NemoLinn Skrevet 8. november 2009 #1 Skrevet 8. november 2009 Min baby er nå fem måneder gammel, og har etterhvert som han har blitt eldre fått mer og mer "nattskrekk". Han ligger og skriker og vræler i søvnet og roer seg ikke før jeg plukker han opp og legger han inntil meg. Skrikingen og vrælingen er så ille, og det høres ut som han blir slått både gul og blå. Ofte gjøre han dette flere ganger om dagen også. før var det kun noen ganger på dagen, nå er det hele døgnet. Noen med lignende erfaringer? tips, råd?
PiriPiri Skrevet 8. november 2009 #2 Skrevet 8. november 2009 Kan det være at han får tenner? Det kan gjøre veldig vondt og skape uro. Eller er magen hans litt treg kanskje? Det kan jo være så mangt, men hvis det virker som om han har vondt eller lignende ville jeg tatt det opp med helsesøster ved neste kontroll...Kanskje hun har noen gode tips eller innspill på hva det kan komme av.
Soul Skrevet 9. november 2009 #3 Skrevet 9. november 2009 Ingen gode forslag dessverre...men jeg ville absolutt forsøkt å finne ut om det kan være noe som plager ham.
Aftensol Skrevet 9. november 2009 #4 Skrevet 9. november 2009 Fullammes han? For det kan jo hende at han er sulten og trenger grøt eller mme... Vi har allerede nå måtte begynne med mme, og skal begynne med grøt neste uke fordi hun er så sulten hele tiden...
NemoLinn Skrevet 6. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 6. januar 2010 Jeg dytter litt videre på denne. Gutten vår er nå 7 mnd gammel, og han har fremdeles "nattskrekk" og alltid i forbindelse med søvn. Har snakket med HS og hatt legesjekk på han, men han er frisk som en fisk. Selv satt jeg tilbake med en følelse av å ikke bli trodd, og endte med at jeg filmet skrikingen hans og fikk vist det både til lege og HS. De var enige at dette var ikke normalt, men ingen kan gi noen forklaring. Venner som har overhørt denne skrikingen hans sier at det høres ut som han plages med noe. På dagtid er han blid og opplagt. Leker og koser. Legger fint på seg og vokser fint. Han får 3 måltid med fast føde, resten melk. Ikke mageproblemer. Er det noen her inne som har opplevd lignende? Det er så vondt å høre på, og ikke vite hva som er "feil" med gutten. Kan nevnes at han har vært behandlet for KISS.
Kvist Skrevet 6. januar 2010 #6 Skrevet 6. januar 2010 Opplever akkurat det samme her, hun er fem og en halv måned. Voldsom hyling i søvne, noen ganger går det veldig fort over, andre ganger må hun tas opp og bæres en god stund. Kjempeslitsomt. Vi skal til kontroll i morgen så da skal jeg høre med helsesøster.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #7 Skrevet 6. januar 2010 Hjelper det ikke med pupp? Min er 6 mnd, og hun hyler også utrøstelig hvis jeg ikke tar henne opp flere ganger om natta, men hun roer seg alltid på puppen, selv om hun ikke er sulten og bare smatter litt hektisk sånn for dramatikkens skyld. Jeg tror hun drømmer mye rart, og dessuten har hun vært plaget med tenner og med treg mage etter at hun begynte å få fast føde..
NemoLinn Skrevet 7. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 7. januar 2010 Hjelper det ikke med pupp? Min er 6 mnd, og hun hyler også utrøstelig hvis jeg ikke tar henne opp flere ganger om natta, men hun roer seg alltid på puppen, selv om hun ikke er sulten og bare smatter litt hektisk sånn for dramatikkens skyld. Jeg tror hun drømmer mye rart, og dessuten har hun vært plaget med tenner og med treg mage etter at hun begynte å få fast føde.. Han får ikke pupp. Han får MME. Men han er ikke sulten. Vi har prøvd det, og han vil ikke ha, Treg i magen er han ikke for han har avføring flere ganger daglig.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #9 Skrevet 7. januar 2010 Han får ikke pupp. Han får MME. Men han er ikke sulten. Vi har prøvd det, og han vil ikke ha, Treg i magen er han ikke for han har avføring flere ganger daglig. hmm har forresten lest at barn som våkner ofte om natta er mindre utsatt for krybbedød, kanskje det er naturens måte å sikre overlevelse på...
Lillie Skrevet 7. januar 2010 #10 Skrevet 7. januar 2010 Dere som har babyer med nattskrekk, er det hver natt dette skjer? Snuppa (6,5 måned) har hatt noen urolige netter, mye skriking og vræling. Det eneste som kan hjelpe er å ta henne opp og bære henne tett inntil meg. Har ikke tenkt på at det kan være nattskrekk, men tenkt magevonde og tenner (de første tennene har kommet nå i jula, så det kan jo være det). En ting er iallefall sikkert; hun sover veldig urolig for tida, og er ofte oppe og gråter. På dagtid er hun imidlertid en solstråle, blid og fornøyd.
NemoLinn Skrevet 9. januar 2010 Forfatter #11 Skrevet 9. januar 2010 Dere som har babyer med nattskrekk, er det hver natt dette skjer? Snuppa (6,5 måned) har hatt noen urolige netter, mye skriking og vræling. Det eneste som kan hjelpe er å ta henne opp og bære henne tett inntil meg. Har ikke tenkt på at det kan være nattskrekk, men tenkt magevonde og tenner (de første tennene har kommet nå i jula, så det kan jo være det). En ting er iallefall sikkert; hun sover veldig urolig for tida, og er ofte oppe og gråter. På dagtid er hun imidlertid en solstråle, blid og fornøyd. Jeg bruker begrepet "nattskrekk" for det er det nærmeste jeg har kommet en beskrivelse av problemet. Men om han har det eller ikke vites ikke da litteraturen sier at det forekommer ikke hos så små babyer. TIdligst fra de er 1 år gamle. Det som skjer er at han hyler til med et vræl og det høres ut som han blir slått både gul og blå, men han er ikke våken. Han roet seg tidligere med å bli løftet opp og holdt tett inntil meg uten å våkne, men nå skriker han til han våkner. Sovner greit igjen kort tid etterpå. Min gutt er også en solstråle på dagen. vrælene og skrikene er alltid knyttet til søvn. Det som er frustrerende for oss er at det høres ut som han er plaget med noe, men legen sier han er frisk som en fisk og bla bla. Venner som har hørt skrikene hans sier også det høres ut som han er plaget med noe. Min baby har også hatt periode hvor han sover veldig urolig i tillegg. Armer og bein går over alt og sparker av dyna hele tiden. Tror det er vanlig da, og knyttet til utviklingssprang. Hvem vet.
Honesty Skrevet 9. januar 2010 #12 Skrevet 9. januar 2010 Jeg opplever det samme; en helt vill baby som kan sette i ville hyl rett etter at hun har sovnet. Jeg har lest at det kan knyttes sammen med utviklingssprang.
NemoLinn Skrevet 10. januar 2010 Forfatter #13 Skrevet 10. januar 2010 Jeg opplever det samme; en helt vill baby som kan sette i ville hyl rett etter at hun har sovnet. Jeg har lest at det kan knyttes sammen med utviklingssprang. Jeg ser den - at søvn kan være urolig og de kan være plaget i søvnen, men min har på det værste våknet med slike skrik hver halvtime,og det er IKKE normalt!
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2010 #14 Skrevet 10. januar 2010 hei hei Hadde det AKKURAT samme problemet med sønnen min på den tida (han er nå 2 år), vi ordnet med nattlampe med "dus`t" lys og satte på cd med eventyr fortellinger, fungerte som bare det:) i starten, da det hele var nytt for han, gikk jeg inn på rommet hans å satt i stolen med dyne rundt meg i ett lite kvarter (2 ganger pr natt). men han begynnte også med tenner ganske tidlig, så jeg ga han dentinox med det samme jeg var inne (uansett om han var våken eller ikke.) skulle ikke dette med nattlys og eventyr eller rolig balademusikk hjelpe, kan du prøve å ta barnet opp til det har fått den trøsten som trengs for så å legge barnet tilbake i sengen i gjenn.. i "nattskrekk tilstand" er barnet egentlig ikke våkent, men i en søvnfase der mye av de nye inntrykkene en har opplevd bearbeides. dette er helt vanlig hos barn til og med ned i fødsels alder, alt etter som barnets utvikling, fikk jeg beskjed om hos HS;) om det kan være tenner med inn i bildet samtidig kan du prøve å gi en paraset stikkpille 125 mg om kvelden et lite kvarter før leggetid, samt bygge-opp pute enden med ett par bøker under madrassen eller noe slikt.. håper du føler du fikk noe som helst ut av dette:D mvh trønderjente :D
NemoLinn Skrevet 13. januar 2010 Forfatter #15 Skrevet 13. januar 2010 hei hei Hadde det AKKURAT samme problemet med sønnen min på den tida (han er nå 2 år), vi ordnet med nattlampe med "dus`t" lys og satte på cd med eventyr fortellinger, fungerte som bare det:) i starten, da det hele var nytt for han, gikk jeg inn på rommet hans å satt i stolen med dyne rundt meg i ett lite kvarter (2 ganger pr natt). men han begynnte også med tenner ganske tidlig, så jeg ga han dentinox med det samme jeg var inne (uansett om han var våken eller ikke.) skulle ikke dette med nattlys og eventyr eller rolig balademusikk hjelpe, kan du prøve å ta barnet opp til det har fått den trøsten som trengs for så å legge barnet tilbake i sengen i gjenn.. i "nattskrekk tilstand" er barnet egentlig ikke våkent, men i en søvnfase der mye av de nye inntrykkene en har opplevd bearbeides. dette er helt vanlig hos barn til og med ned i fødsels alder, alt etter som barnets utvikling, fikk jeg beskjed om hos HS;) om det kan være tenner med inn i bildet samtidig kan du prøve å gi en paraset stikkpille 125 mg om kvelden et lite kvarter før leggetid, samt bygge-opp pute enden med ett par bøker under madrassen eller noe slikt.. håper du føler du fikk noe som helst ut av dette:D mvh trønderjente :D Takk for mange innspill jenter! Nå viser det seg ta det sitter igjen litt rusk i nakken hans pga KISS. Så vi har denne gangen vært til osteopat, og vi har allerede merkbar endring i den rette retningen! i tillegg har vi kommet i kontakt med barnefysioterapeut som skal trene med han for å ta vekk de gamle dårlige bevegelsesmønstrene hans som han har lært seg for å unngå å ha ubehag i beveglesene sine. Så nå satser vi på at det går rette veien for prinsen vår!
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #16 Skrevet 13. januar 2010 Hva med øreverk? Dette høres ut som gutten min var helt til han fikk behandlet øreverken din. Det var rett og slett fryktelig vondt for ham å ligge. Verdt å undersøke i hvert fall. Lykke til!
NemoLinn Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #17 Skrevet 14. januar 2010 Hva med øreverk? Dette høres ut som gutten min var helt til han fikk behandlet øreverken din. Det var rett og slett fryktelig vondt for ham å ligge. Verdt å undersøke i hvert fall. Lykke til! Øreverk er det ikke for det er sjekket ut.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå