Rosalie Skrevet 15. november 2009 #41 Skrevet 15. november 2009 Dersom noen henvender seg til meg og spør meg om jeg kan hjelpe, gjør jeg naturligvis det, med mindre det betyr at jeg må reise meg fra et sete jeg har ventet lenge på å få. Da får heller noen av de stående passasjerene hjelpe. Eller dersom jeg har stor veske/bag med meg. Jeg lar ikke sakene mine stå ubevoktet for å hjelpe andre. Og skal jeg hjelpe, tar jeg kun håndtaksiden. Naturligvis. Jeg er ikke ungdom, men en kvinne i 30-årene.
Knøttet Skrevet 15. november 2009 #42 Skrevet 15. november 2009 Jeg må si meg delvis enig i dette.. Bæresele vil jeg også forsøke å bruke om jeg kan når jeg en dag får barn. Uansett vil jeg se på det som en hyggelig gest å få hjelp, ikke en selvfølge som noen ser ut til å mene. Jeg blir irritert av å se mødre med barnevogn forsøke å presse vogna si inn i en allerede overfylt buss, og jeg mener at det slett ikke er ideellt å ta med småtten med vogn og alt på bussen midt i rushtiden i julehandelen. Å få ei vogn presset inn i ræva og et hjul som kjører over foten er VONDT! Det er ikke alltid bæresele går an å bruke, selv om jeg skal være enig i at det er veldig praktisk. Om bussen er for overfylt får man jo ikke være med, slik har det alltid vært hvor jeg har bodd. Er det ikke plass, er det ikke plass, rett og slett. Det er utrolig dårlig folkeskikk å kjøre over folk med barnevogna, da synes jeg du kan si fra til den det gjelder. Men, det betyr jo ikke at alle presser barnevogna oppi folk og kjører over de! Tar man kollektivtransport må man nesten forvente at bussen blir full og at det er trangt. Kollektivtransport er ikke alltid ideelt, og man kan ikke forvente at alt går som man vil. Er det så mye verre at bussen er full pga masse folk enn at det er to barnevogner og folk? Det er kanskje ikke ideelt med barn på bussen, men noen ganger har man ikke et valg! Hvis det er så ille synes jeg du kan gå eller ta bilen ...
Nimorna Skrevet 15. november 2009 #43 Skrevet 15. november 2009 Er det så mye verre at bussen er full pga masse folk enn at det er to barnevogner og folk? Det er kanskje ikke ideelt med barn på bussen, men noen ganger har man ikke et valg! Hvis det er så ille synes jeg du kan gå eller ta bilen ... Jeg har da heller ikke hevdet at alle gjør dette. De fleste oppfører seg heldigvis bra. Og jeg synes det er verre at det er overfylt med to banevogner enn at det er overfylt med kun mennesker - barnevogner har en tendens til å rulle, og det er ikke alle som tar på bremser. Men jeg kommer ikke til å verken gå eller ta bilen på grunn av brautende mødre - det er såpass skjelden det skjer at jeg ikke kommer til å droppe bussen på grunn av et lite mindretall mødre uten folkeskikk.
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 15. november 2009 #44 Skrevet 15. november 2009 Jeg er faktisk enig med trådstarter... Det koster så lite å hjelpe folk med barnevogn, men effekten totalt sett er stor (buss/trikk kommer seg fortere av gårde, og fok blir blidere). Jeg hjelper alltid folk med barnevogn, om det er jeg som er nærmest eller det mest opplagte valget (er nærmeste person en med krykker, så forventer jeg ikke at de skal sprette opp og løfte barnevogner...). Men om jeg sitter bakerst, så tar jeg det faktisk som en selvfølge at folk som er nærmere hjelper, jeg løper ikke frem fra bakerste sete for å trå til. Forsåvidt enig i at det ikke er noen menneskerett å være med buss/trikk om det er fullt. Det gjelder alle, og barnevogner og rullestoler er litt utsatte her, fordi de trenger mye plass. Jeg blir supergretten når dundermødre/fedre kjører barnevogna i meg kun fordi de har barnevogn og mener det er deres rett å bli prioritert. Blir like gretten når folk går to-tre i bredden med barnevogn og sperrer gangfelt for alle andre. Mangel på folkeskikk! Men synes også det er mangel på folkeskikk å ikke hjelpe de som trenger det på buss og trikk, enten de har vogn eller rullestol eller bare mye å bære på. Og setter stor pris på å få hjelp selv når jeg trenger det!
Knøttet Skrevet 15. november 2009 #45 Skrevet 15. november 2009 Som flere her sier, så må man selvsagt ha folkeskikk, selv om det tydeligvis ikke er selvsagt for alle. Men det finnes jo folk uten folkeskikk i alle folkegruppene på bussen da.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 16. november 2009 #46 Skrevet 16. november 2009 Jeg forstår ikke helt kommentaren om at sjåføren ikke kom til unnsetning. Hva skulle han gjort? Stoppet bussen og gått bakover? Hvis dette gjelder en buss i en av de større byene, er det ikke tid til det. De kan heller ikke gå fra pengepungen ved sjåførsetet. Bussen måtte vel ha stoppet siden noen skulle av? Så lenge barnevogner er tillatt tatt med på buss, er det klart sjåførens ansvar og hjelpe av og på. Det er dermed ikke sagt at andre ikke kan tilby seg.
Chiyo Skrevet 16. november 2009 #47 Skrevet 16. november 2009 En venninne av meg hadde med barnevogn på bussen i dag. Da dette var en buss av gamletypen ble hun avhengig av hjelp til å løfte ut barnevognen. (to/tre trinn ned til fortauet) Bussen var relativt full av passasjerer, hovedsaklig ungdommer. Ingen viste tegn til å ville hjelpe henne ut av bussen med vognen og hun spurte derfor om noen kunne hjelpe henne, men fikk ingen respons. Hun spurte da igjen, med litt høyere stemme; "Er det virkelig INGEN som kan hjelpe meg med vognen?" Da var det til slutt en godt voksen dame som gjorde det... (Jeg vet ikke hvorfor ikke sjåføren registrerte det og kom henne til unnsetning) Jeg håper virkelig at dette var et unntak og at det ikke er slik man opplever å ta med barnevogn på bussen? Eller? Og hva med alle den (flotte?) ungdommen som satt der... jeg sier ikke mer. Hmm jeg hjelper alltid! Når jeg ser at en dame med vogn skal inn på bussen eller av bussen er jeg alltid klar til å hjelpe visst hun trenger det. Men som oftest er det alltid noen som kommer meg i forkjøpet. Det virker som at der jeg bor er alle beldig opptatt av å hjelpe mødre med barnavogn. Stakkars venninnen din. Jeg hadde blitt ganske stresset om jeg måte rope ut i bussen om noen kunne hjelpe meg. Hmm Folk nå til dags.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #48 Skrevet 16. november 2009 Hmm Folk nå til dags. Jeg går ut i fra at i denne situasjonen så var det noen som kunne hjulpet til, men samtidig så er jeg ikke så begeistret for denne "folk nå til dags"-holdningen. Det kan være grunner til at folk ikke kommer løpende for å hjelpe til, uten at de skal bli stemplet som uhøflige. Det er veldig arrogant å anta at man vet alt om andre mennesker.
Donpedro Skrevet 16. november 2009 #49 Skrevet 16. november 2009 Den som ber om hjelp kunne da ta i den nederste enden selv, og be hjelperen ta i håndtaket - men det er de kanskje selv for pripne til? Og nei, jeg føler ikke at jeg har feil perspektiv i livet fordi jeg ikke ønsker å få bøye meg tvekroket og få hendene fulle av slaps. Jeg har heldigvis alltid fått hjelp uten å spørre, og hjelper også andre (også da jeg var ganske gravid og ingen andre tilbød seg hjelp). Men at folk vegrer seg fordi de kan bli skitne har jeg faktisk aldri tenkt på, i heller når jeg er den som hjelper til. Kan ikke huske at det har vært noe problem atjeg har blitt skitten. Grunnen til at den som eier vognen holder i håndtaket er jo som regel fordi man må manøvrere vognen, og evt forsøke å humpe den ned trappene selv hvis man ikke får hjelp.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #50 Skrevet 16. november 2009 Jeg pleier alltid å hjelpe til, hvis jeg står i nærheten når vogna skal av eller på. Det gjør jo ting bare lettere for meg at folk kommer seg fortere av og på, for da holder bussen rutetiden litt bedre? Har også inntrykk av at det er mange som er oppmerksomme, for ofte når jeg har sett at det er noen som kan trenge hjelp, kommer andre meg i forkjøpet. At jeg blir skitten på hendene har jeg faktisk aldri tenkt over en gang, og jeg har ikke bare bodd på steder med reinskurte gater. Synes kanskje det blir litt vel jålete å ikke ville hjelpe til fordi man er redd for å bli skitten, med mindre man er skikkelig finpynta. Men ungdommer kan nok være ganske sløve, det gjelder selvfølgelig ikke alle og absolutt ikke i alle sammenhenger, men jeg har opplevd flere ganger at ungdom på en måte ikke ser noe rundt seg. Helt opp på universitetsnivå ar jeg faktisk observert det, at noen av de yngste studentene ikke følger enkle og logiske "regler" som å holde kø, la være å stanse midt i døra på vei inn eller ut til folksomme forelesninger osv, så de har kanskje mer enn nok med å forholde seg til seg selv, uten at de mener å være uhøflige. Ellers er det jo sant at man ikke kan se på folk om de feiler noe (et godt eksempel er den gamle dama som sparket beinprotesen av ei ung jente som satt på et sete reservert eldre og uføre...), men i en hel buss med ungdommer tror jeg i det minste vi ville lagt merke til det om det var noe galt med ALLE SAMMEN.
Gjest Gjest_Ragnhild_* Skrevet 16. november 2009 #51 Skrevet 16. november 2009 Jeg ser at det er en detalj som ikke har vært fremme her: Det at enkelte småbarnsmødre stapper vognen full av tunge, tunge varer - som da "hjelperen" må løfte i tillegg. Sist jeg hjalp til med barnevogn hadde jeg skikkelig vondt i ryggen i dagesvis etterpå. Ikke fordi at selve vognen og barnet veide mer enn at jeg som forholdsvis sunn og sterk dame kan løfte. Men fordi det var en stor kurv under som var stappet full av melkekartonger og store Cola-flasker. I tillegg var det et par nett som hang på vognen som også var full av veldig tunge ting. Og mens jeg løftet (fra nedsiden), var jo vognen så tung at det var veldig vanskelig å holde den i balanse. Så jeg var livredd for å miste taket slik at vognen skulle velte. Det hadde vært ekkelt dersom jeg mistet vognen og dermed skadet barnet. Neste gang hjelper jeg ikke til hvis vognen er full av varer!
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 16. november 2009 #52 Skrevet 16. november 2009 Hvis dette gjelder en buss i en av de større byene, er det ikke tid til det. De kan heller ikke gå fra pengepungen ved sjåførsetet. I de byer jeg har bodd, har sjåførens pengepung/billettveske sele, som gjør at bussjåføren kan henge den over skulderen og hjelpe til om det skulle være noe. Dog enig i at sjåføren er en "nødløsning" - jeg synes andre passasjerer bør trå til. Ser alle prater om mødre og barnevogner her. Støter dere aldri på fedre i barnevogn? Det er et vanlig syn her (Oslo), men kanskje ikke overalt?
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #53 Skrevet 16. november 2009 Er det så mye verre at bussen er full pga masse folk enn at det er to barnevogner og folk? Vel, ja, for menneskene kan flytte seg og eventuelt gå ut av bussen og på igjen hvis det er mange som skal av. Barnevognen sperrer mye mer, og jeg har aldri sett noen med en barnevogn som tilbyr seg å flytte seg på noen som helst måte i slike situasjoner.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #54 Skrevet 16. november 2009 Vet det er off topic, men: Hvorfor er det så mange sure mødre som ikke takker når de skviser seg inn på bussen/t-banen/trikken med barnevogn slik at folk må flytte seg? Ser ofte at den som flytter seg søker øyekontakt med moren og forsøker å smile, men det er ikke så mye som en rykning i munnviken til dama med barnevogna. Slike ting har gjort meg mye mindre tålmodig overfor barnevognførere (morsomt ord). Så når man snakker om at folk er uhøflige, så kan man kanskje ta med de sure mødrene i samme diskusjon. Dem er det nemlig mange av.
Anaconda Skrevet 16. november 2009 Forfatter #55 Skrevet 16. november 2009 (endret) Vet det er off topic, men: Hvorfor er det så mange sure mødre som ikke takker når de skviser seg inn på bussen/t-banen/trikken med barnevogn slik at folk må flytte seg? Ser ofte at den som flytter seg søker øyekontakt med moren og forsøker å smile, men det er ikke så mye som en rykning i munnviken til dama med barnevogna. Slike ting har gjort meg mye mindre tålmodig overfor barnevognførere (morsomt ord). Så når man snakker om at folk er uhøflige, så kan man kanskje ta med de sure mødrene i samme diskusjon. Dem er det nemlig mange av. Jeg (TS) synes det er litt sånn i butikker også, at de med barnevogn liksom skal snirkle seg inn i mellom alle de trange passasjene mellom klesstativene. Opplevde det flere ganger på H&M i dag. Litt sånn "jeg går rett frem samme hva jeg støter på" (som var en lek da jeg var liten!) Litt kjipt om man kommer i mot, uten barnevogn, og må vike hver gang fordi barnevognen skal være med over alt! Tror nok ikke de tenker over det. Forresten liten vrien den der med barnevogner i butikkene, for det er vel kanskje ikke så lurt å sette fra seg barnevognen med ungen i på endereolen heller i disse dager.. For å komme tilbake "på sporet": det er sdelvfølgelig lite fristende å hjelpe en surpomp av en barnevognfører (jeg likte uttrykket!) på bussen. Kanskje noen kan få seg en liten tankevekker både når det gjelder å takke og å smile og å (noen ganger) overholde vikeplikten mellom klesstativene Endret 16. november 2009 av Anaconda
Søtpotita Skrevet 16. november 2009 #56 Skrevet 16. november 2009 De som spør om hjelp til å løfte vognen, holder veldig ofte i håndtaket. Det betyr at jeg som hjelper må holde nede foran på vognen og bli møkkete. Det gidder jeg ikke. Hvis jeg neste gang får mulighet til å løfte i håndtaket, kan jeg godt hjelpe til. Jeg irriterer meg så veldig over dumme folk med barnevogn som ser på det som andres plikt å hjelpe dem på og av bussen, flytte seg/gjøre plass til svære barnevogner osv... Den dagen jeg skal ha barn og skal reise kollektivt med dem, skal jeg bruke bæresele! Uff, eg er så drittlei barnevognførarar som reknar med at alle skal springe til og hjelpe. Som tidlegare nemnt må den som hjelper LØFTE og bære heile greia og samstundes halde vogna stabil. Medan "føraren" berre heldt i handtaket. Og pokker meg, det er tungt! Ein har ofte andre ting å bære på sjølv også. Og det verste av alt, dei fleste eg har hjulpe har knapt sagt takk...
Knøttet Skrevet 16. november 2009 #57 Skrevet 16. november 2009 Vel, ja, for menneskene kan flytte seg og eventuelt gå ut av bussen og på igjen hvis det er mange som skal av. Barnevognen sperrer mye mer, og jeg har aldri sett noen med en barnevogn som tilbyr seg å flytte seg på noen som helst måte i slike situasjoner. Jeg har flere ganger gått ut av bussen for å slippe ut andre når jeg har kjørt buss med barnevogn. Ikke noe problem det, vi må da hjelpe hverandre alle sammen når man tar kollektivtransport! Det med at det er tyngre å løfte foran vogna enn i håndtaket skjønner jeg ikke helt. Jeg har både løftet i håndtaket og foran på vogna, og jeg synes det er like tungt begge stedene. Kanskje litt vanskeligere å holde balansen foran, men det er muligens fordi vi har trehjuling.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #58 Skrevet 16. november 2009 Ser alle prater om mødre og barnevogner her. Støter dere aldri på fedre i barnevogn? Det er et vanlig syn her (Oslo), men kanskje ikke overalt? Joda, men disse vet å oppføre seg
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 16. november 2009 #59 Skrevet 16. november 2009 Joda, men disse vet å oppføre seg Jeg har opplevd begge deler fra begge kjønn.... så den skriver jeg ikke under på!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 17. november 2009 #60 Skrevet 17. november 2009 I de byer jeg har bodd, har sjåførens pengepung/billettveske sele, som gjør at bussjåføren kan henge den over skulderen og hjelpe til om det skulle være noe. Dog enig i at sjåføren er en "nødløsning" - jeg synes andre passasjerer bør trå til. Ser alle prater om mødre og barnevogner her. Støter dere aldri på fedre i barnevogn? Det er et vanlig syn her (Oslo), men kanskje ikke overalt? Støter dere aldri på fedre i barnevogn? Nei, det har jeg tilgode å se! Men jeg ser det for meg i ånden...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå