Chiyo Skrevet 8. november 2009 #1 Del Skrevet 8. november 2009 Hei jeg er en 19 år gammel jente som trenger super hjelp. Jeg er arbeidsledig og har ikke penger til jul. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Ingen vil ansette meg. For meg er julen et sinnsykt stress helvete. Hva skal jeg gjøre jeg har ikke råd til å kjøpe gaver til folk. Alle sier at det er tanken som teller, men er det det? Er det ting jeg kan lage som ikke får meg til å virke som jeg går i barnehagen? Har dere noen gang vært i denne situasjonen? Det er slik for meg hvert år, men da har foreldrene mine gitt meg penger, men jeg vil ikke spørr dem. Jeg er en voksen og mine foreldre burde ikke måtte gi meg penger for at de og mine nærmeste skal få noe til jul. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnetteB Skrevet 8. november 2009 #2 Del Skrevet 8. november 2009 Dette ekke lett.... Jul er jul, og jeg har ingen problemer med å forstå at du vil kjøpe gaver.. For meg personlig er det tanken som teller! Hadde f.eks blitt kjempeglad om en vennine kom med et gavekort på barnepass til meg i julegave! Og mye man kan lage.. Strikke, hekle, scrappe.. Du kan søke sosialkontoret om noe som heter juletillegg, men jeg vet ikke om du får det.. Husk også på at i desember så er skattetrekket halvvert og det hjelper jo endel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fisk Skrevet 9. november 2009 #3 Del Skrevet 9. november 2009 Hei du! Vi i venninnegjengen gir ikke gaver lenger, men drar på restaurant alle sammen en dag i julen. Dette er jo en løsning for dere også? Mye mer koselig med skikkelig jentekveld, enn masse smågaver. De fleste unge har jo en litt tynn lommebok.. Om de andre ikke vil gå med på dette, så lag noe til de;) Bake ulike småkaker og pakke det fint inn, lage lys, strikking.. Foreldre pleier å bli overlykkelig over noe du har laget selv. Jeg strikker eller hekler! Tøfler, skjerf, votter/vanter, lue, pannebånd, ullsokker, bordbrikker, grytekluter ol. Det koster ikke så veldig mye for garn heller! Gratis oppskrifter på nettet, f.eks på www.garnstudio.com Til foreldrene dine kan du jo også gi gavekort på ulike ting: vaske huset, ta julevasken, gå tur med hunden, 10 oppvasker. Eller opplevelser sammen: piknik, skitur osv. Foreldre liker jo å tilbringe tid med barna sine, selvom du har blitt voksen Vet ikke med dere, men mamma kjøper gaver til kusiner og fettere fra hele familien. Så de eneste jeg gir gaver til er mamma, pappa og broren min. Men jeg pleier også å strikke en liten ting til tanter og onkler, og kanskje et lite kosedyr til lille kusine (om jeg har tid til overs) Broren min pleier å få DVD, play station spill, brettspill, bok, ol. Vi har en deal om ca 300. Ikke stress sånn over gaver. Det er ikke det viktigste. Ha en kjempefin jul med familie og venner, og nyt den fantastiske tiden!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 9. november 2009 #4 Del Skrevet 9. november 2009 Nå vet jeg ikke hvor mye du har å leve for per måned, men hvis du har mulighet til å spare noen kroner hver dag (sparing ved f.eks å lage matpakke istedenfor å kjøpe lunsj, kutte ut en tur på byen osv), så får du litt mer til overs til julegaver. Å lage ting selv er en god ide. I tillegg til strikken, søm, scrapping osv, går det an å lage spiselige julegaver også, for eksempel konfekt, kjeks o.l. pakket i cellofan. Husk at også stoff, garn og andre råvarer koster. Jeg er ellers tilhenger av å gi løsvekt-te eller -kaffe o.l. i julegave. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 9. november 2009 #5 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Hva skal jeg gjøre jeg har ikke råd til å kjøpe gaver til folk. Alle sier at det er tanken som teller, men er det det? Er det ting jeg kan lage som ikke får meg til å virke som jeg går i barnehagen? Har dere noen gang vært i denne situasjonen? Det er slik for meg hvert år, men da har foreldrene mine gitt meg penger, men jeg vil ikke spørr dem. Jeg er en voksen og mine foreldre burde ikke måtte gi meg penger for at de og mine nærmeste skal få noe til jul. Ja. Uten tvil er det tanken som teller ! De fleste har vært igjennom faser hvor de ikke hadde spesielt mye å rutte med, de kjenner igjen usikkerheten din. Forslaget om gavekort på tjenester er et av de beste forslagene jeg vet om. Tenk noe så herlig som å ha et antall barnepass "på bok". Klipping av roser, lufting av hund, mating av katt, vasking av hus. (Nå vet jeg hva jeg ønsker meg til jul i år ! ) Endret 9. november 2009 av Lille-pus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest haren Skrevet 9. november 2009 #6 Del Skrevet 9. november 2009 har vært der ja, og løsningen ble ofte at jeg fikk jobb som julehjelp. det gav penger nok til både gaver og litt til. men folk som gir råd her om strikking og å gå på restaurant, det hjelepr jo lite iom at dette faktisk koster penger......og garn er slett ikke billig om man skal strikke noe som bli fint. har man null så har man null. jeg ville fulgt rådet om å lage gavekort, og laget de litt fine. forklar til familien at du er i en vanskelig situasjon, og at du kommer til å lage litt alternativ julegave. har du søsken med barn, så gir du husvask og barnevakt i gave, etc. og husk å følge opp det du har gitt:=) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #7 Del Skrevet 9. november 2009 Jeg er helt enig i det de fleste over her skriver. Jeg har nok av ting, men tid blir det ofte mindre med når man har barn og jobb. En helt spesiell julegave for meg ville vært noe av dette; - gavekort på barnevakt (eller "klippekort" på barnevakt f.eks. 3-4 kvelder) - nedvask av huset eller - x antall arbeidstimer - gavekort på katte-/hunde-/hamsterpass (det som passer for situasjonen) f.eks. til sommeren Det er mye du kan bidra med som ikke behøver å koste penger. For meg hadde dette vært flotte, unike og virkelig omtenksomme gaver. Setter mer pris på at noen kikker innom katta i løpet av en weekend vi er borte, enn å få en vase kjøpt i full fart på Kremmehuset (bare for å sette det litt på spissen). Husk å nyte jula selv om du ikke har penger. Går ut fra at du feirer hjemme og får mat og kaker der. Gå på besøk, dyrk det sosiale og det jula egentlig handler om så blir det en fin jul, vet du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Skrevet 9. november 2009 #8 Del Skrevet 9. november 2009 Har man ikke penger, så har man ikke og da må man bare ta utgangspunkt i det. Jeg strikker. Og jeg hadde blitt kjempeglad for gavekort på "tjenester" eller "kos" fra venninner. Du kan jo bake og putte i fine bokser, eller lage godter også. Te i løsvekt og en søt kopp fra Nille. Eller en fin såpe. Alt materiale koster jo, men man kan spare innmari mye på å lage tingene selv. Vurdér også nøye hvem du "må" gi gave til. Si fra NÅ til venner at du ikke har tenkt å gi gaver. Hør med foreldre om du kan "være med på" gaver til tanter og besteforeldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 9. november 2009 #9 Del Skrevet 9. november 2009 Som studenter har ikke samboer og jeg så mye penger til overs. En jul løste vi det med å si til alle voksne på begge sider av familien at i stedet for en gave til hver, så ga vi heller en samlet pengesum som ga en vannstasjon til en landsby i Afrika. Også ga vi heller "vanlige" gaver til barna i familien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 9. november 2009 #10 Del Skrevet 9. november 2009 Jeg strikker tovede tøfler. Kostnaden for ett par er rundtom en femtilapp, og da kommer garnet fra Europris. Det er jo litt penger, det også, men det er bare ment som en illustrasjon på at det ikke trenger å bli så dyrt. Jeg strikker også denne lua i relativt dyrt garn, men kostnaden er ikke mer enn 70 kroner. Med billigere og helt greit garn kommer den på 30 kroner, tenker jeg. Eller enda mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nique Skrevet 9. november 2009 #11 Del Skrevet 9. november 2009 TS; hvis du har mulighet, så kan du lage konfekt og gi bort. Brente mandler, karameller, sjokoladetrøffler osv. Beholdere til disse kan man også kjøpe billig (f.eks ikea/nille mm) og kan pyntes med bånd/duk f.eks. Hvis du kan strikke/hekle så kan det også være billige alternativer. Er man derimot bånnskrapt, så er man det, og da får man håpe familien har forståelse for det, litt klisje, men julen er mer en gaver Som noen andre foreslo, personlige gavekort er en kjempegod idé Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minttu Skrevet 9. november 2009 #12 Del Skrevet 9. november 2009 Alt materiale koster jo, men man kan spare innmari mye på å lage tingene selv. Akkurat Nå er det ikke mange jeg skal gi gaver til, har ingen venner å gi til. Men, jeg kjøpte den største boksen med gelèlysmasse på Panduro og pigmentfarge, skal også kjøpe noen billige glass. Så jeg skal lage røde og grønne gelèlys til familien! Siden jeg gjør dette har jeg også mulighet til å gi en liten ting til noen på jobb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunalu Skrevet 9. november 2009 #13 Del Skrevet 9. november 2009 Hvis du har printer, så kan du skrive ut nostalgiske eller kule bilder. Evt. skriv noe med fin skrift. Disse setter du på et kubbelys (hvite - kan kjøpes billig flere steder), sett matpapir utenpå papiret og stryk med strykjern. (slik som du gjør når du skal lage bilde av nabbiperler) Da blir papiret fast i lyset. Knytt en blonde, snøre eller bast rundt - og vola! En lekker, men billig gave! Har du overhodet ikke penger, så støtter jeg forslagene om gavekort på tjenester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #14 Del Skrevet 9. november 2009 Du har ikke ellos- eller H&M-konto? Da kan du jo handle julegaver der og dele opp betalingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #15 Del Skrevet 9. november 2009 Du har ikke ellos- eller H&M-konto? Da kan du jo handle julegaver der og dele opp betalingen. Det er vel strengt tatt ikke det lureste - å oppmuntre folk som ikke har penger til å ta opp forbrukslån?? For det er faktisk det dette er.. Det blir som å tisse i buksa - varmt der og da - kaldt og fælt etter en stund.. Hva med å kjøpe en pakke med såpemasse, farge, lukt og form.. Da kan du lage flotte duftende såper å gi bort. Det ville jeg satt pris på. Gavekort på barnevakt er også gull! Et annet alternativ er å bake noen julekaker å gi bort.. (rullekaker, småkaker på glass, osv.) Lykke til! Håper det løser seg :-) (et annet alternativ er å si det som det er - jeg har ikke penger så jeg har ingen mulighet til å fikse julegaver i år) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #16 Del Skrevet 9. november 2009 Hei jeg er en 19 år gammel jente som trenger super hjelp. Jeg er arbeidsledig og har ikke penger til jul. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Ingen vil ansette meg. For meg er julen et sinnsykt stress helvete. Hva skal jeg gjøre jeg har ikke råd til å kjøpe gaver til folk. Alle sier at det er tanken som teller, men er det det? Er det ting jeg kan lage som ikke får meg til å virke som jeg går i barnehagen? Har dere noen gang vært i denne situasjonen? Det er slik for meg hvert år, men da har foreldrene mine gitt meg penger, men jeg vil ikke spørr dem. Jeg er en voksen og mine foreldre burde ikke måtte gi meg penger for at de og mine nærmeste skal få noe til jul. Svar: Kanskje du kunne tilby litt hjelp til noen av dine? Skriv et hyggelig julekort/brev, og si hva du kan stå til disposisjon med. Eller kanskje du får låne kjøkkenet litt og bake en kake, eller gi bort "presangen" før jul, ved å tilby hjelp. Si at det er ditt bidrag til julegave, for du er arbeidsledig og har ikke råd til presanger i år. Det forstår folk. Jeg har en sønn som har hatt det slik i mange år.Ingen forlanger noe av en som er vanskelig stilt. Du kan hjelpe til med å stryke, vaske, bake, barnepass(for de som må handle selv), eller handle for de eldre. Og bor du ikke hjemme, er det matesker på frelsesarmeen, til de som har det tøft. jeg håper du kan bruke noen av disse råda. Jeg vet hvor leit det er å føle at en ikke strekker til, men gi av deg selv!Og en riktig GOD JUL! Jeg skal tenke på deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 9. november 2009 #17 Del Skrevet 9. november 2009 Dette tipset hjelper kanskje ikke deg, TS, siden jeg forstår du ikke er student, men i tilfelle andre leser tråden: Som student kan man bestille bøker på haugenbok.no og betale en samlefaktura i januar (da har jo de fleste studenter fått en stor utbetaling fra Lånekassen). Dermed kan man bestille mange julegaver der, og slippe å betale før januar. Man betaler ikke noen ekstra gebyr eller renter på dette heller, det er det tilbud Haugen Bok har til studenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå