Gå til innhold

Babybesøk.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Når dere fikk barn, likte dere å få besøk av kjente og ukjente som ville hilse på den nyfødte? Hvor lenge etter fødselen er ok å komme på besøk? Synes dere huset ble rent ned, eller synes dere at få eller ingen turde/ville komme innom for å hilse?

Jeg elsker å stikke innom på babybesøk til venner og kjente (selv sånne som jeg ikke er bestevenner med, bare kjenner) Har alltid med en gave og gjerne litt bakst... Kanskje jeg er gammeldags (er ung!) som synes det er viktig med disse barselvisittene....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns ikke noe særlig om besøk like etter at jeg kom hjem fra sykehuset. Greit med familien som kom på KORTE visitter, men alle andre kunne godt ventet litt.... :-?

Men for all del, det er selvsagt hyggelig med besøk, men da tredjemann kom var jeg mye syk (les: brystbetennelse hele tiden..) og de to andre var passe sjalu, DA var det slitsomt med besøk uansett hvem det var.... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første fødselen min så ble jeg bokstavlig talt

rennt ned med besøkende på barsel..

Første besøk kom "stormende inn" 5t e fødsel :o

Tror jeg hadde 15 besøkende første dagen..

Alle ville se, kom med blomster og gaver..

Koselig det altså men det ble for mye..

Å jeg hadde ikke hjerte til å si noe da..

Ble så sliten at jeg dro hjem etter to dgr å låste døra..

Andre gangen sa jeg ifra at jeg ikke ville ha besøk,

bortsett fra mine foreldre og søsken da..

Går greit å få besøk hjemme hvis de gir meg litt avlastning..

Men de kan ikke komme å vente at jeg skal varte dem opp nei..

Da orker jeg ikke..

Må ha et par måneder til å få igang rutiner, og

få kommet seg litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk førstemann fikk jeg mye besøk og jeg syntes det var helt fint. Jeg tror ikke at min nummer to var en SÅ stor nyhet for besøkene kom noe mer spredt da. Jeg tror at om det er greit eller ikke kommer litt an på hvor sosial mor/far er fra før av og dette går det jo ann å lodde når man er på besøk, og heller snu ganske så raskt dersom man aner at her vil folk være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min mor var ung, lå man til sengs i minst 14 dager etter fødselen. I den tiden var det skikk og bruk at nabokoner og kvinnelige slektinger kom på barselvisitt medbringende mat. Barselkvinnen skulle pusles om og "styrkes" av god og nærende mat, og ha det som en dronning med sitt hoff. Nå er det blitt omvendt, gjestene skal ha oppvartning når de kommer, og jeg sier neimen ikke noe på at den nye lille mamma'n blir sliten og lei av det. Man har lov til å være litt sær når man er i barsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min egen del så var det bare trivelig å få besøk. Men, vennene våre er visst såpass hensynsfulle at de ikke kommer den første uka, så vi "holdt på å se tven istykker", som mannen min sa! For babyen - hun bare sov, hun! :D Og når de først kom, ja så kom det gjerne 3 forskjellige i løpet av en og samme kveld! (Og det skal jeg innrømme at var litt slitsomt, iallefall dersom de hadde med seg barn)

Jeg vil tro at det jo er veldig individuelt, jeg var i fin form etter fødselen, babyen min var snill&grei (iallefall de første 14 dagene...), så jeg hadde ikke problemer med å ta imot besøk. For de som har hatt tunge fødsler og har mye vondt er jo situasjonen helt annerledes...

Er du usikker, så kan du ikke ta en liten telefon først? Og håpe at vedkommende er ærlig nok til å si nei, dersom det ikke passer?

Og barselmat er helt genialt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da moren min fikk lillesøsteren min fikk hun besøk like etter at hun var kommet hjem fra sykehuset...(Hun fikk på sykehuset også, men der slapp hun hvertfall å varte opp alle..)

Hun ble helt utslitt...

Når besøkene kom skulle alle holde og ta på vesla..(selv når hun sov!)

Spesielt en person kom alltid innom når barnet sov, istedet for å komme tilbake senere vekkte hun lisja, for så å legge henne "fra seg" etter 5-10 minutter... :o :o :o

Husker mor ble veldig irritert over dette, og selv om vedkommende fikk klar beskjed om å la barnet sove fortsatte hun med sitt!

(Det ble så gale at vi, søskene, måtte omtrent "stå vakt" for å unngå at hun skulle løfte opp barnet og vekke henne.....)

Enden på visa ble at vi reiste bort ganske ofte til landstedet vårt, for å komme bort fra folk.....

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var koselig å få besøk av venner og kjente - ingen ukjente kom innom, det tror jeg jeg hadde likt dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjente vil jeg ikke ha besøk av, men ellers synes jeg det bare er trivelig.....

Da jeg fikk nummer en bodde jeg hjemme hos mamma de første fjorten dagene, så da var det hun som kokte kaffe....

Og da jeg fikk nummer to kjedet jeg meg på sykehuset.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Jeg fikk besøk 2 timer etter fødsel - og det var bare koselig...

Da kom mamma og mormor.

Da kunne jeg antagelig løpt Oslo maraton... :ler:

Var i superform.

Men dagen etter: :-?

Verket i alle muskler jeg ikke ante jeg hadde en gang... :cry:

Jeg er sosialt anlagt og synes det bare er koselig med besøk.

Ingen forventet seg oppvartning.

Ferdig med den.

Samboer laget kanskje litt kaffe og tok ut noe fra frysen (som jeg hadde laget på forhånd) - men alle har forståelse for at en er sliten...

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble ned rent da Poden kom til verden. Gubben syns det var helt greit å sa ja til alle som spurte om de kunne komme. Jeg er normalt sosial men må innrømme at det ble mye.

Vi hadde besøk hver dag i 8 uker.........

Eneste dagen vi ikke hadde folk var samme dagen som vi kom fra fødeavdelingen.

Til slutt ba jeg folk finne kaffe selv!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var koselig med besøk etter fødselen. Men så hadde vi veldig hensynsfulle besøkende da. Jeg fødte kl ti på kvelden, og mamma og svigermor spurte om de aller nådigst kunne få komme på besøk ettermiddagen etter. Klart de kunne! Og ene broren min var med. Kjempekoselig. Et besøk på omkring halvannen time, tror jeg det var.

Ellers var pappan min og samboeren på besøk én ettermiddag, pluss at de to nærmeste venneparene våre var innom på korte visitter. De neste besøkende kom etter at vi var kommet hjem. Ingen forlangte oppvartning. Alle var forståelsesfulle. Så hvorvidt det er ok med besøk eller ei tror jeg kommer an på besøket. Og en annen ting, det er fint å bli spurt om det er ok at man kommer. Hadde ikke likt at de bare raste innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Korte besøk som har med egen mat er hyggelig.

Men det var en ting jeg syntes var veldig frustrerende som engstelig nybakt mor og det var de som tok med egne barn.

:o

Gjerne to viltre smågutter som raserte rundt i leiligheten. Sånne kan man jo ikke be om å være rolige, det er jo naturstridig. Og foreldrene deres er døve for alt bråket. Det var heldigvis babyen også, men jeg satt på nåler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...