Gå til innhold

Kvinner ønsker stygge døtre og menn ønsker stygge sønner?

Gjest Manap

Anbefalte innlegg

jeg mente hvor har du lest det/hørt det? Hvem har fortalt deg dette? Eller er det noe du har funnet ut/på selv?

Endret av Inger88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg mente hvor har du lest det/hørt det? Hvem har fortalt deg dette? Eller er det noe du har funnet ut/på selv?

Jeg forsøker å tenke selv ja. Så da spurte jeg hva som var de evolusjonsmessige fordelene med dette. For du kan jo ikke nekte for at det ikke stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord du har ingenting sm beviser dine påstander, det er ingen forskningsresultater som taler for dette. Det er bare en teori fra et enkelt menneske. Det er ingen sannhet, men en teori.

På lik linje med deg kan jeg tenke og sette frem mine teorier. Og min teori er at din teori ikke stemmer. Fordi vi får ikke maskuline dødtre av å velge en maskulin far til barna våre. Fedre får heller ikke feminen sønner av å velge en feminen mor. Det er nemlig ikke slik at sønn arver bare mors utsende og datter fars utsende.

Kanksje du burde lese litt om genetikk og sånt før du uttaler deg;)

Endret av Inger88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bestemmer hva som er pent og stygt?

Det er da ingen som bevisst søker ut partnere som er "stygge", med mindre de har noen seriøse komplekser.

De aller aller fleste, enten de vil innrømme det eller ikke, går etter partnere som passer best til det de synes er den riktige beskrivelse av ordet 'pen', eller de som vil komplementere ens eget DNA på best mulig måte.

Ingen som er normale i hodet ønsker da å få stygge barn, og ingen som er normale i hodet sier til kjæresten din at "jeg elsker deg, men du er for stygg til at jeg vil ha barn med deg".

Som en annen her sa, så synes de aller fleste foreldre jo at nettopp deres barn er penest.

Nå mener jeg ikke å være frekk her, men hvis du seriøst går rundt og deler folk inn i 'stygg' og 'pen' og dømmer både dem og deres foreldre deretter, så synes jeg at du bør slutte å tenke som en fjortiss (og kanskje attpåtil skaffe deg en psykolog?) for sånn holder ikke mentalt friske voksne mennesker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord du har ingenting sm beviser dine påstander, det er ingen forskningsresultater som taler for dette. Det er bare en teori fra et enkelt menneske. Det er ingen sannhet, men en teori.

På lik linje med deg kan jeg tenke og sette frem mine teorier. Og min teori er at din teori ikke stemmer. Fordi vi får ikke maskuline dødtre av å velge en maskulin far til barna våre. Fedre får heller ikke feminen sønner av å velge en feminen mor. Det er nemlig ikke slik at sønn arver bare mors utsende og datter fars utsende.

Kanksje du burde lese litt om genetikk og sånt før du uttaler deg;)

Selvsagt, det var jo derfor jeg skrev et spørsmålstegn i emnetittelen.

Selvsagt er det ikke slik at man bare arver utseende til sin forelder av motsatt kjønn, men jeg snakker om sannsynlighet, og da velger jo menn bevisst kvinner som med størst sannsynlighet vil gi de stygge sønner og omvendt vi kvinner ønske seg menn som gir de størst sjanse for stygge døtre.

Jeg kan ikke helt se at du har motbevist dette, men viktigst av alt, hva er det som er hensikten bak dette? Jeg hadde også satt pris på om noen kunne komme opp med en teori om hvorfor menn er så ekstremt opptatt av feminine ansiktstrekk for valg av partner, og ikke kom med "riktige proporsjoner og dermed viser sunnhet" for den teorien holder ikke mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bestemmer hva som er pent og stygt?

Det er da ingen som bevisst søker ut partnere som er "stygge", med mindre de har noen seriøse komplekser.

De aller aller fleste, enten de vil innrømme det eller ikke, går etter partnere som passer best til det de synes er den riktige beskrivelse av ordet 'pen', eller de som vil komplementere ens eget DNA på best mulig måte.

Ingen som er normale i hodet ønsker da å få stygge barn, og ingen som er normale i hodet sier til kjæresten din at "jeg elsker deg, men du er for stygg til at jeg vil ha barn med deg".

Som en annen her sa, så synes de aller fleste foreldre jo at nettopp deres barn er penest.

Nå mener jeg ikke å være frekk her, men hvis du seriøst går rundt og deler folk inn i 'stygg' og 'pen' og dømmer både dem og deres foreldre deretter, så synes jeg at du bør slutte å tenke som en fjortiss (og kanskje attpåtil skaffe deg en psykolog?) for sånn holder ikke mentalt friske voksne mennesker på.

Men hva er det som er bakgrunnen for dette, evolusjonsmessig. Ikke bare si at "sånn er det bare".

F.eks. kan jo en stygg kvinne og en stygg mann få fantastisk vakre barn fordi dattera kan likne veldig på far og sønnen kan likne veldig på mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bianca26
Se på hva menn går etter. De går etter kvinner som sannsynligvis gir de stygge sønner. Betyr det at det alltid blir slik? Nei, selvsagt ikke, men instinktene forteller at det er klokt. Så da spør jeg hva som er den evolusjonsmessige hensikten med dette?

Du snakker om at pene foreldre ikke får pene barn. Og det er jo korrekt, la oss si at sønnen ser ut som mora og dattera som faren. Altså har den pene maskuline faren gitt sønnen et forferdelig utgangspunkt, mens den pene feminine mora gitt dattera et forferdelig utgangspunkt.

Så hvorfor ønsker menn og kvinner det slik? Hva er de evolusjonsmessige fordelene med dette?

det var jo overhode ikke det jeg mente med det jeg sa. Det jeg mente er at en maskulin far gir ikke en maskulin datter. Etter din logikk bør alle kvinner ha seg med en homofil mann for å få jenter som er feminine nok. jeg kjenner kjempemange jenter som har en kjempemaskulin far som er veldig pene og veldig feminine.

Alle barn arver litt av begge foreldrene. det er ikke sånn at gutten kun arver morens egenskaper og at jenta kun arver farens. Nå får du pinadø gi deg.

Er mange stygge foreldre som får pene barn også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn vil jo gå etter kvinner med feminine trekk og hans sønn vil dermed i stor grad arve disse trekkene og bli stygg.

Kvinner vil jo gå etter maskuline menn som naturligvis gjør datteren i mindre grad pen.

Altså gir man sitt eget avkom av samme kjønn en stor ulempe, altså kvinner gir døtrene sine dårlige odds, mens mennene gir sønnene sine dårlige odds.

øøhm... Interessant problemstilling! Tenkte litt på dette...

Kvinner vil gå etter maskuline menn -ja- men får de en datter er det vel ikke mannens utseende som påvirker datterens mest?

Og omvendt... Jeg ser f.eks. at jeg er halvparten mamma og halvparten pappa, men ved at jeg er jente så er jeg naturlig feminin av utseende.

Jeg tror det hadde vært verre om menn hadde gått etter kvinner med mannlige trekk, og om kvinner hadde gått etter menn med feminine trekk. DA kan vi begynne å snakke stygge unger...

Endret av nixie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Selvsagt, det var jo derfor jeg skrev et spørsmålstegn i emnetittelen.

Selvsagt er det ikke slik at man bare arver utseende til sin forelder av motsatt kjønn, men jeg snakker om sannsynlighet, og da velger jo menn bevisst kvinner som med størst sannsynlighet vil gi de stygge sønner og omvendt vi kvinner ønske seg menn som gir de størst sjanse for stygge døtre.

Jeg kan ikke helt se at du har motbevist dette, men viktigst av alt, hva er det som er hensikten bak dette? Jeg hadde også satt pris på om noen kunne komme opp med en teori om hvorfor menn er så ekstremt opptatt av feminine ansiktstrekk for valg av partner, og ikke kom med "riktige proporsjoner og dermed viser sunnhet" for den teorien holder ikke mål.

jeg tror vi trygt kamn si at dine påstander er lite sannsynlig i omg med at det faktisk er mindretallet av mennesker i verden som kan kalles direkte stygge. de aller fleste er pene og eller av normalt utseende så teorien din stemmer ikke overens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

jeg vil også legge til at de aller fleste kvinner velger maskuline menn og de aller fleste menn velger feminine kvinner og de har klart å få nydelige barn sammen i alle år. de aller fleste iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Caron
Se på hva menn går etter. De går etter kvinner som sannsynligvis gir de stygge sønner. Betyr det at det alltid blir slik? Nei, selvsagt ikke, men instinktene forteller at det er klokt. Så da spør jeg hva som er den evolusjonsmessige hensikten med dette?

Du snakker om at pene foreldre ikke får pene barn. Og det er jo korrekt, la oss si at sønnen ser ut som mora og dattera som faren. Altså har den pene maskuline faren gitt sønnen et forferdelig utgangspunkt, mens den pene feminine mora gitt dattera et forferdelig utgangspunkt.

Så hvorfor ønsker menn og kvinner det slik? Hva er de evolusjonsmessige fordelene med dette?

Nei, dette høres merkelig ut... At sønner får sine mødres likhet i ANSIKTSTREKK betyr da ikke at de nødvendigvis fremtrer som feminine. Og samme med fedres døtre, de blir ikke automatisk maskuline om de arver enkelte trekk fra faren.

Dette må du dokumentere med linker til statistikker eller studier/undersøkelser, om det skal bli tatt seriøst.

Jeg kan ikke komme på ett eksempel blant noen innen familie/venner som stemmer med dette merkelige temaet, og har i grunn ikke mer å tilføye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det hadde vært verre om menn hadde gått etter kvinner med mannlige trekk, og om kvinner hadde gått etter menn med feminine trekk. DA kan vi begynne å snakke stygge unger...

Det er ingenting som skulle tilsi det. Stygge par med maskulin mor og feminin far kan i like stor grad få pene unger som et pent par.

Som du sier så arves det halvparten av hver, sånn gjennomsnittlig. En kvinne vil derfor forsøke å gi sin datter mest mulig maskuline trekk og en mann vil derfor forsøke å gi sin sønn mest mulig feminine trekk i valg av partner.

Evolusjonsmessig så ser jeg ikke helt hensikten med dette. Man svekker jo på mange måter sitt eget kjønns attraktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, dette høres merkelig ut... At sønner får sine mødres likhet i ANSIKTSTREKK betyr da ikke at de nødvendigvis fremtrer som feminine. Og samme med fedres døtre, de blir ikke automatisk maskuline om de arver enkelte trekk fra faren.

Dette må du dokumentere med linker til statistikker eller studier/undersøkelser, om det skal bli tatt seriøst.

Jeg kan ikke komme på ett eksempel blant noen innen familie/venner som stemmer med dette merkelige temaet, og har i grunn ikke mer å tilføye...

Jeg sier da slett ikke at man automatisk vil likne på sin forelders motsatte kjønn, men at sannsynligheten er mye større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte: Tetteste hypotesen jeg har vært borti, tror jeg!

Sorry mac, men hvis du finner ei dame du ser for deg kan gi deg maskuline nok sønner, så er jeg redd hun spiller på samme lag som deg! :skratte:

Forøvrig kan jeg si at jeg ligner veldig, veldig på min maskuline, mørke, grovbygde far. Og jeg har hørt at jeg ligner på snøhvit i ansiktet mer enn en gang, og mannen min ler når han sammenligner mine små hender med sine... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Caron
Jeg sier da slett ikke at man automatisk vil likne på sin forelders motsatte kjønn, men at sannsynligheten er mye større.

Og hva så??

Skal vi begynne å velge oss partnere kun mtp hvordan ungene KAN komme til å bli seende ut da?

Nei, en mor og en far som har funnet hverandre ut fra kjærlighet og kjemi har allerede de beste forutsetninger for friske, sunne og normale avkom.

Mer innvikla er det ikke, og bør det heller ikke være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Bianca26

en jente vil se naturlig feminin ut fordi hun er jente, selv om hun kan ha likhetstrekk med faren. en gutt vil se naturlig maskulin ut fordi han er gutt selv om han arver noen trekk av sin mor. Skjønner ikke du at gutter og jenter utvikler seg totalt forskjellig???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som skulle tilsi det. Stygge par med maskulin mor og feminin far kan i like stor grad få pene unger som et pent par.

Som du sier så arves det halvparten av hver, sånn gjennomsnittlig. En kvinne vil derfor forsøke å gi sin datter mest mulig maskuline trekk og en mann vil derfor forsøke å gi sin sønn mest mulig feminine trekk i valg av partner.

Evolusjonsmessig så ser jeg ikke helt hensikten med dette. Man svekker jo på mange måter sitt eget kjønns attraktivitet.

Det er bra å forsøke å tenke selv, men i dette tilfellet gikk det ikke så veldig bra ;)

En mann velger en vakker, feminin kvinne, fordi hennes fremtoning tyder på fruktbarhet, gode gener, og attraktivitet også for avkommet. Sønnene blir maskuline, fordi de arver hans Y-kromosom, som sørger for at det produseres testosteron som maskuliniserer trekkene.

En kvinne velger en sterk, maskulin mann, fordi hans fremtoning tyder på fruktbarhet, gode gener, evne til å beskytte avkommet, og attraktive avkom. Døtrene arver ikke hans Y-kromosom som har styrt hans utvikling, men hans x-kromosom, som sammen med morens x-kromosom fører til kvinner.

Hvis kvinnen derimot velger en femi mann, risikerer hun at sønnene også blir femi. Og mannen som velger en mannhaftig dame, gjør ikke sønnene sine til mer menn, for han selv har det mannlige arvestoffet uansett, men han får gjerne ikke de mest yndige døtrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Det er bra å forsøke å tenke selv, men i dette tilfellet gikk det ikke så veldig bra ;)

En mann velger en vakker, feminin kvinne, fordi hennes fremtoning tyder på fruktbarhet, gode gener, og attraktivitet også for avkommet. Sønnene blir maskuline, fordi de arver hans Y-kromosom, som sørger for at det produseres testosteron som maskuliniserer trekkene.

En kvinne velger en sterk, maskulin mann, fordi hans fremtoning tyder på fruktbarhet, gode gener, evne til å beskytte avkommet, og attraktive avkom. Døtrene arver ikke hans Y-kromosom som har styrt hans utvikling, men hans x-kromosom, som sammen med morens x-kromosom fører til kvinner.

Hvis kvinnen derimot velger en femi mann, risikerer hun at sønnene også blir femi. Og mannen som velger en mannhaftig dame, gjør ikke sønnene sine til mer menn, for han selv har det mannlige arvestoffet uansett, men han får gjerne ikke de mest yndige døtrene.

bra sagt. det var det jeg også forsøkte å si men fikk ikke helt til å formulere meg på riktig måte hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt er det ikke. Sønnene til en vakker kvinne og døtrene til en vakker mann vil definitivt arve trekk som gjør dem mindre attraktive. Du forsøker å fremstille det som at det kun er mannens arvestoff som betyr noe for sønnens utseende og kvinnens arvestoff som betyr noe for datterens utseende men det er det definitivt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...