Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest mari kontrari
Skrevet (endret)

Eksamen på tirsdag som jeg virkelig kunne trengt å lest mer for, men: ved lesesalen var det bråk fra fest og russebuss, og her hjemme er det vært bråk og høy musikk fra naboen siden jeg gikk hjem for å lese i åttetiden. Ikke får jeg lest, og ikke får jeg sove så jeg kan komme meg opp tidlig for å lese i morgen på 17. mai :( ) Føler for det første at man ikke kan nekte folk å feste tidlig på kvelden 16. mai, og i tillegg er naboene endel eldre enn meg ("voksne"), så vet ikke om jeg tør å ringe på for å be de være stille når det tydligvis er masse fulle folk der. Vet ikke om folk som er i jobb tar en student som ber om stillhet kl ti alvorlig :fnise: Men er egentlig ganske fortvilet, har arbeidet med en stor oppgave mesteparten av måneden, så trenger virkelig disse siste dagene til å få oversikt over endel ting. :grine:

Endret av mari kontrari
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eksamen i morgen... Ingen leselyst igjen! What to do?! Tror jeg må bare tvinge meg til å repetere en stund, også får jeg bare si meg ferdig. Har liten tro på nilesing hele dagen før eksamen, det jeg ikke kan til i kveld klarer jeg ikke å lære meg til i morgen uansett, tenker jeg da... :sjenert:

Akkurat nå føles det ut som om jeg ikke kan en dritt! Det kommer vel forhåpentligvis i morgen når jeg får oppgaven... *Sukk*

Drittlei :(

Skrevet

Drittlei sjæl. Eksamen i overimorgen. Lesing på 17.mai. Hurraaa.....

Skrevet

Jeg har visst tatt meg 17. maifri fra lesingen jeg... selv om jeg ikke gjør noe spesielt i dag :sjenert:

Skrevet

Da har endelig karakteren på forretningsplan - oppgaven kommet. Gruppen min fikk C. Helt greit! Håpet på B fordi da hadde jeg fått det som standpunktkarakter men men..

Skrevet

Hjemmeeksamen er no` dritt.

Skrevet

Får være greit med C, det er alltid litt problematisk med gruppearbeid synes iallefall jeg. Er så mange ting jeg kunne tenkt meg å gjort selv. Gleder meg til bacheloroppgaven; der skal iallefall ingen komme i nærheten!

har eksamen i morgen, og som vanlig er jeg ikke særlig fornøyd. Har trålet meg gjennom en tung bok om Business Law som jeg for øvrig ikke har peiling på i det hele tatt, hvilket gjør det ekstra tungt synes jeg. I tillegg så kan vi ha med oss alle artiklene som er blitt postet, det vil si 20 artikler til sammen, og gjennomsnitt er de på 25 sider per artikkel.

Gleder meg stort til dagen i morra er over; da blir det mer lesning, men iallefall noe mer interessant!

Lykke til dere andre

Skrevet

Eksamen i overimorgen, ligger veldig dårlig an. Håper virkelig på bestått, for karakteren teller ikke noe. Hadde vært utrolig kjedelig å ta det på nytt i alle falL! Får bruke kvelden og morgendagen...

Skrevet

Får være greit med C, det er alltid litt problematisk med gruppearbeid synes iallefall jeg. Er så mange ting jeg kunne tenkt meg å gjort selv. Gleder meg til bacheloroppgaven; der skal iallefall ingen komme i nærheten!

Vi var en gruppe på 3 stk denne gangen. Jobbet med dem før. Vi fungerer bra sammen med vi var så sykt lei på slutten. Usikker på hvor "feilen" ligger men orker ikke konte.

Skriver bacheloren nå. Hadde problemer med å velge person men hun jenta jeg skriver med, er ikke verdens beste å skrive mye. Mye annet som kommer før skolearbeid hos henne. Det irriterer meg veldig! Håper hun skjerper seg den siste månenden!!

Skrevet

LYKKE til alle dere som har eksamen de nærmeste dagene!

Skrevet

Vi var en gruppe på 3 stk denne gangen. Jobbet med dem før. Vi fungerer bra sammen med vi var så sykt lei på slutten. Usikker på hvor "feilen" ligger men orker ikke konte.

Skriver bacheloren nå. Hadde problemer med å velge person men hun jenta jeg skriver med, er ikke verdens beste å skrive mye. Mye annet som kommer før skolearbeid hos henne. Det irriterer meg veldig! Håper hun skjerper seg den siste månenden!!

Ja det skjønner jeg er irriterende. Spesielt hvis man selv nedlegger mye mer tid i forhold.

Vi skal forhåpentligvis printe ut prosjektet vårt for dette semsteret idag. Vi er 5 stk ( måtte sparke ut et medlem pga inaktivitet) og leverer alltid bra. problemet er at deadline var egentlig 6 mai, men ble utsatt pga koordinator ble pappa (kom det som en plutselig overraskelse mon tro?) og ble derfor utsatt til 23 mai, midt i eksamensperioden. Ingen av oss er glade for det, så istedet for effektiv lesning som seg hør og bør har det vært pusling med denne rapporten.

GUD så glad jeg skal være når den er levert i morra.

Skrevet

Ferdig med første eksamen i dag!! Herlig!! Da har jeg en breddetest igjen, og en hjemmeeksamen. Satser på å være ferdig i overimorgen eller noe i den leia :)

Skrevet

Ja det skjønner jeg er irriterende. Spesielt hvis man selv nedlegger mye mer tid i forhold.

Vi skal forhåpentligvis printe ut prosjektet vårt for dette semsteret idag. Vi er 5 stk ( måtte sparke ut et medlem pga inaktivitet) og leverer alltid bra. problemet er at deadline var egentlig 6 mai, men ble utsatt pga koordinator ble pappa (kom det som en plutselig overraskelse mon tro?) og ble derfor utsatt til 23 mai, midt i eksamensperioden. Ingen av oss er glade for det, så istedet for effektiv lesning som seg hør og bør har det vært pusling med denne rapporten.

GUD så glad jeg skal være når den er levert i morra.

Ånei, så irriterende!! Vurderte en stund om vi skulle søke om utsettelse men tror vi skal klare det. Bare begge jobber hardt fremover!!

Skrevet

Idag skal jeg være flink. Kom på skolen kl 8.30 og skal jobbe effektivt frem til jeg skal på jobb kl 14.

Skrevet

Lykke til alle medstudenter :)

Selv har jeg bare igjen to eksamener før jeg blir ferdigutdannet. Kjenner presset, men prøver å holde motivasjonen oppe. :jepp:

Skrevet

I dag har jeg en ganske dårlig dag motivasjonsmessig.. Vurderer faktisk å melde meg av eksamen.

Noen som har lyst å bare lese/høre litt på sytet mitt?

Ok, here goes.. Jeg begynte på et årsstudium i psykologi i 2008, som er opptakskravet for videre studium (profesjonsstudiet i psykologi). Var ganske tilfeldig at det var det jeg begynte på, jeg visste liksom ikke helt hva jeg ville drive med og tenkte psykologi var interessant så hvorfor ikke. Etterhvert ble jeg på en måte "sugd inn" i den stemningen som råder på et slikt studium med et slikt. Syntes studiet ble interessant, men var aldri helt sikker på om det var psykolog jeg ville bli, men jeg søkte meg videre allikevel, selv om det er ekstremt vanskelig å komme videre.

Så kom jeg ikke inn, men var ganske nærme. Jeg visste fremdeles ikke helt hva annet jeg ville, så jeg tenkte jeg skulle ta fagene om igjen og se om det gikk andre gangen. Fikk A på ene eksamen, men kom ikke inn da heller. Og neste uke skal jeg ta et fag for tredje gang (!) og et for andre gang! I noe som jeg ikke en gang er helt sikker på om jeg vil, det bare "ble sånn"!

I det siste har jeg begynt å se på andre ting jeg kunne tenke meg å drive med, og er ganske gira på dette. Er sykt lei maset på psykologien, og tenker om det er verdt å slite seg i hjel for noe jeg ikke er hundre prosent sikker på om er det jeg vil. Er seriøst demotivert, og kan ikke for alt i verden se for meg å studere dette i fem år til.

Så vurderer rett og slett å melde meg av eksamen neste uke. Det har økonomisk sett for meg ingenting å si siden jeg uansett ikke får stipend nå (siden jeg tar det opp igjen).

Jeg vet ikke helt hva jeg er redd for. Kanskje jeg er redd for å faktisk komme inn, og da måtte velge. Kan hende det at jeg er så drittlei akkurat nå får meg til å tro at jeg ikke vil like studiet videre.. Jeg vet faktisk ingenting om hvordan jeg vil reagere hvis jeg faktisk kommer inn. Er vel bare det at det er så skummelt siden jeg faktisk har brukt så mye tid på dette, selv om jeg ikke har vært så gira på faget hele tiden.

Eksamen er neste uke, og stoffet kan jeg jo forsåvidt, så kan bare slutte å lese nå også ta eksamen og se hvordan det går.

Jeg aner ikke :sukk:

Gjest Coarvi
Skrevet

Eksamen er neste uke, og stoffet kan jeg jo forsåvidt, så kan bare slutte å lese nå også ta eksamen og se hvordan det går.

Kan du ikke bare gjøre det da? Gjør ditt beste en gang til, og går det ikke bra nok og du innerst inne føler en lettelse så vet du at det nok ikke var helt din vei.

Jeg tenker hvertfall at det er mye bedre at du gjennomfører disse eksamenene nå uansett hvor demotivert du er, i stedetfor å angre etterpå. Når eksamen er unnagjort tar du deg velfortjent pause fra all tenking, og nyter sommeren!

Selv om du egentlig har funnet noe annet du har mest lyst til å gjøre syns jeg du skal gi eksamen en sjanse til (med mindre du VET 100% sikkert at du IKKE vil videre på psykologi). Du har hvertfall ingenting å tape.

Lykke til, du har vært knallflink uansett! :)

Skrevet (endret)

I dag har jeg en ganske dårlig dag motivasjonsmessig.. Vurderer faktisk å melde meg av eksamen.

Noen som har lyst å bare lese/høre litt på sytet mitt?

Ok, here goes.. Jeg begynte på et årsstudium i psykologi i 2008, som er opptakskravet for videre studium (profesjonsstudiet i psykologi). Var ganske tilfeldig at det var det jeg begynte på, jeg visste liksom ikke helt hva jeg ville drive med og tenkte psykologi var interessant så hvorfor ikke. Etterhvert ble jeg på en måte "sugd inn" i den stemningen som råder på et slikt studium med et slikt. Syntes studiet ble interessant, men var aldri helt sikker på om det var psykolog jeg ville bli, men jeg søkte meg videre allikevel, selv om det er ekstremt vanskelig å komme videre.

Så kom jeg ikke inn, men var ganske nærme. Jeg visste fremdeles ikke helt hva annet jeg ville, så jeg tenkte jeg skulle ta fagene om igjen og se om det gikk andre gangen. Fikk A på ene eksamen, men kom ikke inn da heller. Og neste uke skal jeg ta et fag for tredje gang (!) og et for andre gang! I noe som jeg ikke en gang er helt sikker på om jeg vil, det bare "ble sånn"!

I det siste har jeg begynt å se på andre ting jeg kunne tenke meg å drive med, og er ganske gira på dette. Er sykt lei maset på psykologien, og tenker om det er verdt å slite seg i hjel for noe jeg ikke er hundre prosent sikker på om er det jeg vil. Er seriøst demotivert, og kan ikke for alt i verden se for meg å studere dette i fem år til.

Så vurderer rett og slett å melde meg av eksamen neste uke. Det har økonomisk sett for meg ingenting å si siden jeg uansett ikke får stipend nå (siden jeg tar det opp igjen).

Jeg vet ikke helt hva jeg er redd for. Kanskje jeg er redd for å faktisk komme inn, og da måtte velge. Kan hende det at jeg er så drittlei akkurat nå får meg til å tro at jeg ikke vil like studiet videre.. Jeg vet faktisk ingenting om hvordan jeg vil reagere hvis jeg faktisk kommer inn. Er vel bare det at det er så skummelt siden jeg faktisk har brukt så mye tid på dette, selv om jeg ikke har vært så gira på faget hele tiden.

Har du tatt noen andre fag på siden ettersom du fortsatt får stipend? Man får vel ikke stipend for å ta opp fag så vidt jeg har forstått. Har dette også vært psykologifag? Tenkte om du kanskje hadde tatt noen andre retninger som du fant ut at du trivdes med :)

På mitt universitet får vi kun ta opp fag en eneste gang. Og etter det får vi aldri ta det opp igjen. Jeg syns du skal ta eksamen. Du er rett ved målstreken, eller hva? Du kan spørre deg selv om det gjør mer skade om du tar eksamen enn om du ikke gjør det. Og det tror jeg ikke det gjør.

Og dessuten syns jeg du skal sette deg ned og tenke over hva du vil. Om du ikke ønsker å bli psykolog, så ville jeg vurdert andre veier å gå innenfor psykologien, hvis du syns det er et spennende fag. Hvis ikke, hva annet kunne du tenkt deg?

Du må velge noe du trives med. Ikke hiv deg inn på 5 år om du føler at du ikke vil det, bare fordi alle andre ønsker det. Og hvis du begynner, så er det ingen skam å snu hvis du finner ut at det ikke passer deg. Og hvis du trives, så er det jo kjempebra. 

Jeg syns du skal ta deg en fridag, gjøre akkurat som du vil. Få alt litt på avstand. Så setter du inn støtet, og så går det som det går. Og hvordan det går - det tar du det når den tid kommer. Prøv å ikke tenke på det nå, prøv å vær positiv og gjør ditt beste - for det er det som teller :)

Endret av ninuska_
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal ta eksamen, mariab, men også kjenne godt etter hva du vil. Jeg har også vært litt oppsugd av en stemning for lenge siden, da jeg trodde jeg visste at jeg skulle følge barndomsdrømmen og dette ble jeg også oppmuntret til av andre (prestisjestudium osv). Jeg begynte, men var usikker fra før start, og valgte å slutte etter et par år. Da visste jeg ikke hva jeg ville i stedet, men jeg har fått gjort mye interessant etter det, så angrer ikke hverken på at jeg prøvde eller at jeg sluttet :) Det ordner seg så lenge man følger det man EGENTLIG føler er riktig.

Jeg skal forøvrig ha eksamen til fredag :sukk: Har løst masse eksamensoppgaver, men føler jeg ikke får det helt til. Har et fag med mye detaljer og endel bakgrunnskunnskapr jeg ikke har taket på (et praktisk realfag). Dessuten rekker jeg ikke å lese gjennom alt av pensum, og selv om jeg har lest nokså jevnt i vinter er det mye jeg ikke husker... Tror likevel det kommer til å gå tålelig bra, men gruer meg litt.

(forrige semester leste jeg nesten bare de siste ukene før eksamen, pga dødsfall i familien, hadde 5 eksamener på en uke, og da fikk jeg A i nesten alle fagene, riktignok mest grunnkurs/introduksjonskurs. Dette semesteret har jeg lest og jobbet jevnt i de fleste fagene, men er sikker på jeg ikke ligger an til like gode resultater etter to eksamener (gjenstår to)).

Skrevet

Har du tatt noen andre fag på siden ettersom du fortsatt får stipend? Man får vel ikke stipend for å ta opp fag så vidt jeg har forstått.

Og dessuten syns jeg du skal sette deg ned og tenke over hva du vil. Om du ikke ønsker å bli psykolog, så ville jeg vurdert andre veier å gå innenfor psykologien, hvis du syns det er et spennende fag. Hvis ikke, hva annet kunne du tenkt deg?

Tusen takk for svar :)

Jeg skrev at jeg får IKKE stipend.. Jeg får bare lån dette semesteret.

Angående andre retninger innen psykologi: man kan jo ta bachelor i generell psykologi for eksempel, men jeg er veldig innstilt på å begynne et studie der jeg faktisk ender opp med jobb etterpå. Har derfor tenkt på sykepleie. Jeg har jobbet på sykehjem lenge, og tror at det er noe jeg kunne trives med. Dessuten vet jeg at man kan videreutdanne seg innen mange ulike retninger (blant annet psykiatrisk sykepleie eller nevrosykepleie).

Men føler på en måte at det er et "nederlag" å gå fra å satse på noe så prestisje til å slå seg til ro med noe lavstatus (vet at det er utrolig teit å tenke sånn, og egentlig bryr jeg meg ikke så veldig, men føler andre vil tro jeg har gidd opp.)

Det er godt å høre det er flere som har følt på det samme som meg :) Jeg er bare ganske motløs og lei nå. Tror nok jeg kommer til å ta meg fri i morgen og ikke tvinge meg selv til å prøve å lese som en gal før eksamen. Jeg har lest såpass lenge og jevnt og trutt at stoffet kan jeg vel egentlig.

Jeg får vel ta eksamen og se hvordan det går, så har jeg i hvertfall ikke noe å angre på der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...