Gå til innhold

Barnevogn på bussen...

Fremhevede innlegg

Skrevet
Tviler forresten på at frykt for skitt/prippenhet er grunnen til at ungdommer eventuelt velger å ikke bry seg...En stor andel av ungdommene i bussen var gutter - finnes det ikke gentlemen lengre?

Nei, gentlemen er tydeligvis en utryddet rase. Men det får være en annen diskusjon.

Ellers er jeg fristet til å si; ikke kom her og uttal dere, dere som aldri har trillet en barnevogn før!

Det er så lett å ha meninger om ditt og datt, men faktum er at det ofte er helt annerledes når man står midt oppe i det selv.

Og dere som bare ville bruke bæresele når dere skulle ta buss, jaja...lykke til! (kan nevne at jeg ikke kunne bruke det pga bekkenløsning. Det hadde dere ikke tenkt på, hva?)

Jeg har opplevd både det ene og det andre når jeg trillet barnevogn, men jeg tok alltid hensyn, og takket hvis jeg fikk hjelp. Det synes jeg man skal, og det er trist at så mange lar være, det er vel noe av grunnen til at folk ikke gidder å hjelpe til alltid.

Og til slutt, å begynne å diskutere hvorfor man ikke kan hjelpe andre fordi man er redd for å bli skitten, er idiotisk. Jeg har hjulpet andre med vogn flere ganger, og har jeg fått bittelitt sand på hendene så er det jo bare å børste av! Og hvor mange er det egentlig som har kronisk senebetennelse i armene?

Må også bare kommentere at de som stort sett hjalp meg med vogna, var voksne kvinner som jeg mistenker har trillet vogn selv tidligere. Svært sjelden at menn hjalp til, og ungdommene hjalp aldri til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Støter dere aldri på fedre i barnevogn?

Nei, det har jeg tilgode å se! Men jeg ser det for meg i ånden... :fnise:

Haha, DA hadde det kanskje vært akseptert ikke å hjelpe til :)

Jeg for min del er luta lei disse barnevognførerne som SKAL på uansett hvor full bussen er - for ikke lenge siden var det ei dame med tvillingvogn som skjelte ut en stakkar som hadde med seg en stor metallvogn, og som sto på den såkalte "barnevognplassen" - hun mente han skulle gå av og la henne kjøre i stedet. Takk og lov for at dette ikke skjedde! Hun fikk heller vente på neste buss, det lemenet!

Saken med denne plassen, er at det er mulighet for at barnevogner og rullestoler kan stå der, men er bussen full, ja, da er den full åkke som!

Skrevet
Haha, DA hadde det kanskje vært akseptert ikke å hjelpe til :)

Jeg for min del er luta lei disse barnevognførerne som SKAL på uansett hvor full bussen er - for ikke lenge siden var det ei dame med tvillingvogn som skjelte ut en stakkar som hadde med seg en stor metallvogn, og som sto på den såkalte "barnevognplassen" - hun mente han skulle gå av og la henne kjøre i stedet. Takk og lov for at dette ikke skjedde! Hun fikk heller vente på neste buss, det lemenet!

Saken med denne plassen, er at det er mulighet for at barnevogner og rullestoler kan stå der, men er bussen full, ja, da er den full åkke som!

Tuller du? HAHA! Akkurat som om jeg ikke hadde gitt både deg og den dusten som tok opp plassen en skikkelig omgåeng styggord! Barnevogn- og rullestolplassene er til DET, ikke til metalvogner... (hva i f er det forresten? handlevogn?)

Skrevet
Tuller du? HAHA! Akkurat som om jeg ikke hadde gitt både deg og den dusten som tok opp plassen en skikkelig omgåeng styggord! Barnevogn- og rullestolplassene er til DET, ikke til metalvogner... (hva i f er det forresten? handlevogn?)

Nå har jo ikke barnevogner enerett på plassen. Står det folk eller andre ting - som det muligens er betalt ekstra for har du ingen fortrinnsrett.

Og ikke minst - tror du noen ville hjulpet deg av eller på bussen om du hadde skjelt ut folk?

Skrevet

Det er ikke noe som heter barnevognplass og rullestolplass ;) Barnevogner har ikke en dritt mer rett på plassen enn kofferter, trillevesker, rullatorer, osv. Du må gjerne lire av deg så mange styggeord du vil, du, du oppnår bare å virke som enda en barnevognmafiaidiot som blir helt blind for folkeskikk og tror du er verdnes navle i det du har trøkt ut en snottmaskin. Småbarnsforeldre som lirer av seg styggeord og utviser mangel på dannelse er forøvrig ikke særlig gode forbilder for sine søte små, og ikke et særlig tiltalende syn.

Skrevet (endret)

Jeg har fremdeles til gode å oppleve at noen skriker opp i panikk og slår meg med vesken eller noe for at jeg uoppfordret hjelper dem opp eller ned med en barnevogn.

Endret av Zealuu
Skrevet
Det er ikke noe som heter barnevognplass og rullestolplass ;) Barnevogner har ikke en dritt mer rett på plassen enn kofferter, trillevesker, rullatorer, osv. Du må gjerne lire av deg så mange styggeord du vil, du, du oppnår bare å virke som enda en barnevognmafiaidiot som blir helt blind for folkeskikk og tror du er verdnes navle i det du har trøkt ut en snottmaskin. Småbarnsforeldre som lirer av seg styggeord og utviser mangel på dannelse er forøvrig ikke særlig gode forbilder for sine søte små, og ikke et særlig tiltalende syn.

Det står jo skilt på plassene av rullestol og barnevogn, noen steder står det jo i klartekst også! Så jo, de plassene er reservert folk med rullestol, rullator eller barnevogn.

Men, er det stappfullt av folk på bussen så skal ikke personer som allerede er på bussen gå av for å gi plass til barnevogner, så klart. Sykler syns jeg er en uting på bussen, og de bør ikke bli prioritert, iallfall ikke med mindre de betaler for sykkelen, men angående denne "jernvogna" vet jeg ikke, forstår ikke helt hva det var for noe?

Skrevet
Det står jo skilt på plassene av rullestol og barnevogn, noen steder står det jo i klartekst også! Så jo, de plassene er reservert folk med rullestol, rullator eller barnevogn.

Men, er det stappfullt av folk på bussen så skal ikke personer som allerede er på bussen gå av for å gi plass til barnevogner, så klart. Sykler syns jeg er en uting på bussen, og de bør ikke bli prioritert, iallfall ikke med mindre de betaler for sykkelen, men angående denne "jernvogna" vet jeg ikke, forstår ikke helt hva det var for noe?

Ikke her jeg bor. Her er den plassen for alle.

Og uansett, så har man slett ikke rett til å be andre, betalende passasjerer om å gå av bussen. En med barnevogn har overhodet ikke noen mer rett til å komme inn på bussen som oss andre. Er det fullt, så er det fullt. Barnevogn eller ei. Og utskjellig og banning får ikke akkurat folk til å legge godsiden til ;)

Skrevet
Ikke her jeg bor. Her er den plassen for alle.

Og uansett, så har man slett ikke rett til å be andre, betalende passasjerer om å gå av bussen. En med barnevogn har overhodet ikke noen mer rett til å komme inn på bussen som oss andre. Er det fullt, så er det fullt. Barnevogn eller ei. Og utskjellig og banning får ikke akkurat folk til å legge godsiden til ;)

Det var merkelig. Ikke et eneste lite klistremerke av en barnevogn eller rullestolbruker?

Jeg har aldri sagt at man har rett til å be betalende busspassasjerer om å gå av for at en med barnevogn skal på. Er bussen full så kan man ikke presse på flere folk ved å kaste ut de som allerede er på. Men sykler synes jeg er en uting, og de burde faktisk ikke ha rett på plassen til barnevognene hvis de ikke betales for.

Skrevet
Det var merkelig. Ikke et eneste lite klistremerke av en barnevogn eller rullestolbruker?

Jeg har aldri sagt at man har rett til å be betalende busspassasjerer om å gå av for at en med barnevogn skal på. Er bussen full så kan man ikke presse på flere folk ved å kaste ut de som allerede er på. Men sykler synes jeg er en uting, og de burde faktisk ikke ha rett på plassen til barnevognene hvis de ikke betales for.

Det er da ikke merkelig? Plassene er ikke for barnevogner og rullestoler utelukkende. Folk som har med seg kofferter og slikt har akkurat like mye rett til å bruke plassen, og til å ta bussen. Hvor skal de liksom gjøre av kofferten sin når de har reist da liksom? Ikke alt som får plass på fanget.

Sykler må man betale for her jeg bor. Med mindre det er god plass, da slipper man som regel.

Skrevet (endret)

I Oslo og Akershus betaler man barnebillett for sykkel.

Endret av Wadjet
Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Det er da ikke merkelig? Plassene er ikke for barnevogner og rullestoler utelukkende. Folk som har med seg kofferter og slikt har akkurat like mye rett til å bruke plassen, og til å ta bussen. Hvor skal de liksom gjøre av kofferten sin når de har reist da liksom? Ikke alt som får plass på fanget.

Det kommer an på hvilket transportselskap du drar med. I Oslo og Akershus er det Ruter (tidligere Oslo Sporveier) som dominerer. Nær samtlige t-banevogner, trikker og busser har åpne midtpartier som er merket "Reservert for handicappede og barnevogner", eller noe i den duren. Det er også egne seler og ringeknapper i disse områdene. Normen er slik at om det kommer på barnevogn/rullestol, så SKAL folk flytte seg. Vogn/rullestol har forrang. Men om ingen slike er på, så er det fritt for alle.

Det samme gjelder seter merket "reservert eldre og handicappede", men det er kanskje en annen diskusjon...

Og jeg vil si at hvis du ikke tar kofferten din på fanget eller setter den i midtgangen for å gi plass til en rullestolbruker, så virker du ganske blottet for oppdragelse...

Skrevet
Det kommer an på hvilket transportselskap du drar med. I Oslo og Akershus er det Ruter (tidligere Oslo Sporveier) som dominerer. Nær samtlige t-banevogner, trikker og busser har åpne midtpartier som er merket "Reservert for handicappede og barnevogner", eller noe i den duren. Det er også egne seler og ringeknapper i disse områdene. Normen er slik at om det kommer på barnevogn/rullestol, så SKAL folk flytte seg. Vogn/rullestol har forrang. Men om ingen slike er på, så er det fritt for alle.

Det samme gjelder seter merket "reservert eldre og handicappede", men det er kanskje en annen diskusjon...

Og jeg vil si at hvis du ikke tar kofferten din på fanget eller setter den i midtgangen for å gi plass til en rullestolbruker, så virker du ganske blottet for oppdragelse...

Først: det står ikke at det er reservert for barnevogn eller rullestol - det er plass for disse to - man skal dermed ikke flytte seg derfra hvis det ikke er plass noe annet sted - da får heller barnevognen og rullestolen vente - det er virkelig ikke meningen at andre skal gå av for at disse to gruppene skal få komme med nettopp denne bussen.

Videre må jeg si at en koffert kan man ikke ha på fanget - er du rar? Den er tung, og hva med passasjeren ved siden av, skal den lide?

Settes kofferten i midtgangen, kommer jo ikke folk forbi.

Det høres ut som om du reiser med buss i Oslo, men jeg kan ikke forstå hva slags buss du kjører - i de bussene jeg sitter på med, er ikke midtgangen bred nok til å sette en koffert og samtidig la folk komme forbi.

Skrevet

Les innleggene. Jeg har skrevet: Der jeg bor er det IKKE noe skilting om reservert til barnevogner/rullestolbrukere. Av den enkle grunn av plassene faktisk ikke er reservert. De er ment til alle som trenger å plassere ting der.

Og om du har problemer med å skjønne at jeg ikke får plass til en svær koffert PÅ FANGET så er det du som har litt problemer. Veske, liten ryggsekk, bag, ja. Men ikke en tyve kilos koffert som ikke er i nærhetne av å få plass i bagasjehyllen på flyet engang. I midtgangen vil denne blokkere for de som skal forbi, så den må stå der det er bredest i bussen.

Når du har betalt for billetten, så kan de faktisk ikke kaste deg av igjen uansett hvor mange barnevogner eller rullestoler det nå kommer. Uansett hvor du bor, faktisk. Om det er mulig å flytte seg til et annet sted i bussen, så gjør man det. Om det ikke er plass til å flytte seg, så må barnevognen pent vente på neste buss.

Skrevet

Min lillebror driver med sykling (av den type sykler som er veldig små og uten sete). De sykler på et senter som er en times busstur fra der han bor. De tar derfor ofte sykkelen med på bussen når de skal opp dit, fordi det rett og slett er langt å sykle. De sykler stort sett opp, og busser hjem igjen. Selv om de betaler barnepris for sykkelen får de beskjed av bussjåføren om at de må gå av bussen hvis det kommer barnevogn, noe som også har skjedd et par ganger.

Jeg synes det blir helt feil. Hvis de først må betale for å ta med sykkelen bør de være garantert å få komme helt hjem med den.

Når det gjelder TS sitt spørsmål så hjelper jeg gjerne, men først hvis jeg blir spurt. Jeg sitter ofte litt i min egen verden på bussen, og ofte er det mye støy også så det er fort gjort at man ikke hører hvis moren i sped stemme spør om noen kan hjelpe. Hvis hun da hever stemmen og spør på en stygg måte (slik som TS sin venninne) tror jeg at jeg hadde blitt litt irritert. Jeg hjelper gjerne, men det er faktisk moren sitt ansvar siden hun velger å ta med barnevogn på bussen - det minste hun kan gjøre er å spørre pent, og takke for den hjelpen hun får.

Skrevet

Mye forskjellige tanker om dette ja. Selv hjelper jeg gjerne til, forsåvidt også uoppfordret, men synes egentlig det er vanlig høflighet fra barnevognføreren å spørre folk. Ikke forvent at alle følger med hva du tenker til enhver tid. Og da ikke rope det generelt ut i bussen, men faktisk stille det som et personlig spørsmål til noen som ser noenlunde sprek og sterk ut. En takk i ettertid er heller ikke så dumt...

Men er veldig med enig i de som sier at barnevognføreren selv må passe på å ta nede på vogna. Èn ting er om man blir skitten, det har jeg ikke tenkt så mye over. Men det er faktisk veldig mye tyngre! For før første er man nederst slik at man tar den største vektbelastningen, og dessuten står man i en veldig krøkkete stilling som ikke er bra for ryggen. I tillegg stapper mange vogna full av diverse handleposer og annet, som beskrevet over. Så dere med vogn bør selv ta tak nederst, og ikke forvente at andre skal ofre ryggene sine for dere.

Når det gjelder bussjåførene så synes jeg ikke disse bør være pliktige til å hjelpe til med vogner. For all del - det er bra dersom de gjør det, og hyggelig service, men i utgangspunktet må man kunne forvente at folk bærer inn og ut av bussen det de selv har med. I tillegg så er det ikke sikkert at bussjåføren har rygg til å bære, og dessuten kan det forsinke bussene, særlig i byene i rushtid.

Skrevet
Mye forskjellige tanker om dette ja. Selv hjelper jeg gjerne til, forsåvidt også uoppfordret, men synes egentlig det er vanlig høflighet fra barnevognføreren å spørre folk. Ikke forvent at alle følger med hva du tenker til enhver tid. Og da ikke rope det generelt ut i bussen, men faktisk stille det som et personlig spørsmål til noen som ser noenlunde sprek og sterk ut. En takk i ettertid er heller ikke så dumt...

Men er veldig med enig i de som sier at barnevognføreren selv må passe på å ta nede på vogna. Èn ting er om man blir skitten, det har jeg ikke tenkt så mye over. Men det er faktisk veldig mye tyngre! For før første er man nederst slik at man tar den største vektbelastningen, og dessuten står man i en veldig krøkkete stilling som ikke er bra for ryggen. I tillegg stapper mange vogna full av diverse handleposer og annet, som beskrevet over. Så dere med vogn bør selv ta tak nederst, og ikke forvente at andre skal ofre ryggene sine for dere.

Når det gjelder bussjåførene så synes jeg ikke disse bør være pliktige til å hjelpe til med vogner. For all del - det er bra dersom de gjør det, og hyggelig service, men i utgangspunktet må man kunne forvente at folk bærer inn og ut av bussen det de selv har med. I tillegg så er det ikke sikkert at bussjåføren har rygg til å bære, og dessuten kan det forsinke bussene, særlig i byene i rushtid.

Sjåførene er faktisk pliktig til å hjelpe folk med barnevogner. Det står i regelverket (ihvertfall der jeg jobbet, og det var i Bergen). Men som regel venter man heller at andre hjelper til, nettopp fordi det er til plage for alle passasjerer om sjåføren må bruke tid på slikt om bussen alt er sent ute.

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Les innleggene. Jeg har skrevet: Der jeg bor er det IKKE noe skilting om reservert til barnevogner/rullestolbrukere.

I det innlegget jeg siterte, sto det:

Ikke ETT ord i det sitatet står det at det gjelder der DU bor. Mulig du har skrevet det i et annet innlegg, men når 30 forskjellige personer heter "gjest", så er det vanskelig å følge med på hvem som skrev hva. Bruk nå i det minste et navn!

Og jo, på mye av Ruters materiell står det "Reservert barnevogn og rullestol" (og ditto "Reservert eldre og uføre"). Dette vil si at de som stiller/setter seg der, gjør det på egen risiko: velger du en slik plass, så må du være forberedt på å flytte deg. Har aldri vært med på at noen må gå av buss/trikk/bane på grunn av dette, det tror jeg aldri kommer til å skje (og enig i at det ville vært helt på trynet). Som oftest blir det til at folk må skvise seg litt mer sammen i midtgangen.

Må legge til at problemet ofte er at det er grei plass innover i buss/trikk/bane, men at folk foretrekker å stå nærme utgangen. Det er dette jeg ser på som dårlig folkeskikk; å ikke flytte seg når noen som har større krav på plassen (spesielt om det er merket) kommer på.

Men også enig med Glitnir om at ingen av oss er tankelesere - det er lov å spørre om hjelp, og det er lov å spørre pent...

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Les innleggene. Jeg har skrevet: Der jeg bor er det IKKE noe skilting om reservert til barnevogner/rullestolbrukere.

I det innlegget jeg siterte, sto det:

Ikke ETT ord i det sitatet står det at det gjelder der DU bor. Mulig du har skrevet det i et annet innlegg, men når 30 forskjellige personer heter "gjest", så er det vanskelig å følge med på hvem som skrev hva. Bruk nå i det minste et navn! :kjefte:

Og jo, på mye av Ruters materiell står det "Reservert barnevogn og rullestol" (og ditto "Reservert eldre og uføre"). Dette vil si at de som stiller/setter seg der, gjør det på egen risiko: velger du en slik plass, så må du være forberedt på å flytte deg. Har aldri vært med på at noen må gå av buss/trikk/bane på grunn av dette, det tror jeg aldri kommer til å skje (og enig i at det ville vært helt på trynet). Som oftest blir det til at folk må skvise seg litt mer sammen i midtgangen.

Må legge til at problemet ofte er at det er grei plass innover i buss/trikk/bane, men at folk foretrekker å stå nærme utgangen. Det er dette jeg ser på som dårlig folkeskikk; å ikke flytte seg når noen som har større krav på plassen (spesielt om det er merket) kommer på.

Men også enig med Glitnir om at ingen av oss er tankelesere - det er lov å spørre om hjelp, og det er lov å spørre pent...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...