Gjest Gjest_Hans_* Skrevet 13. november 2009 #1 Del Skrevet 13. november 2009 Jeg er klar over at vi ikke vet alt om hvordan det første livet oppstod, men jeg lurer kort og godt på om noen har noen teorier om hvorfor det ikke har oppstått liv foruten for denne gangen? Jeg er klar over at det er en uendelig mengde faktorer som må samsvare for at det skal kunne oppstå liv mtp. forholdene på Jorden, men har virkelig aldri disse forholdene lagt til rette ellers? Eller gjør det livet som allerede har utviklet seg, at et evt. nytt liv ikke vil ha muligheter til å utvikle seg, da det vil bli utkokurrert av det allerede eksisterende livet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nk. Skrevet 13. november 2009 #2 Del Skrevet 13. november 2009 Jeg er klar over at vi ikke vet alt om hvordan det første livet oppstod, men jeg lurer kort og godt på om noen har noen teorier om hvorfor det ikke har oppstått liv foruten for denne gangen? Jeg er klar over at det er en uendelig mengde faktorer som må samsvare for at det skal kunne oppstå liv mtp. forholdene på Jorden, men har virkelig aldri disse forholdene lagt til rette ellers? Eller gjør det livet som allerede har utviklet seg, at et evt. nytt liv ikke vil ha muligheter til å utvikle seg, da det vil bli utkokurrert av det allerede eksisterende livet? Du kommer med svaret selv i slutten av innlegget, de mest primitive formene for liv som har eksistert vil ikke kunne konkurrere med de livsformer som allerede eksisterer. Rent kjemisk er også ett veldig annerledes sted enn den var når de første livsformer oppstod, oksygen ville feks være dødelig for de første livsformer da de ikke hadde beskyttelse (antioksidanter). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hans_* Skrevet 21. november 2009 #3 Del Skrevet 21. november 2009 Du kommer med svaret selv i slutten av innlegget, de mest primitive formene for liv som har eksistert vil ikke kunne konkurrere med de livsformer som allerede eksisterer. Jeg ser den, men er det noensinne observert overhodet at en kime til nytt liv oppstår, for så å gå til grunne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 21. november 2009 #4 Del Skrevet 21. november 2009 Jeg er klar over at vi ikke vet alt om hvordan det første livet oppstod, men jeg lurer kort og godt på om noen har noen teorier om hvorfor det ikke har oppstått liv foruten for denne gangen? Jeg har langt fra fullstendig oversikt over dette området, men det er flere som opererer med teorier om at livet har oppstått flere ganger, men at forholdene ikke har ligget til rette for videre utvikling eller at ulike katastorfer utslettet det livet som var. det er ihvertfall svært plausibelt. Etter det har det som Nk. sier vært endrede forhold og konkurranse som spiller inn. Ellers jobbes det jo til tider med å forsøke å gjenskape forholdene rundt livets oppstandelse i diverse laber rundtomkring. Hvordan status quo er på den forskningen aner jeg ikke, men det gjør sikkert noen andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 21. november 2009 #5 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Jeg ser den, men er det noensinne observert overhodet at en kime til nytt liv oppstår, for så å gå til grunne? Hva er en kime ? Hva er liv ? Hvem har sett etter dette og hvordan har de gjort det ? Endret 21. november 2009 av Midgard Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 5. desember 2009 #6 Del Skrevet 5. desember 2009 Jeg har langt fra fullstendig oversikt over dette området, men det er flere som opererer med teorier om at livet har oppstått flere ganger, men at forholdene ikke har ligget til rette for videre utvikling eller at ulike katastorfer utslettet det livet som var. det er ihvertfall svært plausibelt. Etter det har det som Nk. sier vært endrede forhold og konkurranse som spiller inn. Dette var veldig interessant. Har noen oversikt over om det har skjedd i "vår"(menneskenes)tidsepoke at liv har oppstått, og gått til grunne, på grunn av manglende konkurransedyktighet med det livet som allerede eksisterer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nk. Skrevet 5. desember 2009 #7 Del Skrevet 5. desember 2009 Dette var veldig interessant. Har noen oversikt over om det har skjedd i "vår"(menneskenes)tidsepoke at liv har oppstått, og gått til grunne, på grunn av manglende konkurransedyktighet med det livet som allerede eksisterer? Nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå