Gå til innhold

Barnevogn på bussen...


Anaconda

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke helt kommentaren om at sjåføren ikke kom til unnsetning. Hva skulle han gjort? Stoppet bussen og gått bakover? Hvis dette gjelder en buss i en av de større byene, er det ikke tid til det. De kan heller ikke gå fra pengepungen ved sjåførsetet.

Jeg bor på et mindre sted, her har det alltid vært vanlig at bussjåføren hjelper til med vogna..men jeg ser at noen ikke er flinke til det, andre gjør det uten å nøle. Forstår det er annerledes i byene. Hva skal en gjøre da hvis ingen i bussen kommer for å hjelpe til, å heller ikke bussjåføren? Er jo ikke en selvfølge at de inne i bussen vil hjelpe til heller.

Når en tar buss må en jo ta med i betraktningen at det kan komme noen med vogn på bussen, det tar jo gjerne et par minutter ekstra å komme seg på da, men de me vogn må jo også kunne ta buss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tviler forresten på at frykt for skitt/prippenhet er grunnen til at ungdommer eventuelt velger å ikke bry seg...En stor andel av ungdommene i bussen var gutter - finnes det ikke gentlemen lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er sjåførens sin jobb å hjelpe deg inn og ut med barnevogn,han skal og hjelpe deg med bagasje.evt legge de opp på hylle eller i lukene.

Og da jeg hadde vogn,gikk jeg alltid ut,slik at de som hjalp meg tok i håndtaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel kanskje kalle meg ungdom enda, og jeg hjelper alltid de med barnevogn hvis det trengs. Har aldri opplevd at noen ikke tar initiativ hvis noen trenger hjelp. Dårlig gjort at ingen hjalp til, forstår at man kan bli litt stresset når ingen gidder å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En stor andel av ungdommene i bussen var gutter - finnes det ikke gentlemen lengre?

Nå overdriver du. Dette gjaldt ett tilfelle på én buss. Jeg tar daglig kollektivtrafikk i Oslo, og jeg ser aldri at noen blir stående med barnevogn uten å få hjelp hvis de spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er livredd for å hjelpe folk med barnevogner! Jeg blir nervøs, og er kjemperedd for å miste den! Så jeg gjør mitt beste for å ikke havne i den situasjonen. Ta litt hensyn til det også, da.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel også kalle meg selv ungdom, og om jeg ser noen som trenger hjelp med barnevogn, så vil jeg da hjelpe dem.

Om noen år er jeg i den situasjonen selv, hvor kjekt er det ikke med hjelp da? ;)

Men nå er bussene her annerledes da, så tror ikke folk har så store problemer med å dra med vogna ut igjen.

Men, har hørt om situasjoner hvor ungdommen, og godt voksne for den del, ikke gjør noe med situasjoner som oppstår på buss o.l.

Utrolig hvor slakke folk er til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå overdriver du. Dette gjaldt ett tilfelle på én buss. Jeg tar daglig kollektivtrafikk i Oslo, og jeg ser aldri at noen blir stående med barnevogn uten å få hjelp hvis de spør.

Helt enig. Synes folk er utrolig flinke og kjappe til å hjelpe til.

Har aldri hørt noen som har måttet be om hjelp - folk tilbyr seg veldig fort (både unge og gamle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå overdriver du. Dette gjaldt ett tilfelle på én buss. Jeg tar daglig kollektivtrafikk i Oslo, og jeg ser aldri at noen blir stående med barnevogn uten å få hjelp hvis de spør.

:gjeiper:

Jeg har heller ikke opplevd dette selv, men det er noen år siden jeg daglig tok buss, det er derfor jeg spør. Jeg er fullstendig klar over at jeg overdriver.

Men reiser ungdommer seg for eldre folk om dagen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men reiser ungdommer seg for eldre folk om dagen da?

Det gjør de stort sett ... om de ikke er helt lost i musikken i ørene.

Synes vanligvis ungdommen er høflige og hjelpsomme på bussen jeg, selv om de tidvis tar stor plass - skravler høyt og deler musikken med alle rundt seg.

Synes der et verre med voksne damer som har shoppet - eller bare trenger ett ekstra sete til vesken sin ... når bussen er stappfull, og som blir gretne når du ber dem ta tingene sine på fanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest på besøk

Jeg skjønner ikke dette stresset med "ungdommen nå til dags". Selv reiser jeg kollektivt flere ganger hver dag, og mitt inntrykk er at ungdommer er mer hjelpsomme enn voksne. Hvis sjåføren skal gå ut av bussen for hver vogn som skal av eller på, tar reisen mye lengre tid, så dette bør medpassasjerer hjelpe til med.

For noen dager siden tok jeg buss med en handikappet person, da vi skulle av var det ingen av de voksne som sto rett ved siden av som hjalp oss. Sjåføren kom ut, og en ungdom som satt bakerst i bussen hjalp også til.

Denne holdningen om ikke å hjelpe til, gi plassen sin til gamle ser jeg ofte hos mennesker i 40-50 årene, så det er vel barna deres din venninne tok bussen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Emmanuelle

Jeg har faktisk aldri opplevd at folk trenger hjelp med barnevogn på bussen i Oslo. Kanskje fordi det er mange nye busser uten trapper.

I Trondheim derimot finnes det ikke mange busser som er lave. Hjelper alltid til om jeg sitter i nærheten, mener at de som sitter i setene nærmest døra har "plikt" til å hjelpe fremfor at de som sitter lengst bak eller foran i bussen skal reise seg.

Blir alltid flau om det ikke er noen som hjelper og sjåføren må gå ut fra plassen sin og hjelpe.

Synes heller ikke det skal være nødvendig å spørre om hjelp, de nærmeste ser fort om det må til.

Forøvrig har jeg merket at det for det meste er "våre nye landsmenn" (aner ikke hva den politisk korrekte termen er) som faktisk reiser seg og hjelper til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke dette stresset med "ungdommen nå til dags". Selv reiser jeg kollektivt flere ganger hver dag, og mitt inntrykk er at ungdommer er mer hjelpsomme enn voksne. Hvis sjåføren skal gå ut av bussen for hver vogn som skal av eller på, tar reisen mye lengre tid, så dette bør medpassasjerer hjelpe til med.

For noen dager siden tok jeg buss med en handikappet person, da vi skulle av var det ingen av de voksne som sto rett ved siden av som hjalp oss. Sjåføren kom ut, og en ungdom som satt bakerst i bussen hjalp også til.

Denne holdningen om ikke å hjelpe til, gi plassen sin til gamle ser jeg ofte hos mennesker i 40-50 årene, så det er vel barna deres din venninne tok bussen med.

Jeg anser meg selv ikke som en burugle som går ut og "offer meg" over ungdommen nå til dags. Jeg jobber selv med ungdommer og vet at det ikke er noen grunn til å rope dommedag! Jeg er heller ikke en gammel, sur peppermø. Jeg er i midten av 20-årene.

Jeg må likevel innrømme av at jeg er bekymret over utviklingen i samfunnet (som jeg har nevnt i tidligere tråder) , særlig i forhold til at man ikke har tid til sine medmennesker fordi man er så fokusert på seg selv og sitt. Naturligvis vil dette kunne prege atferd både på bussen og andre steder. Jeg snakker ikke om håpløse ungdommer - men litt småslurvete foreldre..? (Noen!) Det jeg ønsker med dette er å få det på dagsorden og høre hva andre tenker om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:gjeiper:

Men reiser ungdommer seg for eldre folk om dagen da?

Jeg har sluttet å reise meg og spørre (på ruta jeg tar hver dag. som kjører forbi et eldrehjem). Før spurte jeg alltid om eldre personer ville sette seg, men nå har jeg har fått så mange sukk, stygge blikk og utakknemlige "nei, jeg vil gjerne stå jeg!" (som i at; så du mener at jeg er gammel!) at jeg rett og slett ikke gidder mer - jeg sitter gjerne gjennom hele bussturen :)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg så veldig over dumme folk med barnevogn som ser på det som andres plikt å hjelpe dem på og av bussen, flytte seg/gjøre plass til svære barnevogner osv... Den dagen jeg skal ha barn og skal reise kollektivt med dem, skal jeg bruke bæresele!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg så veldig over dumme folk med barnevogn som ser på det som andres plikt å hjelpe dem på og av bussen, flytte seg/gjøre plass til svære barnevogner osv... Den dagen jeg skal ha barn og skal reise kollektivt med dem, skal jeg bruke bæresele!

Ja, akkurat ... Det er kanskje ikke så lett å forstå når du ikke har barn, men selv om bæresele er genialt så finnes det situasjoner hvor det er upraktisk også. Man vil gjerne ha et sted å la ungen sove hvis man skal være borte noen timer, og da er det ikke så praktisk å ha h*n sovende fastspent på seg, i tilegg kan man bli veldig varm av å ha ungen fastspent på seg hele tida, og hvis man f.eks skal prøve klær så er det kanskje ikke helt ideelt å bruke bæresele? Man er ikke dum bare fordi man bruker vogn når man skal ta kollektivtransport, og ikke alle har bil.

Er du like diskriminerende mot eldre, uføre og f.eks rullestolbruker på kollektivtransport også? Er du virkelig så egoistisk? Nei, det er ikke din plikt å hjelpe folk med barnevogn, men det er derimot god, gammeldags folkeskikk. Hvordan greier du å måtte flytte på deg for å gjøre plass til barnevogn? Sitter du midt på gulvet du da?

====================================

Da jeg bodde i Trondheim opplevde jeg skremmende ofte at ingen, ikke engang bussjåføren, hjalp meg med barnevogna opp trappene på bussen. Ble ganske overrasket og visste ikke helt hva jeg skulle gjøre ... Det er ikke så lett å få en trehjuling (ikke firhjuling heller, for den saksskyld) opp ei bratt busstrapp ... Mannen sendte irritert mail til busselskapet, så irritert ble han. Nå bor jeg i en mindre by, og de gangene jeg har tatt buss med ungen har jeg alltid blitt tilbudt hjelp.

Trondheim er vel en av de fire største byene her i landet, og det stemmer ikke at bussjåføren ikke kan/har tid til å stoppe bussen og hjelpe folk med barnevogn. Det var riktignok ikke alle som gjorde dette, men det er tull at de ikke har mulighet for det.

Endret av Knøttet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg så veldig over dumme folk med barnevogn som ser på det som andres plikt å hjelpe dem på og av bussen, flytte seg/gjøre plass til svære barnevogner osv... Den dagen jeg skal ha barn og skal reise kollektivt med dem, skal jeg bruke bæresele!

Jeg må si meg delvis enig i dette.. Bæresele vil jeg også forsøke å bruke om jeg kan når jeg en dag får barn. Uansett vil jeg se på det som en hyggelig gest å få hjelp, ikke en selvfølge som noen ser ut til å mene.

Jeg blir irritert av å se mødre med barnevogn forsøke å presse vogna si inn i en allerede overfylt buss, og jeg mener at det slett ikke er ideellt å ta med småtten med vogn og alt på bussen midt i rushtiden i julehandelen. Å få ei vogn presset inn i ræva og et hjul som kjører over foten er VONDT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...