Gå til innhold

Barnevogn på bussen...

Fremhevede innlegg

Skrevet

En venninne av meg hadde med barnevogn på bussen i dag. Da dette var en buss av gamletypen ble hun avhengig av hjelp til å løfte ut barnevognen. (to/tre trinn ned til fortauet) Bussen var relativt full av passasjerer, hovedsaklig ungdommer. Ingen viste tegn til å ville hjelpe henne ut av bussen med vognen og hun spurte derfor om noen kunne hjelpe henne, men fikk ingen respons. Hun spurte da igjen, med litt høyere stemme; "Er det virkelig INGEN som kan hjelpe meg med vognen?"

Da var det til slutt en godt voksen dame som gjorde det...

(Jeg vet ikke hvorfor ikke sjåføren registrerte det og kom henne til unnsetning)

Jeg håper virkelig at dette var et unntak og at det ikke er slik man opplever å ta med barnevogn på bussen? Eller?

Og hva med alle den (flotte?) ungdommen som satt der... jeg sier ikke mer.

:nei:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har reist mye med barnevogn både på buss og tog. Aldri opplevd å ikke få hjelp. Aldri unnlatt å hjelpe selv heller, forsåvidt.

Får håpe det var et unntakstilfelle. I vår del av landet har jeg i alle fall ikke opplevd dette.

Endret av salma
Skrevet

Hun burde jo selvfølgelig få hjelp til slikt, men det er vel kanskje feil måte å be om hjelp på den måten du beskriver her. Det vil jo også forsåvidt være en smule frekt å forvente at fremmede mennesker skal komme og hjelpe deg på eget initiativ.

Når du reiser fra A til B og sitter fast ved et hinder fordi du er avhengig av andres hjelp så synes jeg det er dårlig policy å bli opprørt og rope ut slike ting.

Husk at ikke alle passasjerer er sløve døgenikter, det hender man er litt uoppmerksom og ikke legger merke til alle som trenger hjelp rundt seg hele tiden.

Skrevet

Tror det er flere grunner. Enkelte lider kanskje av noe, noen tør ikke fordi de vet ikke hvordan de dem hjelper vil reagere om de spør om hun trenger hjelp. Her er det jo anerledes da hun faktisk spurte om hjelp.

Og noen er rett og slett bare egoister.

Skrevet (endret)

Hei gjest!

Jeg ser poenget ditt i forhold til det å forvente slike tjenester fra andre..men hva er alternativet egentlig? Å la være å reise med kollektiv transport med barnevogn?

Venninna mi var stresset i forhold til om hun i det hele tatt skulle komme seg av på det aktuelle busstoppet i tide og i den forbindelse ble siste spørsmålet uttrykt i frustrasjon, noe som selvfølgelig ikke er kjempemessig, men forståelig.

Jeg var selv ungdom for under ti år siden og det kunne aldri ha falt meg inn å overse at noen ba om hjelp til å komme seg av? Er ikke dette vanlig folkeskikk, på lik linje med å gi setet sitt til en gammel dame med rullator dersom bussen/trikken/t-banen er full?

:omg:

Dere som har tenåringer i hus; tror dere at barna deres hadde hjulpet til i denne situasjonen? Hvis nei, er det slik vi ønsker å ha det?

Endret av Anaconda
Skrevet (endret)
Tror det er flere grunner. Enkelte lider kanskje av noe, noen tør ikke fordi de vet ikke hvordan de dem hjelper vil reagere om de spør om hun trenger hjelp. Her er det jo anerledes da hun faktisk spurte om hjelp.

Og noen er rett og slett bare egoister.

Det virket som om damen som til slutt kom henne til unnsetning hadde ryggproblemer, og det er derfor forståelig at hun ikke var den første som meldte seg! Synd at ryggen hennes måtte ta støyten fordi ungdommene dreit i det.

Endret av Anaconda
Skrevet

Det hender jeg tar buss med barnevogn en sjelden gang, ikke så glad i det men en gang innimellom går an.. Synes bussjåførene ofte viser lite initiativ til å hjelpe til, hender jeg har stått og ventet en stund utenfor bussen uten at busssjåføren gidder å reise seg.. heldigvis har som regel en eller annen i bussen sett meg, og kommet for å hjelpe til..

Når jeg skal av bussen pleier det å være noen som spør om jeg trenger hjelp, heldigvis..som regel er det voksne kvinner eller menn som har hjulpet meg, ungdommene har vel ofte nok med seg selv :)

Skrevet

Heldigvis har jeg aldri opplevd noe som dette. Som regel har det vært opptil flere som har vist at de er klar til å hjelpe.

Når ingen andre (det kan jo være grunner til at enkelte ikke er i stand til å hjelpe) trår til, må det være sjåførens plikt å hjelpe - uten at det skal behøves å be direkte om hjelp!

Tror venninnen din må ha vært veldig uheldig. Håper ikke dette er trenden blant ungdommer! Man ser dessverre at mange blir veldig egoistiske midt i overfloden vår.

Det venninnen din kan gjøre, er å sende en mail til busselskapet. De burde skjerpe inn dette overfor sjåførene sine. Først og fremst er det vel de som tar betalt for oppdraget som har plikt til å hjelpe sine passasjerer.

Skrevet

Jeg forstår ikke helt kommentaren om at sjåføren ikke kom til unnsetning. Hva skulle han gjort? Stoppet bussen og gått bakover? Hvis dette gjelder en buss i en av de større byene, er det ikke tid til det. De kan heller ikke gå fra pengepungen ved sjåførsetet.

Skrevet

De som spør om hjelp til å løfte vognen, holder veldig ofte i håndtaket. Det betyr at jeg som hjelper må holde nede foran på vognen og bli møkkete. Det gidder jeg ikke. Hvis jeg neste gang får mulighet til å løfte i håndtaket, kan jeg godt hjelpe til.

Skrevet
Jeg forstår ikke helt kommentaren om at sjåføren ikke kom til unnsetning. Hva skulle han gjort? Stoppet bussen og gått bakover? Hvis dette gjelder en buss i en av de større byene, er det ikke tid til det. De kan heller ikke gå fra pengepungen ved sjåførsetet.

Ja, det var det jeg mente; at sjåføren måtte ha gått fra førersetet. Det er nok riktig det du sier både i forhold til tidsaspektet og sikkerheten, og at dette egentlig ikke bør være opp til h*n, særlig ikke i større byer

(Jeg bor i en middels by og jeg har sett at dette har blitt praktisert her tidligere)

Skrevet
De som spør om hjelp til å løfte vognen, holder veldig ofte i håndtaket. Det betyr at jeg som hjelper må holde nede foran på vognen og bli møkkete. Det gidder jeg ikke. Hvis jeg neste gang får mulighet til å løfte i håndtaket, kan jeg godt hjelpe til.

Helt enig med deg.

Skrevet

Jeg har bodd på flere steder, noen større og noen mindre byer. På samtlige steder har bussjåføren assistert når det har vært nødvendig. De yter en tjeneste de tar seg betalt for, og det skulle bare mangle at de ikke hjelper til dersom ingen andre stiller opp.

Skrevet

Hvis man er litt i forkant da, så kan man jo for eksempel si: "Jeg kan godt hjelpe deg ut med vognen hvis jeg kan holde i håndtaket så jeg ikke jakken min blir møkkete"... Bedre det hvertfall...

Litt annerledes blir det jo når noen skal gå bussen selvsagt.

Skrevet

Jeg mener det er bussjåførens ansvar å hjelpe dersom ingen gjør det frivillig. Det er faktisk jobben hans. Det blir som at en lastebilsjåfør krever at de som kjører trucken skal løsne stroppene på lasset.. Det fungerer ikke slik.

Det er faktisk ikke MITT ansvar som passasjer med kronisk senebetennelse i armene å bli skitten og ødelegge armene mine for å hjelpe en mor. Ja, det hadde vært hyggelig av meg, men jeg mener det er bussjåførens ansvar, og jeg gidder ikke risikere å ha smerter i håndleddene i en uke for å hjelpe en mor.

I denne situasjonen ville jeg sendt brev til busselskapet om at bussjåføren ikke hjalp til.

Skrevet

Har også erfaring i at den som hjelper til (meg....) "må" bære den nederste delen av barnevognen (dvs. bøye seg nesten tvekroket og ta tak nede ved bakhjulene). Dette gjelder nesten 100% av tilfeller der de trenger hjelp for å komme inn på bussen. Det er veldig fort gjort å bli møkkete og få ødelagt klær, spesielt i type snøslapsvær som vi går inn i nå. Det kan også være vanskelig å få plassert veske mm. på et trygt sted mens man må ta tak med begge hendene for å bære en barnevogn inn på buss/trikk.

Så det er faktisk ikke bare-bare å hjelpe til, heller.

Jeg hjelper imidlertid til dersom

1. Været ikke er altfor grisete

2. Jeg ikke har stor veske/mye å bære på

Skrevet

Utrolig hvor pripne enkelte er. Det går faktisk an å holde slik at man ikke blir skitten. Dersom man lar være å hjelpe noen fordi man er redd for å få litt smuss på seg, har man feil perspektiver her i livet, mener nå jeg.

Skrevet
De yter en tjeneste de tar seg betalt for, og det skulle bare mangle at de ikke hjelper til dersom ingen andre stiller opp.

De yter også en tjeneste til de 95 % av passasjerene som ikke har barnevogn og som ønsker å komme seg frem til reisemålet innen rimelig tid.

Skrevet
Utrolig hvor pripne enkelte er. Det går faktisk an å holde slik at man ikke blir skitten. Dersom man lar være å hjelpe noen fordi man er redd for å få litt smuss på seg, har man feil perspektiver her i livet, mener nå jeg.

Den som ber om hjelp kunne da ta i den nederste enden selv, og be hjelperen ta i håndtaket - men det er de kanskje selv for pripne til?

Og nei, jeg føler ikke at jeg har feil perspektiv i livet fordi jeg ikke ønsker å få bøye meg tvekroket og få hendene fulle av slaps.

Skrevet
Det går faktisk an å holde slik at man ikke blir skitten.

Da er det ikke noe problem for deg å gjøre det selv, så kan hjelperen holde håndtaket oppe. Problem løst :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...