Gjest Gjest Skrevet 12. november 2009 #41 Skrevet 12. november 2009 Men som flere påpeker - de hadde ikke noe valg. Det fantes ikke annen prevensjon enn å hoppe av i svingen, så man kunne skjelden bestemme hvor mange unger man ville ha. Nåh.. de hadde sine prevensjonsmetoder tidligere også, men at de ikke var like sikre som dagens prevensjon stemmer så klart. (Oldemor var jordmor, og ble temmelig fritt-talende på sine eldre dager, og jeg lærte mye av henne )
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2009 #42 Skrevet 12. november 2009 Som firebarnsmamma synes jeg det som er mest slitsom er å forholde seg til samfunnets krav om hva alle barn har krav på. Og hva de ikke kan/bør gjøre. For eksempe, jeg hater barnebursdager. Kommer aldri til å lage barnebursdag av typen be inn 20 unger vi aldri har noe kontakt med ellers. Andre mødre himler med øynene og synes synd i ungene mine for dette. Stakkars barn som har en slik mor! Og akkurat dette tror jeg mange mammaer sliter med på mange vis, ikke bare med bursdagene.Det har aldri vært barna i seg selv som er så slitsomme...(vel, med noen unntak da) Dessuten, barn før hadde faste arbeidsoppgaver i hjemmet fra de var ganske små. I dag er kravet til skole så strengt at foreldrene løper beina av seg for å sørge for at barna får det de har krav på i den sammenhengen. Er så enig med deg. Litt på siden, men siden du er inne på bursdagsfeiring: I bursdagene til ungene blir det vanligere og vanligere å ta feiringen med hele klassen. Orker ikke henge med på dette, og har heller ikke råd. Forstår heller ikke vitsen, og lurer av og til virkelig på om det er for at bursdagsbarnet skal få flest mulig gaver. I vår var den ene ungen vår invitret i en 11- årsbursdag der begge 5.klassene på skolen var invitert. Det utgjorde omlag 40 (førti) barn. Kan dere tenke dere den gavehaugen?
Gjest Gjest_Hanna_* Skrevet 12. november 2009 #43 Skrevet 12. november 2009 Du skulle nok fått en til... Kjenner ei som fikk trillinger, kommunen betalte da en barnepleier for å være sammen med familien det første halv året... (noen timer hver dag.. ikke 24/7) Jeg har en venninne som fikk trillinger for 20 år siden og hun fikk ingen støtte. Tror ingen kan tenke seg hvor travelt det er å ha trillinger. Husk at om man skal ha barnevakt en kveld så nytter det ikke med EN barnevakt, man må minst ha TO. Har man tvillinger så lærer man seg sneten med å gi begge mat samtidig, en trillingmor har ikke sjans til dette så jeg synes det er tragisk at venninnen min måtte klare dette helt på egen hånd uten noen som helst støtte fra kommunen. Vet ikke jeg, men tror min hjemmeværende mor syntes det var mer slitsomt med barn enn jeg som jobber synes. Har aldri følt at hun har hatt glede av barna sine, mer at det var et slit. Klart det er slitsomme stunder, men det er ikke sånn hele tiden. Så alt i alt syns jeg det er mer glede enn slit. Min mor elsket å være hjemme da vi var små. Hun hadde gledet seg til å få barn siden hun var ung jente og jeg hadde aldri følelsen av at det var så veldig slitsomt med barn .. Tvert imot så går det ikke en dag uten at jeg tenker med glede på den oppveksten vi hadde og hvor godt og trygt vi hadde det i forhold til dagens unge. Jeg synes det er et stort tankekors at det er så mye angst og psykiske problemer blant barn og unge idag .. det tyder ihvertfall ikke på at de har fått det så mye bedre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå