Gjest Gjest_Guest_* Skrevet 9. november 2009 #1 Skrevet 9. november 2009 Hei! Jeg er gravid i uke 19, og har vært sterkt plaget med urinveisinfeksjon den siste tiden. Jeg går nå på den tredje kuren på en måned og fjorten dager, så har nesten gått fra en kur til den neste. Problemet mitt er at jeg ikke kommer til hos fastlegen. Jeg har ikke tid å sitte timevis å vente på å komme gjennom på telefon den lille tiden de har telefontid, og nå i disse svineinfluensatider tar de aldri telefonen. Forrige uke satt jeg hele pausene mine og ventet på å få svar uten at noe skjedde. Etter tre dager ringte jeg legevakte og kom til der. Samme som jeg måtte gjøre for tre uker siden. Så nå fikk jeg beskjed om at jeg MÅTTE få komme til fastlegen for at de må sende en urinprøve til dyrking. Jeg er litt redd.. Leser på nettet at ubehandlet urinveisinfeksjon kan føre til tidlig vannavgang og skader på foster. Jeg er redd for at jeg har gått med urinveisinfeksjon i en og halv måned. Noen med erfaringer rundt dette? Noen som vet om andre/noen som har mistet på grunn av ubehandlet urinveisinfeksjon??? Jeg tenker ubehandlet selv om jeg har fått kur hver gang, fordi jeg tror ikke Selexid hjelper på meg. Håper jeg får svar hos fastlegen i morgen. Fortvilende å ikke vite og være redd.. Men håper noen her inne kan hjelpe meg??? OG så lurer jeg på om noen vet om jeg kan ta svineinfluensavaksine samtidig som jeg går på antibiotikakur????? Huff, mange spørsmål og langt her.. Men er fortvilet ...
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2009 #2 Skrevet 10. november 2009 Du kan ikke ta vaksine mens du går på antibiotika. Jeg vil bare informere deg om at tilbakvendende urinveisinfeksjoner kan bety flere ting. Enten får du feil antibiotika (prøven må dyrkes slik at du får riktig medisin for akkurat den bakterien). Det kan også hende at du tørker deg feil når du er på do slik at du konstant får tilbake bakterien. Også er det mulig at du har GBS (gruppe B-streptokokker). Jeg hadde det og det ble oppdaget etter min 6. urinveisinfeksjon i det svangerskapet. GBS kan oppdages med en liten celleprøve som tas fra underlivet og endetarmen. GBS behandles ikke under graviditeten, men du får antibiotika under fødselen for å forhindre smitte hos barnet.
Gjest Gjest_Guest_* Skrevet 10. november 2009 #3 Skrevet 10. november 2009 Du kan ikke ta vaksine mens du går på antibiotika. Jeg vil bare informere deg om at tilbakvendende urinveisinfeksjoner kan bety flere ting. Enten får du feil antibiotika (prøven må dyrkes slik at du får riktig medisin for akkurat den bakterien). Det kan også hende at du tørker deg feil når du er på do slik at du konstant får tilbake bakterien. Også er det mulig at du har GBS (gruppe B-streptokokker). Jeg hadde det og det ble oppdaget etter min 6. urinveisinfeksjon i det svangerskapet. GBS kan oppdages med en liten celleprøve som tas fra underlivet og endetarmen. GBS behandles ikke under graviditeten, men du får antibiotika under fødselen for å forhindre smitte hos barnet. Takk for svar!! Synd at jeg ikke kan ta vaksine når jeg går på antibiotika, skulle ta den på onsdag. Jobber i skolen og er svært utsatt for smitte der. Mange som er syke allerede. GBS? Aldrdi hørt om! Jeg har prøvd å komme gjennom på telefon i dag og, uten hell, (hos fastlegen). Jeg tror du har rett i at jeg må til med ny type medisin. Selexid ser ikke ut til å virke. Men jeg må vel gjøre meg ferdig med denne kuren før jeg får komme med ny prøve.. Jeg vet at jeg ikke tørker meg feil. Tar alle forhåndsregler nå. Tørker meg bare bakover.. Drikker appelsinjuice og vann i store mengder. Går ikke i stringtruse og passer på å ikke fryse på beina eller noe annet sted.. Jeg får håpe jeg får riktig medisin neste gang. Blir bare så redd når jeg leser om faren for skade på foster og tidlig fødsel pga dette..
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2009 #4 Skrevet 10. november 2009 Skade på foster og tidlig vannavgang er heller sjeldne komplikasjoner heldigvis. Det du kan få fra en ubehandlet urinveisinfeksjon er nyrebekkenbetennelse. Når du skal levere ny prøve så be om at den dyrkes. Det er veldig viktig at urinveisinfeksjoner behandles riktig når man er gravid! GBS er en bakterie veldig mange har uten at de vet om det. Den er gjerne symptomfri, men for noen slår den ut som urinveisinfeksjoner og økt utflod når man er gravid. Hvis den spres til babyen under fødselen så kan den føre til hjernehinnebetennelse og andre alvorlige infeksjoner.
Gjest Chiffon Skrevet 11. november 2009 #5 Skrevet 11. november 2009 Med en slik tilbakevennende UVI ville jeg dratt ned til legen og stilt meg i kø, men en urinprøve i veska. Det er ikke bra å gå med konstant UVI og kan føre til at det går oppover i systemet, så du må få deg en skikkelig kur som tar bakteriene. Du får be deg fri fra jobb og stille deg i kø.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå