du føler deg stresset nå. Når jeg ser på pensumet jeg må komme gjennom i løpet av dette semesteret, får jeg mest lyst å skrike, men jeg vet at det ordner seg til slutt. Tenk positivt! Du må finne ut hva som passer best for deg. Hvordan lærer du best? Hva føler du at du får mest utbytte av? Lese gjennom et kapittel og holde foredrag for deg selv? Ta notater mens du leser? Ta notater etter at du leser? Bruke overtrekkspenn mens du leser? Gjør det du føler er riktig. Det er ingen riktig fasit - og jeg er sikker på at mange himler med øynene over min studieteknikk, men det som fungerer for meg, fungerer ikke nødvendigvis for noen andre og omvendt. Jeg pleier ikke å lese med mindre jeg er motivert til å lese, så jeg kan ikke svare på hvor mye jeg leser i løpet av en dag. Noen ganger er jeg oppslukt i ti timer, mens andre dager klarer jeg så vidt å lese en time. Da legger jeg heller fra meg boka og ser på tv. Kanskje motivasjonen kommer snikende på senere. Og det gjør den - for jeg begynner å tenke at jeg skal få til det jeg begynte på. Kanskje det fungerer for deg? Kanskje du blir stresset av å ha mål for dagen? At det fører til at du kvier deg til å prøve å nå de, for du tror at du ikke klarer det? Jeg har heller ingen leseplan - jeg følger undervisningen. Jeg leser det som er satt opp på planen til en bestemt dag i et bestemt emne; så får jeg en gjennomgang av stoffet på forelesningen. Det er målet og forventningen jeg har hvert semester. Når det skal leses og hvor mye per gang, er ikke viktig, bare det er innen forelesningene. Der tar jeg også gode notater (skriver på PC). Dette syns jeg hjelper til å oppklare eventuelt noe jeg ikke har forstått på egenhånd. Jeg tar notater først etter å ha lest gjennom hele boka; da leser jeg gjennom en gang til mens jeg tar notater. Hvis det er artikler, skriver jeg sammendrag etter å ha lest artikkelen med en gang. Jeg skriver notater slik; Stor overskrift (gul for emne, oransje for person) med hovedpunkter under. Og ja, jeg skriver kortfattede setninger framfor stikkord. Du skal bare se notatmappene mine, men det fungerer best for meg. Å sette egne ord på temaer. Disse notatene, sammen med forelesningsnotater, går jeg gjennom før eksamen. Hvis du føler deg altfor stresset, setter universitetene opp studieteknikk-kurs og mestring av eksamensstress så vidt jeg vet! Endret 9. september 2010 av ninuska_
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå