Steinar40 Skrevet 20. november 2009 #81 Del Skrevet 20. november 2009 Disse to utsagnene er noe av det mest dustete jeg har lest på lange tider. Javel. Forklar oss her hvordan det egentlig foreligger da vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dutta Skrevet 20. november 2009 #82 Del Skrevet 20. november 2009 Jeg elsker "spillet!" Det er morsomt, spennende, en fin måte å bygge opp spenning på, og utrolig gøy å se hvilken respons man får. Men - hva legger dere i "spille hard to get?" Legger dere i det at man later som om man ikke er interessert (selv om man muligens er det)? Min (personlige) erfaring er at menn generelt liker å "jakte", for å svare på ts' spørsmål. Men igjen spørs det hva man legger i dette. Jeg ser helt gjennomsnittlig ut, jeg kan ikke tenke meg at jeg er den første noen ser på når de kommer inn i et rom og tenker "wow!". Likevel har jeg aldri blitt avvist, og kan, for å si det flåsete, "sjarmere fletta" av menn (i allfall alle menn jeg har vært interessert i). Jeg hadde aldri giddet å vente med å svare på en SMS for "han må ikke skjønne at jeg er interessert", eller sagt "jeg har planer den dagen" om jeg ikke hadde det, men: jeg tror jeg hadde syntes det ble fryktelig kjedelig å bli kjent med en mann på denne måten: - Hei, jeg heter xx. - Så hyggelig, jeg er xx. - Du virker som en interessant person, skal vi ta en kaffe? - Takk, du virker spennende også, la oss gjøre det. For meg er kroppsspråk viktig, og å være så direkte med noen jeg ikke kjenner faller ikke naturlig for meg i det hele tatt. Men det er mange måter å vise interesse på, feks noe så enkelt som å smile til vedkommende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 20. november 2009 #83 Del Skrevet 20. november 2009 Jeg syns det er noe merkelig at stor selvtillit er så attraktivt. Det er nemlig ikke bare fordeler med slike mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dutta Skrevet 20. november 2009 #84 Del Skrevet 20. november 2009 Jeg syns det er noe merkelig at stor selvtillit er så attraktivt. Det er nemlig ikke bare fordeler med slike mennesker. Generelt kan man nok si at god selvtillit er attraktivt, ja (innen rimelighetens grense vel og merke). Men det er unntak for det aller meste i verden, det som gjør en mann eller kvinne mo i knærne kan være fullstendig uinteressant for en annen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 20. november 2009 #85 Del Skrevet 20. november 2009 Generelt kan man nok si at god selvtillit er attraktivt, ja (innen rimelighetens grense vel og merke). Men det er unntak for det aller meste i verden, det som gjør en mann eller kvinne mo i knærne kan være fullstendig uinteressant for en annen. Kanskje det er de med dårlig selvtillit som er tiltrukket av andre med stor selvtillit? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 20. november 2009 #86 Del Skrevet 20. november 2009 Kanskje det er de med dårlig selvtillit som er tiltrukket av andre med stor selvtillit? Nei. Det kan jeg aldri tenke meg. Jeg tiltrekker meg mennesker med selvtillit. For de med veldig lav selvtillit blir jeg bare skremmende, fordi jeg har tro på meg selv og at jeg kan handle på en måte som ordner opp i livet mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 21. november 2009 #87 Del Skrevet 21. november 2009 Nei. Det kan jeg aldri tenke meg. Jeg tiltrekker meg mennesker med selvtillit. For de med veldig lav selvtillit blir jeg bare skremmende, fordi jeg har tro på meg selv og at jeg kan handle på en måte som ordner opp i livet mitt. Jeg har aldri tenkt noe særlig over dette før, men det er faktisk interessant Jeg tror vi her ser en klar kjønnsforskjell. Gjennomsnittsmannen har et instinktivt (nedarvet) behov for å beskytte dama og eventuelle barn. Gjennomsnittskvinnen har egentlig det motsatte behovet, altså en mann som beskytter og tar seg av henne og barna. Når jeg skriver "gjennomsnitt" så ser jeg altså bort ifra alle unntakene som garantert finnes på begge sider, så ikke få anfall her nå damer Når man ser disse behovene, så blir det egentlig åpenbart hvorfor en kvinne vil ha en mann med større selvtillit enn henne selv. Like åpenbart blir det da at en mann ikke ønsker en kvinne med større selvtillit enn han har selv - for hvordan skal han kunne føle at han beskytter og tar seg av henne da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dutta Skrevet 21. november 2009 #88 Del Skrevet 21. november 2009 Jeg er enig i at mange kvinner ønsker å føle seg tatt vare på, og menn ønsker å beskytte (her generaliseres det over en lav sko men det får våge seg), men jeg tror ikke det er en sammenheng her i forhold til god selvtillit. Feks: et menneske kan ha et beskyttelsesbehov uten å ha god selvtillit, for en del er gir det å få noen å ta vare på, noen som er "avhengig" av dem mening med deres eget liv. Ser man hen til et forhold kan både menn og kvinner som har det bra med seg selv sette pris på følelsen av å bli tatt vare på. Jeg får inntrykk av at du ser på det å ha selvtillit som noe negativt, og det overrasker meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
toth Skrevet 21. november 2009 #89 Del Skrevet 21. november 2009 Jeg syns det er noe merkelig at stor selvtillit er så attraktivt. Det er nemlig ikke bare fordeler med slike mennesker. Tiltrekning til selvtillit er vel for det meste genetisk. Vi har nesten ikke forandret oss de siste 10 000 årene og hjernene våre er fremdeles basert på å leve i en gruppe på rundt 50 personer. Se på en løveflokk så skjønner du hvorfor tiltrekning til selvtillit og lederskap er attraktivt, kun storkaren og i enkelte tilfeller hans beste kompiser får pult. Kommer det en pingle og prøver å pule blir han drept, og får han unger blir de drept og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 21. november 2009 #90 Del Skrevet 21. november 2009 Jeg er av det ubehagelige ikke-gjennomsnittet som godt kan ha lyst til å bli tatt vare på innimellom, uten at jeg har dårlig selvtillit av den grunn. Det kan komme av at jeg liker å ta vare på også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 21. november 2009 #91 Del Skrevet 21. november 2009 Jeg er enig i at mange kvinner ønsker å føle seg tatt vare på, og menn ønsker å beskytte (her generaliseres det over en lav sko men det får våge seg), men jeg tror ikke det er en sammenheng her i forhold til god selvtillit. Feks: et menneske kan ha et beskyttelsesbehov uten å ha god selvtillit, for en del er gir det å få noen å ta vare på, noen som er "avhengig" av dem mening med deres eget liv. Ser man hen til et forhold kan både menn og kvinner som har det bra med seg selv sette pris på følelsen av å bli tatt vare på. Jeg får inntrykk av at du ser på det å ha selvtillit som noe negativt, og det overrasker meg. Ja, jeg er helt enig med deg i at man kan ha et (sterkt) beskyttelsesbehov uten å ha god selvtillit. Og grunnen til dette er altså at dette behovet er instinktivt (medfødt), mens selvtillit er en følelse som man må bygge opp selv på individuell basis igjennom livet. Altså igjennom mestring og positive erfaringer. Dermed er det også mange som ikke (aldri) får god selvtillit på ulike områder. Nei, selvtillit er positivt så lenge den er forankret i virkeligheten, og man ikke tar helt av og blir ufordragelig med det. Derimot skaper altså mye/lite selvtillit visse problemer i parforhold. Ei kvinne med stor/god selvtillit vil da ha en mann med minst like mye eller mer selvtillit enn henne selv, og de vokser da ikke på trær. Og en mann vil ha ei dame med maksimalt like mye selvtillit som han selv. Det burde da egentlig være enklere å finne. Mye mulig dette også er en hovedgrunn til at gjennomsnittsmannen tar det han får. Men et problem kan vel da sikkert være at mange kvinners selvtillit er sterkt stigende pga utdannelse og like muligheter i livet ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 21. november 2009 #92 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Tiltrekning til selvtillit er vel for det meste genetisk. Vi har nesten ikke forandret oss de siste 10 000 årene og hjernene våre er fremdeles basert på å leve i en gruppe på rundt 50 personer. Se på en løveflokk så skjønner du hvorfor tiltrekning til selvtillit og lederskap er attraktivt, kun storkaren og i enkelte tilfeller hans beste kompiser får pult. Kommer det en pingle og prøver å pule blir han drept, og får han unger blir de drept og. Jeg er som sagt enig i at tiltrekning til selvtillit - hos kvinner vel og merke - er for det meste genetisk (instinktivt og medfødt). Derimot blir sammenlikningen av mennesker med løver feil. Grunnen er at de fleste folkegrupper er monogame (lever i parforhold) mens løver er polygame. Unntakene er visse arabiske folkegrupper som mye mulig har blitt inspirert av nettopp løvene, da de lever i samme geografiske område hehe Mormonene er vel et annet unntak - mye rare folk i verden. Endret 21. november 2009 av Steinar40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 21. november 2009 #93 Del Skrevet 21. november 2009 Jeg er av det ubehagelige ikke-gjennomsnittet som godt kan ha lyst til å bli tatt vare på innimellom, uten at jeg har dårlig selvtillit av den grunn. Det kan komme av at jeg liker å ta vare på også? Nei, det kommer da av at du blir kravstor og ønsker deg en mann med større selvtillit enn deg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 21. november 2009 #94 Del Skrevet 21. november 2009 Nei, det kommer da av at du blir kravstor og ønsker deg en mann med større selvtillit enn deg selv. Jepp. En med giga-selvtillit som jeg kan ta vare på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 21. november 2009 #95 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Jepp. En med giga-selvtillit som jeg kan ta vare på. Sikkert, men slike er det ikke altfor mange av. Jeg snakker da selvfølgelig om de som har virkelig grunn til å ha giga-selvtillit. I tillegg er det ofte vanskeligere å samarbeide med slike folk. Det hadde blitt en mye bedre verden hvis de med god selvtillit heller hjalp de med dårlig selvtillit med å få bedre selvtillit. Endret 21. november 2009 av Steinar40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 21. november 2009 #96 Del Skrevet 21. november 2009 Sikkert, men slike er det ikke altfor mange av. Jeg snakker da selvfølgelig om de som har virkelig grunn til å ha giga-selvtillit. I tillegg er det ofte vanskeligere å samarbeide med slike folk. Det hadde blitt en mye bedre verden hvis de med god selvtillit heller hjalp de med dårlig selvtillit med å få bedre selvtillit. Hva gjør at det er vanskeligere å samarbeide med slike folk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 21. november 2009 #97 Del Skrevet 21. november 2009 Altså. Selvtillit innebærer jo bare å ha tro på ens egen evner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2009 #98 Del Skrevet 21. november 2009 Derimot blir sammenlikningen av mennesker med løver feil. Grunnen er at de fleste folkegrupper er monogame (lever i parforhold) mens løver er polygame. Ingenting som tilsier at monogami er naturlig for mennesker. Heller motsatt, hadde det vert naturlig hadde vi ikke hatt noe som helst behov for å utvise eierskap over partnerene våre via ekteskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest arve Skrevet 21. november 2009 #99 Del Skrevet 21. november 2009 Ingenting som tilsier at monogami er naturlig for mennesker. Heller motsatt, hadde det vert naturlig hadde vi ikke hatt noe som helst behov for å utvise eierskap over partnerene våre via ekteskap. den er kontroversiell.. men er i grunn helt enig, mennesket er ikke laget for monogami. det sagt lever vi i ett samfunn hvor monogami er den eneste aksepterte samværsmåten, stopper meg ikke for å si at drømmen er 2 bifile jenter som begge elsker hverandre og meg! :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 21. november 2009 #100 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Ingenting som tilsier at monogami er naturlig for mennesker. Heller motsatt, hadde det vert naturlig hadde vi ikke hatt noe som helst behov for å utvise eierskap over partnerene våre via ekteskap. Alt tilsier at monogami er naturlig for mennesket. Det er omtrent like mange kvinner som menn i befolkningen og det tilsier parforhold. Ekteskap er en tydeliggjøring og formalisering av parforholdet - hovedsaklig juridisk sett. Endret 21. november 2009 av Steinar40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå