Gå til innhold

Om du fikk velge på nytt...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Om du fikk velge på nytt, og ta et annet yrkesvalg, hva ville du bli da, og hva jobber du med nå?

Jeg er lærer, og trives godt med jobben min. Men noen ganger skulle jeg ønske meg et fysisk arbeid... Bærplukker for Nora fabrikker (blåbær, da!) eller kjeramiker, snekker, eller kanskje sanger (liker godt å synge, og er litt flink!) :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har innsett at jeg burde ha valgt annerledes etter ungdomskolen. Begynte på allmenfag, fordi det var så lurt. Egentlig ville jeg gå Tegning, form og farge.

Om jeg skulle velge et yrke, så måtte det vært noe kreativt. Vet ikke helt hva. Kunne egentlig tenkt meg å bli møbelsnekker jeg.. akkurat nå i kveld liksom.

Men når jeg tenker etter, så har jeg oppnådd mer enn forventet.

Venter bare på at den rette jobben skal dukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har angret og valgt om igjen. To ganger faktisk. Er utdannet innen helsefag, et veldig pragmatisk og skoletrøtt valg den gangen, men fant fort ut at norsk helsevesen ikke var et blivende sted. Da valgte jeg på nytt - ny utdanning og ny jobb. Etter noen år syntes jeg det ble litt for snevert, så nå har jeg begynt med noe nytt igjen.

Vet ennå ikke hva jeg skal bli når jeg blir stor, men trives veldig godt med det jeg gjør nå og fortsetter gjerne den veien. Skulle jeg ha valgt om igjen fra begynnelsen av, så burde jeg nok ha tatt et hovedfag eller en embetseksamen for å ha en litt mer solid plattform å stå på. Samtidig hadde jeg da gått glipp av alt det spennende jeg har fått med meg på den litt svingete veien jeg har gått til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg fikk velge om igjen, så ville jeg blitt gullsmed eller skredder.

Har også lyst til å bli brannmann (dame), men det kan jeg fremdeles bli.

Får se an helsa :lol:

Et kreativt yrke hadde ikke gjort noe nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler at jeg har valgt akkurat rett! :D Jeg er utdannet innen bibliotek og informasjon og jobber på bibliotek. Men har også lyst til å bytte etterhvert, kanskje gå mer skole og bli noe annet. Bare litt sånn for gøy. Hva det skulle blitt? Jeg har alltid hatt lyst til å bli arkeolog!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jer er nyutdannet sykepleier og begynner å irritere meg mer og mer og valget mitt. Jeg vet dette er et yrke jeg vil trives i, men har likevel alltid hatt en drøm om å bli bibliotekar.

Sykepleier, var bare noe jeg kom på en morgen jeg våknet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stortrives i jobben min som journalist, og har ikke noe ønske om å bytte. Men hvis jeg skulle valgt på nytt, kunne jeg ønske at jeg hadde satset mer på musikken på et tidligere tidspunkt og blitt musiker. Eventuelt ville jeg søkt med inn i utenrikstjenesten med UD (det er forresten ikke for sent...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg skulle velge på nytt i dag ville jeg nok ha valgt samme retning

Endret av Persille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hadde definitivt valgt annerledes visst jeg kunne... har nemlig vært hjemmeværende husmor i 5 år nå, er 28 år nå, og startet nå i høst på sykepl utdanning.. kunne godt vært husmor i noen år men skulle ønske rekkefølgen var snudd på.. Først utdannelse og jobb, deretter barn og litt mindre jobbing i noen år.. Men om sykepl er det rette gjenstår jo å se da :-? er i allefall det jeg er i gang med nå, så får jeg heller angre senere visst jeg ikke trives :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er dataingeniør g trives godt med valget mitt, men av og til så lurer jeg på hvordan det hadde vært om jeg hadde gått for det som var min drøm mens jeg gikk på videregående, nemlig å studere fjernsynsteknikk - det er noe jeg lurer på om jeg skal gjøre litt senere. BAre så dumt at det studiestedet ligger på Lillehammer og at det bare er 16 studieplasser... hadde akkurat for dårlige karakterer til å komme inn da jeg søkte på høyskoler... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utdannet siv.øk. og jobber som x-megler nå. (Finnes mange slags meglere :blunke: ). Har også tegning, form og farge fra videregående. (Tok det som "hvileår" etter HK).

Angrer ikke, men drømmer om å bli jurist og har bestemt meg for å begynne når/hvis vi får barn. (Å lese jus er lystbetont for meg, så det kan jeg gjøre mens barnet sover...). Det kreative har heller ikke forsvunnet, så jeg har lest/gjort oppgavene i forb. med pensum til interiørarkitekt for moro skyld. (Det meste av jusen er også ferdig lest - orker bare ikke "peset" med eksamen...).

Glad for at jeg valgte økonomi da jeg var ung og usikker fordi det har gitt meg mulighet for å tjene penger, som igjen gjør det mulig å oppfylle drømmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nefertiti

Jeg er veldig fornøyd med utdannelsen min. Har snart to utdannelser innen samme fagområdet, så så fornøyd var jeg! :)

Men skulle jeg valgt på nytt ville jeg kanskje blitt noe innen barnevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsomt spørsmål. Jeg er utdannet barnevernpedagog, og trives veldig godt med det, selv om jeg ikke har veldig relevant jobb. Jeg har videreutdanning innen et kunstfag.

Tja? Hm....... Kulturfag kunne jeg ha valgt, men......

Hm, universitetsutdanning, men den døra er ikke lukket enda.....

Teaterhøyskolen! Der hadde jeg aldri kommet inn.......

Tror jeg rett og slett har gjort det helt riktige jeg! Flink pike altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkeolog

Må si jeg var imponert av å lese Leo`s innlegg - jeg har tatt endel vekttall ved siden av jobben min og syntes det var skikkelig slitsomt. Men det er nok som du sier - så lenge man liker det man leser så blir det mer lystbetont. Tydelig at jeg har havnet på feil hylle her i livet. Arkeolog krever som alle vet en såå lang utdannelse at det kan jeg ikke starte på som 40-åring. Dessuten er jeg avhengig av å tjene penger for å betale for de materielle tingene i livet mitt, huset, bilen, osv .. Men jeg har en annen slagplan som dreier seg om en av mine store interesser i livet, kunst ... den drømmen skal realiseres om ikke altfor lenge - den kan nemlig kombineres med jobben jeg har idag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er journalist, og tror ikke jeg ville ha valgt noe annet.

Men jeg er fortsatt litt halvstudert, så det kan jo hende jeg fyller på med noen fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...