Gå til innhold

~ Barns egenskaper ~

Livets datter

Anbefalte innlegg

Hvilke egenskaper ønsker du å lære videre til dine barn, og hva synes du er en viktig leveregel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg vil lære min datter å glede seg over de små tingene i livet, og å se det fine i andre mennesker.... Hun er bare 20 mnd men sier allerede hver dag "mamma, gla i deg" og det er noe jeg er glad over å ha lært henne!!

Man skal ikke plage andre man skal være grei og snill og for øvrig kan man gjøre hva man vil!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Jeg syns EMPATI er det aller viktigste...

Leveregel? Tja...blir litt: Tenk etter, hva ville du følt hvis det gjaldt deg...?Ellers prøve å formidle MINE verdier - men det er jo ikke sikkert bare de er de riktige :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Være mot andre som en ønsker andre skal være mot deg selv.

Ønsker hun skal bli tolerant, selvsikker, glad i mennesker og dyr, ha empati (som postit sier), ærlig, omsorgsfull, sosial, vitebegjærlig +++

Håper jeg i alle fall klarer å oppdra henne (og mine fremtidige barn) på en sånn måte at de i alle fall får noen av disse egenskapene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lære videre:

-vær snill, men samtidig selvhevdende

-vær hjelpsom, men ikke la deg utnytte

-aktiv lytting, god kommunikasjon

-gleden over de små ting

-optimistiske tanker og positiv levemåte

-sunne, realistiske holdninger til det annet kjønn

-positiv holdning til din egen kropp

-glede over naturen og dyr

-like å holde det rent og ryddig rundt deg

-hold orden, ha ting på stell

-utdanning er viktig

-følg dine egne drømmer

-stol på deg selv fremfor alt

Leveregel:

Nyt livet og ta vare på dine medmennesker. Veien blir til mens du går. Se, lukt, smak, lev!

....og pass deg for musefella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høflighet og respekt for liv... Omtanke og empati.

Leveregel: Elsk deg selv for den du er, og andre vil følge etter. Du er unik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det samme som Lasse (kanskje vi skulle lage barn sammen  :ler: )

DET var ikke lite direkte, Embla S...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o :o :o .... *hostekule*....

Herreg!!!! satte frokosten i halsen nå jeg!!!!... Vet du hva Embla, om du har fulgt litt med så forstår du at slike direkte hentydninger (vel, var mer direkte enn det også da!...) fort kan føre at jeg tar deg på ordet slik jeg har det nå.... :wink::sjarmor:

Kan øve litt først iallefall... Når det er sagt, så har mine supersoldater en tendens til å treffe blink på første forsøk... 8)

Men for å gjøre det mer intr/utdype dette tilbudet her, hvordan vil du få barnet til å bli/få disse egenskapene da kjære.... Holder ikke å bare lage dem/få puttet i dem riktige gener... :wink:

*venter i spenning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

*fnise* Lasse, det å lage barn sammen er jo et stort skritt å ta, hva med en myk start, eks kan du bli helgepappa for kaninen min (er så lei det dyret..) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fnise* Lasse' date=' det å lage barn sammen er jo et stort skritt å ta, hva med en myk start[/quote']

Går vel an å øve litt? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øving er bra!... Flink til å øve jeg... :sjarmor: Vil ikke skuffe der nei... hummhumm.. hehe... :sjarmor:

Helgepappa er jo en ide.. men hva med en enda bedre og mykere start?... : Hva med helgeoppvarter?! Dvs at jeg henter posten din, lager mat til deg, masserer og stryker deg på kinnet, bærer posene på butikkene og kjører og henter deg på byen. Kaninen får tilsvarende god kaninoppbavtring... (men var ikke den MANNEvond da?!... )

Man svar nå på sp målet da (noen) Hvordan får vi barn som er fri for prestasjonsangst, er trygge på seg selv og sin egenverdi, og ikke bryr ikke tar seg selv høytidelig. Barn som er høflige og viser respekt. J

eg har forøvrig klart dette en gang ser det ut til (foreløpig...) ; flinke meg... hehe... :kul: Dvs vi var to da.. nå er vi en og en, og det blir spennende å se hvordan det slår ut!...

Ok, kan Begynne: Man sier takk etc dvs er høflige innad i hjemmet, man roser ikke prestasjoner men innsats og viser kjærlighet uavhengig av resultater. Man viser selv respekt for liv og mennesker gener. og viser interesse i hva barnet har å si, fortelle og hva det holder på med. En tegning kan bli en fin samtale, ikke bare "å så fin..."

Fraser ala " så flink du er" kuttes det altså ned på. Mer "har du det gøy, jeg ser deg der oppe, kiler det i magen eller, det var fine farger-hvorfor har du valgt dem da osv osv"

Når barnet misslykkes i noe får de like mye interesse for hva som skjedde i prosessen. Lite fokus på et det var dumt det ikke lyktes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

OK: hvordan få høflige barn som viser respekt for alt liv, som har moral og empati. Hm. jeg er vel enig med Lasse igjen (blir det to barn da :wink: ) Men kan jo utdype med egne ord:

Først og fremst: Rollemodeller:Grunnlaget læres hjemme. Barn ser og hører hvordan foreldrene oppfører seg, de tar etter klima og tone. Er man selv høflig med empati og moral er det mao større mulighet for å få ditto barn.

Når det gjelder dette med å ha tiltro til seg selv og sin egen verdi, tenker jeg at det henger sammen med at barnet opplever en følelse av ubetinget kjærlighet.

(kjenner en liten jente som har en mor som alltid presiserer "Ja, jeg er sint på deg nå, men jeg elsker deg også". En gang moren var s v æ r t sint, hikstet den lille: "Jammen du eeelsker meg fordeee").

Ubetinget kjærlighet: De er trygge på at de er elsket (demed verdifulle) uansett hva de gjør/hvem de er. Kjærlighetet fra foreldrene og barnets verdi henger ikke sammen med at de er søte i den rosa kjolen sin, eller at de er flinke til å rydde rommet.

Tror også det er viktig å ta høyde for hvert barns særpreg og temperament. Barn er ulike og trenger ulikt. Det er vi voksne som må tilpasse oss barnas behov, ikke omvendt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil du gifte deg med meg Embla?

Vil bidra med å lage så mange som barn som du bare måtte ønske!...

p.s, jeg er seriøs... :wink::sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Ehe, vi skulle ikke prøve dette med kaninen først da, syns du? Det er viktig for meg at kaninen aksepterer og føler seg vel sammen med en potensiell ektemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stønn... Altid noen som trenger TID... :roll: Men kanin først resten etterpå Ok! Bare gi meg oppmøested og tid du... :wink:

Men nå ødelegger vi tråden? Skal vi lage en Embla og Lasse-tråd? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det viktigste er at barn får være barn. Frie og ubekymrede barn er det herligste jeg ser - da vet jeg at de har det godt med seg selv. Det SÅ mange barn som er "stive" og "bundet" nettopp fordi vi antagelig påfører barna våre mer bekymringer enn de kan klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...