Gå til innhold

Devilina har blitt MAMMA

Devilina

Anbefalte innlegg

haha! :hoho: Den var råkul!!

Har du oppskrift på den? :)

Det finnes mange oppskrifter og variasjoner av den buksa. Men monsterbukse heter den i alle fall, googler du det får du mange bilder og oppskrifter opp. Jeg følger den oppskrifta som er i den nye GRAVID bladet :)

:klemmer:

MISO :hug::nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde tenkt at jeg skulle prøve de buksene der.. Men jeg skjønner ikke bæret av oppskrifta :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke jeg heller... :sjenert:

Hva betyr f.eks * foran en forkortelse... har skjønt at r= rett og rv= vrang...

Men ellers er jeg høvelig lost :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller :fnise: men den som gir seg er en dritt.. må jo prøve... sitter jeg fast så spør jeg mamma eller svigermor. Starten har i alle fall gått kjempe bra :)

Men det finnes jo så mange variasjoner av oppskrifter på de buksene og noen av de er sikkert enklere enn den jeg har, men nå har jeg startet, så da må jeg fullføre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å google jeg om jeg ikke skjønner :fnise:

Eller så gikk jeg inn på en sånn garnside/forum på nett hvor omtrent alle forkortelser står og det hjalp meg mye... måtte bare finne ut hvordan ting gjøres...

Hurra for google :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen fortkortelser....

Søk etter noe som heter strikkeskole, der er det til og med bilder.

Når tegnet * er i en oppskrift betyr det at det som er mellom tegnet/tegnene skal strikket på en omgang.... tror jeg da, sånn jeg har oppfattet det.

Vanlige forkortelser

r= rett maske eller rette masker

vr= vrang maske eller vrange masker

m =maske eller masker

p =pinne eller pinner

str= strikk eller strikkes

vridd betyr at en m skal str gjennom bakerste ledd av masken, det vil si gjennom den masketråden som er bakom venstre pinne

vridd r =rettmaske som str i bakerste ledd av masken

vridd vr= vrangmaske som str i bakerste ledd av masken

løs av m =på venstre p skal løftes over til høyre p uten å strikkes

løs av r =ta av m som om den skulle str vanlig r

løs av vr =ta av m som om den skulle str vanlig vr, det vil si høyre p stikkes inn i m fra høyre til venstre

forfra p stikkes inn som til vanlig rettmaske

bakfra stikk p inn som til vridd rettmaske

sm sammen

2 m r sm =2 m skal str rett sammen til en

2 m vr sm =2 m skal str vrangt sammen til en

2 m vridd r =sm 2 m skal str vridd sammen rett

2 m vridd vr =sm 2 m skal str vridd sammen vrangt

underliggende maske maske fra foregående pinne

glattstrikk (glattstr) rett på retten, vrangt på vrangen

rettstrikk rett på både retten og vrangen av arbeidet

vr-bordstr vrangbordstrikk med vekselvis rette og vrange m,

f eks 2 rette, 2 vrange

kast tråden over høyre pinne

2 kast tråden legges 2 ganger over høyre pinne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA med denne Agnethe og Dinedama??

Stjelte den fra et forum da men, den er så og si ganske lik den oppskriften jeg har, men jeg bruker mindre pinne størrelse.

Bruker heller ikke hullrad, da dette blir litt for innviklet for meg... setter heller strikk i buksa når jeg er ferdig :)

Monsterbukse str ca ett år

Nilles ullgarn eller annet garn til pinnetykkelse 3,5.

Jeg brukte to nøster med grønt, ett med rødt + en rest med hvitt og en rest med brunt.

Legg opp 112 m på pinne nr 3,5.

Strikk 2 rett og 2 vrang i 6 omganger.

Lag hullrad ved å strikke * 2 rette, fell 2 vrangt sammen, ta 1 kast*. (En kan ha buksene uten hullrad hvis dette blir vanskelig å få til.

Strikke 6 omganger med 2 rett og 2 vrang.

Gå over til glattstrikk og strikk 8-9 cm.

Sett et merke midt bak.

Begynn midt bak med rødt garn.

Strikk 26 masker. Snu. Strikk vrangt 52. Snu og strikk 48 masker, snu og strikk vrangt 44 masker. Fortsett slik med 4 masker mindre for hver gang til du har 20 masker igjen. Strikk så fram og tilbake over alle de røde maskene en gang hver vei.

Gå over til grønt garn og strikk rundt og rundt i 6 cm. Sett ett merke midt foran. Øk 1 maske på hver side av de to midtmaskene foran og bak, hver andre omgang 4 ganger. (Før jeg delte arbeidet til to ben felte jeg de to midtmaskene foran og bak, men dette er valgfritt.)

Del arbeidet i to ben og strikk en omgang. Heretter skal du strikke sammen to masker hver fjerde omgang til du har 48 masker igjen.

Strikk 5 cm grønt

Strikk 6 omganger rødt

Strikk 6 omganger grønt

Til i alt fire røde striper. Siste grønne stripe strikkes i perlestrikk:

1 rett, 1 vrang hele omgangen.

1 vrang, 1 rett hele omgangen.

Fell løst av og tvinn en snor til å ha i livet. Broder på tenner og øyne i maskesting.

Endret av Devilina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med helt til det skal snues å strikkes over det som allerede er strikket.. Å perlestrikk :ler:

Jeg tror jeg bare må finne en som er enkel.. helst bare rett og vrang og glattstrikk :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blås i perlestrikken, når du avslutter kan du heller gjøre som på starten. Strikke rett og vrang:) blir like fint det :)

Når det står snu betyr det bare at du skal strikke tilbake igjen.. akkurat som om du skulle ha strikket et sjerf.. da snur man hver gang, man har jo ikke rundpinner da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn å forstå ja :ler:

Men nå har jeg prøvd faktisk to ganger.. å den forbaska vrangborden blir tvinnet, jeg får ikke til å rette den ut :ler: Altså en tvinnet linning er vel det rette ord :hoho: å jeg vet ikke hvor det går galt i strikketøyet mitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrangbordet øverst mener du? Tja... strikker du ikke rett og vrang riktig da eller? :klø:

Øvelse gjør mester :lur:

gå inn her ----> " target="_blank">http

://www.garnstudio.com/lang/no/skole/st...angemasker.php

Endret av Devilina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aha.... da skjønner jeg.. ble sånn på meg første gangen og så måtte rekke hel sjiten opp... men det var fordi jeg hadde vridd hele greiene på starten da jeg la opp masker og så strikket... møkk... men fått det til nå... har snart strikket 6-7 cm med vrangborden og skal snart bytte farge og begynne på selve buksa, som jeg kaller det :) Huff.. er så kjedelig å strikke med en farge hel tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo: Innom å oppdatterer meg :)

Så kul monsterbukse :jepp: , jeg må nok finne diverse som kan strikkes jeg å nå. Men jeg setter det bort... Det eneste jeg kan er rettstrikk, så jeg har startet på et vognteppe i alle fall.

Ha en fin fredag og helg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den er tøff!! :nigo: Ble endelig ferdig med vrangborden i går og nå har jeg byttet farge og begynt på glattstrikk.. HURRA :fnise:

Vært i byen med ei venninne i dag og tok 2 cafe latte og tittet litt her og der...

Har også en syk syyyyk mann hjemme... Han har litt vondt i halsen og snufser litt... men skulle tro at han var døden nær... :ler:

Dette blir nok en rolig fredag, men like greit det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...