Gå til innhold

jenter og utseende

Gjest Gjest_undrende_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_undrende_*

Vi hører ofte i media om at jenter og kvinner sliter med dårlig selvbilde mht utseende. Men her får man nesten inntrykk av at det er the other way around. Hvordan henger dette sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Purple Haze

Kanskje fordi en del av oss er blitt litt mer voksne, og har forstått at selvtillit og et positivt selvbilde ikke henger utelukkende sammen med utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi en del av oss er blitt litt mer voksne, og har forstått at selvtillit og et positivt selvbilde ikke henger utelukkende sammen med utseende.

For noen henger jo selvfølelsen ganske utelukkende i sammen med utseendet og det er vel da de som sliter vil jeg tro ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Registerer kjapp rydding i tråden, det er flott ;)

Til Steinar: Ja, hvis hele ens selvbilde ligger i hvordan man ser ut, må man nødvendigvis få problemer. På et eller annet tidspunkt vil utseendet falme, og da gjelder det å ha selvbildet forankret i noe mer.

Jeg kan ikke skjønne hvordan jeg skulle fungert, hvis hele mitt selvbilde hang sammen med utseendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si du som kvinne er født med et over middels attraktivt utseende - men ikke med spesielt gode evner - da vil jeg tro at det veldig fort blir til at positiv bekreftelse hovedsaklig kommer i forbindelse med utseendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze
Si du som kvinne er født med et over middels attraktivt utseende - men ikke med spesielt gode evner - da vil jeg tro at det veldig fort blir til at positiv bekreftelse hovedsaklig kommer i forbindelse med utseendet.

Jeg kan snu den litt på hodet. Ikke for å virke kvalm eller selvgod, men jeg har alltid fått mye positiv oppmerksomhet for utseendet mitt (misforstå ikke, jeg er ingen stor skjønnhet, tror det går mer på utstråling). Og det har vært mer viktig for meg å få positiv feedback på at det er mer ved meg enn utseendet.

For det vet jeg selv at det er. Det er bare ekstra hyggelig når andre ser det og sier det også :)

Ble det forståelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jerry_*

helt enig med deg ts.

i tillegg er de ALLER fleste her inne penere enn gjennomsnittet, visstnok. jeg tror dette skriftelige stedet er et sted hvor man kan være den man skulle ønske man var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*
Jeg kan snu den litt på hodet. Ikke for å virke kvalm eller selvgod, men jeg har alltid fått mye positiv oppmerksomhet for utseendet mitt (misforstå ikke, jeg er ingen stor skjønnhet, tror det går mer på utstråling). Og det har vært mer viktig for meg å få positiv feedback på at det er mer ved meg enn utseendet.

For det vet jeg selv at det er. Det er bare ekstra hyggelig når andre ser det og sier det også :)

Ble det forståelig?

Men for oss som ikke er vant med å få masse komplimenter på utseende, så hjelper det ikke å høre at " du er morsom, du er snill blabla", fordi man blir overdynget med diverse greier fra alle hold, om at folk som har et fantastisk utseende ikke trenger å "kompensere" med andre egenskaper for å være populær. Vi må liksom kjempe mer for det - og da går det utover selvbildet.

Og jeg er faktisk overbevist om at utseende har noe å si for eget selvbilde -i den forstand at man klarer å være fornøyd med utseendet sitt.

Jeg har ikke vært spesielt fornøyd, men den siste tiden har jeg gått ned noen kilo, og bare det gjør at jeg går løs på livets utfordringer med en helt annen innstilling. Det å kunne ta på en topp og at den faktisk passer uten et lastebildekk av en bilring som stikker ut har faktisk mye å si.

For de dagene jeg hater utseendet mitt så har jeg ikke lyst til å gjøre noen ting, jeg orker ikke tanken på å være sosial osv, og da får man heller ikke vedlikeholdt alle de andre gode egenskapene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for oss som ikke er vant med å få masse komplimenter på utseende, så hjelper det ikke å høre at " du er morsom, du er snill blabla", fordi man blir overdynget med diverse greier fra alle hold, om at folk som har et fantastisk utseende ikke trenger å "kompensere" med andre egenskaper for å være populær. Vi må liksom kjempe mer for det - og da går det utover selvbildet.

Og jeg er faktisk overbevist om at utseende har noe å si for eget selvbilde -i den forstand at man klarer å være fornøyd med utseendet sitt.

Jeg har ikke vært spesielt fornøyd, men den siste tiden har jeg gått ned noen kilo, og bare det gjør at jeg går løs på livets utfordringer med en helt annen innstilling. Det å kunne ta på en topp og at den faktisk passer uten et lastebildekk av en bilring som stikker ut har faktisk mye å si.

For de dagene jeg hater utseendet mitt så har jeg ikke lyst til å gjøre noen ting, jeg orker ikke tanken på å være sosial osv, og da får man heller ikke vedlikeholdt alle de andre gode egenskapene sine.

ENIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Jeg har også ting jeg er misfornøyd med ved utseendet mitt. Jøss, jeg er ingen smekker ungjente lenger. Og jeg ser så klart at det er viktig å føle at man har et utseende som andre gir uttrykk for å like.

Men syns du ikke det er flott å høre at du er morsom, snill, grei, smart osv? Og kanskje setter mer pris på at andre liker deg for det du er, framfor hvordan du ser ut?

Som jeg sa tidligere, utseendet falmer, så da nytter det ikke å legge hele selvbildet sitt kun der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*
Men syns du ikke det er flott å høre at du er morsom, snill, grei, smart osv? Og kanskje setter mer pris på at andre liker deg for det du er, framfor hvordan du ser ut?

.

Selvfølgelig. Men jeg tror bare at det er et litt mer sammensatt "problem". Akkurat som at du vil ha komplimenter på andre ting enn bare utseende.

Man vil vel ha godt selvbilde fra alle aspekter..ellernoe.. pose OG sekk:P Det ene bygger opp det andre osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Purple Haze
Selvfølgelig. Men jeg tror bare at det er et litt mer sammensatt "problem". Akkurat som at du vil ha komplimenter på andre ting enn bare utseende.

Man vil vel ha godt selvbilde fra alle aspekter..ellernoe.. pose OG sekk:P Det ene bygger opp det andre osv...

Ja, det er jeg helt enig i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det forståelig?

Ja, jeg forstår jo hva du mener. Positiv oppmerksomhet er sikkert godt å få :)

Men jeg tenkte mer på de som passer mer eller mindre inn i uttrykket "dum og deilig" ikke sant. Da er det jo ikke noe rart at de blir helt opphengte i utseendet sitt heller ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen selvfølelsen og selvtilliten min henger sammen med hvordan jeg ser ut, så har jeg et problem.

Jeg vil bedømmes, og sees for den jeg er og det jeg gjør, ikke hva folk ser. For meg er det viktig, og det som betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Den dagen selvfølelsen og selvtilliten min henger sammen med hvordan jeg ser ut, så har jeg et problem.

Jeg vil bedømmes, og sees for den jeg er og det jeg gjør, ikke hva folk ser. For meg er det viktig, og det som betyr noe.

Ja, det har du selvfølgelig helt rett i :)

Folk som bare går etter eget og andres utseende er altfor overfladiske mennesker.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er svært opptatt av utseende, det kan vi slå fast med en gang !!

Her på KG : sjekk antall emner og svar i tråden velvære,hud,hår og kosmetikk !!

KG lesere og brukere er sikkert et speilbilde av samfunnet ellers. De som svarer i trådene her har jo bare "guts" til å skrive at de ser bra ut eller er pene da, du finner ingen her som står frem med bilde. Derfor skal du nok ikke bry deg om alt som blir skrevet her,og at bøttevis med jenter/damer eventuelt skriver de har utseende med seg (kommer an på øyet som ser også ). Derfor mener jeg bestemt at utsagnet ditt ljuger helt fortreffelig, tviler på at KG damene er flottere/penere enn andre ellers i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er svært opptatt av utseende, det kan vi slå fast med en gang !!

Her på KG : sjekk antall emner og svar i tråden velvære,hud,hår og kosmetikk !!

KG lesere og brukere er sikkert et speilbilde av samfunnet ellers. De som svarer i trådene her har jo bare "guts" til å skrive at de ser bra ut eller er pene da, du finner ingen her som står frem med bilde. Derfor skal du nok ikke bry deg om alt som blir skrevet her,og at bøttevis med jenter/damer eventuelt skriver de har utseende med seg (kommer an på øyet som ser også ). Derfor mener jeg bestemt at utsagnet ditt ljuger helt fortreffelig, tviler på at KG damene er flottere/penere enn andre ellers i samfunnet.

Ja, utseendet betyr for mye. Det er irriterende rett og slett, men sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, utseendet betyr for mye. Det er irriterende rett og slett, men sånn er det.

Det som virkelig er å ha god selvtillit, er når du vet at du har feil og mangler, men likevel er fornøyd med deg selv. Det å kunne være stolt av sine positive egenskaper, fremfor å skamme seg over sine dårlige. God selvtillit er jo også både positivt og negativt da, blir selvtilliten arrogant er det meget negativt, men ydmyk selvtillit er bra! Det beste er når man kan finne positive egenskaper ved både seg selv og andre, se at man verken er dårligere eller bedre enn andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...